Zafira 1.9 CDTI 88kw latausjännite

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Opelisti02
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 11:34

Zafira 1.9 CDTI 88kw latausjännite

Viesti Kirjoittaja Opelisti02 »

Moi, onko laturi "kaput" vai mikä mättää, kun tuntuu ettei lataa kunnolla, pari päivää kun on ajamatta, niin heikosti pyörittää, lähtee kuitenkin käyntiin, välillä pyörittää/lähtee ihan ok, ja kun katson piilovalikosta ( setteings - 2x BC) niin näytössä se volttiluku on välillä 13.2 - 13.7v ja välillä 14.0 - 14.4V, kun lähtee ajamaan silloin kun näyttää 13.2 - 13.7V ja ajossa (muutaman minuutin ajon jälkeen) sammuttaa moottorin (liikkeessä/kytkin pohjassa) kun sitten starttaa käyntiin ja jatkaa ajoa, niin se volttimäärä nousee mielestäni normaaliin 14.0 - 14.4V näyttämään, onko se "vapaakytkin" laturissa joka voi oireilla noin vai laturi/jännitesäädin tai jotain muuta hajalla?, onko kenellekään tullut tälläinen eteen, akku on 1kk vanha, ainiin ja joskus tekee lämpimänä näin: ajettuani vaikka 10min, kun sammutan moottorin ja käyn esim. kaupassa (n. 5min) ja lähden jatkamaan matkaa, startatessa hörähtää, mutta ei jää käyntiin, pitää painaa kaasupoljinta samalla kun starttaa tai startata useamman kerran, sitten lähteen käyntiin. Kaasu/jarru testillä ei anna vikakoodia.
Onko toi näytön volttimäärä latausjännite, vai jotain muuta?
Mistä lähden etsimään mahdollista vikaa?
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Zafira 1.9 CDTI 88kw latausjännite

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Laturin toiminta on syytä mitata yleismittarilla itse laturista.

Onko akku kytketty auton sähköjärjestelmään?
Onko akku-moottori-kori-maajohto moitteettomasti kytketty eikä korroosiota/ylimenovastuksia esiinny?
Kaikkien laturiin liittyvien johdinsarjan liittimien asento on moitteeton eikä niissä näy korroosiota/ylimenovastuksia.
Moniurahihnan kireys on oikea



Mittaa säätöjännite:

Käynnistä kylmä moottori (ilman sähkönkuluttajia)
Moottorin kierrosluku 2000 1/min
Mittaa säätöjännite laturin B+ -liitännästä ja laturin kotelosta (ei akun navoista).
Säätöjännite: 13,7–14,8 V

Tehotarkastus:

Virranmittauspihdit mahdollisimman lähelle laturin B+ -liitäntää
Jännitteen mittaus B+ -liitännästä ja laturin kotelosta
Käynnistä moottori
Moottorin kierrosluku n. 2000 1/min
Kytke päälle kaikki auton sähkönkuluttajat
Säätöjännite ei saa tällöin laskea tarkastusarvojen alapuolelle.

Huono käynnistyvyys jossain määrin lämpimällä koneella voi viitata polttoaineensaantiin tai hehkutuksen ohjaukseen. Tuskin moottori kuitenkaan on 10 minuutissa saavuttanut normaalia käyntilämpötilaa.

Näytössä näkyy kyllä latausjännite, mutta mittauksen tarkkuudesta ei ole käsitystä.
Kannattaa mitata yleismittarilla suoraan laturista.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Opelisti02
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 36
Liittynyt: 10 Maalis 2010, 11:34

Re: Zafira 1.9 CDTI 88kw latausjännite

Viesti Kirjoittaja Opelisti02 »

Kiitos Robertx ohjeista, pitää alkaa selvittelemään ja tutkailemaan noita johtoja, sekä moniurahihnaa, kun kylmänä se tuntuu pitävän jonkilaista ääntä = sihisee/suhisee, mutta ei vingu, olisikohan kulunut ja vähän löysä, auto on vm. 2009 ja ajettu 129000km jospa se ei ole enää ihan timmissä, latauksen mittaaminen laturista ehkä parkkipaikalla hieman hankalaa, eikös sinne pääse vain alakautta mittailemaan, no palataan asiaan kun saan noita katseltua.
Avatar
Robertx
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 19745
Liittynyt: 13 Huhti 2004, 03:00
Paikkakunta: Hyvinkää - Helsinki

Re: Zafira 1.9 CDTI 88kw latausjännite

Viesti Kirjoittaja Robertx »

Ole hyvä. Moniurahihna ja sen kiristäjä kannattaa todennäköisesti vaihtaa, kun ääntä pitää. Välttämättä ei hihna vingu, vaikka on löysällä. Alakautta tietty parhaiten laturiin käsiksi pääsee.
Seuraavaksi lähinnä oikeaa paikkaa on mitata akun navoista yleismittarilla.
MB E220 CDI TA Premium Business Luxury -17,MB E220 CDIA PB Sport -11
Ex:InsigniaSTEditBL 2.0 CDTIA -11,InsigniaSTSport 2.0 CDTIA -13,InsingniaSTSport 2.0 CDTIA -14
Ex: VectraC2 1.9 CDTI,VectraB2 Z22SE,VectraA1+A2 C20NE,KadettE 1.6i
Riisseli_peli
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Loka 2018, 10:23

Re: Zafira 1.9 CDTI 88kw latausjännite

Viesti Kirjoittaja Riisseli_peli »

Itse laturiongelmaa olen korjauttanut omassa zafirassa nyt kahdesti, eikä lopputulos ole vieläkään kohdillaan.

Ongelmat alkoivat apulaiteremmin eli moniurahihnan vinkunalla, kiristin löysällä ja hajonnut, korjaus välttämätön, remmin vaihto ja uusi kiristin. Kohta (2kk) uusimaan vinkunaa ja diagnoosi laturi edelleen kunnossa mutta ilmastoinnin kompressori kytkiessä päälle aiheutti liikaa kuormaa, kompura ulos ja huomataan se laakerivikaiseksi, uusi 700€. Vinkuna uusii tämän jälkeen 6kk päästä, laturin vapaakytkin kärtsännyt/sininen sivustaan, vapaakytkimen vaihto, laturi kuitenkin kunnossa.

Vapaakytkimen uusimisen jälkeen noin kuukausi ja ongelmia sähköissä.

Autosta katoaa kaikenlaisia sähkölaitteita juoksusta esim. radio, tuulettajan puhallin, ohjaustehostin, valoja syttyy tauluun ihan kaikenlaisia, ongelma on kuulemma liian alhaisessa jännitteessä jolloin Zafira ryhtyy pudottamaan virtasyöppöjä laitteita pois. Sähköinen ohjaustehostimen pumppu oli ns. uusi asia, jota arvostaa aiva toisella tavalla kun se toimii... No auto parkkiin eikä enään käynnisty. Akku tyhjä, apuvirtakäynnistyksellä hetkeksi aikaa riittävästi potkua ja kotiin asti ajelua ilman ohjaustehostinta, loppumatkasta kotinurkilla valotkaan eivät enää toimi.

Auto laturia korjanneelle korjaamolle, uusi laturi noin 260€(tarvike!), paikalleen takuu työnä. Keskuteltiin että jos uusii heti niin akukaupoille, ja niinhän se teki, uusi akku <100€.

Nyt 3kk uudella akulla ajettua sama tilanne päällä taas, sähköt katoaa työmatkan aikana ja se ohjaustehostinkin. Työpivän jälkeen apuvirta käynnistyksellä kotiin. Rautaa on vaihdettu mutta missä mahtaa olla vika?

Uudessa laturissa pakko olla? Konetilan sulakerasia oli ns. avaamaton, ei edes pölyä sisällä, nastoja tarkastelin releiden pohjista, kaikki uudenkarhean siloiset, puhtaat ja kirkkaat.

Alkaa käyrä nousta tuon moniuraremmin ympäriltä löytyvien ongelmien kanssa.
tomiix
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 12 Helmi 2018, 14:23
Paikkakunta: JNS

Re: Zafira 1.9 CDTI 88kw latausjännite

Viesti Kirjoittaja tomiix »

Jos akun ja laturin välinen kaapeli on kunnossa, niin vika on melko varmasti toisen takaoven johtosarjassa, joka vuotaa virtaa maihin. Menee poikki haitariputken sisältä.
( ex.1. Zafira B 1,9 CDTI -06)
( ex. 2. Zafira B 1,9 CDTI -06)
Vastaa Viestiin