Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja icoman »

Terve
Insignia alkanut menemään satunnaisesti vikatilaan, tehon rajoitus ja huolla auto teksti näyttöön. Vikakoodit nyt luettu.
P0299 moottoorin alipaine, satunnainen
P0234 moottorin liiallinen ahtopainetilanne, satunnainen
P2263 turboahtimen ohjaus, suoritus, satunnainen, tämä vikalistassa kolme kertaa
P003A turboahtimen ahtoilman ohjauksen asentoa ei opetettu, satunnainen3
Sitten oli istuimen lämmitykseen ja asentoihin ja infortaiment sekä pysäköintitutkiin liittyviä vikakoodeja jotka eivät tähän käyntihäiriiöön vaikuta.
Mitään vikavaloja ei syty ja auto huollettu reilu viikko sitten.
Mitähän osaa tässä ensimmäisenä pitäisi vaihdella. Ahtoputkissa ei halkeamia 1 kpl vaihdettu 2 vuotta sitten, egr ja se metallinen putki sekä kaasuläppäkotelo puhdistettu vian tulon jälkeen, ennen vikakooodien lukua.
Voiko ilmamäärämittari tai imuilman paineanturi aiheuttaa tälläisen ketjureaktion, niihin ei vielä koskettu. Entä se turboa ohjaava solenoidi (boost solenoid valve).
Onko kellään ollut vastaavaa vikaa ja ratkaisua siihen?
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9263
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Säätyvän ahtimen siivet voi olla karstoittuneet jumiin, jolloin antaa yleensä vikakoodin yliahtamisesta.

Ensiapuna reipas kaasuttelulenkki isoilla kierroksilla, jolloin karstat palaa ahtimen siivistä pois, ja alkavat taas toimimaan.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja icoman »

Terve. Kiitos vinkistä. Pitää ajella reippaammin jonkin aikaa, vaikkei tapana ole hirveästi ollutkaa hidastella. Poltto hiukkasloukussa ainakin toimii kun tuossa taannoin torgue ohjelmalla katselin, yli 600 oli asteita pömpelissä.
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Päivitystä insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja icoman »

Iltaa
Vielä samaa vaivaa pukkaa lämpimällä koneella kiekat yli 3000 jonkin aikaa niin limp mode päälle. Huolla autoa huutaa joka käynnistyksellä. Toimii kyllä kun ei yli 3000 kierrätä lämpimällä koneella. Mikä lie vaivaa. Taidan käydä lomat välissä pitämässä, eli reilun viikon päästä lisää. Toki jos jollain hyvää ideaa niin ihmetellään sitä sitten.
Atte_
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 04 Marras 2017, 19:08

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Atte_ »

Itsellä samat koodit: P0299, P2263 ja P003A. Todella ärsyttävä vika :evil: Itse tarkistin ahtoletkut ja alipaineletkut, boost control valve vaihdettu, turbon siivekkeet pyörii nätisti kun koitin imupuolelta eikä ollut ylimääräisiä välyksiä, hukkaportin akseli liikkuu kaasua painattaessa.Tuntuu että ahdot täysin kateissa tällä hetkellä ja iskee sen limp moden päälle jos yli 3000rpm ja sit vasta meno hyytyykin :banghead: Ehdotuksi ja hyviä ideoita kaivataan täälläkin siis..
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja icoman »

Terve taas.
Auto seisoi viikon lentoparkissa. Eipä se itsestään ollut korjaantunut. Tilasin tuon samaisen venttiilin, tulee viikon alussa, mutta ilmeisesti turhaan, kun edellistä postausta lukee. Puhdistin sen painepotikan imuilman puolelta, ei vaikutusta. Vielä ilmamäärämittari suihkuttelematta, mutta tuskin sekään auttaa. Katselin viimeisimmät huollot läpi, tehty ei merkkihuolloissa. Näköjään polttoainesuodatinta ei ole 100 th km vaihdettu vain tyhjennetty, mutta 2 viikon takaisessa huollossa ei sitäkään. Pitänee tuo vaihtaa ainakin. Voisiko liittyä tuohon vikaan jos tukossa. Dieselissä kun kaikki tuntuu vaikuttavan kaikkeen.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Kannattaa tarkistaa turbolta ahtopaineensäätöventtiilille menevät alipaineletkut huolella.

https://www.worldcarparts.co.uk/media/c ... ira-12.jpg
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Päivitystä, Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja icoman »

Ehjiltä vaikuttivat nuo 2 linjaa solenoilta turbolle ja meneekö sitten toinen alipainepumpulle. Jokatapauksessa tiiviitä kun puhaltelin läpi kädessä. Solenoidille tulevaa putkea kun käytin irti niin säätötanko liikkui alas ja ylös taas kun pistin putken kiinni. Liikkeen nopeus melko verkkainen. Tanko liikkuu kevyesti kun auto on sammuksissa.
Kiinankapulalla näyttää ahdot 1,6 kun menee vikatilaan. Se alla kun pysyy niin ei mitään ongelmaa, mutta ei tarvitse kummoista kiihdytystä lämpimällä koneella kun ahdot nousee pikana ylös. Voisiko ne siivet kuitenkin jumittaa? Mitkähän ne normiahdot on näissä 2.0 DTH 118 kw koneissa.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Päivitystä, Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Masi »

icoman kirjoitti:Ehjiltä vaikuttivat nuo 2 linjaa solenoilta turbolle ja meneekö sitten toinen alipainepumpulle. Jokatapauksessa tiiviitä kun puhaltelin läpi kädessä. Solenoidille tulevaa putkea kun käytin irti niin säätötanko liikkui alas ja ylös taas kun pistin putken kiinni. Liikkeen nopeus melko verkkainen. Tanko liikkuu kevyesti kun auto on sammuksissa.
Kiinankapulalla näyttää ahdot 1,6 kun menee vikatilaan. Se alla kun pysyy niin ei mitään ongelmaa, mutta ei tarvitse kummoista kiihdytystä lämpimällä koneella kun ahdot nousee pikana ylös. Voisiko ne siivet kuitenkin jumittaa? Mitkähän ne normiahdot on näissä 2.0 DTH 118 kw koneissa.
1,5 bar.

Todennäköisesti siivet karstoittuneet ja siten säätö jumittaa.
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja icoman »

Millähän moinen jumitus saadaan pois. Toimisiko se Forten turbo cleaneri polttoaineen sekaan. Uuninpuhdistus aineita en halua käyttää. Vai turboko pöydälle? Tuli se polttoainesuodatinkin vaihdettua, kun sade taukosi. Tosi mustaksi oli mennyt, pitäisi vaihtaa tiheämmin.
Masi
'Senator'
'Senator'
Viestit: 830
Liittynyt: 26 Kesä 2002, 03:00

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Masi »

icoman kirjoitti:Millähän moinen jumitus saadaan pois. Toimisiko se Forten turbo cleaneri polttoaineen sekaan. Uuninpuhdistus aineita en halua käyttää. Vai turboko pöydälle? Tuli se polttoainesuodatinkin vaihdettua, kun sade taukosi. Tosi mustaksi oli mennyt, pitäisi vaihtaa tiheämmin.
Kyllähän ne kaikki muut kuin purkaminen ovat enemmän tai vähemmän poppakonsteja, eikä ne kyllä korvaa esim. kuulapuhallusta osien puhdistamisessa.

Purettuna näkee sitten kunnon muutoinkin ja voi harkita onko se kunnostettu laite tai sitten tehdasuusi kuitenkin parempi ratkaisu - riippuu varmaan sitäkin kuinka kauan autoa aikoo pitää ja kuinka paljon ajettu auto on kysymyksessä.

Voihan se Forte antaa helpotusta vaivaan joksikin aikaa - riippuu siitä kuin karstassa mekanismit on. Uunin puhdistus aineet minäkin unohtaisin heti kättelyssä.
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja icoman »

No pitänee harkita mitä tekee. Sen turbon säätöventtiilin vaihdan kun kerta tilattu. 270 th alkaa olemaan mittarissa ja kaikenlaista muutakin pientä vikaa ollut vekottimessa. Työsuhdeauton Olisin jo ottanut, mut firman politiikka sen suhteen epäselvä /sekava, joten jäi tässä vaiheessa kuvioista pois. Luultavasti kulkineella mennään vielä pari vuotta, sen minkä rengassarjat vielä menee sekoittaa.
mikes75
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2016, 15:54

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja mikes75 »

Vakio ahtopaine juuri tuo 1.6 bar, tuolta edullinen paineanturi bosch ; https://www.autonvaraosat24.fi/bosch/665297 21 euroa, Kokkolassa maksoi liikkeessä 70 eur itse tilasin tuon..
icoman
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 56
Liittynyt: 28 Tammi 2013, 18:11

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja icoman »

Oliko samoja yliahto-ongelmia, vai minkä vuoksi hankit tuon paineanturin? Jos oli niin ilmeisesti auttoi ?
mikes75
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 21 Touko 2016, 15:54

Re: Insignia 2.0DTH 2010 ahto-ongelma

Viesti Kirjoittaja mikes75 »

Optimoin auton tehokkaammaksi ja ilmeni sellaista pientä seilausta kiihdyttäessä 3-4 vaihteella, ihan kuin ahtopaine ois seilannu niin vaihdoin tuon map anturin + pierburg turbon säätöventtiilin ja nyt tuntuu että vetää tasaisemmin, ennen tuota softausta ei ollut ongelmia auto vain oli ponneton mielestäni 118kw tehoiseksi niin halusin enemmän potkua. Ahtoletkut kannattaa tarkistaa tai koeponnistaa liikkeessä myöskin. Maf anturin putsasin jarrucleanerilla. Ps itsellä näyttää torque 1,6 bar max ahtopainetta (kiinan mokkulalla) jota ihmettelen kun on vakio ahtopaine..auto kyllä muuttui tehokkaammaksi? Maf arvo näyttää max arvoa 160g/s mites muilla?
Vastaa Viestiin