Yli 500tkm opelilla topikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

1,2sorsa kirjoitti:Onko 1,7td mallissajotenkin parempi?
Ei siinä mitään parempaa ole kuin 2.0 mallien IC'ssä - pikemminkin päin vastoin.
Semmoinen sattui vain olemaan käsillä silloin kun nysväsin IC omaan autoon - 2.0Di mopodieselissä kun ei ollut alunperin minkäänlaista.

Kennon pillistö on saman kokoinen kuin kaksilitraisessa, mutta päätykotelot ovat vähemmän jouheat.
Sitä en kyllä tiedä haittaako se oikeasti mitään.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No niin, nyt on romis IC'kin hallussa - loppu tarpeellinen tilpehööri pitäisi irrota varaosa-autosta.

Pitää pyykätä luovuttaja-auton jakkaroiden viimoinen puhdistamaton osa, eli takapenkin selkänoja, tulevana viikonloppuna.
Sen lisäksi pitää vähän zoomailla loppujen kannibalisoitavien osien talteen naarimisen työjärjestystä.
Umpiot näyttävät olevan vaihdettu jossain vaiheessa schwarz optik mallisiksi, kun en usko semmoisia alunperin missään '98 olleen - Coupekin taisi alkaa '00 tms.
No sama kummat ovat, kunhan kirkkaat linssit.
Alkup. suunnitelman mukaan ovet jemmaan, samaten CDX ruori pitää pelastaa, oma kun on "melko" kulunut.

Ja mitä nyt vaan mieleen tulee.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Laita esittelyä tuosta tuonne viralliseen osioon, olis kiva kattella kuvien kera tollastaki puuhastelua.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

jarkkis kirjoitti:Laita esittelyä tuosta tuonne viralliseen osioon, olis kiva kattella kuvien kera tollastaki puuhastelua.
Näin tein, mitä nyt että kuvia ei vielä ole.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

789tkm (Eli todellista 794)

Ensimmäinen reissu poikki Suomen komennuspaikalle auton kuosittamisen ja leiman jälkeen.

Hyvin hyrskyttää, vettä satoi helkkaristi ja parhaimmillaan oli vain +7C lämmintä, eli kelikin on palannut normaaliksi.

Vähemmän yllättävästi hieman vähemmän kuin 10 000 tuntia istuttu kuskin jakkara tukee ristiselkää yms. alkuperäistä rahia paremmin :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

792tkm (797)

Kulutus on asettunut pelkässä työmatkavälissä 5,1 tasolle ja pitkässä siivussa kotia 4,5.
Jälkimmäiseen toki vaikuttaa valitun reitin nopeusrajoitukset, sade ja yleinen lämpötila.

Tekniikan suhteen potilas voitane siis julistaa terveeksi.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

800 000 Km

Hyvin rokkaa - edellisen tankkauksen keskikulutus 4,4.

Varaosaautosta vapautetuissa tarvikeumpioissa on minusta huonompi pitkien valokuvio kuin alkuperäisissä Hellan tekemissä.
Ei kuitenkaan niin paljoa että aiheuttaisi toimenpiteitä.

Sivuhuomiona polttoainelinjan fiksaaminen auttoi Eberin kiukutteluun, eli hyvin starttasi Pe ehtoolla.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

827tkm

Pitkät oli loppujen lopuksi sen verran huonot että laitoin lisävalon.

Takajarrut uusittu Aimo tyyliin Lucas versioiksi.

Edellisen tankkausvälin keskikulutus 4,9 ja sitä edellinen 4,7.
Pakkasta nollasta kymppiin.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Tänään tuli Astra G 2.0 DTL, vm. 1999 mittariin 800000 km.
Keskikulutus koko 20 vuoden aikana 4,98 l sataselle, eli aivan kohtuullinen. Polttoainetta tullut tankattua 39800 litraa, eli tullut kerran jos toisenkin käytyä huoltoasemalla tankkaamassa. Kertatankkaus lienee siinä 35-40 litraa, niin n. 1000 tankkausta.
Korjauksiin, huoltoihin, tarvikkeisiin ja renkaisiin rahaa mennyt 21833€, (2,7 cnt/km) eli suunnilleen saman verran mitä auto uutena maksoi. Eli edullisia kilometrejä.
Kytkimeen ja vaihteistoon ei ole tarvinnut tehdä remonttia. Moottoriin syöttöpumpun ohjainyksiön korjaus ja moniurahihnoja pari kertaa vaihdettu ja termostaatteja repullinen ja kapiakselin asentotunnistin ja laturi muutama vuosi sitten sekä polttoaineen suodattimen kotelo. Muuta moottoriin ei ole tarvinnut tehdä huoltojen lisäksi. Kolmas eberi menossa.
Eipä olisi 20 vuotta sitten uskonut, että samalla autolla tulee ajettua tuollainen määrä. Nyt olen kahden vaiheilla, että vieläkö pidän ko. autoa vai alanko etsimään uudempaa ja vähemmän ajettua.
kallek505
'Senator'
'Senator'
Viestit: 996
Liittynyt: 25 Marras 2014, 21:29

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja kallek505 »

Suosittelen lämpimästi pitämään ja vaikka vähän vähemmälläkin ajolla olisi niin kiva käydä lukemassa kun nää vanhat nakut vaan kestää ja kestää. Itellä alkoi kaks vuotta sitten samanlainen tarpominen. Ostin 2001 g astran farkun työmatkaajoon. Sillä nyt ei ole rullattu kun karvaa vajaa 500000 km. Hauska olis tietää saako näitä opeliin diisseleitä hajalle ajamalla ollenkaan mikäli huolloista ja muista pitää huolen.
Käyttis: Peugeot 3008
Kesämopo: Solifer 10 1969 M48 Anker Laura
Reissukulkine: Mercedes Benz Ajokki Victor 1988(Tilaa Riittävästi)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Onnittelut Aimolle.
Mikäs siinä on Astralla lennättäessä, niin kauan kuin menee kohtuullisella vaivalla leimasta läpi.
En usko että tekniikan pehmenemisestä on oleellista uhkaa :)

Monetko etupyöränlaakerit on menneet ?

Omaan piiskaan tulee perjantaina kotimatkalla 880tKm täyteen, josta amatöörimäiset 700tKm itse kairattua.
Edellinen tankillinen näytti menneen 4,9 keskikulutuksella, sitä edellinen 4,65 jne.
Vasta toinen Eberi, mutta hehku siitä olisi varmaan hyvä päivittää keraamiseen ja katsoa myös Eberin polttoainepumpun imusihdin puhtaus.

Sähköikkunallisia etuovia en ole vielä saanut aikaiseksi vaihtaa - enkä kyllä CDX penkkien kanssa samaa sarjaa olevia takaovien pahvejakaan.

F18+ vaihteiston siirtotangon niveltappi lienee alkanut hieman väljistymään, koska pakkia päälle laittaessa skebaa saa välillä heittää vähän reippaammin poikkisuunnassa - se tosin tuntuu riippuvan vähän siitä missä asennossa auto seisoo.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Oikea etupyörän laakeri on pitänyt vaihtaa kaksi kertaa. Ensimmäisen vaihdon jälkeen ei kestänyt pitkään, liekö ollut laakerin huonoutta vai asennusvirhe. Muiden pyörien laakerit ovat alkuperäisiä.

Kesäkuussa katsastuksessa käskivät vaihtamaan kalistuksen vakaimen tangot ja tein työtä käskettyä, mutta kolinat eivät loppuneet. Vaihto lienee ollut aivan turhaa kun myöhemmin huomasin, että kallistuksen vakaimen puslat ovat väljät, ja jos meinaa vielä autoa pitää niin nuo puslat pitäisi vaihtaa. Muutama päivä sitten meinasin jo vaihtaa, mutta puslan takimmainen pultti (kanta torx E12) on niin ahtaassa paikassa, että ei minulla olevilla työkaluilla saanut auki. En tiedä saisiko nivelräikkälenkillä, mutta torxsina hankala löytää ???

Vasen takalokasuojan kaari alkaa olemaan pehmeä ja pohjaa pitänyt hitsailla ja pitää hitasta jos vielä meinaa pitää autoa.
Moottori ja F23-vaihteisto varmaan vielä kestäisi. Epäilen, että kytkin alkaa olemaan aika lopussa.
Etujarrulevyt on kerran vaihdettu ja pitäisi uusia todennäköisesti seuraavaan katsastukseen.
Tukivarsien puslat ovat hyvin kestäneet kun ovat vielä alkuperäiset.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Menikö näissä muuten mittari nollille 700 vai 800tkm kohdalla?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

ascona_c kirjoitti: 22 Marras 2019, 13:32 Menikö näissä muuten mittari nollille 700 vai 800tkm kohdalla?
700 tkm kohdalla.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

On tämä kyllä kertakaikkisen naurettavilla huoltokuluilla ajettu, edes kuluvat osat ei kulu :thumbsup: Jätetään se onnettomasti suunniteltu termarin kotelo pois laskuista. Joskus vuosia sitten epäilin, että olisiko ollut tämä parkissa, semmoinen kapistus, jonka huolella hiekkapuhalletussa kilvessä lukee pintaväri? Kaikki Siilinjärveläiset ei tunne toisiaan...
Vastaa Viestiin