Astra H Z19DTH ei kierrä pakkasella

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Hank1
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2016, 20:43
Paikkakunta: Oulu

Astra H Z19DTH ei kierrä pakkasella

Viesti Kirjoittaja Hank1 »

En ole löytänyt mistään keskustelupalstoilta juuri vastaavaa vikaa tai ratkaisua tähän ongelmaan, joten toivottavasti täältä.

Eli, kyseessä on farkku astra vm. 2008. Ongelma on otsikon mukainen, eli kun pakkaset saapuvat niin kone ei meinaa ottaa kierroksia, mutta lähtee kuitenkin käyntiin aina. Käynnistyksen jälkeen kaasupolkimen voi painaa pohjaan asti, mutta kierrokset ei nouse tyhjäkäynnistä mihinkään. Koneen lämmettyä enemmän ja kaasua reilusti painettaessa kierrokset alkavat nousta todella hitaasti. Välillä ne rajoittuvat hieman yli 2000 rpm ja kun nostaa jalan pois kaasulta ja painaa uudestaan niin saattaa hitaasti nousta rajoittimelle asti. Kun pari kertaa sammuttaa ja starttaa uudestaan, niin kaikki alkaa toimimaan normaalisti.

Ongelma pahenee mitä kovemmat pakkaset. Silloin joutuu starttaamaan kymmeniä kertoja muutaman minuutin välein ja siinä välillä aina lämmittämään konetta tyhjäkäynnillä tai suuremmilla kierroksilla mikäli ne nousevat. Vika voi tulla vaikka olisi saanut ensin koneen toimimaan normaalisti ja ajanut lämpimäksi ja sen jälkeen antanut sen olla pysähdyksissä 20 min.

Mitään vikavaloa ei missään vaiheessa ilmesty, mutta kun vika on päällä niin poljintesti antaa koodin 16024A.

Olen katsonut puhelimen ohjelmasta, että maf näyttää vian ollessa päällä 0 (oliko se nyt kg/h), eikä muutu mihinkään vaikka kierroksia saisi nostettua ylös. Silloin kun toimii normaalisti niin näyttää tyhjäkäynnillä noin 15 ja nousee kaasua painettaessa iloisesti ylöspäin. Merkkihuollossa sanoivat, että vian ollessa päällä näyttää -22. No niillä on ehkä hiukan paremmat ohjelmat kuin itsellä, mutta anyway. Auto imee joka tapauksessa ilmaa normaalisti vaikka vika on päällä.

Vaihdoin uuden boschin maffin, mutta ei korjaantunut sillä, vaan näyttää samoja lukemia kuin entisellä. Tarkistin johdot anturilta eculle eikä niissä ollut ainakaan katkoksia.

Vaihdoin uuden egr:n, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Coolerin jälkeen ei ole letkut kurtussa, että ei ilmeisesti ole sekään jäässä/huurtunut?

Vikatilassa imusarjan pyörreläpät ovat "väärässä" laidassa, kuin mitä ne normaalisti ovat tyhjäkäynnillä. Eivätkä ne vikatilassa liiku vaikka saisi kierroksia nostettua. Liekö tämä syy vai seuraus?

Olen vaihtanut polttoainesuodattimen ilman vaikutusta.

Notta tällaista...
jarppav
'Senator'
'Senator'
Viestit: 839
Liittynyt: 27 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: kuopio

Re: Astra H Z19DTH ei kierrä pakkasella

Viesti Kirjoittaja jarppav »

vikakoodille ei löydy tis:sistä mitään selitystä tuolle koneelle.
toimiva maf pitäisi näyttää n. 40kg/h
kokeile putsata tuo uec. Minulla alkoi aina pakkasella valittamaan kaasupolkimen toimintaa kunnes putsasin tuon uec:n ja vika hävisi, eikä ole tullut takaisin
http://www.vauxhallownersnetwork.co.uk/ ... -b.371985/
voit kokeilla p1602 vialla hakea, mutta tulee enimmäkseen 1.6 bensan tai 1.7 dieselin vikoja. lambdaa, ecua, suutinvikaa yms.
Astra H caravan -04 1.9cdti
Commodore a coupe -69 3.0i
Aabelix
OCF Member 2017
Viestit: 590
Liittynyt: 05 Helmi 2009, 22:56
Paikkakunta: ii

Re: Astra H Z19DTH ei kierrä pakkasella

Viesti Kirjoittaja Aabelix »

Hank1 kirjoitti: Vikatilassa imusarjan pyörreläpät ovat "väärässä" laidassa, kuin mitä ne normaalisti ovat tyhjäkäynnillä. Eivätkä ne vikatilassa liiku vaikka saisi kierroksia nostettua. Liekö tämä syy vai seuraus?
Moottori sammutettuna läpät ovat auki ja kun käynnistetään ajaa toisen imukanavan kiinni ja siitä sitten kuormituksen mukaan ajetaan toista imukanavaa enemmän auki. Tuolla läpällä ei ole vaikutusta kaasun vastaavuuteen koska voit poistaa läppämoottorilta tulevan siirtovarren 3 sylinterin imukanavan alapuolelta ja lukita läpät aukiasentoon (eli sama asento kun moottori sammuksissa) eikä toimenpiteellä ole vaikutusta koneen toimintaan, ei kulu läppien käyttövarsi eikä läppien rungot väljiksi joka johtaa imusarjan vaihtoon tai läppien poistoon.

Testeriin ( OP-COMkin riittää ) kannattaisi laittaa kiinni niin näkisi IMM ja kaasupolkimen todellisen toiminnan ja näkisi imuilman lämpötilan antaako todellisia arvoja ( ahtopaineanturin yhteydessä mittauskomponentti, imusarjassa kiinni kannattaa putsata voi olla ihan umpi noessa ja lämpöanturin jalat oikosulussa ) samalla näkisi muuttuuko suihkutusmäärän pyynti kaasua painettaessa.

Alipainepumpulta turbon ohjaussolenoidin letku ja turbon kellolle menevä letku kannattaa tarkistaa, kuten ohjaussolenoidin liitinkin. Eikä ole pahitteeksi vaikka DPF:n anturin letkunkin käy läpi, tuppaa rikkoontumaan pöntöltä tulevan putken liitoskohdalta ja voi aiheuttaa mystisiä käyntihäiriöitä. Myös "jarppav" mainitsema UEC liitinten putsaus ei varmasti ole huono idea.
GM TECH2 + GlobalTIS ohjelmoinnit ja ohjelmapäivitykset. Vectra C 1.9 DTH virikarttoja (EDC16C39) ECU.lle.
Hank1
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2016, 20:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H Z19DTH ei kierrä pakkasella

Viesti Kirjoittaja Hank1 »

Ei auttanut uec:n putsaus. Tuli vain uusi koodi näkyviin: 245258. Tätä ei ole aikaisemmin tullut, liekö tullut tuon putsauksen takia. Tuo taitaa liittyä dpf:ään. Tarkistin viikonloppuna hiukkasloukon letkutuksen ja se näytti olevan kunnossa.

Myös turbon letkutus vaikutti olevan ok.

Jos kellään on Oulun alueella opcomia ja kiinnostusta katsoa sillä autoa, niin laittakaa viestiä.
jarppav
'Senator'
'Senator'
Viestit: 839
Liittynyt: 27 Elo 2004, 03:00
Paikkakunta: kuopio

Re: Astra H Z19DTH ei kierrä pakkasella

Viesti Kirjoittaja jarppav »

Toisesta topicista lainattua:

Kenttäapuohje: 2248
Vika: Z19DTL/H-moottori - SVS-merkkivalo palaa, vikakoodi P2452(58), DPF:n letkun toimintavika, tallentunut
Mallit: Moottorit: Versio:
Zafira-B 2007...,Astra-H 2007...,Vectra-C 2007...,Signum 2007... Z19DT| Z19DTL| Z19DTH,Z19DT| Z19DTL| Z19DTH,Z19DT| Z19DTL| Z19DTH,Z19DT| Z19DTL| Z19DTH Vain moottorit joissa on EDC C39
Valitus: Asiakas valittaa SVS-merkkivalon palavan ja tehon olevan alhainen. Tutkittaessa huomataan DTC:n P2452(58) tallentuneen.
Syy: ECU:n ohjelmistovirheestä johtuva ongelma.
Tuotanto:

Apuohje:
Jos asiakas valittaa asiasta, tee SPS-ohjelmointi uusimmalla
TIS2Web-versiolla.
Tarkista silmämääräisesti DPF:n ja DPF:n tunnistimen välinen putki.
Tarkista myös putken tiiviys erikoistyökalulla KM-667.
Ryhmä: J - Moottori
Vikaryhmä: 06 - Ohjainlaitteen vikakoodin asettaminen epäonnistunut,23 - Väärä näyttö
Vikakoodi: P2452(58)
Astra H caravan -04 1.9cdti
Commodore a coupe -69 3.0i
Hank1
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 12 Tammi 2016, 20:43
Paikkakunta: Oulu

Re: Astra H Z19DTH ei kierrä pakkasella

Viesti Kirjoittaja Hank1 »

Tämä ongelma tosiaan ratkesi ecun ohjelmistopäivityksellä. Vikaa ei ole esiintynyt sen koommin. :thumbsup:
Vastaa Viestiin