No ensimmäinen vaikutelma asiasta taas on että köyhät kyykkyyn, ja minkä takia autoilijoita pitää rangaista koko ajan, eikö nuo suuret tehtaat ympäri maailmaa ole ne pahimmat saastuttajat. No mitä suuret edellä varsinkin Ruotsi niin Suomi tulee parin vuoden viiveellä perässä, ostakaa vaan niitä yli 3 litraisilla koneilla olevia autoja.Bensiinin hinta saattaa tuplaantua Ruotsissa
9.7.2007 7:51 (Päivitetty 9.7.2007 16:08)
Bensiinin hinta saattaa tulevaisuudessa nousta yli kahteen euroon litralta, arvioi ruotsalainen liikenneanalyytikko maanantain Dagens Nyheterissä.
Myös Ruotsin ympäristöministeri Andreas Carlgren on valmis nostamaan bensiiniveroa jotta Ruotsin voisi vähentää hiilidioksidipäästöjään.
Sunnuntaina Visbyssä puhunut Carlgren muistutti, että ruotsalaisautoilijoiden hiilidioksidipäästöt ajokilometriä kohden ovat suuremmat kuin saksalaisautoilijoiden. Garlgren liputti myös bensiiniveron nostamisen puolesta.
Ruotsin bensa-asemat myivät maanantaina bensiinilitran noin 12 kruunulla (1,30 euroa).
Ruotsin valtion liikennetutkimuslaitoksen (Sika) liikenneanalyytikko Henrik Edvards arveli maanantaina Dagens Nyheterissä, että bensiiniveroa tulisi nostaa erittäin tuntuvasti jotta ihmiset alkaisivat vähentää turhia ajojaan ja päästöt pienenisivät.
Edvardsin laskelmien mukaan tällainen kipuraja saavutettaisiin, jos bensiinilitra maksaisi 20-22 kruunua (1,80-2,40 euroa).
Maantieliikenne vastaa noin kolmasosasta Ruotsin hiilidioksidipäästöjä
Bensiinin hinta saattaa tuplaantua Ruotsissa
Bensiinin hinta saattaa tuplaantua Ruotsissa
Käykääs allekirjoittamasssa ---> https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 1721
- Liittynyt: 01 Joulu 2003, 02:00
- Paikkakunta: Varsinais-Suomi
Tätä samaahan kaavaillaan myös Suomeen. Ensin tuli autoveromaksu, jonka piti olla väliaikainen, mutta jäi iäksi. Nyt vedetään "hiilidioksiidipäästömaksu" läpi, jonka jälkeen nostetaan bensan hintaa puolella, eli luokkaan 2.30-2.50 euroa litralta. Uusien autojen hinta todellisuudessa tulee vain nousemaan lähitulevaisuudessa, näinhän jo muutamat merkit ovat jo tehneetkin, eli nostaneet muutamien mallien hintaa.
Eli "autoverouudistusta" on todellakin tullut, sääli vain niitä, jotka luulivat, että nyt jokapoika ajaa uudella mersulla.
Eli "autoverouudistusta" on todellakin tullut, sääli vain niitä, jotka luulivat, että nyt jokapoika ajaa uudella mersulla.
Kyllä tulee autotehdas puljut olee ilosii ku myynti putoo jtn 100% . Sit itketään että muutama kymmentuhat henkilöä jäi työttömäks ku ei kukaan osta enää autoja. Tulee kaiken maailman lamaa ja menee koko maailma vaan huonompaan suuntaan . Alkaa olee aika epätoivosia ja hetken mielijohde -pohjaisia nää "maailman pelastus" ehdotukset. Ihan hyvin kaupungissa pärjää vaikka sitten 2litrasella farkulla, ku että sinkku ihmiset kruisailee joillain "maantieajon keskikulutus 20L maastureilla". Hyvin ne vetää !!
EX- Astra F -96 GL X16XEL " V I K A T I K K I "
Suomessa kerätään jo nykyään yli 5 miljardia veroa autoilusta vuosittain ja tästä palautuu vain noin 700 milliä "takaisin" sinne mistä sitä on kerätty...
Tuo ainainen verojen nosto ei mitenkään liiemmin kannusta saasteettomamman vaihtoehdon käyttämiseen, jos se tarkoittaa uuden kalliin auton ostamista ja siihen uuden ja kalliin ympäristöystävällisen polttoaineen ostamista...
Sellaiset vetyautot ja vastaavat saasteettomat vaihtoehdot pitäisi tehdä oikeasti houkutteleviksi vaihtoehdoiksi, autovero pois sellaisilta kokonaan jolloin ne olisi halvempia kuin nykyiset autot tms..
Eikös se uusi rypsiöljypohjainen diesel polttoaine ole kymmeniä senttejä kalliimpaa kuin vanha diesel, mikä ihme järki tässäkin on? Valtio kannustaa käyttämään vanhaa saastuttavampaa dieseliä?
Tuo ainainen verojen nosto ei mitenkään liiemmin kannusta saasteettomamman vaihtoehdon käyttämiseen, jos se tarkoittaa uuden kalliin auton ostamista ja siihen uuden ja kalliin ympäristöystävällisen polttoaineen ostamista...
Sellaiset vetyautot ja vastaavat saasteettomat vaihtoehdot pitäisi tehdä oikeasti houkutteleviksi vaihtoehdoiksi, autovero pois sellaisilta kokonaan jolloin ne olisi halvempia kuin nykyiset autot tms..
Eikös se uusi rypsiöljypohjainen diesel polttoaine ole kymmeniä senttejä kalliimpaa kuin vanha diesel, mikä ihme järki tässäkin on? Valtio kannustaa käyttämään vanhaa saastuttavampaa dieseliä?
-
- 'Diplomat'
- Viestit: 10609
- Liittynyt: 08 Elo 2005, 20:41
- Paikkakunta: Kontiomäki
- Wannabecalibra
- Minut on bannattu!
- Viestit: 3355
- Liittynyt: 26 Marras 2002, 02:00
- Paikkakunta: Gutter
Johtunee siitä, että tulot jotka tulevat tieliikenteestä eivät ole korvamerkittyjä, joten niitä voidaan siis käyttää muihin tarkoituksiinkin.MakeTku kirjoitti:Suomessa kerätään jo nykyään yli 5 miljardia veroa autoilusta vuosittain ja tästä palautuu vain noin 700 milliä "takaisin" sinne mistä sitä on kerätty...
On vaan varsinkin vetyauto aika kaukana todellisuudesta vielä. Sanopa mistä sitä saasteetonta vetyä saadaan?MakeTku kirjoitti:Sellaiset vetyautot ja vastaavat saasteettomat vaihtoehdot pitäisi tehdä oikeasti houkutteleviksi vaihtoehdoiksi
Ihan kannatettava ajatus sinänsä vähentää hiilidioksidipäästöjä, mutta jotenkin taas sekin revitään köyhien selästä.
Eikö noista vitsailtu että rikkaat on sitä mieltä että nostetaan hinta kymppiin litralta niin ei tule kun tuttuja vastaan liikenteessä.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
Ihan täydelliseen saasteettomuuten ei varmaan kukaan edes tähtää, mutta eikös sellaisen vetyauton pakoputkesta tule pelkkää vettä tms...Tuomas kirjoitti:On vaan varsinkin vetyauto aika kaukana todellisuudesta vielä. Sanopa mistä sitä saasteetonta vetyä saadaan?MakeTku kirjoitti:Sellaiset vetyautot ja vastaavat saasteettomat vaihtoehdot pitäisi tehdä oikeasti houkutteleviksi vaihtoehdoiksi
Ihan kannatettava ajatus sinänsä vähentää hiilidioksidipäästöjä, mutta jotenkin taas sekin revitään köyhien selästä.
Se tietty että mistä, miten ja mihin hintaan se vety saadaan on ihan toinen tarina, mutta jos se olisi enemmän luontoa kuormittavaa kuin vaikka jonku raakaöljy pohjaisen polttoaineen tuottaminen niin eipä kai sellaista olisi koskaan edes alettu suunnittelemaan...
Öljyala ei lämpene ylimääräiselle bensiiniverolle
Tiistai 10.07.2007 klo 06:01 (päivitetty ti 12:28) Kauppalehti
PEKKA KARHUNEN
Helsingin Ruskeasuon Teboililla 95E-bensiinilaatu maksoi maanantaina 1,359 euroa ja diesel 0,984 euroa
Ylimääräinen bensiinivero ei ole Öljy- ja Kaasualan Keskusliiton mielestä oikea tapa vähentää Suomen hiilidioksidipäästöjä. Ruotsin ympäristöministeri on eri linjoilla, sillä hän on kertonut olevansa valmis tuntuviin verokorotuksiin päästöjen hillitsemiseksi.
Ruotsin ympäristöministeri Andreas Carlgren kertoi sunnuntaina Visbyssä, että hän olisi valmis nostamaan bensiiniveroa, jotta Ruotsi voisi vähentää hiilidioksidipäästöjään. Carlgrenin suunnitelmista kertoi Dagens Nyheter.
- Meillä bensavero on jo selvästi korkeampi kuin Ruotsissa. Viimeaikaiset bensiinin hinnan vaihtelut todistavat, että muutaman kymmenen sentin vaihtelulla ei ole mitään vaikutusta bensiinin kulutukseen. Jos kulutukseen halutaan oikeasti vaikuttaa, veroa pitäisi nostaa ainakin eurolla. Jokainen poliitikko tietää, että se on täysin mahdotonta, totea Öljy- ja kaasualan keskusliiton toimitusjohtaja Jarmo Nupponen.
Bensiinin valmistevero Suomessa on tällä hetkellä 59 senttiä. Kun bensiinistä vielä maksetaan arvonlisävero, nousee veroon osuus bensiinin hinnasta helposti lähelle 70 prosenttia. Nupponen kuitenkin muistuttaa, että hallitus on ohjelmassaan sitoutunut nostamaan energiaveroja noin 300 miljoonalla eurolla.
- Tämä vaikuttanee myös bensiinin verotukseen lähivuosina muutaman sentin verran, Nupponen arvelee.
Ruotsalaisministeri Carlgren muistutti, että ruotsalaisautoilijoiden hiilidioksidipäästöt ajokilometriä kohden ovat suuremmat kuin saksalaisautoilijoiden. Maantieliikenne vastaa noin kolmasosasta Ruotsin hiilidioksidipäästöjä.
Ruotsin valtion liikennetutkimuslaitoksen liikenneanalyytikko Henrik Edvards arvelee, että bensiiniveroa tulisi nostaa erittäin tuntuvasti, jotta ruotsalaiset alkaisivat vähentää turhia ajojaan ja päästöt pienenisivät.
Edvardsin laskelmien mukaan tällainen kipuraja saavutettaisiin, jos bensiinilitra maksaisi 20-22 kruunua eli 1,80-2,40 euroa.
Maailman konfliktit nostavat hintaa
Kesä tuntuu jälleen myös suomalaisten autoilijoiden lompakoissa. Parhaan autoilukauden alkaminen Pohjois-Amerikassa on nostanut raakaöljyn ja bensiinin hinnat lähes ennätyslukemiin.
Pohjanmeren Brent-laadulla käytiin Lontoossa maanantaina kauppaa yli 75 dollarin tynnyrihinnalla. Raakaöljyn hinta on kallistunut viime kuukaudet, ja on nyt kalleimmillaan sitten elokuun 2006.
Raakaöljyn mukana myös bensiini on kallistunut tuntuvasti. Kun litra 95:tä maksoi tammikuussa 1,16 euroa litralta, niin kesäkuussa litrasta joutui Öljy- ja kaasualan liiton kuluttajahintaseurannan mukaan maksamaan jo 1,35 euroa. Polttoaine.netin mukaan litra 95E:tä maksoi eilen keskimäärin 1,354 euroa.
Innokkaasti autoilevien amerikkalaisten lisäksi öljyn hintaa nostavat kehittyvien markkinoiden kysynnän kasvu, konfliktit maailmalla ja öljyntuotannon pullonkaulat.
- Öljyntuottajat eivät ole investoineet tarpeeksi tuotantoon. Myös spekulatiiviset sijoittajat vaikuttavat öljyn hintaan. Uskon, että öljyn hinta ei tule ainakaan laskemaan lähiaikoina arvioi, Suomen Pankin markkina-analyytikko Eija Salavirta.
Antti Hatvala
antti.hatvala@kauppalehti.fi
+358-10-665 101
Kauppalehti
Käykääs allekirjoittamasssa ---> https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/970
Polttokennosta tulee tosiaan pelkkää vesihöyryä pakokaasuna. Polttomoottorista tulee väkisinkin vähän muutakin jos sellaisen tekisi vedyllä käyväksi.MakeTku kirjoitti:Ihan täydelliseen saasteettomuuten ei varmaan kukaan edes tähtää, mutta eikös sellaisen vetyauton pakoputkesta tule pelkkää vettä tms...
Ongelma on se vedyn saatavuus. Määrä sinänsä ei ole ongelma kun meret on täynnä vettä ja vesimolekyylistä 2 / 3 on vetyä, mutta se veden hajottaminen ottaa energiaa, luonnollisesti enemmän kuin mitä se erotettu vety tuottaa. Vety on siis käytännössä vain keino siirtää energiaa eikä ratkaise sitä ongelmaa miten se energia lopulta tuotetaan.
Alfa 75 3.0 V6 America
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B
"For those who enjoy the pleasure of driving over the practicalities of mere transportation" (Motorweek)
Alfa 156 JTS
Vectra B