Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Viesti Kirjoittaja icoman »

300 th ajettuun Insigniaan vaihdettiin korjaamolla syksyllä 2010 kaksoismassa vauhtipyörä ja kytkinlevy ja paininlaakeri. Vuosi vaihtui ja kytkimen irroitus hiipui pikkuhiljaa niin ettei irronnut kuin pumppaamalla enään. Nesteet pysyi sisällä ja mitään vuotoja ei näkynyt joten hommasin uuden kytkimen pääsylinterin ja vaihdoin sen, kun oireetsopi tähän sylinteriin. Ongelma ei poistunut ja ajattelin että en saa ilmattua sitä itse. Vein pajalle takaisin ja ilmaus ei auttanut, joten laatikko uudelleen alas. Näkyviä vikoja ei löytynyt osista mutta nyt vaihdettiin myös letkunpätkä joka lähtee työsylinteriltä kun siitä oli lohjennut muovin kappaleita. Olivat kasanneet ja testanneet ei toimi. Loppupeleissä vaihdettiin osat uudelleen. Nyt kytkin toimii. Syyn aiheuttajaa eivät osanneet suorilta käsin sanoa.
Vuokra-auton maksoin mutta muuten tuon toisen laatikon korjauksen ottivat omaan piikkiin.
Itse ongelmiin nyt. Kun vaihdoin tuon pääsylinterin niin ilmeisesti kytkimen asentotunnistin pitäisi kalibroida uudelleen kun ei auto lähde käyntiin samalla tavalla kuin aikaisemmin, vaan avainta pitää pitää starttiasennossa käynnistymiseen saakka. miten tämä onnistuisi ? Vikakoodi P0808 kytkimen asemaanturi, virhe pysyvä. Saman pääsylinterin vaihtotyön jälkeen alkoi sähköisen käsijarrun merkkivalo palamaan ja automaatti irroitus ei toimi , vikakoodi C0561 järjestelmä ei käytössä ja ilmeisesti U0100 Engine control unit tietoliikennevika. liittyy tähän, mitenhän tämän saisi korjattua ? Vikakoodit luettiin Motomaatissa poisttettiin ne mitkä lähti. Läsnä oli muitakin ilmeisesti satunnaisista vikatiloista jotka liittyneet jo korjattuihin asioihin esim abs anturoihin.

Lisäksi huomasin seuraavat toimintojen puutteet. Vakionopeuden säädin pois pelistä ja pitkien valojen automatiikkaa ei saa päälle, muutoin toimii nuo afl valot tähän sopisi koodi B000 ajonopeustiedot pysyvä((ajovalojen moduli) . Samoin vaihteen valintaa ei enään ehdottele kuten aikaisemmin.
Akku nyt irti ja latauksessa josko tuon akun poissaolo nollaisi jotain virhetiloja tuolta.
Onko mitään muita ideoita tai korjausvinkkejä kuin ohjelmointiin vienti ?
1300 € oli halvempi tämä kytkin remontti kuin merkkiliikkeessä vai oliko loppupeleissä sittenkään.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kytkinpolkimen asentoanturi ei ole mikään on / off kytkin.
Sille pitää konfiguroida asennot. Noin puolentunnin veloitus marmorilla luultavasti. (Tuntivellitus 85-115e)

Ja mm vakionopeudensäätimen toiminta vaatii kutkimen asentotiedon.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re: Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Viesti Kirjoittaja icoman »

Niin vähän arvelinkin. Onko vinkkiä tuohon käsijarruasiaan.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Jarru pitää olla painettuna että saa vapautettua.
Voi olla myös vaijerit jäässä. Tuossa kun on vaijerit vaikka onkin sähköllä. Käy nyt ensin katsomassa että liitin on kytkimellä kiinni ja sitten menet opetuttamaan sen asennon
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re: Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Viesti Kirjoittaja icoman »

Käsijarru tuntuu toimivan muuten normaalisti, mutta valo palaa ja automaatti irroitus ei toimi. Pitänee käyttää jossain lämpimässä ja katsoa että molemmat vaijerit liikkuu kunnolla ja molemmat renkaat lukittuu. Tai nostaa tunkilla ilmaan takapää ja ihmetellä, kunhan taas inspiraatio iskee. Loppuu usko aina välillä näissä rampissa. Kulkine ollut kuitenkin jo 7 v käytössäni aitan ratkaisua näihin kunhan selviää.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

No automaatti irroitukseen se tarviikin kytkimen asentotietoa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re:RATKAISTU Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Viesti Kirjoittaja icoman »

Varasin jo pajalle aikaa kytkimen asentotunnistimen kalibrontiin. Ajattelin kuitenkin katsoa vielä sulakkeet varuilta.
Tutkin vielä kytkinpolkimen ja asentotunnistimen paikkoja kun huomasin, että polkimen nuppi, jonka pitäis olla sinä asentokytkimen hahlossa olikin hypännyt pois hahlosta. Ilmeisesti sylinterin vaihdon yhteydessä.
Kytkimen palautusjousta kun en ottanut vaihdon aikana pois joten poljin nousi ylös ja hahlosta pois. Tätä en huomannut tarkistaa, kun ensimmäistä kertaa sylinterin vaihdoin. Pääsylinterin varsi irti polkimesta ja uudelleen asennus niin että nuppi oikeassa paikassa.
Nyt toimii sähköisen jarrun automaatti irroitus, vakionopeuden säätö, valojen automaattinen pitkien valojen vaihto ja vaihteen valinnan valo ylöspäin.
En tarvinnut onneksi kalibrointiin viedä.
Mutta oma töppi tuo koko show tuon sylinterin vaihdon vuoksi.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Insignia 2.0 CDTI 2010 ecoflex kytkin remontti ja seurauksia

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Mutta nyt on auto kunnossa!
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin