dti kampiakselin hihnapyörä

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
Veikka
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 11068
Liittynyt: 19 Marras 2005, 08:57

Viesti Kirjoittaja Veikka »

Kumma kun oli vaihe ja käppäri päällä niin silti auto vaan yritti liikkua, että aika tiukassa se vaan oli, mutta kuiteskin se on vaihettu mikä vaihettu.
Käykääs allekirjoittamasssa ---> https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970 :D
-PETTERI-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 18:00
Paikkakunta: Kalajoki

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Vectra C dieselin kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti? Jostain luin että ensin 150 nm, sitten 45 astetta ja sitten vielä 15 astetta. Pitääkö paikkaansa? Muuta huomioitavaa hihnapyörän vaihdossa?!
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
-PETTERI-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 18:00
Paikkakunta: Kalajoki

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

-PETTERI- kirjoitti: 28 Huhti 2020, 15:18 Vectra C dieselin kampiakselin hihnapyörän kiristysmomentti? Jostain luin että ensin 150 nm, sitten 45 astetta ja sitten vielä 15 astetta. Pitääkö paikkaansa? Muuta huomioitavaa hihnapyörän vaihdossa?!
Ja kyseessä siis 2,0 DTI.
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Se on juuri tuo momentti ja uudella pultilla.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15808
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Mä oon vetässä vaan ilmakoneella kiinni. Hyvin on pysyny
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
-PETTERI-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 18:00
Paikkakunta: Kalajoki

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

kadett90 kirjoitti: 28 Huhti 2020, 15:59 Se on juuri tuo momentti ja uudella pultilla.
Jep. Uusi pultti tulikin uuden hihnapyörän mukana.
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
-PETTERI-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 18:00
Paikkakunta: Kalajoki

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Juho M-P kirjoitti: 28 Huhti 2020, 16:06 Mä oon vetässä vaan ilmakoneella kiinni. Hyvin on pysyny
Eli ei oo niin tarkka tuosta momentista? Taidanpa vetästä pulttipyssyllä vaan tiukkaan. :D
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Minkä ikäluokan 2.0 tdi moottoreita tuo kampiakselin hihnapyörän irtoaminen "tyyppivika" koskee?
Omassa 1999 astrassa on 2.0 DTL moottorissa ei vielä ole irronnut. Kylläkin laturin hinnapyörä murtui irti vähän reilu 700 tkm kohdalla.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

Eikö lie kaikissa. Minulla irtosi muutaman kk:n seisonnan jälkeen. Käytetty varaosa on asentamatta, taitaisi joutaa pois :lol:
-PETTERI-
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 31
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 18:00
Paikkakunta: Kalajoki

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja -PETTERI- »

Tähän autoon mikä mulla on työn alla, niin joudutaan vaihtamaan ko. osa jo toisen kerran. Noin 3 vuotta sitten ensimmäisen kerran ja nyt taas. Kilometrejä takana muistaakseni about 350 tkm. Uusi hihnapyörä maksoi 180 € ennen alennuksia. Ei paha.
Opel Vectra -08 1,9 CDTI Opc-Line
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1105
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Itse epäilen että vaikka kampuran hihnapyörä ei olisi vielä tyyten rikki, siis luistaa kiertosuunnassa ja ei siksi lataa, niin hihnan käyttämien laitteiden, tai niiden hihnapyörien, hajoilu voi johtua siitä että hajoamassa oleva kampuran pyörä pieksää hihnaa.

Minulta särkyi toisen merkkisestä bensa-autosta dampperi (siis tämmöinen kaksiosainen kampuran hihnapyörä) ja se söi hihnoja ja kaksi ilmastoinnin kompuran kiinnikerautaa väsymismurtui. (Kompuran remmi on tiukimmalla).
Tämä siis ennen kuin hihnapyörästä erotti ihan silmällä että sen ulkokehä väpättää aika paljon, vaikka ei luistanut ja lataa kunnolla.
KO. mottia toki kierrätettiin vakiota enemmän ja se törmäili satunnaisesti kovaan rajoittajaan.

Em. syystä vaihdatin omaan Astraan dampperin, muistaakseni viime vuonna, kun hihna näytti väpättävän aika paljon.
Autostahan oli särkynyt aiemmin hihnankiristimen kiinnityskappale (alumiinivalu).

Vääntövärähtely väsyttää kumin dampperista aivan kaiken merkkisissä moottoreissa, ennemmin tai myöhemmin.
Siksi näen suht mielekkäänä vaihtaa dampperi jos meinaa ajaa paljon, eikä odottaa sen totaalista hajoamista.

Ilman latausta kyllä ajaa parkit päällä kauaskin (pääsin muistaakseni 350-400km yhdellä akulla, laturin hajottua) - mutta vesipumpun seisominen kyllä lopettaa ajot aika pian :)
Aimo
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 297
Liittynyt: 15 Marras 2003, 02:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: dti kampiakselin hihnapyörä

Viesti Kirjoittaja Aimo »

Kun omasta autosta vajaa viisi vuotta sitten laturin hihnapyörä ulkokehä murtui irti, niin reilun 10 km matkalla piti pysähtyä ja pysäyttää moottori ja odotella moottorin jäähtymistä pari kertaa vaikka oli joulukuu. Kesähelteellä tilanne olisi aivan toisenlainen.
Vastaa Viestiin