Yli 500tkm opelilla topikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
A_Megamann
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Heinä 2009, 00:54

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja A_Megamann »

Häätyyp täältä pattijoenki päästä noin kovan ajo-OPELaation suoritteen johdosta onnitella teuwoa kovastikkin!!
--Tulin nakkikeittotauolle tallista ku emännän weccu tdi 2,0 optimoitu-keula pystyssä keinutunkin päällä oottaa koneen vinssausta ylös.
Neste kerrpele käyttönen kytkin porrsi,-työsylinteri kettu!! :banghead: Nnoh,onsiin kuitenni 400th klasissa jo kuitenni.
En kettuvie jaksa apurunkkua nyysiin laatikkoineen poikkeen pudottamaan.Koetan konetta puolmetrii nostaa ja sitte kytkinhilppeet vaihtaa sylkät jne..voi elämänehtoo sentään.
Juu ilmanmuuta,kuvia legendaksi muotoutuvasta tilakulkineesta ihailtavaksi! :yes:
Car of the year..sometimes even two.
Opal jewels rules
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

750 000 Km.

Tämä auto on siis G Astra, Kärsämäen taksi oli A Zafira, eli saman T-GM2700 pohjalevyn päälle, samalla tekniikalla - joskin vakiolla - tehty sisarmalli.

(Todellinen ajomäärä on kuitenkin enemmänkin 754 800 Km kohdilla, autolla kun on ajettu 160tkm 65-profiilin talvirenkailla joiden vierinkehä on STRO mukaan 3% vakiota isompi. No ompahan varmuuslukua, ettei tule liioiteltua.)

Takaluukun ikkunatiivisteen alalaidalla on maali hieman lohkeillut, eli pitää paikkamaalata läntit jahka kelit lämpenee.

Muuten ei kummia, kelit kun lämpeni nollan kahtapuolen liikkuviksi, on kulutus ollut muutaman viimetankkauksen korkeaa nelosta.

Kova sahaus kohti puolta miljoonaa mailia (804,5 tkm) jatkuu.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Teuwo kirjoitti:750 000 Km.

Tämä auto on siis G Astra, Kärsämäen taksi oli A Zafira, eli saman T-GM2700 pohjalevyn päälle, samalla tekniikalla - joskin vakiolla - tehty sisarmalli.

(Todellinen ajomäärä on kuitenkin enemmänkin 754 800 Km kohdilla, autolla kun on ajettu 160tkm 65-profiilin talvirenkailla joiden vierinkehä on STRO mukaan 3% vakiota isompi. No ompahan varmuuslukua, ettei tule liioiteltua.)

Takaluukun ikkunatiivisteen alalaidalla on maali hieman lohkeillut, eli pitää paikkamaalata läntit jahka kelit lämpenee.

Muuten ei kummia, kelit kun lämpeni nollan kahtapuolen liikkuviksi, on kulutus ollut muutaman viimetankkauksen korkeaa nelosta.

Kova sahaus kohti puolta miljoonaa mailia (804,5 tkm) jatkuu.

Omassa G Astrassa on takaluukun aukon ylänurkkien peltiliitosten kohdat olleet ruosteessa jo pitkän aikaa. Olen muutaman kerran korjannut, mutta ruoste on puhjennut "kukkaan" aina uudestaan. Samoin on ruostunut polttoaineen täyttöaukon alaosa, eli läpän takana oleva alaosa. Puhumattakaan helmat ja varsinkin vasen lokasuojan takakaari.
Viime kesänä muutama viikko katsastuksen jälkeen ajoin soratiellä kuoppaan. Jonkin ajan kuluttua huomasi, että moottorin värinä siirtyi vaimeasti runkoon ja värinä ajan myötä voimistui. Aikani tutkittuani huomasin, että ruosteen ja multatöhnän peittämä rungossa oleva korvake oli toiselta reunalta murtunut. Korvakkeessa on kiinni moottorin alla olevan palkin (kehdon) sivukiinnike. Eikun enimmät töhnät ja ruosteet pois ja mikillä tinasin kiinni.
Mittarissa nyt 732 tkm.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Kuten ketjussakin on tullut kerrottua on minullakin harsittu peltejä sen verran että juurikin vasemman takalokarin reunakaari ja sisälokari on vaihdettu ja helmojen muovikoteloiden alle on pantu muutama korjauspala suorasta tavarasta.

Tosin tämä tapahtui vasta toissa kesänä (auto on kuitenkin 1998 vuosimallia) ja minulla ollessaa autolle ei ole tehty mitään ruosteenestokäsittelyä ja pestykkin on aika laiskanlaisella tahdilla - näin ollen en osaa juurikaan moittia korin korroosionkestoa.

Huvittavana anekdoottina mainittakoon että kolme kollegaa on päätynyt ostamaan G Astran vara- tai kakkosautoksi, uskoakseni havaittuaan että tuolla minun ghettopuimurilla on lasketettu pienin kuluin ja vähällä vaivalla melkoiset matkat.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Eikö näistä kilometrinnielijöistä saisi vaikka juttua kerholehteen?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Sitäpä minäki. Mut kehutaan siinä lehdessä vaikka sisäpiirin Evoja ja Lotareita ennemmin.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
A_Megamann
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 18
Liittynyt: 12 Heinä 2009, 00:54

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja A_Megamann »

Niii juu gastra, ei zaffe. Muistelen et 98-ssa oli täyssinkki,mut 99-ssä huononnettiin alemmas sinkkigalvaani yms.suojausteho.
Sysselle haettiin 5-paikkanen paku nivalasta puoltoist vuot sitte, ja on siin kuppaa kaaressa takana.
Niin joo,maine tulee arjen rahtarimalleilla,eikä evo erikoisuuksilla.
Mun 150 cdti-2008 malli kyntäny vähää vaille 400th ja vaimon tdi 2000 malli karvan ylikin 400th.
Ilmavuoto kirous nyt niiin sahauttaa kovasti että on ny pukilla pylly taivasta kohden-eivoi ajaa kokkolassa viikoittaista rapeeta 500kilsaa.
Car of the year..sometimes even two.
Opal jewels rules
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Täyssinkityt korit ovat vuosimalleissa 1998-2001.
Sen jälkeen ilmastointi tuli vakioksi kaikkiin varustetasoihin ja samaan aikaan, kaikessa hiljaisuudessa, siirryttiin osasinkitykseen - arvattavasti kulujen säästämiseksi.
Kyse oli kuitenkin jo väistyvästä mallista, joka ei ollut enää erityisen kilpailukykyinen hinnaltaan.

Tosin harvemminhan nuo katosta lahoavatkaan.
Ikkunatiivisteiden yms. luona olevat kiveniskemät toki kannattaa paikkamaalata, ettei kuppa pääse leviämään listojen alle.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Määpäs lähetän äitini muistokirjoituksen sulle niin laita lehteen.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

758 tkm

Samaa hyrskytystä kuin ennenkin.
Löpöä menee korkeaa nelosta.

Aurausta piti hieman säätää kun pyöräkulmat tarkastettiin, muut oli OK.

Takaluukun lukkoon ei enää voiteluhoito auttanut, vaan luukkua pitää sulkiessa painaa kädellä jotta se jää kunnolla kiinni.
Rapaantuvat kädet alkoivat ärsyttää siinä määrin että tilasin uuden lukon kun se ei maksanut kuin luokkaa kuusi kymppiä.

Oikeassa takajarrusatulassa voi seisontajarrun vipua lepoasentoon palauttava jousi olla kuoleentunut, ainakin systeemiä pitää vähän herkistellä ennen leimaa.

Nollakeli ja räntäsade ei ole oikein kannustanut paikkamaalauksiin, joten niille en ole tehnyt vielä mitään.
Asiaan kyllä vaikuttaa myös se että bensa-autosta pitäisi vaihtaa jakohihna jotta sillä arvaa ajaa Astran maalien kuivumisen ajan.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

766 tkm

Kulutus edelleen korkeaa nelosta.

Tilasin uudet takajarrusatuloiden käsijarruvipstaakelien palautusjouset, kun eivät maksaneet kuin kympin pala.

Samaten vasemman takajarrun längen (vai pitäisikö sitä kutsua satulankannattimeksi) koska baziljoona jarrusykliä on hangannut valuun kolon kohtaan jossa jarrupalan taustalevy yleensä liikkuu.
Pala jumittelee tähän kuoppaan, vaikka sitä olen yrittänyt viistää joka kerta paloja vaihtaessani.

Käyttöjarru toimii ihan OK, mutta seisontajarrussa kun on vähemmin jerkkua se ei pidä niin hyvin.
Löysissä jarrutuksissa männän puolen pala kuluu enemmin - kunnolla painaessa ottavat toki molemmat.

Uudemmissa jarruissahan onkin usein kirkkaasta tehdyt liukupellit joihin palojen taustalevyt vastaavat.
Toki nekin voivat jumittaa korroosion kasvattaessa ainetta pellin ja runko-osan väliin, joka poistaa käyttövälyksen.
Mutta ko. schaiba on helppo poistaa palanvaihdon yhteydessä ja itse liukupinta pysyy hyvässä hapessa.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Teuwo kirjoitti:766 tkm

Kulutus edelleen korkeaa nelosta.

Tilasin uudet takajarrusatuloiden käsijarruvipstaakelien palautusjouset, kun eivät maksaneet kuin kympin pala.

Samaten vasemman takajarrun längen (vai pitäisikö sitä kutsua satulankannattimeksi) koska baziljoona jarrusykliä on hangannut valuun kolon kohtaan jossa jarrupalan taustalevy yleensä liikkuu.
Pala jumittelee tähän kuoppaan, vaikka sitä olen yrittänyt viistää joka kerta paloja vaihtaessani.

Käyttöjarru toimii ihan OK, mutta seisontajarrussa kun on vähemmin jerkkua se ei pidä niin hyvin.
Löysissä jarrutuksissa männän puolen pala kuluu enemmin - kunnolla painaessa ottavat toki molemmat.

Uudemmissa jarruissahan onkin usein kirkkaasta tehdyt liukupellit joihin palojen taustalevyt vastaavat.
Toki nekin voivat jumittaa korroosion kasvattaessa ainetta pellin ja runko-osan väliin, joka poistaa käyttövälyksen.
Mutta ko. schaiba on helppo poistaa palanvaihdon yhteydessä ja itse liukupinta pysyy hyvässä hapessa.
Uutena v.-99 Astrassa oli Bocshin satulat, joita sai olla huoltamassa vähän väliä kun alkoivat laahaamaan. Sitten laitoin Lucaksen satulat, jotka toimivat pitemmällä huoltovälillä. Uusista jarrupalpoista olen liukupinnat hionut niin, että liikkuvat kevyehkösti likukupeltien hahloissa ja näi eivät kerää niin herkästi likää väliin kun pääsevät hieman "elämään" ja näin lika karisee helpommin pois ja en laita mitään rasvaa, joka vain kerää likaa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Käytitkö muuten Lucaksen satuloiden kanssa alkuperäistä Boschien käsijarruvaijeria vai jouduitko vaihtamaan sen ?

Boschin länkeä ei sitten saanut, joten taidan vaihtaa koko systeemin kun sain muunnossarjan alle kahteen sataan Saksasta.
(Lucas satulat kannattimineen ja uudet palat)

Muuten samaa huttua kuin ennen.

771tkm ja soossia menee 4,5-4,8 haarukkaan.

Muutama pistepaikkaus pitäisi tehdä maaleihin.
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Aimo »

En muista pitikö vaihtaa myös käsijarruvaijeri. Olen joutunut myöhemmin uusimaan, mutta en muista sitäkään.
Katsoin varsin Motonetin sivuilta, niin siellä näkyy olevan Boch ja Lucas satuloille vaijerit eri varaosanumerolla.
Olen käyttänyt alkuperäisiä vaijereita kun tarvikevaijerista erittäin huono kokemus.
Motonetista ostin muutama vuosi sitten vaijerin ja laitoin autoon kiinni, niin pakkasella muutaman viikon käytön jälkeen jäätyi jumiin, palautin takaisin ja ostin alkuperäisen. Motonetin vaijerissa ei ollut muovi/nylon päälystettä ja tämän takia haitarikumin ja vaijerin välistä vesi pääsi kuoren ja vaijerin väliin.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Joo, jutun pointti olikin se että minulla on suht. uusi alkuperäinen vaijeri alla, jonka ihan mielelläni kuluttaisin loppuun.

Asialle ei tietysti mahda mitään jos esim. päät ei käy puristimien seisontajarrun käyttövipuihin.

Naarin Hella - Pagid merkkisen "Lucas vaijerin" jemmaan samalla kun hommasin muut jarruosat.
Pitää käyttää sitten sitä jos nykyinen ei sovi.
Vastaa Viestiin