Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
hhatevala
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 03 Loka 2007, 15:07

Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki?

Viesti Kirjoittaja hhatevala »

viewtopic.php?f=35&t=264540
Tipicissa kuvausta vaivoista mutt lyhyesti sanottuna moottori käy epätasaisesti (ravistaa) Vikakoodeja puskee ison kasan, useat ilmoittaa ettei yhteyttä ECUU:n.
Hassua on se että kun vikakoodit nollataan, niin moottorin käy kuin uutena. Tuskin voi olla suutinvika, vaan epäilen että ruiskuja ohjaava ECU temppuillee?

Onko kenelläkään ollut samanlaisia ongelmia ja oletteko korjauttaneet ECUJA / mistä olette uusia ostaneet?

Ai niin, missä ruiskun ohjausboxi sijaitsee ja tietääkö joku sen varaosanumeron että osaa alkaa etsiä varaosaa...veikkaan että alkuperäinen maksaa...

Niin ja virhekoodi on PO606 (13).
Auto lähtee nätisti käyntiin, ei sammuile (yhden kerran sammunut tyhjäkäynnillä).
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki?

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

ECU on pelkääjänpuolen etulokasuojan etupuolella. Jos auto käy, on suurempi epäilys ennen viallista ECU:a johtojen liittimet, liittimet irti ja puhdistus + suoja - aine ja testaamaan.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
hhatevala
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 03 Loka 2007, 15:07

Re: Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki?

Viesti Kirjoittaja hhatevala »

Joo, sähkövikaa itsekin olen miettinyt, mutta miksi käynti paranee heti kun viat nollataan ja suuttimille ajetaan "tasapainoitusohjelma" (huono nimi, mutta en muista oikeaa). Siinä TECH näytölle tulee joku laskennallinen arvo, jonka pitää olla -4 ja + 4 välillä.

Miten ECUUN pääsee käsiksi, mitä pitää purkaa edestä?

Tänään sammui taas ja antoi syttyi kaiken maailman varoitusvaloja. Hetken päästä saa pyöri normaalista ja sitten alkoi epätasainen käynti...
hhatevala
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 03 Loka 2007, 15:07

Re: Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki?

Viesti Kirjoittaja hhatevala »

Mietin vielä että voisiko olla niin että joku suutin kusee niin paljon että se aiheuttaa virhetilanteen. Käy nimittäin niin että
- Kylmänä (moottorin lämpö alle 40 astetta) kiihdytyksessä kierrosalueella 1500 - 1800 kuuluu kova rallatus, kolina, raklatus (ihan kuin kahta vasaraa löysi vastakkain). Ääni kuuluu mielestäni 1. sylinteristä. Ääni häviää kun kierrokset yli 2000 ja ongelma-alueellakin kun koneen lämpötila yli 40 astetta. Edellisessä samanlaisessa autossa oli samanlainen ongelma (ei ihan noin kova ääni) ja se hävisi polttoaineen lisäaine Fortella.
- Olen saanut moottorin "safe" moodiin kun kylmänä olen oikein vedättänyt. Sen jälkeen on tullut iso kasa error codeja, joista "päällimmäisenä" PO606 ja ilmoituksia siitä että muut ECUt ei saa yhteyttä Moottorin ecuun (tämä ei kyllä kuulosta siltä että kyse olisi suutinviasta). Eikä suutinvikaa mielestäni ole virhelistalla.
- Kun vika tulee "päälle" lämpimässä koneessa, ravistaa kone selvästi tyhjäkäynnillä ja ääni sellainen että saisi liikaa polttoainetta (samalla lailla kuin hiukkassuodattimen puhdistuksessa)
- Sitten kone saattaa yhtä äkkiä pyöriä lähes kuin uusi ja sitten "vika" tulee taas päälle....

Olen miettinyt pitäisikö kaikesta huolimatta vaihtaa 1. sylinterin suutin mutta ei niitä huvikseen kannata ostaa niitäkään, muttaa jotain pitäisi keksiä ennen kuin hulluksi tulee...
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki?

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

hhatevala kirjoitti:Olen saanut moottorin "safe" moodiin kun kylmänä olen oikein vedättänyt. Sen jälkeen on tullut iso kasa error codeja, joista "päällimmäisenä" PO606 ja ilmoituksia siitä että muut ECUt ei saa yhteyttä Moottorin ecuun (tämä ei kyllä kuulosta siltä että kyse olisi suutinviasta). Eikä suutinvikaa mielestäni ole virhelistalla.
Tuosta vikakoodista P0606 käyntihäiriöissä ollut kenttäapuohjeessa että on ohjelmistovika ja korjaantuisi uudemmalla ohjelmaversiolla.

Jos sama suutin aina tasapainosäädön jälkeen antaa huomattavasti erilaista korjausarvoa on se suuttimista ollut yleensä tiensä päässä. Tarkemmin jos haluaa suutinten kunnon varmistaa niin niiden ohivuoto kannattaa tarkastaa, onnistuu kotikonsteinkin kuten foorumilainen Sampo on tehnyt.

viewtopic.php?f=35&t=238736&p=2126925&h ... o#p2126925
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
hhatevala
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 03 Loka 2007, 15:07

Re: Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki? _ Ongelma selvisi(toivottavasti)

Viesti Kirjoittaja hhatevala »

Laitetaas päivitystä.

Ei ollut liitinvika. Kun ei muuta keksitty, vaihdettiin ECU. Sellainen löytyi (käytettynä) http://www.hakkinen.fi Turusta ja sillä auto tuli kuntoon, ainakin ensimmäiset 100 km kone pelaa kuin uusi. Kiitos Häkkiselle nopeasta toiminnasta.

Samalla autosta hävisi aikaisemmin koneessa ollut "nykiminen" / "nypyttäminen", josta on keskusteltu näilläkin palstoilla paljon. Moottori siis nypytti esim. 5. vaihteella 80 km/h vauhdissa pintakaasulla. Olen pitänyt sitä auton ominaisuutena, sellainen oli edellisessäkin dielsel Vectrassa, mutta nyt se on siis poissa, ja toivottavasti pysyykin. Mietin mikä sen korjasi, se on seurausta joko
a) Ennen kuin ECU vaihdettiin ajettiin suuttimille "optimointiohjelma" ja tämä optimointi siirtyi uuteen ecuunkun data siirretiin uuteen.
b) Vaikka vanhan ECU:n data on siirretty uuteen niin tässä uudessa on jotain "paremmin" kuin vanhassa

Jälkeen päin on helppo sanoa että ECU:ssa on ollut vikaa koko sen ajan kun auto ollut minulla (pari kk). käyntiääni ja moottorin toiminta yleensäkin muuttui paljon paremmaksi.

Se mitä samalla tehtiin oli vaihdelaatikon laakerien vaihto ja laatikosta tuli kuin uusi. Mutta en usko että sillä on nykimisen kanssa mitään tekemistä. Mutta vaihdelaatikkohommasta on oma topic viewtopic.php?f=4&t=264036
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki?

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Ei vaan selviä jutusta käytettiinkö ECU:n liittimiä irti kertaakaan ennen uuden ECU:n asennusta ??
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
hhatevala
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 116
Liittynyt: 03 Loka 2007, 15:07

Re: Vectra C 1.9Dti ruisku-ECU rikki?

Viesti Kirjoittaja hhatevala »

Sori, tuo unohtui mainita. Eli kyllä kokeiltiin käyttää liittimet irti vanhasta ECU:ta ennen kuin hankittiin toinen. Liittimet olivat puhtaat eikä tästä ollut kyse. Vanha ECU on minulla, mietin että pitäisiköhän laittaa jollekin elektroniikkaosaajalle tsekattavaksi. Voitteko antaa vinkkiä?
Vastaa Viestiin