Hieman VP44 anatomiaa...

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Se ennakon säätimen solenoidi ei juuri ikinä hajoa vaan se säädön alumiiinimäntä hirttää kiinni pumpun runkoon.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
himmu62
'Kadett'
'Kadett'
Viestit: 30
Liittynyt: 31 Loka 2015, 18:58
Paikkakunta: Ii

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja himmu62 »

Pikkusen alkoi ahistaa kun luin tän topicin alusta tähän päivään saakka.Itellä astra 2.0 dtl,jolla ny rullattu 528000 km ilman pumppuun tai boksiin kajoamista,taitaa tulla eka kesä ku ei uskalla lempiratsulla lähtee kesälomareissua heittämään.Muijan Avella kai sitten... :oops: Mutta kysyisin voiko boksirempan tehdä ennalta ns.ehjään matolaatikkoon vai löytävätkö korjausspesialistit ns.strategiset vikapaikat.?.
Avatar
caravan69
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 1138
Liittynyt: 28 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Liperi

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja caravan69 »

Juho M-P kirjoitti:Se ennakon säätimen solenoidi ei juuri ikinä hajoa vaan se säädön alumiiinimäntä hirttää kiinni pumpun runkoon.
Vanhassa solenoidissa oleva sihti ainakin oli melko tukkosen näköinen, parissa kohtaa vain oli verkko näkyvillä. Tuin solenoidin johto tuntuu olevan hankala saada sieltä päätylätkän välistä pois.
sulevi_94
'Agila'
Viestit: 1
Liittynyt: 09 Maalis 2019, 23:55

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja sulevi_94 »

Onkos tietoa mistä saa määränsäätimen erikseen ostettua?
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Milloin sellaisen saa rikki?
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Jeipii
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2019, 19:18

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Moro tänne ooppeli foorumillekkin! :bye:
Kuka korjailee psg16 ohjauksella olevia vp44 pumppuja?
Auto sammui parkkiin eikä lähde käyntiin. Letkut käyty läpi ja ei mitään löytynyt.
Pilipali obd antoi koodeiksi p1632, p1634 ja p0607 plus check engine valo syttyi starttauksen aikana. Kaksi ensimmäistä koodia ainakin viittaisi vahvasti pumpun aivoihin. :roll:
Autona saabbi mutta sillä nyt ei taida olla sen suurempaa merkitystä. :D
Saabbi foorumilla melko hiljaista tämän asian tiimoilta nykyään niin piti tänne ooppeli puolelle liittyä. :peukku:
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

https://www.sercap.fi/product/242/opel- ... en-korjaus

Kymmenen (10) sekuntia Googlella.

VP44.de tekee myös, mutta Sercap on paitsi, ainakin PSG5 osalta parempi, niin myöskin kotimainen.
Jeipii
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2019, 19:18

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Joo Sercap on tiedossa. Pitää olla sinnepäin yhteyksissä. Ilmeisesti kimurantimpi tuo psg16 kuin esim psg5?
Jeipii
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2019, 19:18

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Moro taasen, pumppu kävi huollossa ja sillä auto lähti käymään mutta check enginen kera ja Kiina lukija antoi koodin p0100 joka viittaisi maffiin. Maffin arvo näytti nollaa lukijalla mitattuna. Eikä myöskään nosta kierroksia yli 2,5k. Vaihdoin maffin mikä minulla oli ylimääräisenä mutta ei vaikutusta. Osaako arvon raati sanoa mistä lähteä vikaa etsimään?
Jeipii
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2019, 19:18

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Vika löydetty, hantin puolen psg liittimessä ylimmällä rivillä toinen vasemmalla oleva pinni taipunut.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niinjoo tässä onkin ECU sisänrakennettu pumppuun.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Jeipii
'Agila'
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Maalis 2019, 19:18

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Jeipii »

Juho M-P kirjoitti: 12 Touko 2019, 13:25 Niinjoo tässä onkin ECU sisänrakennettu pumppuun.
Joo kyllä, nyt on testilenkit ajettu ja vikakoodit poissa. Saab clubin puolella oli vastaava tapaus missä oli sama pinni vääntynyt. Tosi hankala laittaa se hantin puolen psg liitin kiinni johtuen tilan ahtaudesta vaikka onkin gynekologin sormet :D
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15790
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Niin mutta gynekologin koulutus puuttuu. :-D
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
A. S
'Agila'
Viestit: 9
Liittynyt: 15 Helmi 2022, 23:05

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja A. S »

Vanha ketju tiedän, mutta eikös pumpun ikää saisi pidennettyä helpoiten jos tulppaa paluun pumpulta ja kytkee suuttimien ylivuodon suoraan tankin paluu linjaan?
Vai tarvitseeko pumppu sitä paluusta tulevaa menovettä johonkin?

Silloin tuo "lähes miljoona asteinen" polttoaine ei lämmittäisi turhaan pumppua ja sen matolaatikkoa🧐
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Hieman VP44 anatomiaa...

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Ruiskujen ylikaadon virtaus on kyllä hyvin pieni - ainakin jos eivät ole ihan sohloina - joten lämmöntuonti sitä kautta on melkoi vähäinen.

Ylikaatoletkujen ilmavuodon aiheuttaman haavoittuvuuden käyntiinlähdön suhteen sillä kyllä saisi eliminoitua.
Tosin niiden letkujen vaihtaminen on helppo työ ja eikä maksa juuri mitään, joten niiden periodinen vaihtaminen hoitaa saman asian.

Omasta autosta tuntui jälkimmäinen PSG'n transistoriremppa hoitaneen ongelman, eli lootan kansi vaihtui alumiiniseen ja se tuntuu riittävän lämpönieluksi.

C-Vectrassa, joissain Bemareissa jne. on löpönjäähdytin paluulinjassa, mutta omien kokemusten perusteella se ei ole mitenkään pakollinen - noin kestävyyden kannalta - jos PSG loota on jouduttu kertaalleen korjaamaan järkevämmällä tavalla.
Pelkkä transistorin vaihtaminen samanlaiseen kuin särkyi, tuottaa myös saman elinkaaren kuin alunperin.

Sinällään kylmempi polttoaine voisi hieman auttaa samojen suutinkärkien riittämistä isompiin tehoihin.
Epäilen kyllä että VP44 syöttämiä Opeleja/Saabbeja ei enää paljoakaan viritetä - ainakaan lastutusta ja putkenvaihtoa pidemmälle.
Vastaa Viestiin