dti kampiakselin hihnapyörä
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Vectra C dieselin kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti? Jostain luin että ensin 150 nm, sitten 45 astetta ja sitten vielä 15 astetta. Pitääkö paikkaansa? Muuta huomioitavaa hihnapyörän vaihdossa?!
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
- kadett90
- OCF Member 2024
- Viestit: 12644
- Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
- Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Se on juuri tuo momentti ja uudella pultilla.
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Mä oon vetässä vaan ilmakoneella kiinni. Hyvin on pysyny
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Eli ei oo niin tarkka tuosta momentista? Taidanpa vetästä pulttipyssyllä vaan tiukkaan.
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Minkä ikäluokan 2.0 tdi moottoreita tuo kampiakselin hihnapyörän irtoaminen "tyyppivika" koskee?
Omassa 1999 astrassa on 2.0 DTL moottorissa ei vielä ole irronnut. Kylläkin laturin hinnapyörä murtui irti vähän reilu 700 tkm kohdalla.
Omassa 1999 astrassa on 2.0 DTL moottorissa ei vielä ole irronnut. Kylläkin laturin hinnapyörä murtui irti vähän reilu 700 tkm kohdalla.
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Eikö lie kaikissa. Minulla irtosi muutaman kk:n seisonnan jälkeen. Käytetty varaosa on asentamatta, taitaisi joutaa pois
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Tähän autoon mikä mulla on työn alla, niin joudutaan vaihtamaan ko. osa jo toisen kerran. Noin 3 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja nyt taas. Kilometrejä takana muistaakseni about 350 tkm. Uusi hihnapyörä maksoi 180 € ennen alennuksia. Ei paha.
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Itse epäilen että vaikka kampuran hihnapyörä ei olisi vielä tyyten rikki, siis luistaa kiertosuunnassa ja ei siksi lataa, niin hihnan käyttämien laitteiden, tai niiden hihnapyörien, hajoilu voi johtua siitä että hajoamassa oleva kampuran pyörä pieksää hihnaa.
Minulta särkyi toisen merkkisestä bensa-autosta dampperi (siis tämmöinen kaksiosainen kampuran hihnapyörä) ja se söi hihnoja ja kaksi ilmastoinnin kompuran kiinnikerautaa väsymismurtui. (Kompuran remmi on tiukimmalla).
Tämä siis ennen kuin hihnapyörästä erotti ihan silmällä että sen ulkokehä väpättää aika paljon, vaikka ei luistanut ja lataa kunnolla.
KO. mottia toki kierrätettiin vakiota enemmän ja se törmäili satunnaisesti kovaan rajoittajaan.
Em. syystä vaihdatin omaan Astraan dampperin, muistaakseni viime vuonna, kun hihna näytti väpättävän aika paljon.
Autostahan oli särkynyt aiemmin hihnankiristimen kiinnityskappale (alumiinivalu).
Vääntövärähtely väsyttää kumin dampperista aivan kaiken merkkisissä moottoreissa, ennemmin tai myöhemmin.
Siksi näen suht mielekkäänä vaihtaa dampperi jos meinaa ajaa paljon, eikä odottaa sen totaalista hajoamista.
Ilman latausta kyllä ajaa parkit päällä kauaskin (pääsin muistaakseni 350-400km yhdellä akulla, laturin hajottua) - mutta vesipumpun seisominen kyllä lopettaa ajot aika pian
Minulta särkyi toisen merkkisestä bensa-autosta dampperi (siis tämmöinen kaksiosainen kampuran hihnapyörä) ja se söi hihnoja ja kaksi ilmastoinnin kompuran kiinnikerautaa väsymismurtui. (Kompuran remmi on tiukimmalla).
Tämä siis ennen kuin hihnapyörästä erotti ihan silmällä että sen ulkokehä väpättää aika paljon, vaikka ei luistanut ja lataa kunnolla.
KO. mottia toki kierrätettiin vakiota enemmän ja se törmäili satunnaisesti kovaan rajoittajaan.
Em. syystä vaihdatin omaan Astraan dampperin, muistaakseni viime vuonna, kun hihna näytti väpättävän aika paljon.
Autostahan oli särkynyt aiemmin hihnankiristimen kiinnityskappale (alumiinivalu).
Vääntövärähtely väsyttää kumin dampperista aivan kaiken merkkisissä moottoreissa, ennemmin tai myöhemmin.
Siksi näen suht mielekkäänä vaihtaa dampperi jos meinaa ajaa paljon, eikä odottaa sen totaalista hajoamista.
Ilman latausta kyllä ajaa parkit päällä kauaskin (pääsin muistaakseni 350-400km yhdellä akulla, laturin hajottua) - mutta vesipumpun seisominen kyllä lopettaa ajot aika pian
Re: dti kampiakselin hihnapyörä
Kun omasta autosta vajaa viisi vuotta sitten laturin hihnapyörä ulkokehä murtui irti, niin reilun 10 km matkalla piti pysähtyä ja pysäyttää moottori ja odotella moottorin jäähtymistä pari kertaa vaikka oli joulukuu. Kesähelteellä tilanne olisi aivan toisenlainen.