Onko teillä kokemuksia kasviöljyn käytöstä polttoaineena?

Keskustelua Opelin dieselmoottoreista.
Altti450
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2830
Liittynyt: 15 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Altti450 »

Kuulostaa hyvältä. Vielä kun valtio tulisi tuossa verossa vastaan, että olisi edes saman hintaista normidieselin kanssa tai jopa edullisempaa ;)
VWSharan 2.0TDI, Vectra C 1.9CDTI exiä kymmenkunta ooppelia ja muutama kansanauto.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Otin tuossa joku aika sitten selvää, että mikä on Nesteen diesel-neuvonnan kanta biodieseleihin.
Paljon lueteltiin ongelmia ja rajoituksia.
Vähän alkoi mietityttämään, mutta kävin silti Ruukissa tankilla.

Olen nyt lueskellut metrimäärin foorumeja sieltä täältä ja alkaa vaikuttamaan, että dieselneuvoja joko käsitti kysymykseni väärin tai sekoitti kaksi eri asiaa.
Hänen luettelemat ongelmat kävivät yksiin pelkän Rypsiöljy-Diesel -sekoiteen aiheuttamiin haittoihin. Varsinkin uudempien autojen ruiskutusjärjestelmistä puhuttaessa.
http://Www.tdiclub.com <-- tuolta lueskelin.

Eli siis ymmärtääkseni biodiesel on astetta Jalostetumpaa ja ongelmia esiintyy lähinnä rypsiöljyn heikomman viskositeetin takia.
Jenkeissä näyttävät muutenkin ajelevan melkolailla tuolla pelkällä kasviöljyllä, mikäli oikein olen ymmärtänyt. Ilmeisesti tulee halvemmaksi.

Nyt on joitain satoja kilometrejä vasta biodieselillä takana 50/50 seoksella. Meno on normaalia. Lisälämmitinkin toimii aivan samoin kuin ennen. Haisee vain paljon paremmalta. Auton savutus vähentyi huomattavasti poljettaessa.
Pitänee ensikerralla ottaa Jerrykannuilla mukaan ja testailla eri laitteissa. Muutamat tututkin kiinnostuneet.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Soittelin tuossa Aineelle joutessani ja kyselin, että mitäs materiaalia ruiskupuolen tiivisteet ovat.
Ei niin kovin yllättäenkään sanoivat, etteivät tiedä.
En siis viitsinyt edes kysyä, että kestävätkö tiivisteet heidän mielestä Biodieseliä...
Laitoin muutaman tiivisteen satsin tilaukseen tälle viikolle, onneksi eivät kalliita.

Kunhan tulevat, laita Biodieseliin/seokseen ne lillumaan polttoaineletkun kanssa.
Sittenpä näkee, että liukeneeko vai ei.
Muuan foorumilla meinailevat, että No Problem, toisilla sanovat, että liukenee ja nopeesti.
Melkeen helpoin testata itse...

Ruiskupumppuun ei sitten osia erikseen saa.
Onko jollakulla tietoa, kuinka paljon tiivisteitä on pumpun sisällä?
Entä olisiko joku purkanut mahdollisesti vanhaa pumppuaan ja jäänyt pumppu tiivisteineen roikkumaan nurkkiin?
Ilmoitelkaapa, jos on.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Kävin mittauttamassa savutukset.
Entiset arvot lokakuun lopulta 1,05.
Nyt 50/50 -seoksella 0,74.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

B80 -seoksella mennään nyt, eli 4/5 rypsiä tankissa.
-7 astetta oli muuan aamu sitten pakkasta. Ei käynnistymisongelmia.
Lisälämmitin toimii normaalisti. Polttoainevuotoja ei ole näkynyt.
Tehoissa ehkä pieni niiaus verrattuna 50/50 -seokseen.

Olen lueskellut enemmän foorumeita, lähinnä jenkeistä. Alkaa vaikuttamaan siltä, että tivisteiden kanssa tuskin edes tulee ongelmia. Mahdollinen akilleen kantapää voi olla paluuputket... Nehän nuo vuotaa iän myötä kyllä muutenkin. Katsotaan nyt, ilmoitan jos tapahtuu jotain. Nyt ajettu sellaiset rapiat 2Tkm.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Sen verran päivitystä, että nyt on ruiskusuuttimen O-rengastiivisteet biodieselissä likoamassa.
1 sarja eli kolmea tiivistetta jokaista 4Kpl. Yhdet laitoin, voi verrata työntömitalla kokoa liottamattomiin.
Käsikopelolla tuntuivat aika muovimaisilta.
Otin tavaraa lasipurnukkaan pari desiä. Purkki on sisätiloissa lämpimässä.

Otin yhteyttä GM:ään tuossa jokin aika sitten tiedustellakseni tiivisteiden materiaaleista.
Materiaaliin eivät osanneet kommentoida.
Tuumasivat kuitenkin näin: "Yleistietona voidaan todeta että varsinkin ilmapuolen letkut eivät kestä yli 5% seosta."
Ei kai ilmapuolen letkut joudu tekemisiin polttoaineen kanssa vai onko tässä nyt joku väärinkäsitys termeissä? :o

Laitoin kyssäriä, että jos osanumeroiden avulla voisi onkia tietoa. Hieman siihen malliin vastasivat, että voisi olla mahdollista saada tietoa valmistajalta.
Ilmoittelen, jos hommat edistyy...
Avatar
Morepower
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 274
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 13:50
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Morepower »

:o :o

Ilmapuolen??? Ainut mikä tulee mieleen olis väärinkäsitys imupuolen letkuihin. Mun mielestä kans ilma sekottuu polttoaineeseen vasta sylinterissä.
Omega 2.5 v6
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Nyt tuli vastaus, että osanumerolla voisi olla mahdollista selvittää asiaa eteenpäin.
Myös todettiin, että :
"Mutta kuten edellisessä viestissä mainitsimme, materiaalit joita käytetään etenkin ilmapuolen letkuissa eivät kestä yli 5% biodieselin käyttöä. Materiaalin koostumuksella ei tässä tapauksessa pitäisi olla väliä. "
Kysyin siis, että onko mahdollista saada edes tietoon, mikäli materiaali on/ei ole luonnonkumiseosta tai on/ei ole ns. Viton -kumiseosta.

Siis jos materiaalin koostumuksella ei ole väliä, niin milläs sitten on?!
Tässähän alkaa kohta menemään taas enemmän sekaisin...
Voisiko olla, että tuolla "ilmapuolella" tarkoitetaan jotain polttoainejärjestelmän imupuolta?
Onko PA -järjestelmässä edes alipainetta missään vai pumpataanko lörsä ylipaineella?
Kertokaapa Viisaammat, kun tiedätte kuitenkin. :o

Tiivisteet ei oo ainakaan vielä paisuneet miksikään Biodieselissä.
Annan olla tuossa purkissa niitten niin kauan, ku muistaa aina tarkistella. Ainakin useamman kuukauden pitää antaa olla, että näkee onko vaikutusta.
rgs1
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2387
Liittynyt: 08 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja rgs1 »

snuggles kirjoitti: Voisiko olla, että tuolla "ilmapuolella" tarkoitetaan jotain polttoainejärjestelmän imupuolta?
Onko PA -järjestelmässä edes alipainetta missään vai pumpataanko lörsä ylipaineella?
Tämä on täysin mutua, mutta voisivatko "ilmapuolen letkut" olla ne surullisenkuuluisat paluuletkut? Eihän ne tosin kestä normaaliakaan dieseliä... Sen verran piti joskus testata, että tulppasin pumpulle menevän paluuletkun tiukasti umpeen ja järkeilin astian irtonaisen paluuletkun alle ja yllätyin, kun sieltä ei tullut mitään. Paikallaan käytin jonkin aikaa ongelmitta, mutta en lähtenyt ajamaan, kun se keräysastia oli enempi sopimatonta mallia. Lie noissa paluuletkuissa sitten ali- tai ylipainetta, mutta dieseliä siellä ei litrakaupalla virtaa.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Aika erikoinen nimitys kyllä on paluuletkuille.
Muutamasta paikasta olen kyllä lukenut, että joissain automerkeissä juurikin nämä paluuletkut ovat ne herkimmät hapristumaan Biodieselin käytöstä.
On ollut tässä ajatus vaihtaa ne vaikkeivät vuodakkaan vielä.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

No niin, pientä päivitystä asian tiimoilta.
Noin 3500km ajettu ongelmitta.
Pakkaskeleillä huomasin, että noin 75% seoksella pyöräyttää startatessa puoli- 1 kierroksen enemmän. Auto ei kyllä oo ollu enää roikassa.
Tarkistin paluuletkut ja polttoaineletkut auton alta, ei vuotoja tai poikkeamia. Ostin kumipäällysteistä PA letkua, jossa kangas sisällä. Laitoin sitäkin pätkän likoon vaikka tuskin menee miksikään. Tiivisteet ei oo paisuneet vieläkään liossa.

Kulutus näyttäisi kohoavan hiukan raskaammalla seostuksella.
Tehoissa voi myös olla eroa.
Asensin puhelimeen nyt Tempest GTx:n, joka mittaa kiihtyvyyttä GPS:n avulla. Otan tässä muutamia vetoja normidieselillä ja Biolla kunhan saa kesäkumit alle.
Huomioida tosin pitää, että Tempest ei välttämättä ole täysin tarkka. Auto tuskin myöskään toimii normidieselille suunnitellulla virilastulla optimaalisesti, kun polttoaineena Biodieseliä. Ero voi kans olla niin pieni, että hankala mitata mutta palaan asiaan jahka saan jotain aikaiseksi.
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Ajettu noin 6000km ongelmitta.

Sain Tempestin Futaamaan.
Tempesti mittaa kätevästi käytetyn ajan 10km/h välein, käytetyn ajan 100m välein, edetyn matkan 10km/h välein, nopeuden 100m välein, 0-100km/h -ajan, varttimailiajan ja varttimailinopeuden.
Myös 0-60mph -nopeuden. Eli dataa tulee.

Oisin tehnyt hienot kiihtyvyyskäppyrät teille Openofficella mutta pakko se on myöntää, että niin on kouluaikojen opit unohtuneet, ettei siitä mitään tullu... Jos joku jostain syystä haluaa nuo tiedot nii hihkaisee.

Muutamia kertoja kiihdytin 0-100km/h, yritin pykältää ja lähteä samalla tyylillä.
(Kiekat lähtiessä noin 1500-1700, en nostanut kytkintä ihan nykäisemällä ylös, jämäkästi hiukan luistattaen ettei sudi. Kepitystä noin 4000rpm -kohdalla.)
Ajettu tasamaalla tyvenellä ja ilman vänkäriä muistaakseni kaikki.

50% Biodiesel -seoksella tuli ajoiksi: 10,1sek , 10,1sek & 10,6sek
Normidieselillä, jossa max 10% Biodieseliä seassa: 9,6sek & 9,7sek.
Jännä sinänsä, että varttimailin aika on noissa kaikissa aika tarkkaan sama.
Tempestin tarkkuuteen en osaa ottaa kantaa, veikkaisin kuitenkin tarkemmaksi kuin käsivaralta ottamista sekkarilla.

Perstuntumalla tuntuu myös, että laiskempi hiukan. Ilmeisesti Persdyno piti siis paikkansa.
Tosta 0-100 -ajasta nyt joku viisas laskemaan, että paljonko on tehohäviö :)

EDIT: Netistä löysin jonkun laskurin. Olettamalla auton painon noin 1600Kg:hen sai noin luokkaa 10-15HP:n hävikin varttimaili -ajoista.
Avatar
nallukainen
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 05 Helmi 2007, 19:38
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja nallukainen »

Telkkaristahan tuli joskus pätkää, missä joku hippi porukka ajoi bussilla ympäri e amerikkaa, käyttäen upporasvakeitin rasvaa. Siis käytettyä. Hakivat ravintoloista ilmaiseksi tynnyri kaupalla. Suodattivat vaan perunat siivilällä pois. Oli kuulemma vieno ranskalaisten tuoksu ainoa sivuvaikutus.
Avatar
Morepower
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 274
Liittynyt: 19 Heinä 2006, 13:50
Paikkakunta: Ruukki

Viesti Kirjoittaja Morepower »

8) Jeah... 50% ajettu joitakin tuhansia... olisko 3000km.

Ei mitään ongelmia ole astrankaan kanssa ollu. Huvikseni vaihdoin polttoaine suodattimen ja yritin sieltä oikeen tarkkaan kattella "jäämiä" mutta eipä löytyny ku kaks jotain helvetin pientä hyhmää.
Eikä niistäkään voinu ottaa selvää että mitä ne olis ollu.

Semmonen juttu olis tulossa että ylivieskasta soittivat jostakin tutkimuslaitoksesta ja haluaisivat tutkia aineen. Siitä saa sitte selville kaiken tiedon mitä polttoaineesta voi selvittää. :D
Ainut miinus siinä oli että tutkimuksen hinta on 1000 euroa. Ryöstöö.
On sieltä silti näillä näkymin menossa näyte. :) Saapahan firman seinälle dokumentin aineen "puhtaudesta" ja muista arvoista.

Semmosia tänään.. Katellaan. 8) -(z)-
Omega 2.5 v6
snuggles
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 203
Liittynyt: 03 Helmi 2006, 11:10

Viesti Kirjoittaja snuggles »

Jeps, ne vois ollakkin mielenkiintoista luettavaa.
Mitähän kaikkea siinä analyysissa mitataan? Ainakin viskositeetti kiinnostaisi.

Väänsin tuossa open officella käppyrää noista kiihyttelyistä. Kyllä pitäis olla useampi testejä, että sais enemmän tietoa... Siihen tulokseen tulin, että 0-100 lähtee heikommin biodieselillä, sitten 130km/h:n kohdalla erot tasoittuivat. Ehkä. Erittäin suuret on virhemarginaalit kyllä...
Toisaalta varttimailin loppuaika oli käytännössä sama kaikilla...

Niin on pienehköt erot ja epätarkat laitteet, että kai se ois ainoa vaihtoehto ajaa Dynolla molemmilla erikseen. Se sitten taas maksaa jo sen verran, ettei kyllä pienen tehoeron takia kehtaa...

Kesän päälle käyn ne Savutusarvot mittauttamassa vielä kerran mutta 100% Bio-seoksella.

Se muuten alkaa olla Dieselin ja Biodieselin hinta sentin kymmenystä vajaa sama...
Paikoitellen on jo Dieselin hintalapussa 1.000€/L.
Jos sattuu Oulun alueella olemaan kiinnostuneita niin ilmoitelkaa.
Kanisteri kulkee kyllä kontissa, kun tankilla kuljen!
Vastaa Viestiin