Zafira C 2.0 cdti 96kW, Turbo vaihtoon
Lähetetty: 08 Tammi 2019, 13:38
Ja taas murheita tämän kanssa. Eli auto (vm. 2012) alkoi jo satunnaisesti oireilemaan kun mittarissa oli n. 178 000; reippaassa kiihdytyksessä (esim. kiihdytyskaistalla) tehot osittain katosi, mutta palautui hetkisen päästä, viimeistään uudelleenkäynnistys auttoi. Mitään vikailmoitusta tai -valoa ei antanut. Tätä alkoi tekemään ajan kuluessa yhä vain enemmän ja enemmän. Nyt 180 000 km määräaikaishuollossa vikakoodi ilmoitti matalasta ahtopaineesta ja viaksi sitten paljastui turbon hukkaportin läppä, joka on väljä ja vuotaa ahtopaineet pois. Tätä ei tietenkään voi korjata vaan koko turbo pitää vaihtaa.
Kysynkin, että onko normaalia että nuinkin "tuoreen" turbon hukkaportin läppä hajoaa? Alkup. turbo kyseessä. Luulisi, että jos on hajotakseen niin hajoaa jostain muualta ensin. Voiko esim. ajotyylillä tuon hajoamista edesauttaa? Auto ollut meillä 140 000 km lähtien (hieman vajaa 1,5 vuotta) ja ihan normaalissa käytössä ollut (ei rääkkäämistä kylmänä esim.)
Paikallisen merkkiliikkeen huoltomies sanoikin, että olisi ensimmäinen laatuaan heillä jos tuohon pitäisi ahdin vaihtaa.
Kysynkin, että onko normaalia että nuinkin "tuoreen" turbon hukkaportin läppä hajoaa? Alkup. turbo kyseessä. Luulisi, että jos on hajotakseen niin hajoaa jostain muualta ensin. Voiko esim. ajotyylillä tuon hajoamista edesauttaa? Auto ollut meillä 140 000 km lähtien (hieman vajaa 1,5 vuotta) ja ihan normaalissa käytössä ollut (ei rääkkäämistä kylmänä esim.)
Paikallisen merkkiliikkeen huoltomies sanoikin, että olisi ensimmäinen laatuaan heillä jos tuohon pitäisi ahdin vaihtaa.