Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
j00ppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05
Paikkakunta: kaarina

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja j00ppis »

Pitää kahtoa sulle oikea osanumero tolle öljylle epceeltä
Jos viitsit, kiitos. Muutkin saavat tiedon samalla.
Eikai tuo nii huonoo ole, vaihtaa joskus sit.
Nyt tehty 2 öljyvaihtoo 1500km ajolla, ja nyt paukahti egr vikakoodi. Onneks leimalle vuos viel niin on aikaa rupee kattoo millainen homma ottaa irti tuo egr.

Onko hajua kuinka laaja homma, meneeköhän putsauksel.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ainakin fiat lineassa on pahalla paikalla.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Epc, wsm, oils, transmission all other models, 93165290 kaikki paitsi F17 mallivuoteen 2011 asti
93165694 F17 mallivuoteen 2013 asti
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
j00ppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05
Paikkakunta: kaarina

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja j00ppis »

1,2sorsa kirjoitti: 07 Huhti 2020, 08:19 Epc, wsm, oils, transmission all other models, 93165290 kaikki paitsi F17 mallivuoteen 2011 asti
93165694 F17 mallivuoteen 2013 asti
kiitos, eli 93165290 on https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/590044/17449.
Vitsi menny vähä sekasin ku puhutaa F17 laatikoista, M20 ja M32 laatikoista.

Mulla on siis tämä M20, joten tuo 93165290 on ok.

Siitä EGR venttiilistä - On aivan taatusti sama kuin fiat lineassa. Sen verran monta videoo koittanu youtubesta katsoa ja löytyy lisää fiat linea alta myös.
Voi perkele, onha se aika V-mäisessä paikassa... prkl.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13460
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

j00ppis kirjoitti: 07 Huhti 2020, 08:57
1,2sorsa kirjoitti: 07 Huhti 2020, 08:19 Epc, wsm, oils, transmission all other models, 93165290 kaikki paitsi F17 mallivuoteen 2011 asti
93165694 F17 mallivuoteen 2013 asti
kiitos, eli 93165290 on https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/590044/17449.
Vitsi menny vähä sekasin ku puhutaa F17 laatikoista, M20 ja M32 laatikoista.

Mulla on siis tämä M20, joten tuo 93165290 on ok.

Siitä EGR venttiilistä - On aivan taatusti sama kuin fiat lineassa. Sen verran monta videoo koittanu youtubesta katsoa ja löytyy lisää fiat linea alta myös.
Voi perkele, onha se aika V-mäisessä paikassa... prkl.
En osaa varmaa sanoa asiaan mutta olikos se nyt sinulla moottorin takapuolella? A saiko D corsastakin purettua pyyhkijänmoottorin ja kaukalot edestä että saa tilaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
j00ppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05
Paikkakunta: kaarina

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja j00ppis »

1,2sorsa kirjoitti: 07 Huhti 2020, 11:14
j00ppis kirjoitti: 07 Huhti 2020, 08:57
1,2sorsa kirjoitti: 07 Huhti 2020, 08:19 Epc, wsm, oils, transmission all other models, 93165290 kaikki paitsi F17 mallivuoteen 2011 asti
93165694 F17 mallivuoteen 2013 asti
kiitos, eli 93165290 on https://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/590044/17449.
Vitsi menny vähä sekasin ku puhutaa F17 laatikoista, M20 ja M32 laatikoista.

Mulla on siis tämä M20, joten tuo 93165290 on ok.

Siitä EGR venttiilistä - On aivan taatusti sama kuin fiat lineassa. Sen verran monta videoo koittanu youtubesta katsoa ja löytyy lisää fiat linea alta myös.
Voi perkele, onha se aika V-mäisessä paikassa... prkl.
En osaa varmaa sanoa asiaan mutta olikos se nyt sinulla moottorin takapuolella? A saiko D corsastakin purettua pyyhkijänmoottorin ja kaukalot edestä että saa tilaa.
Kyllä on siinä takapuolella, akun ja sen kannattimen ku ottaa pois ja sit varmaa lähtee pyyhkijänmoottori ja se kaukalo niin saa lisää tilaa mut silti aika vittumainen.

Kokeilin nyt hätävaraa liquid molin EGR sumutetta suoraa MAF jälkeen, käyn huomen kuittaa koodit pois jos autto. Muus tapaukses varmaa annan firmalle hoidettavaks siks aikaa ku oon töis, saavat purkaa ja ilmottaa varaosan mulle niin tilaan aeromotorssilta uuden EGR:rrän
j00ppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05
Paikkakunta: kaarina

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja j00ppis »

Ei auttanut pitkälle liquid moly egr käsittely, hetkeks katos valo seuraavana päivänä ja palas takas.

Harkitsen seuraavaa
-egr ohjelmointi pois? Hyödyt ja haitat kellää tietoa?
-egr putsaus sekä imusarjan + uus egr
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ohjelmoituta pois, maksaa saman verran ku uuden vaihto
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
j00ppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05
Paikkakunta: kaarina

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja j00ppis »

Juho M-P kirjoitti: 10 Huhti 2020, 12:38 Ohjelmoituta pois, maksaa saman verran ku uuden vaihto
Kannattaako lisäksi putsata sitä tai tukkia se?
ohjelmoinnin jälkeen onko egr kiinni että ei enää nokeennu enempää?
Ymmärsin että se siinä on sähköinen solonoidi
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15788
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

On kiinni.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Lassard
'Agila'
Viestit: 7
Liittynyt: 28 Joulu 2011, 14:14
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Lassard »

Ostin Guntherilä puolalaisen Statimin setin kaksoismassan tilalle. Vielä on liian aikaista sanoa mitään. Kaikki kilkkeet olivat muuten ok, mutta kytkimen irrotussylinteri oli tuoreemmasta mallista. Onneksi hallin pihalla oli purussa D-Corsa, josta sai ässälle taivutetun mutkan vaihdelaatikon päältä irr.sylkälle.

Pihalla oleva D-Corsa on 1.3 cdti ja jäykällä vauhtipyörällä. Siinä missä 05-Combo oli 14-hampaisella lootalla, tää tais olla 21()?

https://www.autodoc.fi/statim/8941223
j00ppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05
Paikkakunta: kaarina

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja j00ppis »

Egr ohjelmoitu pois eikä valopala, hyvä näin.

Nyt sit pamahti seuraava vika. Polttoainetankin luukku ei aukea keskuslukituksen mukana.

Olenko ymmärtäny oikein että sen saa auki oikeasta takakulmasta paneelien takaa takakontista mekaanisella vivulla?
Korjaus ehdotuksia?
Avatar
putkikardaani
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1462
Liittynyt: 26 Syys 2005, 15:50
Paikkakunta: Uleåborg

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja putkikardaani »

mikäli jollekulle tulee tarvetta nii löytyy 13 tkm ajettu turbo 90 hp versioon siis se vnt d corsasta ja samasta 13 tkm ajettu kytkin paketti jäykällä vp:llä m 20 lootaan. eikä oo kalliita
Jokainen saa tehdä omalle lintalleen ihan mitä haluaa!
Mutta ainahan sen voi myös paalata!
j00ppis
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 85
Liittynyt: 06 Maalis 2017, 12:05
Paikkakunta: kaarina

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja j00ppis »

Makke80 kirjoitti: 31 Touko 2014, 17:12 Nyt muutaman viikon ollut auto ja keskikulutus oli corsalla 4,5 litraa 100km. Ei paha, mutta oletin pääseväni litran pienemmällä. Täytyy katsoa joskus mitä tuo matka-ajossa nielee. Varmaankin vähemmän.
Tääl menee 7.1 litraa kaupungissa, hajua mitä vois kattoo jos kulutuksesi jotai pieles?
Zaantes
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 07 Joulu 2020, 22:23

Re: Kokemuksia 1.3 CDTI koneista

Viesti Kirjoittaja Zaantes »

Päätin nyt itsekin rekisteröityä foorumille, olenhan jo neljä vuotta ollut Opel Asta H:n 1.3 CDTI, 90 hv onnellinen omistaja.

Koneestani on ohjelmoitu EGR-venttiili pois käytöstä. Homma maksoi minulle 200 euroa, ja 100 eurollakin jotkut tekevät saman työn. Suosittelen. Melkein 20 000 km takana ohjelmoinnin jälkeen, toiminut hienosti.

Miksi aloin lueskella foorumeita, liittyy siihen että kone ei väännä matalilla kierroksilla juuri lainkaan. Ihan en ole varma, että onko tämä ihan tyypillistä käytöstä tälle pikkudieselille vai ei. Tällä tavalla kone on toiminut koko ajan kun olen sen omistanut, eli 4 vuotta ja 70 000 km.

Laite ei kiihdy käytännössä lainkaan alle 2 000 rpm kierroksilla. Kun mennään jonkun maagisen rajan yli, oliko 2 400 rpm, niin vääntöä löytyykin jo ja kiihtyvyys on hyvä. Pelkällä kytkimen nostamisella ei käytännössä lähde liikkeelle edes tasaisella, vaatii kaasua avuksi. Ja kun liikkeelle päästään, niin kierrokset eivät meinaa nousta siltikään. Vaikuttaisi siltä, että turbo nukkuu alle 2 000 tai alle 2 400 rpm kierroksilla aika sikeästi ja herää vasta noilla paikkeilla.

Ajattelin huomenna puhdistaa ilmamassamittarin ja paineanturin. Ilmansuodattimen voisi myös vaihtaa. Mutta mitään merkkivaloja ei ole ollut näkyvillä, joten en odota liikoja. Olen jo niin tottunut tähän "ongelmaan", että en tiedä viitsinkö, mutta jos noilla ei ratkea, niin pitäisi päästä mittailemaan ahtopaineita ja ilmamassamittarin toimivuutta. Muuta en keksi?

Muillakin näytti olevan kokemuksia vastaavanlaisesta tehottomuudesta alhaisilla kierroksilla, mahtaako olla vain yleinen ominaisuus... Jotenkin vaikea uskoa. Mistä voisi johtua ja miten voisi korjata?

Joku kyseli aiemmin koneen luotettavuutta. Omani on ajettu 350 000 km ja toimii edellä olevaa lukuun ottamatta hienosti. Jakoketju tai -kiristin pitää hieman kilkettä kylmänä, mikä on varmaan seuraava remppa.
Vastaa Viestiin