Englannista ja muista maista tuttu pistejärjestelmä Suomeen?
Englannista ja muista maista tuttu pistejärjestelmä Suomeen?
Liikennerikkomuksiin suunnitellaan uutta pistejärjestelmää.
Liikenne- ja viestintäministeriö harkitsee uudenlaista järjestelmää toistuvien liikennerikkomusten käsittelemiseksi. Ministeriössä arvioidaan parhaillaan käytäntöä, jossa rikkomukset pisteytettäisiin niiden vakavuuden mukaan.
Pisteitä annettaisiin esimerkiksi asteikolla 1-3. Ajokielto voitaisiin määrätä, kun rikkeistä kertyisi yhteensä kahdeksan pistettä.
Virhepistejärjestelmän etuna olisi se, että se vakavammat liikennerikkomukset johtaisivat ajokieltoon nykyistä herkemmin. Vastaavasti järjestelmä sallisi lievempiä rikkomuksia nykyistä järjestelmää enemmän. Uusilla kuljettajilla virheet johtaisivat ajokieltoon jo aiemmin.
Vakavimmat rikokset kuten rattijuopumus, törkeä rattijuopumus ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen eivät olisi mukana virhepistejärjestelmässä. Lisäksi poliisi voisi edelleen määrätä ajokieltoon yhden rikoksen perusteella, jos se osoittaa vakavaa piittaamattomuutta.
Pistejärjestelmä käytössä monissa Euroopan maissa
Nykyinen ajokieltoon johtava järjestelmä perustuu rikkomusten määrään. Ajokielto määrätään, jos kuljettajalle on kertynyt kolme rikkomusta vuoden aikana tai neljä kahden vuoden aikana.
Pistejärjestelmät ovat käytössä useissa Euroopan maissa. Jos Suomessa siirrytään virhepistejärjestelmään, se olisi käytössä aikaisintaan ensi vuosikymmenen alkupuolella. Ministeriön alustavien arvioiden mukaan uusi pistejärjestelmä ei kuitenkaan välttämättä parantaisi merkittävästi liikenneturvallisuutta.
Liikenne- ja viestintäministeriö harkitsee uudenlaista järjestelmää toistuvien liikennerikkomusten käsittelemiseksi. Ministeriössä arvioidaan parhaillaan käytäntöä, jossa rikkomukset pisteytettäisiin niiden vakavuuden mukaan.
Pisteitä annettaisiin esimerkiksi asteikolla 1-3. Ajokielto voitaisiin määrätä, kun rikkeistä kertyisi yhteensä kahdeksan pistettä.
Virhepistejärjestelmän etuna olisi se, että se vakavammat liikennerikkomukset johtaisivat ajokieltoon nykyistä herkemmin. Vastaavasti järjestelmä sallisi lievempiä rikkomuksia nykyistä järjestelmää enemmän. Uusilla kuljettajilla virheet johtaisivat ajokieltoon jo aiemmin.
Vakavimmat rikokset kuten rattijuopumus, törkeä rattijuopumus ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen eivät olisi mukana virhepistejärjestelmässä. Lisäksi poliisi voisi edelleen määrätä ajokieltoon yhden rikoksen perusteella, jos se osoittaa vakavaa piittaamattomuutta.
Pistejärjestelmä käytössä monissa Euroopan maissa
Nykyinen ajokieltoon johtava järjestelmä perustuu rikkomusten määrään. Ajokielto määrätään, jos kuljettajalle on kertynyt kolme rikkomusta vuoden aikana tai neljä kahden vuoden aikana.
Pistejärjestelmät ovat käytössä useissa Euroopan maissa. Jos Suomessa siirrytään virhepistejärjestelmään, se olisi käytössä aikaisintaan ensi vuosikymmenen alkupuolella. Ministeriön alustavien arvioiden mukaan uusi pistejärjestelmä ei kuitenkaan välttämättä parantaisi merkittävästi liikenneturvallisuutta.
"Ville" on epäilemättä aivan oikeassa, mutta tietyllä tavalla tuo ajatus kiehtoo minua. Onhan nykymalli kieltämättä varsin raaka siinä mielessä, että rikkeiden laadulla ei juuri ole merkitystä, vaan sakkojen (sakotuskertojen) määrä vie kortin kuivumaan.
Valitettavasti julkisen puolen tietojärjestelmähankkeet vaikuttavat olevan niin munattomasti vedettyjä, että budjetti tuplataan joka kerta, käyttöönotto viivästyy, systeemit ovat jo uutena vanhanaikaisia ja meidän hallintoalamaisten asema hankaloituu jollain tavalla. Siksi suhtaudun veronmaksajana kovin kriittisesti näihin hankkeisiin.
Valitettavasti julkisen puolen tietojärjestelmähankkeet vaikuttavat olevan niin munattomasti vedettyjä, että budjetti tuplataan joka kerta, käyttöönotto viivästyy, systeemit ovat jo uutena vanhanaikaisia ja meidän hallintoalamaisten asema hankaloituu jollain tavalla. Siksi suhtaudun veronmaksajana kovin kriittisesti näihin hankkeisiin.
Ja samaan syssyyn adoptoidaan englannista myös vakuutusmaksujen määräytyminen pisteiden mukaan. Kun ajattelee sakon hintaa, 115 euroa valtiolle ja esim. 50 euroa vuodessa lisää vakuutusmaksua muutamaksi vuodeksi.
Toinen pistesysteemin "etu" on se, että nyt voidaan oikeasti laittaa 0-toleranssi. Annetaan vain yksi piste jokaisesta rikesakosta, niin niitä saa tulla 8 ennen kuin kortti lähtee. Sitten vaan jokapaikkaan joku mahdollisimman automaattinen systeemi poimimaan "kaahareiden" rekisterinumeroita ylös liikenneturvan nimissä. Näihän siellä englannissakin tehdään...
Eikö taas olisi vaan helpompaa nostaa sitä bensaveroa? Sama juttu kun mietitään niitä GPS-autoverojuttuja sun muita. Bensaveroa ylös niin saadaan sama tulos (rahaa valtion kassaan) paljon pienemmällä vaivalla...
Toinen pistesysteemin "etu" on se, että nyt voidaan oikeasti laittaa 0-toleranssi. Annetaan vain yksi piste jokaisesta rikesakosta, niin niitä saa tulla 8 ennen kuin kortti lähtee. Sitten vaan jokapaikkaan joku mahdollisimman automaattinen systeemi poimimaan "kaahareiden" rekisterinumeroita ylös liikenneturvan nimissä. Näihän siellä englannissakin tehdään...
Eikö taas olisi vaan helpompaa nostaa sitä bensaveroa? Sama juttu kun mietitään niitä GPS-autoverojuttuja sun muita. Bensaveroa ylös niin saadaan sama tulos (rahaa valtion kassaan) paljon pienemmällä vaivalla...
No en jaksa uskoa mihinkään pistesysteemien toimimiseen suomessa, ja tuossa jutussahan annettiin ymmärtää että se ei edes koske näitä törkeimpiä juttuja? Lisäksi jokainen yksittäinenkin tapaus jäisi kuitenkin vielä Poliisin harkittavaksikin...
Eli mikä idea koko systeemillä? Sarjassamme turhia tutkimuksia osa xx...
Mahtaako ne tapajuopot nyt sitten alkaa laskea pisteitä, " hei mulla on jo kolme pistettä, joten tänään ei uskalla ajaa kännissä "
Eli mikä idea koko systeemillä? Sarjassamme turhia tutkimuksia osa xx...
Mahtaako ne tapajuopot nyt sitten alkaa laskea pisteitä, " hei mulla on jo kolme pistettä, joten tänään ei uskalla ajaa kännissä "
Kuinka tarkkaan luit oikein tekstin?MakeTku kirjoitti: Mahtaako ne tapajuopot nyt sitten alkaa laskea pisteitä, " hei mulla on jo kolme pistettä, joten tänään ei uskalla ajaa kännissä "
"Vakavimmat rikokset kuten rattijuopumus, törkeä rattijuopumus ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen eivät olisi mukana virhepistejärjestelmässä."
Hyvä pointti.JaspaJami kirjoitti:Kuinka tarkkaan luit oikein tekstin?MakeTku kirjoitti: Mahtaako ne tapajuopot nyt sitten alkaa laskea pisteitä, " hei mulla on jo kolme pistettä, joten tänään ei uskalla ajaa kännissä "
"Vakavimmat rikokset kuten rattijuopumus, törkeä rattijuopumus ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen eivät olisi mukana virhepistejärjestelmässä."
Useilla topic jutuilla osa ei lue edes puolia jutuista. Joskus itsekkin samaan sortunut, myönnön.
En minäkäänVectr@ B kirjoitti:Hyvä pointti.JaspaJami kirjoitti:Kuinka tarkkaan luit oikein tekstin?MakeTku kirjoitti: Mahtaako ne tapajuopot nyt sitten alkaa laskea pisteitä, " hei mulla on jo kolme pistettä, joten tänään ei uskalla ajaa kännissä "
"Vakavimmat rikokset kuten rattijuopumus, törkeä rattijuopumus ja törkeä liikenneturvallisuuden vaarantaminen eivät olisi mukana virhepistejärjestelmässä."
Useilla topic jutuilla osa ei lue edes puolia jutuista. Joskus itsekkin samaan sortunut, myönnön.
Pakko kuite vähän huudella..
Joku keijo selitti ärrällä ärrän myyjälle kuinka suomeen tulee uusi hieno laki, sellanen piste juttu! siitä lähtee kortti jos ajelee ilman turvavöitä! tai sitten puskurissa kiinni!