Insignia 2.0 CDTI tyhjäkäynti

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
IsoMylly
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 12:55

Insignia 2.0 CDTI tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja IsoMylly »

Onko normaalia, että 2.0 CDTI (96kW) tyhjäkäynti pyörii 1100 rpm paikkeilla todella pitkään, eli kylmänä käynnistämisen jälkeen pitää tyhjäkäynnin tuossa aina siihen saakka, kunnes moottori on saavuttanut normilämmön? Ei ole aikaisemmin oireillut tuolla tavalla, nyt viime aikoina olen huomannut moottorin käyttäytyvän tuolla tavalla. Voisiko liittyä hiukkassuodattimen puhdistukseen? Aikaisemmin olen huomannut tuon puhdistuksen tapahtuvan säännöllisesti jokaisella tankillisella.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2.0 CDTI tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Masi »

IsoMylly kirjoitti:Onko normaalia, että 2.0 CDTI (96kW) tyhjäkäynti pyörii 1100 rpm paikkeilla todella pitkään, eli kylmänä käynnistämisen jälkeen pitää tyhjäkäynnin tuossa aina siihen saakka, kunnes moottori on saavuttanut normilämmön? Ei ole aikaisemmin oireillut tuolla tavalla, nyt viime aikoina olen huomannut moottorin käyttäytyvän tuolla tavalla. Voisiko liittyä hiukkassuodattimen puhdistukseen? Aikaisemmin olen huomannut tuon puhdistuksen tapahtuvan säännöllisesti jokaisella tankillisella.
Tuo on aivan normaali-ilmiö.

Tyhjäkäynnillä on kolme nopeustilaa ja nopeus määräytyy pääasiassa virrankulutuksen mukaan - Quick Heat-vastuksen lämmittäessä matkustamoa siihen saakka kunnes jäähdytysneste on lämmennyt tarpeeksi. Tästä johtuen tuon korotetun tyhjäkäynnin pidentymiseen vaikuttaa käytännössä ainoastaan säätila/pakkanen ja nestekierron termostaatin kunto.

Hiukkassuodattimen puhdistus ei käynnisty ennenkuin moottori on normaalilämpöinen ja moottorin kierrokset 2000 rpm tai enemmän.
IsoMylly
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 17
Liittynyt: 28 Joulu 2010, 12:55

Re: Insignia 2.0 CDTI tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja IsoMylly »

Päivitystä "ominaisuuteen":

Tyhjäkäynti rupesi olemaan korkeana yhä enemmän ja enemmän ja pidempään ja lisäksi moottorista alkoi kuulua sivuääni, resonointi. Aluksi tuo resonointi kuului vain pienillä kierroksilla, esim. liikkeelle lähdettäessä. Asiaa tutkittiin ja mitään ulkoista syytä ei löytynyt. Koska autolla oli ajettu jo n. 285tkm arveltiin yhdeksi mahdolliseksi äänen aiheuttajaksi mm. vesipumpun laakereita. Niinpä ajattelin vaihdattaa hihnan hyvissä ajoin etukäteen.

Paria päivää ennen vaihtoajankohtaa laturi sanoi itsensä irti. Laturi vaihtoon, jonka seurauksena resonointi loppui sekä tyhjäkäyntinopeus palasi "normaaliksi". Eli mikäli tyhjäkäynti alkaa olla korkeana normaalia pidempään, niin kannattaa olla varuillaan laturin suhteen. Eli kuten Masi kertoi, niin tyhjäkäynti vaihtelee virrankulutuksen mukaan. Tässä tapauksessa lataus ei toiminut kuten pitää, jolloin automatiikka yritti korjata tilanteen pitämällä korkeampaa tyhjäkäyntiä.

Masi kirjoitti: 18 Joulu 2017, 19:11
IsoMylly kirjoitti:Onko normaalia, että 2.0 CDTI (96kW) tyhjäkäynti pyörii 1100 rpm paikkeilla todella pitkään, eli kylmänä käynnistämisen jälkeen pitää tyhjäkäynnin tuossa aina siihen saakka, kunnes moottori on saavuttanut normilämmön? Ei ole aikaisemmin oireillut tuolla tavalla, nyt viime aikoina olen huomannut moottorin käyttäytyvän tuolla tavalla. Voisiko liittyä hiukkassuodattimen puhdistukseen? Aikaisemmin olen huomannut tuon puhdistuksen tapahtuvan säännöllisesti jokaisella tankillisella.
Tuo on aivan normaali-ilmiö.

Tyhjäkäynnillä on kolme nopeustilaa ja nopeus määräytyy pääasiassa virrankulutuksen mukaan - Quick Heat-vastuksen lämmittäessä matkustamoa siihen saakka kunnes jäähdytysneste on lämmennyt tarpeeksi. Tästä johtuen tuon korotetun tyhjäkäynnin pidentymiseen vaikuttaa käytännössä ainoastaan säätila/pakkanen ja nestekierron termostaatin kunto.

Hiukkassuodattimen puhdistus ei käynnisty ennenkuin moottori on normaalilämpöinen ja moottorin kierrokset 2000 rpm tai enemmän.
Vastaa Viestiin