Osaako muuten kukaan sanoa mikä tekee dieselistä heikomman mitä se oli ennen? Minne se voima on kadonnut? Verrataan vaikka tätä 1.3CDTI konetta 1.6D koneeseen. Olihan se 1.6D kone laiskempi, mutta jaksaminen tuntui olevan kovempaa.Juho M-P kirjoitti:Minusta kaikki nykydieselit on tollasia...Makke80 kirjoitti:Uusi kokemus koneesta on tullut esille. Alavääntö tuntuu niukalta ainakin minusta. Olen pari kertaa jo koneen sammuttanut risteykseen. Näköjään käytös on samanlaista kuin bensamoottorilla ja pikkaisen kaasua pitää antaa liikkeelle lähdössä. Ei riitä pelkkä kytkimen nostaminen riitä, jos mäkeä on hiukan. Eli uusi ajatus dieselillä ajaessa tuli esille.
Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
- Maalla on aina mukavaa. Tosimiehet tekee itse klapinsa ja rämpivät postilaatikolle talvisin.
- Opel Corsa D 1.3CDTI
- Opel Corsa D 1.3CDTI
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Ne säästöt eikun päästöt piti kirjuuttaa. Nämä sähköllä ohjatut ei saa ruokaa automaattisesti niinkuin nuo entiset louskut.
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Saisiko muuten ohjelmoinnilla säädettyä tuota niin, että sitä keittoa tulisi enemmän 1000-1200 kierroksen kohdilla. Eli pikkaisen yli tyhjäkäynnin antaisi hetken enemmän keittoa. Ei viitsisi lastutella, koska tuo 5-vaihteinen loota tuskin kestää isompia vääntöjä. Eikös siinä tehokkaammassa ollut 6-vaihteinen? Tuollainen pieni säätely tuskin vaikuttaisi elinikään kovin radikaalisesti.rgs1 kirjoitti:Ne säästöt eikun päästöt piti kirjuuttaa. Nämä sähköllä ohjatut ei saa ruokaa automaattisesti niinkuin nuo entiset louskut.
- Maalla on aina mukavaa. Tosimiehet tekee itse klapinsa ja rämpivät postilaatikolle talvisin.
- Opel Corsa D 1.3CDTI
- Opel Corsa D 1.3CDTI
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Käsittääkseni tuo alhaisten kierroksien hengettömyys johtuu näiden pienten dieseleiden ja suhteellisen isojen turbojen yhteenliitoksesta, jossa parhaat väännöt tarjoillaan pääasiassa vasta reiluisti 2000 kierroksen yläpuolella, jopa 2750 kierroksen kohdilla. Ilman turboahan nämä pikkukoneet ovat verrattain voimattomia ja toisaalta ns. hieman ylisuurta turboa tarvitaan pitämään kulutus korkeammilla nopeuksilla aisoissa. 1.3:lle pitää oppia antamaan surutta, mutta hallitusti kenkää niin liikkuminen onnistuu.
Opel Astravan H 1.3 CDTi -08
---------------
Ex Opel Vectra B 1.8i 16v GL -96
Ex Opel Vectra B 2.5 V6 CD -96 VähemmistöPerformanceCenter pommikone
---------------
Ex Opel Vectra B 1.8i 16v GL -96
Ex Opel Vectra B 2.5 V6 CD -96 VähemmistöPerformanceCenter pommikone
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Kyllähän tuo kone vaatii erillaista ajotyyliä mitä on tottunut aikaisemmilla dieseleillä. Olen alkanut tottumaan ajelemaan tällä. Noin 3000 vaihto kuten ennenkin ja kiihdytys 2000 taas sinne noin 3000 jne jne...StaG kirjoitti:1.3:lle pitää oppia antamaan surutta, mutta hallitusti kenkää niin liikkuminen onnistuu.
Nyt muutamaa kulutusmittausta.
Ekat 600km keskikulutus 4,5l/100km
Toinen 600km keskikulutus 4,7km/100km
- Maalla on aina mukavaa. Tosimiehet tekee itse klapinsa ja rämpivät postilaatikolle talvisin.
- Opel Corsa D 1.3CDTI
- Opel Corsa D 1.3CDTI
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
75 ja 90hv versioissa on varmaan hieman eroa luonteessa, kun pirteämmässä on VNT ahdin.
Ainakin tuo meillä ollut Corsa veti nätisti jo jopa alle 1500rpm. Kutosella meni isotkin mäet tuskitta jos oli yli 1500rpm.
Yleensä pyrin Corsassa pitämään kierrokset sinä 1700-2000. Samat Astran myllyn kanssa. Inkulla voi ajaa 200-300rpm matalammilla.
Tietysti tuon heräämisessä oli enemmän viivettä, kuin Inkun dieselissä tai Astran jyristimessä. Isommissa koneissa ei niin selkeästi huomaa jos tippuu ahdoilta.
ps. Enemmän tuo Astra vie soppaa, vaikka on virallisesti 5g vähemmän päästöjä.
Ainakin tuo meillä ollut Corsa veti nätisti jo jopa alle 1500rpm. Kutosella meni isotkin mäet tuskitta jos oli yli 1500rpm.
Yleensä pyrin Corsassa pitämään kierrokset sinä 1700-2000. Samat Astran myllyn kanssa. Inkulla voi ajaa 200-300rpm matalammilla.
Tietysti tuon heräämisessä oli enemmän viivettä, kuin Inkun dieselissä tai Astran jyristimessä. Isommissa koneissa ei niin selkeästi huomaa jos tippuu ahdoilta.
ps. Enemmän tuo Astra vie soppaa, vaikka on virallisesti 5g vähemmän päästöjä.
Patteriauto + Astra 5D 1.2T -20
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Ex: Grandland X Hybrid4 -20, Insignia CT biturbo - 15, Astra -10, Insignia -11, Corsa -07, Vectra -05, Vectra -01, Astra GSi 16V -93, Vectra -90, Kadett ~82..
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Hyvä huomio toi ero turboissa eri tehoisten 1.3:sien välillä. Vaikuttaa tosiaan käyttäytymiseen aikalailla!
Opel Astravan H 1.3 CDTi -08
---------------
Ex Opel Vectra B 1.8i 16v GL -96
Ex Opel Vectra B 2.5 V6 CD -96 VähemmistöPerformanceCenter pommikone
---------------
Ex Opel Vectra B 1.8i 16v GL -96
Ex Opel Vectra B 2.5 V6 CD -96 VähemmistöPerformanceCenter pommikone
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Onnistuuko 90hv versiosta poistaa egr toiminnasta jotenki, myös valmiiksi rikkinäisen?
Astra J sport tourer 2.0cdti A
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Moro.
Olen kattellut tällaista Corsaa seuraavaksi kulkineeksi.
http://www.nettiauto.com/opel/corsa/6667772
Millaisia vikoja on odotettavissa ja kannattaako ylipäätään tällaiseen sotkeentua.
Olen yrittänyt etsiä tietoa mut niukasti olen löytänyt.
Onko tuossa C korisessa DPF??
Olen kattellut tällaista Corsaa seuraavaksi kulkineeksi.
http://www.nettiauto.com/opel/corsa/6667772
Millaisia vikoja on odotettavissa ja kannattaako ylipäätään tällaiseen sotkeentua.
Olen yrittänyt etsiä tietoa mut niukasti olen löytänyt.
Onko tuossa C korisessa DPF??
Ykkösauto: Toyota Celica Carlos Sainz Edition
Kakkosauto: BMW X5 3.0d vm.-08
____________?
Vanhemmilla: Kia Sorento 2.5L TDI vm.-09
Veljellä: Subaru Impreza WRX STI -08
Kakkosauto: BMW X5 3.0d vm.-08
____________?
Vanhemmilla: Kia Sorento 2.5L TDI vm.-09
Veljellä: Subaru Impreza WRX STI -08
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Minkäslainen homma on kytkimen vaihto tämmöiseen CDTI Corsaan?
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Onko kenelläkään mennyt jakoketjua näistä? Ketju venyy, kiristimessä loppuu vara ja kaboom. Ilmeisesti ei kuitenkaan yhtä paha kuin z22se yms. ketjuongelmat? Ei tämäkään kovin ongelmaton kone vaikuta olevan. Hakusessa Corsa D, noin 09-12 vuosilta. Kellään tietoa mitä muuttui kon kone päivittyi Z13DTx -->A13DTx?
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
VAIN huonoja kokemuksia jakopään/ketjun seutuvilta n 170 tuhannen tienoilla.
Moottorin tyhjäkäynti alkoi soutaa 700-1000 rpm välillä. Merkkikorjaamo ei regoinut mitenkään vaikka kahdesti tiedusteltiin=käytiin näyttämässä pitäisikö tehdä jotain.
Emäntä ajeli saamansa ohjeen mukaan kunnes auto lakkasi käymästä kokonaan.
Hinaus merkkikorjaamolle jossa käynnistivät jollakin konstilla kiellosta huolimatta "jotta saivat testerituloksen" --- purettiin, vettiili/kansiremppa/jakopää jne ja kolmen tonnin lasku.
Nokkaketjun ohjainliuskat oli molemmat katkenneet=ketju löysänä kierrosluku souti ylös/alas... vettiilinvarret vääntyneet.
Onnekas sattuma parin kuukauden kuluttua... mälli ensimmäisillä liukkailla ja auto vakuutusyhtiölle ...
Ei koskaan enään fiat 1.3 dieseliä eikä avata Opel-huollon ovea.
Moottorin tyhjäkäynti alkoi soutaa 700-1000 rpm välillä. Merkkikorjaamo ei regoinut mitenkään vaikka kahdesti tiedusteltiin=käytiin näyttämässä pitäisikö tehdä jotain.
Emäntä ajeli saamansa ohjeen mukaan kunnes auto lakkasi käymästä kokonaan.
Hinaus merkkikorjaamolle jossa käynnistivät jollakin konstilla kiellosta huolimatta "jotta saivat testerituloksen" --- purettiin, vettiili/kansiremppa/jakopää jne ja kolmen tonnin lasku.
Nokkaketjun ohjainliuskat oli molemmat katkenneet=ketju löysänä kierrosluku souti ylös/alas... vettiilinvarret vääntyneet.
Onnekas sattuma parin kuukauden kuluttua... mälli ensimmäisillä liukkailla ja auto vakuutusyhtiölle ...
Ei koskaan enään fiat 1.3 dieseliä eikä avata Opel-huollon ovea.
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Näyttäisi monen mielestä tuota konetta vaivaavan tehon puute. Olen kyllä asiasta hieman eri mieltä. Tuohan on suorastaa raketti jos vertaa esim. VAG firman SDI moottoriin. Se vasta on laiska pata. Itse veivannut jo 15tkm tuolla menemään. Nyt tuo EGR-venttiili alkoi vittuileen. Vikavalo syttyy aina silloin tällöin, kylmällä koneella nykii 2000-3000 kierrosten välissä. Tuo ongelma poistuu kun kone lämpiää. Papereiden mukaan se on vuosi sitten kesällä vaihdettu. Eli ilmeisesti kestää vuoden verran. En meinannut uusia sitä. Kokeillaan jos putsaus auttaa. Tuossa viikonloppuna tuli myös käytyä joensuussa. Joensuussa tankki täyteen, takaisin pk-seudulle ja pk-seudulla tankki täyteen. Ihan piripintaan kummassakin päässä. Dieseliä kului Combolla huikeat 3.75l/100km Menomatkalla meni n.6 litra luokkaa. Tosin silloin kepitettiin 130 motarilla ja 110 muutoin. Paluumatkalla max.90 oli vauhtia. Kaupunkiajossa tuo peli imee 5.5l/100km näin kesäisin. Kuomullinen kärry täynnä polttopuuta niin silloin meni 6.5l/100km. Kärryllä kokoa 150x300. Kärry on varmaan isompi kuin koko auto ja painoakin taisi olla lähemmäs 1000kg.. Eihän sillä tuollaista olisi saanut edes vedellä, eikä kyydissä olisi saanut olla noin paljon tavaraa, mutta kukas sitä seuraa mitä kuomun alla on. Eikä muuten ryytynyt edes mäkiin. Hieman vauhti kyllä hidastui, mutta ei tarvinnut vaihteita alkaa vaihteleen. En tie mitä kilometrimääriä porukka on noilla 1.3 dieseleillä ajellut? Itsellä on tosiaan jo 275tkm.
Kaikenkaikkiaan erittäin taloudellinen moottori. Enkä sitä kyllä kovin mopoksi haukkuisi.
Kaikenkaikkiaan erittäin taloudellinen moottori. Enkä sitä kyllä kovin mopoksi haukkuisi.
Opel Combo 1.3 CDTi -07
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Se on kait mihin tottuu, ei tosiaan raketti ole kiihtymään combo, mut normaali vauhdeissa riittävä. Käytiin lomareissussa 800kg asuntovaunu perässä ja hirvitti jaksaako vetää vastamäessä ollenkaa. Ei mitään ongelmia, toki kulutus nousi sinne 7-8litraan, että vedättämään joituu, mut hyvin jaksaa vetää pikku kone. Omalla ajettu 250tkm eikä ole egr eikä muukaan vikoja näyttänyt. Hehkut ja vesiletku tähän mennessä isoimmat remontit koneeseen. Massa vauhtipyörä meni vaihtoon 200tkm kohilla.
Audi a3 2.0tdi quattro, Golf mk6 1.4 i.
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
Exiä 29 kpl. mm: Vectra C 2.0T, Calibra Turbo 4x4, Omega 3000 24v..
Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista
Ostin pari kuukautta takaperin 2010 Corsan 90hv koneella. Vaihdoin 100kw astra -99:stä ja olen ollut yllättynyt auton menevyydestä. Vääntöä tulee mukavasti jo tyhjäkäynniltä asti ja tehot tulee kiihdytyksiin mukaan 2500rpm kohilta.
Kymmenessä vuodessa autot kasvaneet melkoisesti, ja tuntuu että tässä sisätilat jo vanhan Astran tasoa. Kulutus on kohtuullinen, ajosta riippuen tankilla laskien 4,2-5,5l/100km. Ainoa merkittävä moite rengasmelun kantautuminen sisään. Auto kulkee maantieajossakin ihan tyydyttävästi, mutta kyllä motarille kaipaisi lisää kokoa ja vakautta.
Sain kohtuullisen edullisesti, koska mittarissa oli vajaa 190tkm. Edellinen omistaja ei ollut vaihtanut ketjunkiristintä huolto-ohjelman mukaan 150tkm kohalla. Aika vaihtoon jo varattu - syö vaan miestä kun ei hoksannut tuota katsoa kaupan hetkellä.
Kymmenessä vuodessa autot kasvaneet melkoisesti, ja tuntuu että tässä sisätilat jo vanhan Astran tasoa. Kulutus on kohtuullinen, ajosta riippuen tankilla laskien 4,2-5,5l/100km. Ainoa merkittävä moite rengasmelun kantautuminen sisään. Auto kulkee maantieajossakin ihan tyydyttävästi, mutta kyllä motarille kaipaisi lisää kokoa ja vakautta.
Sain kohtuullisen edullisesti, koska mittarissa oli vajaa 190tkm. Edellinen omistaja ei ollut vaihtanut ketjunkiristintä huolto-ohjelman mukaan 150tkm kohalla. Aika vaihtoon jo varattu - syö vaan miestä kun ei hoksannut tuota katsoa kaupan hetkellä.