Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Silver G
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 156
Liittynyt: 05 Loka 2008, 18:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Silver G »

Moro!

Tyhjäkäynti heittelee astrassa joka siis z17dtj koneella ja vm 2009. Käy hetken tasaisesti kun aamulla käyntiin laittaa mutta kun moottori hieman lämpenee, alkaa tyhjäkäynnin humpaus. Board computerin mukaan suihkutus on normaalisti 0.122ml/s ja muutaman sekunnin välein heittää 0.184ml/s tai jopa 0.224ml/s ja joskus käynyt jopa nollilla mutta ei kuitenkaan meinannutkaan sammua. Paljonki juttua ainakin englannin AOC sivustolla ja monet vaihtaneet pumpun kyljessä olevan painesäätimen mutta vaiva ei ole poistunut pitkäksikään aikaa..

Onko jäsenillä hajua mikä tämän aiheuttaa?? Muuta vaivaa autossa ei ole eikä vikavalokaan ole palanut yhtään kertaa. Ei haittaa normiajoa mutta ärsyttää liikennevaloissa tuo ryntäily kun se tuntuu persiissä asti ja kiekkamittari heiluu tonnin molemminpuolin..

Edit: Nyt se sitte sammuki jo kerran mutta käynnisty kuitenki heti normaalisti :(

-S-
HämisH
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Touko 2015, 18:30
Paikkakunta: Raahe

Re: Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja HämisH »

Vastataanpa tänne, kun oma Astra samaisella moottorilla alkoin myös heitellä tyhjäkäyntiä. Myöskin ajaessa pienillä kierroksilla/hitaalla vauhdilla auton tunsi nykivän.
Vaiva poistui määränsäätimen vaihdolla. Ruiskutuksen sopeutus piti suorittaa tuon vaihdon jälkeen, koska ajotietokone näytti aika reilua kulutusta.
Astra H 1.7CDTI 2008
HämisH
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Touko 2015, 18:30
Paikkakunta: Raahe

Re: Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja HämisH »

Ja lisäystä vielä edelliseen.
Säätimen vaihdon jälkeen suihkutusmäärä ei enää heittele kovasti, pysyttelee nyt ~0.150ml/s lukemissa.
Pitää seurailla tilannetta alkaako jossain kohtaa taas määrät heitellä.
Astra H 1.7CDTI 2008
markku71
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 07:25

Re: Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja markku71 »

HämisH kirjoitti: Ja lisäystä vielä edelliseen.
Säätimen vaihdon jälkeen suihkutusmäärä ei enää heittele kovasti, pysyttelee nyt ~0.150ml/s lukemissa.
Pitää seurailla tilannetta alkaako jossain kohtaa taas määrät heitellä.
Miten auton kanssa kävi? Itsellä samoja ongelmia Astra 1,7D vm. 2009 aj. 135 000km.
Silver G
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 156
Liittynyt: 05 Loka 2008, 18:10
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja Silver G »

Moi.

Mulla oli tyhjäkäyntiongelmaa tuon postauksen aikoihin ja talvi ja pakkaset kun oli kovimmillaan sammuikin aika usein valoihin mutta lähti kuitenki joka kerta heti hyvin käymään.
Vaihdoin polttoainesuodattimen ja laitoin tankkiin muutaman pullon järjestelmän puhdistusainetta niin ei sen koomin ole vika vaivannut. Jotain pientä vaeltelua on joskus välillä ollut mutta hyvin on toiminut kaikinpuolin muuten. En viittiny silloin lähteä kalliita osia vaihtamaan kun ei kukaan tiedä mistä tuo johtuu. Samoin kuin se kuuluisa "turkeysound" kurlutus. Englannin foorumeilla meinasivat että tuo kurlutus tulee pumppuun kulkeutuneista ilmakuplista mutta enpä usko. Olis aika paljon olis muitaki ongelmia jos järjestelmään ilmaa jostain pääsisi. Antaahan kurluttaa kuhan kulkee :lol:
HämisH
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 20
Liittynyt: 28 Touko 2015, 18:30
Paikkakunta: Raahe

Re: Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja HämisH »

markku71 kirjoitti: 28 Helmi 2018, 06:17
HämisH kirjoitti: Ja lisäystä vielä edelliseen.
Säätimen vaihdon jälkeen suihkutusmäärä ei enää heittele kovasti, pysyttelee nyt ~0.150ml/s lukemissa.
Pitää seurailla tilannetta alkaako jossain kohtaa taas määrät heitellä.
Miten auton kanssa kävi? Itsellä samoja ongelmia Astra 1,7D vm. 2009 aj. 135 000km.
Ei ole vaihdon jälkeen tyhjäkäynti heitellyt. Noin 20 000km tullut lisää mittariin tuossa välillä.
Astra H 1.7CDTI 2008
tikola
'Senator'
'Senator'
Viestit: 457
Liittynyt: 22 Helmi 2010, 13:11
Paikkakunta: Vantaa

Re: Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja tikola »

Minulla on samaa alkavaa vaivaa - mikä tuo "määränsäädin" on englanninkielisessä termistössä niin osaisin ostaa oikean hilavitkuttimen. "Injector Quantity Sensor" vai "FUEL INJECTION VALVE PRESSURE REGULATOR SENSOR"

Eli lienee tuo pumpun alanurkassa näkyvä kuparinvärinen sensori johon tulee piuha vai kuinka, jos tuo nyt on oikeanlaisen pumpun kuva ylipäänsä?

http://www.megavaux.co.uk/Upload/Produc ... tr.jpg.jpg
markku71
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 27 Helmi 2018, 07:25

Re: Z17DTJ Vaeltava tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja markku71 »

Vika korjaantui kun vaihdoin SCV venttiilin. Maksoi n. 150eur motonetissä. Pystyy vaihtamaan itse, on kahdella kuusiokoloruuvilla kiinni moottorin takaosassa. Youtubesta löytyy videoita.
Vastaa Viestiin