aero kirjoitti:simu_l kirjoitti:Noniin, pistetään nyt yleiseen jakoon tuo tieto.
MUISTAKAA!!
OMALLA VASTUULLA, EN VASTAA MISTÄÄN JOS SÄRETTE AUTONNE!
Ja itse ohje, hyvin yksinkertainen.
Eculta liitin irti.
Etsi liittimestä johdot pinninumeron avulla.
Pinni numero 39
Pinni numero 14
Älä katkaise johtoja, kuori kummastakin johdosta kuorta pois jotta saat kummastakin johdosta hyppy johdot kajuuttaan(sisälle autoon)
Johtojen päiden väliin teet kytkennän:
johto---vastus noin 200-250 ohm (väh.0,5w)---potentiometri noin 1kohm (isompi ei haittaa)---katkaisija---se toinen johto
Vastus on tuossa sen takia että niitä johtoja ei saa oikosulkuun, potentiometrillä säädetään sopat, katkaisija on hyvä olla.
Kytkennän valmistuttua voit alkaa säätelemään:
Varmista että katkaisija on pois päältä ja potikka suurimmalla vastuksella.
Auto käyntiin.
katkaisija päälle.
pyöritä potentiometriä pienemmälle vastukselle varovasti niin kauan että käynti ääni muuttuu ja sitten hieman takasin.
Käy ajamassa, veto on parantunut huomattavasti, varsinkin alakierroksilla, sillä oletuksella että olet tehnyt kytkennän oikein.
Sitten tien päällä voi kaasupohjassa vielä lisätä syöttöä reilusti, mutta jos lisäät ajossa syöttöä niin muistappa että jos löysäät kaasun niin se voi vaikka sammua tai käy ainakin huonosti, tämän takia katkaisija on hyvä olla, ajon aikana potentiometriä on vaikea saada siihen tyhjäkäynti säätöön takaisin.
Se miten paljon syöttöä lisäät on kiinni sinusta, järkeväähän ei ole syöttää niin paljoa että maailma pimenee takana tuleville, toisaalta savu on kivaa
Tästähän vois jalostaa yhtä hienoja juttuja mitä on bemari puolella tehneet, taikka vaikka ihan vaan joku katkaisija härdelli.
Jos ei kuulosta järkevältä niin kysykää, koitan selventää.
Muistakaa sitten revittäessä seurata sitä lämpö mittaria niin saatatte säästää kannen(ja tiivisteen) ja se jälkikäyttö, olletikkin vakiopakoputkella/turbolla olevat...
Itselläni ei ole ollut ongelmia, melko pitkään saa ajaa kaasupohjassa ennen kun pitää löysätä lämpöjen takia.
Ja nuo osat löytyy varmasti jokaisen kotoa, jos vain raskit purkaa jonkin elektroniikka laitteen. Itse otin osat vanhasta nuppi kertaa nuppi automankasta.
En sitten tosiaan vastaa mistään tai korvaa mitään jos särette jotakin. Itse kytkentä kyllä toimii ja autokin toimii kytkennän jälkeen. Lämmöt taitavat olla se huolen aihe tässä.
Edit: kirotushäröjä
Ootko koittanu sopivan kokoisia diodeja tuon vastuksen kanssa niin ei tarvisi kikkailla kytkimien kanssa. Itselläni oli aiemmin 850 tdi volvossa vastaavanlainen esivastus+säätövastus evry ja pois/päälle kytkentä oli hoidettu diodeilla. Ei rynkytellyt tyhjäkäynnillä rajuillakaan vastusarvoilla, eikä liioin poltellut vikavaloa. Toimi siis siten, että diodit piti vastukset poissa päältä tyhjäkäynnillä ja vasta jonkin verran kaasua painettaessa päästi virran kulkemaan vastusten läpi. Pitäis alkaa kokeileen tuohon omaan omegaan että minkälaisella kynnysjännitteellä olevat diodit olis sopivia.
Ei oo tullu tuommonen mieleenkään, käytin loppujen lopuksi niin vähä potikkaa etten tarvinu hienompia keksintöjä, polttoaineen kulutus meleko hurjaa jos alkaa potikalla paljo ajeleen...