Yli 500tkm opelilla topikki

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
jiivee666
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2121
Liittynyt: 10 Loka 2005, 14:07
Paikkakunta: Vihti

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja jiivee666 »

Kyllä se vaan nyt kulkee 8)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

726tkm.

Kelit kun kylmeni sekalaisen ajon kulutus on noussut n. 4,7 tienoille.

Vanha eberi oli sen verran kypsä että kun Saksasta sai 318€ hintaan, kotiin kannettuna, uuden D3WZ 24kk takuulla, katsoin parhaaksi sen hankkia.
Huomioiden paloilmapuhaltimen, hehkun yms. varaosahinnat ero uuteen jäi niin pieneksi että vanhan tekohengittäminen ei ollut mielekästä.
Jemmaan vanhasta varaosiksi ohjainkortin, koska se on vaihdettu uuteen auton minulla ollessa, sekä antureita sen mukaan kuin irtoavat ehjänä.

Imuilmatorveen pitää kyllä väsätä jonkin sortin suodatin ja mahdollisesti vajaiksi jäävät käyttösyklit estävä katkaisija ulkoilman lämpöanturin johtoihin.

Edelleen pitäisi purra luotia ja hommata uudet talvirenkaat.
Olen ajellut tällä autolla n. 280tkm talvella, josta olen selvinnyt kahdella kierroksella Hakkapeliittoja.

Näin ollen Nokian K*setusrenkaat Oy saa edelleen rahani, kauppalaadun(kin) renkaiden ollessa ihan hyvät ajaa ja omakohtaisen kokemuksen perusteella ne myös kestävät hyvin ajamista.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

731tkm

Alipainekäyttöinen EGR venttiili alkoi kiukkuamaan, eli pitää vaihtaa se.
Ei mikään kummoinen homma ja en saata osan laatuakaan pahasti moittia kun uudesta asti kesti tähän saakka.

Pintakaasulla ajaessa kun EGR pitäisi aueta syttyy vikavalo ja tarjolla olevat vedot vähenevät, sitten kun antaa torvea ja moottorin imemä ilmamäärä kasvaa alueelle jossa EGR ei käytetä valo samuu ja pienellä viiveellä täysi tälli on käytössä.

Suurempi ärsytyksen aihe on moottorin hitaampi lämpeneminen - joka sinällään on kyllä ihan tarkoituksellakin eliminoidun EGR yksi sivuvaikutus.

Hakkapeliitta kasit ovat osoittautuneet hyviksi - aika näyttää onko kulutuskestävyys aiempien sukupolvien veroista.
Huolimatta kelin kylmenemisestä ovat kulutukset pysyneet (korkeissa) nelosella alkavissa lukemissa - joskin talvirajoitukset toki auttavat.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei EGR ohitus vaikuta lämpenemiseen mitenkään.

Egr kylmentää palotapahtumaa=vähemmän palamisenergiaa.
Eikä se taida edes olla käytössä moottorin ollessa ihan kylmä.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Ei olekaan käytössä täysin kylmällä moottorilla.
Kylmästartin jälkeen autolla tulee ajaa muutamista sadoista metreistä vähän yli kilometriin, ennenkuin oireet alkavat, ulkolämpötilan ollessa sama hyvin tarkkaan saman ajomatkan jälkeen.

Vaikkakin egr päällä tälliä kohden pytyssä vapautuu vähemmän energiaa, lämpenemisen kannalta on kuitenkin rajoittava tekiä se kuinka paljon siitä energiasta saadaan talteen moottorin osia lämmittämään.

Näissä kapineissa EGR kanava tulee suoraan kannen valun läpi pakosarjalta imusarjan alempaan puolikkaaseen.
Vaikka dieselien pakolämmöt matalia ovatkin bensoihin verrattuna, on pintakaasulla cruisiessa turbiinin sisääntulon kohdalla kaasun lämpö luokkaa +250-300C.
Lämpötilaero kuuman kaasun ja kylmähkön kannen välillä tekee lämmönvaihtimesta suht. tehokkaan kanavan vähäiseen pintaan nähden, sama toki pätee imupuoleen, jonne sitä kolmestasadasta johonkin lämpöön x - joka on kuitenkin enemmän kuin IC'ltä tulevan ilman lämpö - jäähtynyttä kaasua tungetaan.

Mäntämoottorien surkean hyötysuhteen takia ne kun hävittävät 2-3 kertaa enemmän tehoa lopulliseen lämpönieluunsa - ympäröivään ilmaan - pakokaasun ja jäähdytysnesteen kautta, kuin antavat akselille tehoa.

Sillä pakokaasun entalpiallahan se turbon turbiinikin toimii.
Ulkoisella putkella toteutetun egr tapauksessa sen kautta virtaavan kaasun lämpö tosin lähinnä kuumentaa konehuoneen ilmaa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

732tkm

Lataus hävisi ja hetken jo luulin että tehdaskunnostettu laturi kesti alle kuudesosan alkuperäisen elinkaaresta, mutta hihnahan sieltä vaan oli löysällä.

Alumiinikappale johon moniurahihnan kiristäjää tiukalle ponnistava plungeripötikkä kiinnittyy otti ja särkyi, arvattavasti väsymismurtumaan.
Osa olikin odottamattoman kevyeksi tehty.

GM ei uutta toimittanut joten purkaamo palveli.

Taas mennään pois poikkeensa.

Vaikka D3WZ Eberi on nykymittapuulla aika nuhapumppu puhkuttaa se silti mukavasti lämmintä, kun kerrankin uutuuttaan toimii.
Pakkasta ei ole vielä kerennyt olemaan mitään mahdottomia, vain -18C yöllä, mutta ilo se on pienikin ilo :)
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

735tkm

Vasempaan etukulmaan menevä jarruputki puhkesi ja piti vaihtaa, muuten ei mainittavaa.

Leuto keli ja katolta toistaiseksi puuttuva suksiboksi ovat pitäneet kulutuksen korkean nelosen puolella Eberspächeristä huolimatta.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

737tkm, sain aikaiseksi vaihtaa sen EGR venttiilin.

Tilasin ranskalaisen varaosakaupan poistoalesta Pierburgin, kun Englannista tilaamani Wahlerin kaupat meni puihin liikkeen viimeisen kappaleen ollessa varastossa kolhittu - hyvittivät kyllä ihan suosiolla.
Ihmettelin hieman kun väittivät että Pierburgin OVH oli yli kolmesataa, mutta varastontyhjennyksessä 68€ siitä piti antaa.

No paketti kun oli näpissä asti syykin selvisi kovaan pyyntiin - lootassa oli imusarjan ylempi puolikas, jossa kiinni EGR vena ja Boschin MAP anturi.
Tuli vaan mieleen että Marmoritiskihän tarjosi aikanaan samaa osakokonaisuutta, jos joku onneton sieltä EGR meni kyselemään.
Vähän haiskahtaisi että imusarjan on alihankkinut Pierburg ja "tarvikkeesta" on vaan hiottu GM numerot veks - imukotelossa kun oli päällä kaksi nakerrettua kohtaa, joista toisen päällä tarrassa Pierburgin osanumero.

Vaihto-operaatio oli sen verran nopea että en viitsinyt edes ajaa auto mihinkään sisätiloihin, vaan vaihdoin kikkareen räntäsateessa pihalla.

Pintakaasuajon vikavalo ja samanaikainen alipainelaitteiden kiukuttelu loppui siihen paikkaan.

+730tkm ja "aika monta" liikettä oli syönyt oem Wahlerin aika hyvin, venttiilivarsi oli sohlo ohjuriin, lautanen lonksasi niittauksessaan ja varsi kalvoon nähden, mutta lopullinen niitti oli tietenkin se että kalvo vuoti ja ei vetänyt venttiilivartta kunnolla.

Muuten ei mitään poikkeavaa, kulutus matka-ajossa korkea nelonen, pelkässä pikkukaupunkipyörityksessä viisi puoli.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

738tkm

P*rkeleen P*rkele, iltayöstä töistä pois ajaessa hyökkäsi taas suippokorva tielle ja pahki etuhelmaan.
Aika haurasta tuntuu tarvikepuskurin muovi tosiaan olevan, kun moisen ötökän osuma - alle kuudenkympin vauhdissa - rikkoi sen etulampun alalaitaa myöten.
Noh onneksi uusi Eberi ei ottanut itseensä, eli vaurio oli taas lähinnä kosmeettista luonteeltaan.

Gorilla gripin ilmastointiteipin varassa heiluvat muovit ovat sen verran röjöisen näköiset että pitäähän tuo hoitaa kuosiin, mutta paikallisen faunan itsemurhahakuisuus alkaa jo vähitellen ottaa aivoon.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

740tkm

Taas on uutta muovia keulassa, jänöjussien syötäväksi.

Auton ostamisen yhteydessä,180tkm kohdalla, "varmuuden vuoksi", vaihdettu GM alkuperäinen vesipumppu alkoi vuotamaan ja piti vaihtaa.
OEM laatuinen pumppu kesti siis 560tkm ajamista. Tämän rohkaisemana uusikin on orggisosa.

Joka aikoo ajaa hyvin paljon säästää aikalailla vaivaa jos kehtaa puolen miljoonan kohdalla laittaa hihnan, kiristimen, taittopyörän, vesipumpun ja laturin laakista uusiksi.
Sen jälkeen niillä voi aika huoleta uskoa ajavansa korin paaliin ilman ongelmia.

Öljy-vesi lämmönvaihdin meni nyt samalla ennakkohuoltona uusiksi, kun semmoisen sain ulkomailta tilattua sopuhintaan.
Niillä kun on taipumusta ruveta vanhemmiten vuotamaan ja auto on hävittänyt hyvin, hyvin hitaasti jäähdytysnestettä jo pitemmän ajan.

Kärsämäen Zafiran luvut, 750tkm, häämöttävät Maaliskuun lopulla, jonka jälkeen tämän sortin ajetuimman raadon paikka pitäisi olla vahvasti hallussa ja ennätyksen hilaaminen ylöspäin alkaa. :)
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Voisit joskus laittaa kyvia autosta ja mittaristosta. :-)
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Juho M-P kirjoitti:Voisit joskus laittaa kyvia autosta ja mittaristosta. :-)
Ja muutenkin autosta :kahvia:
Vaikka projekti puolelle kertomusta kans
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Pitää rätkiä kuvia, kun semmoinen ihme sattuu kohdalle että auto on niin puhdas että sitä kehtaa kenellekkään näyttää.

Sisusta on säilynyt yllättävän hyvin kuosissa, mitä nyt arviolta +10 000h hiplattu ratti on "melko" kiillottunut.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

No näihin saa vielä hyvin purkuosaa ennenkuin kaikki on paalissa
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vincent
'Senator'
'Senator'
Viestit: 503
Liittynyt: 09 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Tiksi
Viesti:

Re: Y22DTR 500.000km takana ja meno jatkuu...

Viesti Kirjoittaja Vincent »

Konetta pitää vaan putsata ne venttiilit siitä imupuolelta 200tkm välein? Hemmetin hyvin toimii muuten.
Opel Astra 1.7 dti 2000, Opel Vectra 2.0 dti 1998
Opel Vectra 2.2 DTi 2001 Caravan Sport OPC
Skoda Fabia 1.9 tdi vRS, Seat Leon 2.0 tdi FR
Vastaa Viestiin