Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Jester84
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 08:47

Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja Jester84 »

Tämä ei välttämättä ole oikea palsta tälle kysymykselle, sillä ilmaantuneen kirskunnan aiheuttaja on vähän epäselvä. Auto on Corsa D 1.3-litraisella dieselpadalla ja manuaalilootalla. Kilometrejä takana 158 tuhatta ja rapiat.

Kirskuminen tai kitinä kuuluu kierroslukualueella 2100-2400 pelkääjän puolen etukulman tienoilta. Ääni rupesi kuulumaan yhtäkkiä, ei siis vähitellen, ja on sen verran voimakas, että kuuluu esim. rengasmelun yli. Ääni kuuluu, mikäli kiihdytän reippaasti tai vedätän autoa. Liioitellun hitaasti kiihdyttämällä ääntä ei saa aikaiseksi ja ääni lakkaa välittömästi kaasua höllätessä. Vaihteilla 1 ja 2 ei ääntä kuulu. Ilmastoinnin kompura ei ole syyllinen. Paikallaan ollessa kaasua painamalla ääni ei kuulu, nopeutta on oltava n. 50 tai enemmän. Tehot on tallessa ja sekä kytkin että laatikko toimivat normaalisti.

Ääntä voisi luonnehtia samanlaiseksi, mikä tulee vanhassa autossa ohjaustehostimesta, kun ratti käännetään ääriasentoon.Tai hyvin tasaiseksi laturin hihnan luistamiseksi metallisemmalla sävyllä.

Lisäksi huomasin, että tuosta oikeasta etukulmasta tippuu silloin tällöin pari pisaraa nestettä parkkiruutuun ajon jälkeen. Öljyä neste ei ole - sanoisin, että ihan vettä, eikä se välttämättä liity millään tavalla ääntämiseen. Vainoharhaiseksi tässä kuitenkin tulee, koska hiljattain vaihdetut EGR, hiukkasloukku ja sen anturi kävivät jo kylliksi kukkaron päälle.

Kiitän nöyrimmin, mikäli joku viitsii vastata :)
Avatar
Miku85
'Senator'
'Senator'
Viestit: 575
Liittynyt: 04 Heinä 2011, 10:19
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja Miku85 »

Itell samantyyppistä vikaa vectra b:ssä, kuuluu tosin juuri 1 ja 2 vaihteella ja eniten ylämäestä lähtiessä. Pieni klonkkaus kuuluu myös välillä. Rahinaa todella voimakas ihan kuin lokari ottaisi kiinni renkaaseen, jota se ei ole. Itse luulen että syy on joko alapallonivelessä, puslissa tai jousituksessa. Ääni ei kyllä tule ellei anna kunnolla hanaa. Kuskinpuolelle ääni ja tärinä tilanteessa selkeästi havainnoituu
Opel Vectra B 2.2DTI (Y22DTR) Caravan Elegance 2001.
ex. Opel Vectra B 1.6i (X16XEL) Caravan CD 1997.
Jester84
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 08:47

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja Jester84 »

Ääni on tosiaan vähän samanlainen kuin rengas hiertäisi johonkin. Se tuskin kuitenkaan on mahdollista vakiorengastuksella... Alkaa käydä hämäräksi koko homma - ravistelin kaikkea mahdollista käsin, eikä mikään tuntunut irtonaiselle lukuunottamatta moottorin muovikuorta, joka nyt on tukevammin paikallaan.
FullMetal
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3669
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 10:20
Paikkakunta: Pohjoisesta

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja FullMetal »

Jarrupaloissa on semmonen hinnat alkaen mallinen jarrupalavaroitin. palat ku kuluu niin se peltilipare ottaa sitte jarrulevyyn kiinni ja sieltä kuuluu hirveetä kirskuntaa.

Kannattaa kattoa se ekana ja tarvittaessa ottaa se lipare pois tai vaihtaa palat.

Ja edit. Sisemmässä palassa se lipare yleensä ellei joku oo asentanu paloja väärille puolille.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Tuon kuvauksen perusteella epäilisin turboa. Ei ahtoa ei kirskuntaa. Eli siivet ottaa kompurapesään kiinni. Kannattaa ottaa imuletku irti ja katsoa kompressorisiipien kunto ja akselin välys.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
jjvirtan
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3915
Liittynyt: 10 Helmi 2003, 02:00

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja jjvirtan »

Tippuvan veden epäilisin olevan ilmastoinnin lauhdevettä,se ei välttämättä liity kirskuntaongelmaan.
C1. Vectra 1.8 GTS
Astra G 1.6 8V
Myyn:2.0 dth moottori osina,myös apulaitteet.
Jester84
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 08:47

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja Jester84 »

Juho M-P kirjoitti:Tuon kuvauksen perusteella epäilisin turboa. Ei ahtoa ei kirskuntaa. Eli siivet ottaa kompurapesään kiinni. Kannattaa ottaa imuletku irti ja katsoa kompressorisiipien kunto ja akselin välys.
Testit jatkuivat tänään. Turbo lienee viaton, sillä teimme erinäisiä "ohiajokokeita", eikä tuon 2400 kierroksen jälkeen kuulu muuta kuin tavallinen ohiajoääni. Lisäksi ääni on nyt vaimentunut, enkä saa sitä enää kuulumaan kolmosvaihteella. Avausviestiä voisi tarkentaa siten, että erittäin reippaalla kiihdytyksellä ääntä ei synny, ainoastaan sellaisella "normireippaalla". Ohiajokokeiden perusteella alkaa tuntua sille, että vika voisi olla hihnan laakereissa. On vain perin merkillistä, ettei huolto kiinnittänyt asiaan huomiota hihnan vaihdon yhteydessä muutama tuhat kilometria sitten. Ei kai tässä auta kuin kääntyä korjaamon puoleen, että saa varmuuden. Mutta vasta tilipäivänä :)
jjvirtan kirjoitti:Tippuvan veden epäilisin olevan ilmastoinnin lauhdevettä,se ei välttämättä liity kirskuntaongelmaan.
Tuolle selvisi syy nopeasti: satanutta vettä varastoituu jonnekin etupuskurin sisään ja se vain yksinkertaisesti valuu pois. Valumisen huomaa, jos ajomatka sateen jälkeen on ollut lyhyt.
Jester84
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 08:47

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja Jester84 »

Nyt sitten vian todellinen lähde viimein selvisi (kiitos merkkihuollolle, pari pienempää pajaa ei löytänyt mitään): vaihdelaatikon laakerointi vetelee viimeisiään. Laakerointi on kohtuullisen arvokas toimenpide, joten ei auta kuin yrittää viivästyttää lopullista hajoamista ajamalla vähemmän. Siinä se dieselin pienen kulutuksen mukanaan tuoma säästö paljon ajavalle kutistuu :hammer:

Koska nuo M32-laatikot varsinkin dieseleissä on ilmeisesti melkoisia vikapesäkkeitä, hyvät neuvot on nyt tarpeen. Kauanko kitisevä laatikko voisi vielä kestää? Onko tiedossa jotain gurua, joka hoitaisi laakerointityön edullisesti? Vaatiiko laatikon irroittaminen/kiinnittäminen merkkikohtaisia erikoistyökaluja? Joskus kun on tullut purettua Volvo 240, ja ainakin siinä laatikon irroittaminen oli lastenleikkiä. mitä nyt selkä revähti, mutta tällä kertaa olisi apumies mukana.

Brittifoorumeilla muuten väitetään, että kitinää ei voi kuulua vaihteilla 3 ja 4. Täällä kyllä kitisee vedättäessä vaihteilla 2-6. Lisäksi yhdellä foorumilla kerrottiin, että vaihdekepin pitäisi liikkua 1-2 cm vedon katketessa ja kitinää pitäisi esiintyä myös rattia pyöritellessä jos veto on päällä, mutta näitä oireita en ole havainnut.
Jester84
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 13
Liittynyt: 31 Heinä 2014, 08:47

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja Jester84 »

Jester84 kirjoitti:Kilometrejä takana 158 tuhatta ja rapiat
Päivitetäänpä tilannetta. Loota kitisee yhä (kovalla pakkasella huomattavasti vähemmän), mutta vika ei ole millään tavalla pahentunut. Kilometrejä alkaa olemaan jo 175 tuhatta, eli ihan heti ääntelyn alettua ei selvästikään kannata paniikissa mennä koputtelemaan merkkiliikkeen ovea. Tavoitteena on vielä vuosi kitkutella ilman remppaa, sitten laina on maksettu ja Corsa myydään varaosiksi :lol:
Tupperware
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 102
Liittynyt: 22 Helmi 2005, 02:00
Paikkakunta: Ylistaro

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja Tupperware »

Miten tarina jatkui viimeisen päivityksen jälkeen? Paljonko olet ajanut? Meillä vähän vastaava tilanne ja 50tkm mennyt ilman muutoksia.
R0ba
'Agila'
Viestit: 2
Liittynyt: 03 Huhti 2018, 16:20

Re: Corsa D Z13DTH/kirskunta kierrosalueella 2100-2400

Viesti Kirjoittaja R0ba »

40 tkm ajettu samaisilla äänimaailmoilla. Ajan loppuun ja vien stenalle. Sitten voikin hakea toisen samanlaisen, on kyllä ollut hintansa väärti laitos.
Vastaa Viestiin