2.5TD Omegaan liikettä?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
simu_l
'Senator'
'Senator'
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 21:31
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja simu_l »

aero kirjoitti:
simu_l kirjoitti:Noniin, pistetään nyt yleiseen jakoon tuo tieto.

MUISTAKAA!!
OMALLA VASTUULLA, EN VASTAA MISTÄÄN JOS SÄRETTE AUTONNE!

Ja itse ohje, hyvin yksinkertainen.
Eculta liitin irti.
Etsi liittimestä johdot pinninumeron avulla.
Pinni numero 39
Pinni numero 14
Älä katkaise johtoja, kuori kummastakin johdosta kuorta pois jotta saat kummastakin johdosta hyppy johdot kajuuttaan(sisälle autoon)
Johtojen päiden väliin teet kytkennän:
johto---vastus noin 200-250 ohm (väh.0,5w)---potentiometri noin 1kohm (isompi ei haittaa)---katkaisija---se toinen johto

Vastus on tuossa sen takia että niitä johtoja ei saa oikosulkuun, potentiometrillä säädetään sopat, katkaisija on hyvä olla.

Kytkennän valmistuttua voit alkaa säätelemään:
Varmista että katkaisija on pois päältä ja potikka suurimmalla vastuksella.
Auto käyntiin.
katkaisija päälle.
pyöritä potentiometriä pienemmälle vastukselle varovasti niin kauan että käynti ääni muuttuu ja sitten hieman takasin.
Käy ajamassa, veto on parantunut huomattavasti, varsinkin alakierroksilla, sillä oletuksella että olet tehnyt kytkennän oikein.

Sitten tien päällä voi kaasupohjassa vielä lisätä syöttöä reilusti, mutta jos lisäät ajossa syöttöä niin muistappa että jos löysäät kaasun niin se voi vaikka sammua tai käy ainakin huonosti, tämän takia katkaisija on hyvä olla, ajon aikana potentiometriä on vaikea saada siihen tyhjäkäynti säätöön takaisin.

Se miten paljon syöttöä lisäät on kiinni sinusta, järkeväähän ei ole syöttää niin paljoa että maailma pimenee takana tuleville, toisaalta savu on kivaa :lol:

Tästähän vois jalostaa yhtä hienoja juttuja mitä on bemari puolella tehneet, taikka vaikka ihan vaan joku katkaisija härdelli.

Jos ei kuulosta järkevältä niin kysykää, koitan selventää.

Muistakaa sitten revittäessä seurata sitä lämpö mittaria niin saatatte säästää kannen(ja tiivisteen) ja se jälkikäyttö, olletikkin vakiopakoputkella/turbolla olevat...

Itselläni ei ole ollut ongelmia, melko pitkään saa ajaa kaasupohjassa ennen kun pitää löysätä lämpöjen takia.

Ja nuo osat löytyy varmasti jokaisen kotoa, jos vain raskit purkaa jonkin elektroniikka laitteen. Itse otin osat vanhasta nuppi kertaa nuppi automankasta.

En sitten tosiaan vastaa mistään tai korvaa mitään jos särette jotakin. Itse kytkentä kyllä toimii ja autokin toimii kytkennän jälkeen. Lämmöt taitavat olla se huolen aihe tässä.

-(z)-


Edit: kirotushäröjä

Ootko koittanu sopivan kokoisia diodeja tuon vastuksen kanssa niin ei tarvisi kikkailla kytkimien kanssa. Itselläni oli aiemmin 850 tdi volvossa vastaavanlainen esivastus+säätövastus evry ja pois/päälle kytkentä oli hoidettu diodeilla. Ei rynkytellyt tyhjäkäynnillä rajuillakaan vastusarvoilla, eikä liioin poltellut vikavaloa. Toimi siis siten, että diodit piti vastukset poissa päältä tyhjäkäynnillä ja vasta jonkin verran kaasua painettaessa päästi virran kulkemaan vastusten läpi. Pitäis alkaa kokeileen tuohon omaan omegaan että minkälaisella kynnysjännitteellä olevat diodit olis sopivia.

Ei oo tullu tuommonen mieleenkään, käytin loppujen lopuksi niin vähä potikkaa etten tarvinu hienompia keksintöjä, polttoaineen kulutus meleko hurjaa jos alkaa potikalla paljo ajeleen...
*Dodge ram 2500 4x4 -96 5.9 Cummins td, +400hv/+1300nm*
*manta B, projekti, valmis joskus*
*Omegoita vähän väliä, erilaisia, dieseleitä ja ei niin dieseleitä*
kampisolio
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja kampisolio »

JNN kirjoitti:Rupesinpa tutkimaan noita omegan ecun johtoja, kun sieltä näkyi 4 johtoa joskus haaroitetun. Tuon ylläolevan bmw:n liittimen kuvan mukaan ei kuitenkaan nastaan 14 tullut mitään johtoa. :o Muut lueteltuna edellä, kumman moneen nastaan useampi yhtyi.. Tuossa luultavimmin ollut jokin tehdas teho boksi kiinni, ainakin ahtopaineanturin tms. liittimestä lähti myös tyhjä irtopiuha.
Nuo kiinniolevat kuitenkin:
Ruskea: 39 (violetti)
Valkoinen: 13 (musta, liittimeltä ohuena, jatkuu 2 paksumpana haaroitettuna)
Harmaa: 3, 4, 11, 18, 19, 24, 26,45 (paksu ruskea)
Kelta-punainen: 1, 2, 6, 8, 10, 16, 17 (puna-valkoinen)
Alkuperäisen johdon väri perässä siis.

Sanookohan kenellekään mitään moiset kytkennät?
Ilmeisesti tuo edellämainittu potikkaviri käyttöön saadakseni pitää liittimeltä ryöstää vielä tuo napa 14...
En vain saanut liitintä auki numeroita tarkistaakseni, vaikka avasin ruuvit. Mitenköhän tuo käynee..?

Kiitos.
Oliskohan kyse ahtopainetunnistimen huijjauksesta.
Kannattaa vakioahtimella käyttää näitä potikka virityksiä :no:
Kuinka monta Ahtisaarta mahtuu bussiin? Kaksi.Eeva ja Marko.
simu_l
'Senator'
'Senator'
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 21:31
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja simu_l »

kampisolio kirjoitti:
JNN kirjoitti:Rupesinpa tutkimaan noita omegan ecun johtoja, kun sieltä näkyi 4 johtoa joskus haaroitetun. Tuon ylläolevan bmw:n liittimen kuvan mukaan ei kuitenkaan nastaan 14 tullut mitään johtoa. :o Muut lueteltuna edellä, kumman moneen nastaan useampi yhtyi.. Tuossa luultavimmin ollut jokin tehdas teho boksi kiinni, ainakin ahtopaineanturin tms. liittimestä lähti myös tyhjä irtopiuha.
Nuo kiinniolevat kuitenkin:
Ruskea: 39 (violetti)
Valkoinen: 13 (musta, liittimeltä ohuena, jatkuu 2 paksumpana haaroitettuna)
Harmaa: 3, 4, 11, 18, 19, 24, 26,45 (paksu ruskea)
Kelta-punainen: 1, 2, 6, 8, 10, 16, 17 (puna-valkoinen)
Alkuperäisen johdon väri perässä siis.

Sanookohan kenellekään mitään moiset kytkennät?
Ilmeisesti tuo edellämainittu potikkaviri käyttöön saadakseni pitää liittimeltä ryöstää vielä tuo napa 14...
En vain saanut liitintä auki numeroita tarkistaakseni, vaikka avasin ruuvit. Mitenköhän tuo käynee..?

Kiitos.
Oliskohan kyse ahtopainetunnistimen huijjauksesta.
Kannattaa vakioahtimella käyttää näitä potikka virityksiä :no:

Ahtopaineen tunnistinta eli MAPpia ei kannata huijata, itse en ainakaan näe siihen pätevää syytä, koskapa vakio mappi sallii jotakuinkin 1.9bar käyttämisen jota vakio ahin ei kestä montaa päivää, ite pijin vakio ahtimella 1.5bar ja kesti ainakin sen 50tkm ilman sen kummempia välyksen lisäyksiä.

Kyllä vakio ahin kestää ku ei hulluttele paineden kanssa, enemmän minä huolissani kannetiivisteestä, mutta nuokun on käyttäjästä kiinni, mulla on maastopelissä (mitsu pajero) vähä yli 2bar vakio ahtimella ja pumppu ruuvattu täysille ja jotku kitisee että kun kansi ei kestä vakionakaan.... että silleen...
*Dodge ram 2500 4x4 -96 5.9 Cummins td, +400hv/+1300nm*
*manta B, projekti, valmis joskus*
*Omegoita vähän väliä, erilaisia, dieseleitä ja ei niin dieseleitä*
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja JNN »

Toisaalla tuota samaa selviteltiin näin:
Ainakin Lexmaulin säädettävän boksin kanssa kytkettiin yksi piuha juuri tuohon anturille, muistaakseni keskimmäiseen pinniin (kauan sitten, ei voi olla varma tuosta pinnistä).
Eli tuskin koskaan on ahtoanturia huijattu, luultavammin otettu ahto-ohjaus vastuksille tms..

Ja kuten sanottu, nuo viritysten vaarallisuus moottorille on hyvin paljon käyttäjästä kiinni. Ite poljen vain lämpimänä, mittaria seuraten ja jälkikäytän.
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
simu_l
'Senator'
'Senator'
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 21:31
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja simu_l »

JNN kirjoitti:
Eli tuskin koskaan on ahtoanturia huijattu, luultavammin otettu ahto-ohjaus vastuksille tms..

Ja kuten sanottu, nuo viritysten vaarallisuus moottorille on hyvin paljon käyttäjästä kiinni. Ite poljen vain lämpimänä, mittaria seuraten ja jälkikäytän.

Vieläkun ois öljyn lämpö ja paine mittarit niin niistä näkis millon se on oikeesti lämmin ja liian lämmin, keittämäänhän tuota konetta ei ihan huomaamatta saa, koskapa se heittää kaasupetaalin tyhjäkäynnille vaikka kuin polet jos liian kuuma kone, nimim. vesipumppu rikki = lämmöt tappiin motarilla, ei edes aikuisten oikeesti keittänyt mutta kuuma oli.

Elekää laittako niitä muovisia vesipumppuja, niillä ei yksinkertasesti tee mitään.
*Dodge ram 2500 4x4 -96 5.9 Cummins td, +400hv/+1300nm*
*manta B, projekti, valmis joskus*
*Omegoita vähän väliä, erilaisia, dieseleitä ja ei niin dieseleitä*
kampisolio
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 61
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 17:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja kampisolio »

Btcf foorumilta poimittua:

Sen ahtopainetunnistimen huijjaus onnistuu sillä tavalla että:
Eculta lähtevä ohut valkoinen johto, joka menee tunnistimelle, joka sijaitsee polttoainesuodattimen lähellä katkaistaan ja siihen väliin säätövastus (500ohm)!
Eli sama juttu kuin syötön huijjauksessa!!
Noin 300 ohm vastuksella paine nousee kun on cooleri noin 1,2 bar!!!

Tästä tais ollakin aiemmin kyse. Joku tainnu luulla et on tolla vanhalla systeemillä. Kun bmw:ssä vaihtu -95 vuonna tosta potikallisesta induktiiviseen versioon

Ainakin vanhemmassa potikallisessa versiossa värit ovat seuraavat:
nasta 14 ruskea, potikan miinus
nasta 39 violetti, potikan plus
nasta 21 puna/kelt., potikan liuku
Kaikki ovat ohuita 0.35 neliön piuhoja.
Kuinka monta Ahtisaarta mahtuu bussiin? Kaksi.Eeva ja Marko.
Avatar
MAX
OCF Member
OCF Member
Viestit: 2894
Liittynyt: 31 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja MAX »

simu_l kirjoitti:
JNN kirjoitti:


Elekää laittako niitä muovisia vesipumppuja, niillä ei yksinkertasesti tee mitään.
Tuossa pitänyt laittaa kuvia Motonet (metallisiivilä) vs. "orginal teile" BMW pumppujen eroista. On meinaan aika mahdoton ero tuotteilla :D Muovista sinne ei laita kukaan täysijärkinen, Motonetinkin vain jos on heti myymässä auton. Koitan uppia nuo kuvat kun ehdin ne jostain kansiosta, kamerasta tai kännykästä löytämään.

Kuvista selviää aika selkeästi miksi ei kannata maksaa 4€ vähemmän motonetin pumpusta.

Max
Omega-B 4.0 24v & Omega-B2 2.5 nokileka
aero
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 47
Liittynyt: 24 Tammi 2005, 02:00
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja aero »

simu_l kirjoitti:
aero kirjoitti:
simu_l kirjoitti:Noniin, pistetään nyt yleiseen jakoon tuo tieto.

MUISTAKAA!!
OMALLA VASTUULLA, EN VASTAA MISTÄÄN JOS SÄRETTE AUTONNE!

Ja itse ohje, hyvin yksinkertainen.
Eculta liitin irti.
Etsi liittimestä johdot pinninumeron avulla.
Pinni numero 39
Pinni numero 14
Älä katkaise johtoja, kuori kummastakin johdosta kuorta pois jotta saat kummastakin johdosta hyppy johdot kajuuttaan(sisälle autoon)
Johtojen päiden väliin teet kytkennän:
johto---vastus noin 200-250 ohm (väh.0,5w)---potentiometri noin 1kohm (isompi ei haittaa)---katkaisija---se toinen johto

Vastus on tuossa sen takia että niitä johtoja ei saa oikosulkuun, potentiometrillä säädetään sopat, katkaisija on hyvä olla.

Kytkennän valmistuttua voit alkaa säätelemään:
Varmista että katkaisija on pois päältä ja potikka suurimmalla vastuksella.
Auto käyntiin.
katkaisija päälle.
pyöritä potentiometriä pienemmälle vastukselle varovasti niin kauan että käynti ääni muuttuu ja sitten hieman takasin.
Käy ajamassa, veto on parantunut huomattavasti, varsinkin alakierroksilla, sillä oletuksella että olet tehnyt kytkennän oikein.

Sitten tien päällä voi kaasupohjassa vielä lisätä syöttöä reilusti, mutta jos lisäät ajossa syöttöä niin muistappa että jos löysäät kaasun niin se voi vaikka sammua tai käy ainakin huonosti, tämän takia katkaisija on hyvä olla, ajon aikana potentiometriä on vaikea saada siihen tyhjäkäynti säätöön takaisin.

Se miten paljon syöttöä lisäät on kiinni sinusta, järkeväähän ei ole syöttää niin paljoa että maailma pimenee takana tuleville, toisaalta savu on kivaa :lol:

Tästähän vois jalostaa yhtä hienoja juttuja mitä on bemari puolella tehneet, taikka vaikka ihan vaan joku katkaisija härdelli.

Jos ei kuulosta järkevältä niin kysykää, koitan selventää.

Muistakaa sitten revittäessä seurata sitä lämpö mittaria niin saatatte säästää kannen(ja tiivisteen) ja se jälkikäyttö, olletikkin vakiopakoputkella/turbolla olevat...

Itselläni ei ole ollut ongelmia, melko pitkään saa ajaa kaasupohjassa ennen kun pitää löysätä lämpöjen takia.

Ja nuo osat löytyy varmasti jokaisen kotoa, jos vain raskit purkaa jonkin elektroniikka laitteen. Itse otin osat vanhasta nuppi kertaa nuppi automankasta.

En sitten tosiaan vastaa mistään tai korvaa mitään jos särette jotakin. Itse kytkentä kyllä toimii ja autokin toimii kytkennän jälkeen. Lämmöt taitavat olla se huolen aihe tässä.

-(z)-


Edit: kirotushäröjä

Ootko koittanu sopivan kokoisia diodeja tuon vastuksen kanssa niin ei tarvisi kikkailla kytkimien kanssa. Itselläni oli aiemmin 850 tdi volvossa vastaavanlainen esivastus+säätövastus evry ja pois/päälle kytkentä oli hoidettu diodeilla. Ei rynkytellyt tyhjäkäynnillä rajuillakaan vastusarvoilla, eikä liioin poltellut vikavaloa. Toimi siis siten, että diodit piti vastukset poissa päältä tyhjäkäynnillä ja vasta jonkin verran kaasua painettaessa päästi virran kulkemaan vastusten läpi. Pitäis alkaa kokeileen tuohon omaan omegaan että minkälaisella kynnysjännitteellä olevat diodit olis sopivia.

Ei oo tullu tuommonen mieleenkään, käytin loppujen lopuksi niin vähä potikkaa etten tarvinu hienompia keksintöjä, polttoaineen kulutus meleko hurjaa jos alkaa potikalla paljo ajeleen...

Koitin omassa autossani tavallisia 1n4005 diodeita vastusten kanssa mutta en saanut pelaamaan. En tidä sitten olisiko onnistunut schottky-diodeilla, mutta ainakaan tavallisilla 0.6v kynnysjäännitteellisillä virta ei mennyt läpi.

Kun tuo diodeilla kikkailu ei pelannut niin jalostin tuon vastusvirityksen siten, että vastuksen päälle kytkeminen hoituu painekytkimen avulla. Systeemin rakentamiseen tarvii siis säädettävän painekytkimen, vaihtoreleen ja vastukset. Painekytkin kytkee halutussa ahtopaineessa vaihtoreleen avulla vastukset toimintaan. Kyseisellä rakennelmalla pystyy siis säätämään vastuksen määrän eli syötön määrän lisäksi minkälaisella ahtopaineella viritys kytkeytyy ja normi osakaasualue ja käynnistys pysyy samanlaisena kuin vakionakin. Hyvin tuntuu toimivan!
simu_l
'Senator'
'Senator'
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 21:31
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja simu_l »

aero kirjoitti:
Koitin omassa autossani tavallisia 1n4005 diodeita vastusten kanssa mutta en saanut pelaamaan. En tidä sitten olisiko onnistunut schottky-diodeilla, mutta ainakaan tavallisilla 0.6v kynnysjäännitteellisillä virta ei mennyt läpi.

Kun tuo diodeilla kikkailu ei pelannut niin jalostin tuon vastusvirityksen siten, että vastuksen päälle kytkeminen hoituu painekytkimen avulla. Systeemin rakentamiseen tarvii siis säädettävän painekytkimen, vaihtoreleen ja vastukset. Painekytkin kytkee halutussa ahtopaineessa vaihtoreleen avulla vastukset toimintaan. Kyseisellä rakennelmalla pystyy siis säätämään vastuksen määrän eli syötön määrän lisäksi minkälaisella ahtopaineella viritys kytkeytyy ja normi osakaasualue ja käynnistys pysyy samanlaisena kuin vakionakin. Hyvin tuntuu toimivan!

Toimii varmasti, en epäile hetkeäkään, noin oli tarkoitus tehä itsellekki aikonaan vaan en sitten saanut aikaseksi.
*Dodge ram 2500 4x4 -96 5.9 Cummins td, +400hv/+1300nm*
*manta B, projekti, valmis joskus*
*Omegoita vähän väliä, erilaisia, dieseleitä ja ei niin dieseleitä*
klasukoo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Loka 2010, 13:07

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

klasukoo dieselien viritystopikissa kirjoitti:No niin.. :)

En lukenut koko ketjua läpi mut muutama kymysys on heränny tuosta omasta autosta.. -95 2,5td beeomega.

Putkisto tuli tehtyä hiukan avarammaksi kuin vakio, oisko se nyt tuuman isompi kuin alkuperänen. Turbo pyörii nyt sitte tyhjäkäynnilläki.. :oops:
Kuuleri on tulossa isompi, samankokonen ku syyläri mut paksumpi :worship: Mites tuota turpoa nyt sitte suurentelis? Tuommonen gt32 olis motorsportin pesällä kaverilla myynnisä mut mitä se katsuri siihen sanoo? Kuuleriahan se nyt tuskin huomaa.. :lol:

Ja tuo laatikko. Kuin paljon tuo automaagi kestää? Jotku väittää et kestää se vähäsen tossua ja tehoa mut mitä sanoo asiantuntijat? Samantien :hammer: ? Kuka se nuita nyt vahvistelee, jossain siitä oli puhetta.. "Foorumin lastu" eli evry tai potikka tjms. sinne on jo tiensä löytäny mut ei ole vielä oireillu askin suunnalta..

Thänks jo näin etukäteen jos joku viittii valaista minua.. :peukku:
Juu ja juu, tuola ei vastauksena tullu muutako linkki tänne niin kokeillaan uudelleen, suoraa vastausta en saanu kyl tästäkään threadista.. :wink:
Kalajoen miehelle en oo soittanu saati kirjottanu kirjettä mut selvähän tuo lie että vahvistaa pitää.
Onko kukaan roplannu suoraan nuita ohjelmia? Aiemmissa mersuissa esim 290tdt ohjelmamuutos riitti hyvin turbon ja kuulerin vaihdon jälkeen..
Vakio pakosarja(ko) ei virtaa riittävästi et sais tuh..tehoa aikaan?

[OT]simu_l lienee se kaveri jolle soitin syksyllä farkkuomenasta mut hukkasin numeron, täytyy kaivella se esiin ja soittaa kun askarruttaa muutama seikka..[/OT]
simu_l
'Senator'
'Senator'
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 21:31
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja simu_l »

Mulla oli aikasemmin tuossa joskus automaagi omena ja siinä oli virinä nostetut paineet+potikka+3" ränni alla ja loota pelasi vielä aivan hyvin, epäilen että vakio aski ei tuon enempää sitten kestäkkää ja voi olla että huonosti huollettu loota ei kestä tuotakaan. En tiedä tämänpäivän hintoja vahvistukselle mutta sillon ois maksanu jotakuinkin 1000e ja sillä ois saanu 500nm kestoa.

Joku muistaakseni mainitsi joskus että vakio sarja virtais 200hv eikä yhtään enempää...

Ohjelma muutoksista ei oo mulla kokemusta, en kokenut sitä tarpeelliseksi :D

Nii et sitten ostanu sitä valmiiksi viritettyä... nakkelen yv sulle.
*Dodge ram 2500 4x4 -96 5.9 Cummins td, +400hv/+1300nm*
*manta B, projekti, valmis joskus*
*Omegoita vähän väliä, erilaisia, dieseleitä ja ei niin dieseleitä*
Avatar
JNN
OCF Tapahtumavastaava
OCF Tapahtumavastaava
Viestit: 4170
Liittynyt: 25 Loka 2008, 09:52
Paikkakunta: Lempäälä
Jäsennumero: 3208

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja JNN »

Eikö tuolla aiemmin joku maininnut että vakio pakosarja olisi ahdas jo vakiona? Ja että seuraava pullonkaula on vakio ahdin, pakopaineet siis kasvaisivat liikaa mikäli ahtoja nostaa noilla osilla. :roll:
"Auto on kuin tyttöystävä, mutta siihen käytetään enemmän aikaa ja rahaa"
simu_l
'Senator'
'Senator'
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 21:31
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja simu_l »

JNN kirjoitti:Eikö tuolla aiemmin joku maininnut että vakio pakosarja olisi ahdas jo vakiona? Ja että seuraava pullonkaula on vakio ahdin, pakopaineet siis kasvaisivat liikaa mikäli ahtoja nostaa noilla osilla. :roll:

Niinpäs olikin... ei taho ulkoa enää muistaa näitä vehkeitä...

Pakopaineesta kirjottelinkin aikasemmin.
simu_l kirjoitti:Pako paineet: vakio ahdin, vakio cooleri, 3" putkisto, vv suodin.
ilman lisä syöttöä:
- 1bar ahtoja = 1.5-1.7bar pakopaine

reilusti lisäsoppaa:
- 1.2bar ahtoja = 1.9-2.2 bar pakopaine
*Dodge ram 2500 4x4 -96 5.9 Cummins td, +400hv/+1300nm*
*manta B, projekti, valmis joskus*
*Omegoita vähän väliä, erilaisia, dieseleitä ja ei niin dieseleitä*
klasukoo
'Agila'
Viestit: 4
Liittynyt: 09 Loka 2010, 13:07

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja klasukoo »

JNN kirjoitti:Eikö tuolla aiemmin joku maininnut että vakio pakosarja olisi ahdas jo vakiona? Ja että seuraava pullonkaula on vakio ahdin, pakopaineet siis kasvaisivat liikaa mikäli ahtoja nostaa noilla osilla. :roll:
Näinhän aiemmin oli kirjoiteltu mutta l_simu vastasi kuitenki sen mitä minä hain.. Kun tuo omena on käyttöautotarkoituksessa hankittu mutta kulkua kuitenkin haluaa parantaa vähän. Laatikon osalta myös tuo väännönkesto kiinnostaa lukemana enemmän kuin se et joku toteaa välistä ettei se kestä ilman vahvistusta.
Tuo n. 200hp on ihan sopiva luku mulle mutta pakopaineiden ollessa enemmän kuin ahtojen en viitsi särkemällä särkeä konetta. Eli pakosrj menee vaihtoon.
Turbonvaihto tuliki ajankohtaiseksi aiemmin kuin ajattelin, meinaa tulla öljyä putkesta täyskaasukiihytyksessä varsinkin potikka pienellä :x
Noh, elämä on ja raatikaisen tekemä kuulerikin tulee ens viikolla 8) Turbon ku vielä löytäis jostain, yks hx40 on hyllyssä mut menee tuohon tenavaprojektiin.

Kyselyikä iskee näköjään joka kerta kun vaihtaa automerkkiä, viimeistä edelliset oli mersuja + tuo prokkis190 vielä jälellä mut ikuisuusprojektina.

Semmosta. :D Hymiö sitä varten ettei kellään mee melonit rektumiin..
simu_l
'Senator'
'Senator'
Viestit: 531
Liittynyt: 03 Huhti 2005, 21:31
Paikkakunta: Vaala
Viesti:

Re: 2.5TD Omegaan liikettä?

Viesti Kirjoittaja simu_l »

klasukoo kirjoitti:
JNN kirjoitti:Eikö tuolla aiemmin joku maininnut että vakio pakosarja olisi ahdas jo vakiona? Ja että seuraava pullonkaula on vakio ahdin, pakopaineet siis kasvaisivat liikaa mikäli ahtoja nostaa noilla osilla. :roll:
Näinhän aiemmin oli kirjoiteltu mutta l_simu vastasi kuitenki sen mitä minä hain.. Kun tuo omena on käyttöautotarkoituksessa hankittu mutta kulkua kuitenkin haluaa parantaa vähän. Laatikon osalta myös tuo väännönkesto kiinnostaa lukemana enemmän kuin se et joku toteaa välistä ettei se kestä ilman vahvistusta.
Tuo n. 200hp on ihan sopiva luku mulle mutta pakopaineiden ollessa enemmän kuin ahtojen en viitsi särkemällä särkeä konetta. Eli pakosrj menee vaihtoon.
Turbonvaihto tuliki ajankohtaiseksi aiemmin kuin ajattelin, meinaa tulla öljyä putkesta täyskaasukiihytyksessä varsinkin potikka pienellä :x
Noh, elämä on ja raatikaisen tekemä kuulerikin tulee ens viikolla 8) Turbon ku vielä löytäis jostain, yks hx40 on hyllyssä mut menee tuohon tenavaprojektiin.

Kyselyikä iskee näköjään joka kerta kun vaihtaa automerkkiä, viimeistä edelliset oli mersuja + tuo prokkis190 vielä jälellä mut ikuisuusprojektina.

Semmosta. :D Hymiö sitä varten ettei kellään mee melonit rektumiin..

Jos en ihan väärin muista niin tuo omegan vakio automaagi loota on ar25 ja sen kesto on 250nm ja mv6 perästä löytys ar35 joka kestäs 350nm, semmonenkin muistikuva on että joissakin 2.5td tulis tuo ar35 vakioksi, ei voi muistaa... mutta sitten taas se 24v diiseli niin siinähän onkin sitten jo ihan eri loota, siitä en tiiä. Nuo ohjeelliset kestot on ilmeisesti tehtaan suosituksia eli kestävät rahtusen enemmänkin oikein huollettuna. Paremmin asian tietävät voivat korjata, kiitos nam.
*Dodge ram 2500 4x4 -96 5.9 Cummins td, +400hv/+1300nm*
*manta B, projekti, valmis joskus*
*Omegoita vähän väliä, erilaisia, dieseleitä ja ei niin dieseleitä*
Vastaa Viestiin