X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Turossuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Loka 2013, 19:53

X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja Turossuutari »

Tervehdys

2.2 dti, -99 frontera. Tähän asti pelannut mukavasti, aiemmin jos vikavalo syttynyt kiihyttäessä, niin alipaineletkujen fiksailuilla on päässyt.

Noh, katsastukseen mennessä hävisi vedot ja vikavalo palaa, ei kierrä kuin 4 tonnia. Luin kiinan OP- comilla koodit, silloin herjasi P0100 ja P0400, eli IMM ja EGR. Nollasin koodit ja puhistin ilmamassamittaria, pelasi yhden päivän normaalisti, nyt sitten jälleen, ei vetoja.

Tänään koodit:
P0110 (1) Imuilman lämpöanturipiiri-vika
P0400(3) Pakokaasujen uudelleenkierrätyspiiri EGR virtausvika
P0100 (6) MAF, ilmamäärämittari virtauspiiri vika

Mitähän kannattaisi alkaa tutkimaan lisää?

MAF antoi arvot kiihyttäessä n.200rpm asti suht järkeviä (100-200), kunnes sitten arvoksi jäi 1500 ja se ei muuttunut enää miksikään vaikka kaasunkin löysäsi.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja seero »

Onko sulla egr käytössä? rikkinäinen egr tekee p0100 ja vuotavat alipaineletkut tai alipainejärjestelmän osat tekee p0400.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Turossuutari kirjoitti:MAF antoi arvot kiihyttäessä n.200rpm asti suht järkeviä (100-200), kunnes sitten arvoksi jäi 1500 ja se ei muuttunut enää miksikään vaikka kaasunkin löysäsi.
OP-COM:in livedataan kannattaa vähän varauksella suhtautua, jumittelee...
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Turossuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Loka 2013, 19:53

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja Turossuutari »

On käytössä EGR, eli täytyypä alkaa siihen vastusta hommailemaan...
Turossuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Loka 2013, 19:53

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja Turossuutari »

Käytin egr- venttiilin irti, töhnäähän siellä oli varressa. Imusarjassa ei vielä älyttömästi (puhdistin pari vuotta sitten ja poistin läpät) Kalvo on ehjä, mutta ei kyllä imemällä saa venttiiliä liikkumaan vaikka kuin kovaa koitti. Pitäisikö tuon liikkua ihan helpolla?

Koodit kun nollaa, ei anna tehoja takaisin kun liikkeelle lähtee, vaan menee kuin tervassa. Valo syttyy n.2000 rpm kohdalla ja antaa pikkuisen lisää, muttei normaaleja vetoja kuitenkaan.

Käyn tänään tuon vastuksen ostamassa ja laitella paikoilleen, katsotaan auttaako ongelmaan.
Turossuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Loka 2013, 19:53

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja Turossuutari »

Nyt on vastus paikoillaan ja alipaineletku tukittu. -17 astetta näyttää pakkasta sisääntuleva. Mutta edelleen sama peli. Koodien nollauksen jälkeen hetki tahmaista kiihdytystä, 2500rpm kohdalla syttyy valo ja antaa saman koodin jälleen.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja seero »

ei sitä jaksa imeä läjään. kalvon voi testata painamalla käsin kasaan ja tukkimalla sormella alipainepillin reiän, kara pitäis pysyä sisällä kunnes sormen löysää reiästä. vika ei nyt kuitenkaan ole siellä. testaa vetää uusi letku alipainepumpulta suoraa magneettiventtiilin kautta hukkaportin kellolle, muut pillit on "turhia". sitten kokeile vielä vaihtaa vaikka egrltä magneettiventtiili hukkaportin kellolle.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Turossuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Loka 2013, 19:53

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja Turossuutari »

Ulkomuistista piti tehhä, niin vähän erilailla tuli tehtyä, mutta lopputulema oli kuiteskin samansuuntainen, eli EGR:n magneettiventtiili taitaa olla rikki. Vedin suoran letkun egr:n venttiilille, koodi tuli, vaihdoin egr:n liittimen ja letkut eri venttiiliin ja eipä enää samaa koodia tullutkaan. Paluu entiseen ja taas P0100 löytyi. Hyllyssä oli ylimääräinen venttiili, mutta eri numerolla ja koodin antoi. Voiko tuo P0100 aiheutua rikkinäisestä EGR:n venttiilistä?
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja seero »

Nyt kun sulla on se vastus siellä, niin EGR:ää ohjaavalle magneettiventtiilille ei tarvi vetää ollenkaan alipaineletkuja eikä siitä venttiililtä egr:lle. Paras jättää se haara siis kokonaan pois niin on yksi vikapaikka vähemmän. Sen jälkeen on myös ihan sama onko EGRn kalvo rikki, kunhan egr on paikallaan ja kara sulkee sen reiän imusarjassa. Sähköliitin pitää olla kuitenkin kiinni siinä egr:ää ohjaavassa magneettiventtiilissä, muuten tulee taas koodia. Minulla on yks magneettiventtiili hajonnu siten että se laski alipaineet suoraan läpi niin muu järjestelmä temppuili sen takia. Voihan se olla että sulla on siinä magneettiventtiilissä joku sähköinen vika ja ecu luulee että se magneettiventtiili puuttuu.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Turossuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Loka 2013, 19:53

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja Turossuutari »

Jahas, ettei menis liian helpoksi, niin eilen kun vaihtelin venttiilejä keskenään, niin teki mitä tahansa, niin aina tuli tuo koodi takaisin. Eli ei se nyt tainut kuitenkaan olla siitä venttiilistä kiinni. Hetken oli poissa, monta kertaa paikoillaan seisoessa pysyi poissa, vaikka nosti kierrokset yli 3 tonniin ja olin jo tyytyväinen onnistumisesta, mutta kun läks käymään koeajolla, niin heti pomppasi taas. Kosketushäiriö?

Mikä todennäköisyys on, että se kuitenkin ois MAF joka on rikki? Käytän senkin tänään vielä irti ja katon onko ihan nähtävää vikaa. Autolle ois nyt ostaja tiedossa, mutta pitäs saada valo sammumaan, että sais käytää leimalla.
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja seero »

kokeile elvyttää maffia aukasemalla siihen muovirunkoon takaseinään reikä. ihan alareunaan siten että päivä paistaa läpi ja se mittapää eli kuumakalvo näkyy molemmin puolin. helpoin sulattaa kolvin kärellä, porallaki saa mutta varovasti ettei läpi mennessään karkaa siihen anturiin.
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Turossuutari
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 16
Liittynyt: 28 Loka 2013, 19:53

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja Turossuutari »

Noniin, tillannepäivitystä. Irroittelin tuon Maffin ja toteisn, että täällä on käyty jo aiemminkin. Piirilevy on kaiveltua aiemminkin esiin, sitä en tiiä mitä lie sille tehty, mutta muoviosissa kyllä viilan jäljet oli selvään esillä. Laitoin uuden Bossilaisen tilaukseen, eiköhän tuo nyt aika selkee asia oo että Maffissakin on vikaa. Tosin ainahan se kirvelee jos onkin väärässä...

Eli jatkuu ensi viikolla...
Avatar
seero
'Senator'
'Senator'
Viestit: 834
Liittynyt: 08 Huhti 2010, 20:05
Paikkakunta: oulu

Re: X22DTH Koodia pukkaa, EGR + IMM

Viesti Kirjoittaja seero »

kyllä ne vikapaikat osa kerrallaan vähenee :D
Vectra B Sport 2.2 Y22DTR 2002, Vectra B 2.0 X20DTH 1998, Vectra B 2.0 X20DTL 1997, Astra F 1.7 TD 1997
Jos tämä ei nyt lopu niin se saa luvan jatkua.
Vastaa Viestiin