Kadett D GTE -84 "Irmscher" (Tiet kutsuvat 07.04.2024)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
jeffgordon
'Senator'
'Senator'
Viestit: 396
Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Kannus

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja jeffgordon »

hieno olis tuollanen motti autosi keulalle, mutta tarkennettakoon että teho saa nousta 20% ja iskutilavuus 25%, jolloin suurin vertailuteho on 138hp. Poikkeusluvat, tai sitten "tekee normi lohkoon"..
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
madi
OCF Moderaattori
OCF Moderaattori
Viestit: 4317
Liittynyt: 04 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Oulu

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja madi »

Mitä tässä ihmetteleen tekee minkä tekee 135hp 250nm tehopaperiin 0.5bar paineilla ja konttorille muutoskatsastaan.
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

jeffgordon kirjoitti:hieno olis tuollanen motti autosi keulalle, mutta tarkennettakoon että teho saa nousta 20% ja iskutilavuus 25%, jolloin suurin vertailuteho on 138hp. Poikkeusluvat, tai sitten "tekee normi lohkoon"..
No niinpäs näkyikin olevan, aina mä onnistun sekoittamaan nämä prosentiti keskenään :-? .
madi kirjoitti:Mitä tässä ihmetteleen tekee minkä tekee 135hp 250nm tehopaperiin 0.5bar paineilla ja konttorille muutoskatsastaan.
Kuten jo tuossa aikaisemmin sanoin omavalmisteena tämän tekeminen ei houkuttele vaan mielellään niin että saisin sen sellaisenaan keulille.

Ja sitten pitäisi vielä löytää Suomesta firma joka tuo purkuosia suoraan Amerikasta. Muualta tämän löytäminen voi olla liian vaikeaa.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja telwin »

Tuosta 18GET lohkosta puuttunee yksi kehänpultin paikka niin kuin puuttuu C20GET lohkostakin, koneen takapuolelta vetoakselin kohdalta.
Mutta tuolla nyt ei ole vaikutusta mihinkään.
opelisti67
OCF Member 2020
Viestit: 68
Liittynyt: 28 Maalis 2007, 14:04
Paikkakunta: pori

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja opelisti67 »

Minkä tehomittausnormin mukaan tuon 18GET moottorin teho on 150 hevosvoimaa? SAE-brutto,SAE-netto vai DIN-normin mukaan.Jos SAE-brutto niin siinä voisi olla pieni mahdollisuus saada moottori muutoskatsastettua kadettiin.Suomessa kaikki moottoritehot ovat ilmoitettu DIN-normin mukaan.
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

opelisti67 kirjoitti:Minkä tehomittausnormin mukaan tuon 18GET moottorin teho on 150 hevosvoimaa? SAE-brutto,SAE-netto vai DIN-normin mukaan.Jos SAE-brutto niin siinä voisi olla pieni mahdollisuus saada moottori muutoskatsastettua kadettiin.Suomessa kaikki moottoritehot ovat ilmoitettu DIN-normin mukaan.
Mietiskelin itsekin samaa mutta en ole löytänyt tuota tietoa mistään. Mistähän löytyisi jokin muunnostaulukko mistä noita saisi laskettua?
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
opelisti67
OCF Member 2020
Viestit: 68
Liittynyt: 28 Maalis 2007, 14:04
Paikkakunta: pori

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja opelisti67 »

Muistan lukeneeni ammattikoulun autonasentajalinjan moottoriopin kirjasta tehonmittauksen eri normeista.Siitä on vain kulunut yli 20 vuotta aikaa.Muistini mukaan SAE-brutto ja DIN -normin ero oli noin 10 prosenttia.DIN -normin mukainen teho oli pienempi.Ammattikoulun kirjat saattavat olla vieläkin tallessa.Voin huomenna katsoa jos löytäisin kyseisen kirjan.Kirjastosta luulisin löytyvän moottoreiden rakenteista ja teoriasta kirjoja joista voisi löytyä eri mittaustapojen antamien tehojen suhde toisiinsa.
Avatar
OCF2945
OCF Member 2017
Viestit: 1566
Liittynyt: 20 Loka 2008, 11:49
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja OCF2945 »

s.eskman kirjoitti:Kuten lehdessä on kirjoitettu niin mielessä on kummitellut ajatus moottorin vaihtamisesta. Ajatuksena on ollut tällainen jenkkimoottori, joka kuitenkin on Saksassa suunniteltu mutta suunnattu pelkästään Amerikan markkinoille:
Kuva
Eli siis malliltaan 18GET, perustuu samaan lohkoon kuin Kadettissa oleva 18E ja olisi siten aika makea paketti pellin alle. Tällä säilyisi sellainen alkuperäishenkisyys, eikä asiaa tuntematon huomaisi konehuoneessa mitään tavallisesta poikkeavaa.
Moottori on siis 1.8 litrainen ja tuottaa 150 hevosvoimaa. Tämä aiheuttaa sen ongelman, että teho menee yli sallitun 25% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna.
Tehokkain moottori tuon 25% säännön mukaan on 143.75hp, joten jos tuon haluaisi tuollaisenaan keulalle olisi se tehtävä poikkeusluvalla. Omavalmisteena tuo ei oikein houkuttaisi..

Löytyykö Suomesta firmaa joka toisi purkuosia Amerikasta. Tällaisen moottorin löytäminen tuntuu olevan liian hankalaa pelkästään netin välityksellä.

Tässä pari linkkiä josta selviää hieman lisää asiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_122_eng ... 2.A0L_SOHC
http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Sunbird
http://en.wikipedia.org/wiki/Buick_Skyhawk
Tuo moottori näyttääkin amerikkalaiselta päällepäin :D
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
opelisti67
OCF Member 2020
Viestit: 68
Liittynyt: 28 Maalis 2007, 14:04
Paikkakunta: pori

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja opelisti67 »

opelisti67 kirjoitti:Muistan lukeneeni ammattikoulun autonasentajalinjan moottoriopin kirjasta tehonmittauksen eri normeista.Siitä on vain kulunut yli 20 vuotta aikaa.Muistini mukaan SAE-brutto ja DIN -normin ero oli noin 10 prosenttia.DIN -normin mukainen teho oli pienempi.Ammattikoulun kirjat saattavat olla vieläkin tallessa.Voin huomenna katsoa jos löytäisin kyseisen kirjan.Kirjastosta luulisin löytyvän moottoreiden rakenteista ja teoriasta kirjoja joista voisi löytyä eri mittaustapojen antamien tehojen suhde toisiinsa.
Vuonna 1982 ilmestyneestä Moottoritekniset perusteet oppikirjasta suora lainaus:"Yleisimmin käytetyt tehonmittausnormit ovat DIN-teho(Din70020)ja SAE-teho.DIN-teho voidaan mitata joko netto-tai bruttotehona.Siitä ilmoitetaan erikseen tuloksen yhteydessä.SAE-tehokin voidaan mitata sekä netto- että bruttotehona.Yleensä teho mitataan ja ilmoitetaan kuitenkin bruttotehona mainitsematta sanaa brutto.DIN-TEHO ILMOITETAAN TAVALLISESTI NETTOTEHONA.TÄLLÖIN SAMAN MOOTTORIN SAE-TEHOLUKEMA ON NOIN 8-15 % SUUREMPI,KOSKA SE TAVALLISESTI ILMAISTAAN BRUTTOTEHONA." Tarkkaa suhdetta DIN-nettonormin ja SAE-bruttonormin välillä ei tuokaan teksti anna,mutta antaa mahdollisuuden muutoskatsastukseen jos pystyy todistamaan että 18GET moottorin teho on mitattu SAE-bruttonormin mukaan.
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

Mistähän ihmeestä tuon normin nyt sitten voisi selvittää?
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
opelisti67
OCF Member 2020
Viestit: 68
Liittynyt: 28 Maalis 2007, 14:04
Paikkakunta: pori

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja opelisti67 »

Tieto mittausnormista voisi olla auton omistajan käsikirjassa,merkkikorjaamon korjaamokäsikirjassa tai vaikka Haynesin korjausoppaassa.Pitäisi löytää sellaisen automallin kirjat jossa moottori oli käytössä.Jenkki-autofoorumeilta voisi kysyä apua asian selvittämiseksi.
hukkis
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 262
Liittynyt: 06 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Joensuu

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja hukkis »

Olikohan trafilla kertoimet näin:
sae brutto=0,7 DIN
sae netto=0,9 DIN

Löytynee trafin moottorinvaihto säännöistä.
Esim. 150sae net x0,9=135 DIN
Avatar
S.Eskman
OCF Staff
OCF Staff
Viestit: 553
Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
Paikkakunta: Tervakoski
Jäsennumero: 0385

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja S.Eskman »

Ei helkkari, että voi olla vaikea moottori löytää tietoa. Jenkkien Ebayllä oli myytävänä Pontiac Sunbirdin ohjekirja ja siihen vielä "Turbo supplement" lisäosa:
http://www.ebay.com/itm/300763533224?it ... 60&vxp=mtr
Sain sen huudettua ja sieltä saattaa löytyä jotain lisätietoa, kunhan se jossain välissä kulkeutuu tänne asti.
Laitoin myöskin juuri äsken s-postia suoraan Pontiacin asiakastukeen, josko sieltä löytyisi lisää tietoa.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)

Viesti Kirjoittaja omega16T »

s.eskman kirjoitti:Laitoin myöskin juuri äsken s-postia suoraan Pontiacin asiakastukeen, josko sieltä löytyisi lisää tietoa.
Samallahan sä voisit opastaa niitä mieleiseesi suuntaan... :wink: :lol:
Todennäköisesti väärässä.
Vastaa Viestiin