Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Moi,
olen uusi tulokas tällä palstalla ja nyt ongelmana on Astra G -99 DI2.0 (ml. 137tkm) moottorin vikavalon syttyminen ja käyntihäiriöt. Osaisiko joku auttaa diagnoosissa tämän suhteen?
Auto käy tyhjäkäynnillä hieman ravistaen (n. 800r/min) ja vedot jonkin verran kateissa mutta kiertää n. 4500 ja satasta pystyy ajelemaan.
On käytetty vikakoodin luvussa ei-merkkikorjaamon Boschin testerissä, jossa koodiksi saatiin P1651, P1631 ja P0400. Sanottiin että pumppu hajalla...
Lueskelin tämän foorumin viestiketjuja ja viittaisi VP44 pumppuvikaan näiltä osin mutta eikös pumppuvikaiset ole sammuneet täysin tai käyvät pelkkää tyhjäkäyntiä. Voiko vika ilmetä vaajaavaisena käyntinä tai onko tämä jotain muuta.
Hetkellisesti vikavalo poistui ja käynti korjautui kun oli moottorinsuoja kansi pois ja tutkailin alipaineletkuja yms. mutta vika palautui seuraavalla käynnistyksellä eikä ole sittemmin poistunut. Letkut ja liitokset ovat silmämääräisesti ok. ERG:n alipaineventtiilistä ei tule ilmaa imemällä joten se ei tuntuisi olevan ehjä.
Olisiko vinkkejä mitä voisi tutkia vai pitääkö alkaa suosiolla pumpunohjainboxia irroittelemaan?
olen uusi tulokas tällä palstalla ja nyt ongelmana on Astra G -99 DI2.0 (ml. 137tkm) moottorin vikavalon syttyminen ja käyntihäiriöt. Osaisiko joku auttaa diagnoosissa tämän suhteen?
Auto käy tyhjäkäynnillä hieman ravistaen (n. 800r/min) ja vedot jonkin verran kateissa mutta kiertää n. 4500 ja satasta pystyy ajelemaan.
On käytetty vikakoodin luvussa ei-merkkikorjaamon Boschin testerissä, jossa koodiksi saatiin P1651, P1631 ja P0400. Sanottiin että pumppu hajalla...
Lueskelin tämän foorumin viestiketjuja ja viittaisi VP44 pumppuvikaan näiltä osin mutta eikös pumppuvikaiset ole sammuneet täysin tai käyvät pelkkää tyhjäkäyntiä. Voiko vika ilmetä vaajaavaisena käyntinä tai onko tämä jotain muuta.
Hetkellisesti vikavalo poistui ja käynti korjautui kun oli moottorinsuoja kansi pois ja tutkailin alipaineletkuja yms. mutta vika palautui seuraavalla käynnistyksellä eikä ole sittemmin poistunut. Letkut ja liitokset ovat silmämääräisesti ok. ERG:n alipaineventtiilistä ei tule ilmaa imemällä joten se ei tuntuisi olevan ehjä.
Olisiko vinkkejä mitä voisi tutkia vai pitääkö alkaa suosiolla pumpunohjainboxia irroittelemaan?
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
itsellä astra 2.0 dti-98, moottorin vikavalo alkoi palamaan viikko sitten mutta sillä ei ole ollut mitään vaikutusta moottorin käyntiin eikä mihinkään muuhunkaan.Yritin nollata sitä ottamalla akun irti tunniksi,ei vaikutusta. Töpseliin aika parin päivän päästä. Meneekö auto läpi katsastuksesta jos valo palaa? päästöt ja auto muuten kunnossa. Jostain olin lukevinani että alle 2000 luvun autoissa vikavalo voi palaa ja auto menee läpi jos muuten on kunnossa.
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Jos valo ei vaikuta auton toimintaa uskoisin että tulee vain korjauskehotus.
Petahalla yllättävän vähän ajettu mobiili alla
Petahalla yllättävän vähän ajettu mobiili alla
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Auto on ollut viime aikoina isälläni käytössä ja aika vähällä ajolla, ollut alusta asti "suvussa" ja toiminut hyvin. Nyt ekaa kertaa tämmöinen isompi huoli...
Leima pitäisi saada piakkoin. Mahtaakohan mennä tämmöisenään läpi katsastuksesta vikavalo päällä jos saisi mitattua savutustestin jossain muualla kuin asemalla? Silmämääräisesti katsottuna ei savuta normaalia enempää.
Leima pitäisi saada piakkoin. Mahtaakohan mennä tämmöisenään läpi katsastuksesta vikavalo päällä jos saisi mitattua savutustestin jossain muualla kuin asemalla? Silmämääräisesti katsottuna ei savuta normaalia enempää.
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
savutusarvon mittaavat katsastuksessa vaikka olisitkin sen mittauttanut muualla,maksua siitä ei kuitenkaan peritä.Moottorin vikavalo jos palaa alle 2000 rekistöröidyssä autossa ei aiheuta hylkäämistä , korjauskehoitus voi tulla (riippuu asemasta).
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
multa ei ole koskaan mitattu enää asemalla pakokaasuja, jos olen mitatuttanut muualla ja vieny lapun konttorille Aika paljon halvempikin on aina muualla mittauttaa
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Juu ei ole multakaan, vaikka kerrankin oli semmonen peli että höngää tuli sitten putkesta ihan reippaanlaisesti =)sami73 kirjoitti:multa ei ole koskaan mitattu enää asemalla pakokaasuja, jos olen mitatuttanut muualla ja vieny lapun konttorille Aika paljon halvempikin on aina muualla mittauttaa
Miksipä ei
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
vikavalo kuitattu ja korjattu..ilmavuoto alipaine puolella. Täällä susirajalla mittasivat (bensa)autosta uudelleen vaikka oli mitattu muualla ensin,voi olla että eivät dieseliä uudelleen vinguta.
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Ne saa tarkistaa jos haluaa, mutteivät voi velottaa siitä.harttana kirjoitti:Täällä susirajalla mittasivat (bensa)autosta uudelleen vaikka oli mitattu muualla ensin,voi olla että eivät dieseliä uudelleen vinguta.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
nyt sitten vikavalo poistui hetkeksi ja tyhjäkäynti korjautui kun irrotin liittimen pumpulta ja puhdistin liittimen nastoja.
Muutaman startin jälkeen valo syttyi taas, eikä ole saanut enää sammumaan. Tämä ei ainakaan ole perinteinen ohjaustransistori vika...
Alipaineputket olen tutkinut melkolailla tarkkaaan ja kokeillut uusilla letkuilla, sekä mittaillut alipainemittarilla. Kunnossa näyttäisi alipainepuoli olevan. EGR venttiili toimii ok. Kokeilin lisätä vastuksen ilmamäärämittarille ja tulppasin letkun, ei auta.
Onko jollain tiedossa vp44 pumpun liittimen nastojen pinnien kytkennät ja minkälaisia ohmi/volttiarvoja sieltä pitäisi löytyä?
Auto meni katsastuksesta läpi, vikavalo ei ole esteenä tämän ikäisellä jos menee pakokaasutestistä muuten läpi. Eihän se pahemmin pölläyttele kun kiertää vikamoodissa vain 4000 rpm ja varmaankin ahtopaineet alhaalla -> arvo oli 0,66 heti ekalla yrittämällä
Oisko kellään ideoita mitä tästä voisi vielä kokeilla tai tutkia?
Muutaman startin jälkeen valo syttyi taas, eikä ole saanut enää sammumaan. Tämä ei ainakaan ole perinteinen ohjaustransistori vika...
Alipaineputket olen tutkinut melkolailla tarkkaaan ja kokeillut uusilla letkuilla, sekä mittaillut alipainemittarilla. Kunnossa näyttäisi alipainepuoli olevan. EGR venttiili toimii ok. Kokeilin lisätä vastuksen ilmamäärämittarille ja tulppasin letkun, ei auta.
Onko jollain tiedossa vp44 pumpun liittimen nastojen pinnien kytkennät ja minkälaisia ohmi/volttiarvoja sieltä pitäisi löytyä?
Auto meni katsastuksesta läpi, vikavalo ei ole esteenä tämän ikäisellä jos menee pakokaasutestistä muuten läpi. Eihän se pahemmin pölläyttele kun kiertää vikamoodissa vain 4000 rpm ja varmaankin ahtopaineet alhaalla -> arvo oli 0,66 heti ekalla yrittämällä
Oisko kellään ideoita mitä tästä voisi vielä kokeilla tai tutkia?
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika? - uusia havaintoja
Mysteeri jatkuu edelleen...
pumpun ECU boxi kävi Zipartilla korjauksessa (viipyi alle viikon!!!), tuloksena se että kone käy nyt tyhjäkäyntiä hyvin ja käy muutenkin ok mutta sytyttää vikavalon heti kun kääntää virrat päälle.
Vikavalo tilassa ei tietenkään anna täysiä tehoja mutta satasta ja vähän ylikin pääsee.
Luettiin paikallisessa Boschin testerissä koodit ja tuloksen edelleen sama P1631 pumpun ohjainlaite, vaihda ruiskutuspumppu. Nollattiin vikakoodit testerillä ja seuraavalla käynnistyksellä taas sama koodi.
Zipartilta tuli toimituksessa testiraportti jossa mm. "OPEL pump control unit PSG5 Error memory No. of errors 0", eli ovat testanneet yksikön ja kunnossa näyttäisi olevan.
Kyselin maililla apuja heiltä ja neuvoivat tarkistamaan kampiakselin anturin ettei ole moskaa siellä, saattaa sotkea pumpun toimintaa. En ole vielä ehtinyt kokeileen tätä.
Olisikos jollain teistä ideoita/kokemuksia mikä tämän oikeasti voisi aiheuttaa ja mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla?
pumpun ECU boxi kävi Zipartilla korjauksessa (viipyi alle viikon!!!), tuloksena se että kone käy nyt tyhjäkäyntiä hyvin ja käy muutenkin ok mutta sytyttää vikavalon heti kun kääntää virrat päälle.
Vikavalo tilassa ei tietenkään anna täysiä tehoja mutta satasta ja vähän ylikin pääsee.
Luettiin paikallisessa Boschin testerissä koodit ja tuloksen edelleen sama P1631 pumpun ohjainlaite, vaihda ruiskutuspumppu. Nollattiin vikakoodit testerillä ja seuraavalla käynnistyksellä taas sama koodi.
Zipartilta tuli toimituksessa testiraportti jossa mm. "OPEL pump control unit PSG5 Error memory No. of errors 0", eli ovat testanneet yksikön ja kunnossa näyttäisi olevan.
Kyselin maililla apuja heiltä ja neuvoivat tarkistamaan kampiakselin anturin ettei ole moskaa siellä, saattaa sotkea pumpun toimintaa. En ole vielä ehtinyt kokeileen tätä.
Olisikos jollain teistä ideoita/kokemuksia mikä tämän oikeasti voisi aiheuttaa ja mitä kannattaa seuraavaksi kokeilla?
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Onko tähän tulllut selvyyttää? itsellä samat oireet omegassa.
Omega-b Mv6 Lysholm Kompressor
Omega-b2 2,5TD Farkku
Kadett-c 2,0 OHC
Omega-b2 2,5TD Farkku
Kadett-c 2,0 OHC
-
- 'Admiral'
- Viestit: 142
- Liittynyt: 13 Syys 2011, 19:06
- Paikkakunta: Kiuruvesi
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Pääsetkö katsomaan testerillä auton käydessä, että paljonko on pumpun kierrokset? Ne pitäisi olla noin puolet moottorin kierroksista. Jos on jotain muuta tai ei ollenkaan niin boxin asennuksessa on tullut viba ja kiertokulma anturin lattakaapeli on vioittunut.
Samoin live tietoa katsoessa kannattaa kiinnittää huomiota ajoitus ja syöttö arvoihin. jos esim ajoitus poikkeaa paljon pyydetystä, niin silloin jumittaa ennakonsäätö mäntää.
Pumppu vialle tuo kuitenkin näin äkkiseltään kuulostaa.
Samoin live tietoa katsoessa kannattaa kiinnittää huomiota ajoitus ja syöttö arvoihin. jos esim ajoitus poikkeaa paljon pyydetystä, niin silloin jumittaa ennakonsäätö mäntää.
Pumppu vialle tuo kuitenkin näin äkkiseltään kuulostaa.
En minä, mutta pojat....
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Itse asiassa tasan puolet, ei siinä oikeastaan ole kyse kuin jakolaskun pyöristyksestä täyteen numeroon.Dirty Harry kirjoitti:Pääsetkö katsomaan testerillä auton käydessä, että paljonko on pumpun kierrokset? Ne pitäisi olla noin puolet moottorin kierroksista.
Re: Astra DI2.0 vikavalo/pumppuvika?
Sama ongelmA, 1631 ecun mielestä, pumpun boxi kertoo olevan "viaton", Oletko kokeilut, kuinka auto käy, kun irroittaa kampiakselin asentotunnistimen ja ja käynnistää, mullä lähtee käymään,
mutta käy sillai kurnuttamalla ei tasaisesti, elikkä asentotunnistin ainakin auttaa. kun se on kytketynä
mutta käy sillai kurnuttamalla ei tasaisesti, elikkä asentotunnistin ainakin auttaa. kun se on kytketynä