Kadett D GTE -84 "Irmscher" (Tiet kutsuvat 07.04.2024)
- jeffgordon
- 'Senator'
- Viestit: 396
- Liittynyt: 13 Joulu 2004, 02:00
- Paikkakunta: Kannus
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
hieno olis tuollanen motti autosi keulalle, mutta tarkennettakoon että teho saa nousta 20% ja iskutilavuus 25%, jolloin suurin vertailuteho on 138hp. Poikkeusluvat, tai sitten "tekee normi lohkoon"..
Kadett D Caravan 16v Turbo
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Kadett D Caravan 20XE
Kadett D Caravan Berlina Voyage 1.6S
Kadett E Cabrio
Vectra A GT 16V
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Mitä tässä ihmetteleen tekee minkä tekee 135hp 250nm tehopaperiin 0.5bar paineilla ja konttorille muutoskatsastaan.
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
- S.Eskman
- OCF Staff
- Viestit: 553
- Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Tervakoski
- Jäsennumero: 0385
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
No niinpäs näkyikin olevan, aina mä onnistun sekoittamaan nämä prosentiti keskenään .jeffgordon kirjoitti:hieno olis tuollanen motti autosi keulalle, mutta tarkennettakoon että teho saa nousta 20% ja iskutilavuus 25%, jolloin suurin vertailuteho on 138hp. Poikkeusluvat, tai sitten "tekee normi lohkoon"..
Kuten jo tuossa aikaisemmin sanoin omavalmisteena tämän tekeminen ei houkuttele vaan mielellään niin että saisin sen sellaisenaan keulille.madi kirjoitti:Mitä tässä ihmetteleen tekee minkä tekee 135hp 250nm tehopaperiin 0.5bar paineilla ja konttorille muutoskatsastaan.
Ja sitten pitäisi vielä löytää Suomesta firma joka tuo purkuosia suoraan Amerikasta. Muualta tämän löytäminen voi olla liian vaikeaa.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Tuosta 18GET lohkosta puuttunee yksi kehänpultin paikka niin kuin puuttuu C20GET lohkostakin, koneen takapuolelta vetoakselin kohdalta.
Mutta tuolla nyt ei ole vaikutusta mihinkään.
Mutta tuolla nyt ei ole vaikutusta mihinkään.
-
- OCF Member 2020
- Viestit: 68
- Liittynyt: 28 Maalis 2007, 14:04
- Paikkakunta: pori
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Minkä tehomittausnormin mukaan tuon 18GET moottorin teho on 150 hevosvoimaa? SAE-brutto,SAE-netto vai DIN-normin mukaan.Jos SAE-brutto niin siinä voisi olla pieni mahdollisuus saada moottori muutoskatsastettua kadettiin.Suomessa kaikki moottoritehot ovat ilmoitettu DIN-normin mukaan.
- S.Eskman
- OCF Staff
- Viestit: 553
- Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Tervakoski
- Jäsennumero: 0385
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Mietiskelin itsekin samaa mutta en ole löytänyt tuota tietoa mistään. Mistähän löytyisi jokin muunnostaulukko mistä noita saisi laskettua?opelisti67 kirjoitti:Minkä tehomittausnormin mukaan tuon 18GET moottorin teho on 150 hevosvoimaa? SAE-brutto,SAE-netto vai DIN-normin mukaan.Jos SAE-brutto niin siinä voisi olla pieni mahdollisuus saada moottori muutoskatsastettua kadettiin.Suomessa kaikki moottoritehot ovat ilmoitettu DIN-normin mukaan.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
-
- OCF Member 2020
- Viestit: 68
- Liittynyt: 28 Maalis 2007, 14:04
- Paikkakunta: pori
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Muistan lukeneeni ammattikoulun autonasentajalinjan moottoriopin kirjasta tehonmittauksen eri normeista.Siitä on vain kulunut yli 20 vuotta aikaa.Muistini mukaan SAE-brutto ja DIN -normin ero oli noin 10 prosenttia.DIN -normin mukainen teho oli pienempi.Ammattikoulun kirjat saattavat olla vieläkin tallessa.Voin huomenna katsoa jos löytäisin kyseisen kirjan.Kirjastosta luulisin löytyvän moottoreiden rakenteista ja teoriasta kirjoja joista voisi löytyä eri mittaustapojen antamien tehojen suhde toisiinsa.
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Tuo moottori näyttääkin amerikkalaiselta päällepäins.eskman kirjoitti:Kuten lehdessä on kirjoitettu niin mielessä on kummitellut ajatus moottorin vaihtamisesta. Ajatuksena on ollut tällainen jenkkimoottori, joka kuitenkin on Saksassa suunniteltu mutta suunnattu pelkästään Amerikan markkinoille:
Eli siis malliltaan 18GET, perustuu samaan lohkoon kuin Kadettissa oleva 18E ja olisi siten aika makea paketti pellin alle. Tällä säilyisi sellainen alkuperäishenkisyys, eikä asiaa tuntematon huomaisi konehuoneessa mitään tavallisesta poikkeavaa.
Moottori on siis 1.8 litrainen ja tuottaa 150 hevosvoimaa. Tämä aiheuttaa sen ongelman, että teho menee yli sallitun 25% mallisarjan tehokkaimpaan verrattuna.
Tehokkain moottori tuon 25% säännön mukaan on 143.75hp, joten jos tuon haluaisi tuollaisenaan keulalle olisi se tehtävä poikkeusluvalla. Omavalmisteena tuo ei oikein houkuttaisi..
Löytyykö Suomesta firmaa joka toisi purkuosia Amerikasta. Tällaisen moottorin löytäminen tuntuu olevan liian hankalaa pelkästään netin välityksellä.
Tässä pari linkkiä josta selviää hieman lisää asiasta:
http://en.wikipedia.org/wiki/GM_122_eng ... 2.A0L_SOHC
http://en.wikipedia.org/wiki/Pontiac_Sunbird
http://en.wikipedia.org/wiki/Buick_Skyhawk
Kadett C C16SE, Omega A C20LET,Kadett B C20XE, Omega C30SE, Omega B 99 Y22XE talviliukuri
-
- OCF Member 2020
- Viestit: 68
- Liittynyt: 28 Maalis 2007, 14:04
- Paikkakunta: pori
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Vuonna 1982 ilmestyneestä Moottoritekniset perusteet oppikirjasta suora lainaus:"Yleisimmin käytetyt tehonmittausnormit ovat DIN-teho(Din70020)ja SAE-teho.DIN-teho voidaan mitata joko netto-tai bruttotehona.Siitä ilmoitetaan erikseen tuloksen yhteydessä.SAE-tehokin voidaan mitata sekä netto- että bruttotehona.Yleensä teho mitataan ja ilmoitetaan kuitenkin bruttotehona mainitsematta sanaa brutto.DIN-TEHO ILMOITETAAN TAVALLISESTI NETTOTEHONA.TÄLLÖIN SAMAN MOOTTORIN SAE-TEHOLUKEMA ON NOIN 8-15 % SUUREMPI,KOSKA SE TAVALLISESTI ILMAISTAAN BRUTTOTEHONA." Tarkkaa suhdetta DIN-nettonormin ja SAE-bruttonormin välillä ei tuokaan teksti anna,mutta antaa mahdollisuuden muutoskatsastukseen jos pystyy todistamaan että 18GET moottorin teho on mitattu SAE-bruttonormin mukaan.opelisti67 kirjoitti:Muistan lukeneeni ammattikoulun autonasentajalinjan moottoriopin kirjasta tehonmittauksen eri normeista.Siitä on vain kulunut yli 20 vuotta aikaa.Muistini mukaan SAE-brutto ja DIN -normin ero oli noin 10 prosenttia.DIN -normin mukainen teho oli pienempi.Ammattikoulun kirjat saattavat olla vieläkin tallessa.Voin huomenna katsoa jos löytäisin kyseisen kirjan.Kirjastosta luulisin löytyvän moottoreiden rakenteista ja teoriasta kirjoja joista voisi löytyä eri mittaustapojen antamien tehojen suhde toisiinsa.
- S.Eskman
- OCF Staff
- Viestit: 553
- Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Tervakoski
- Jäsennumero: 0385
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Mistähän ihmeestä tuon normin nyt sitten voisi selvittää?
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
-
- OCF Member 2020
- Viestit: 68
- Liittynyt: 28 Maalis 2007, 14:04
- Paikkakunta: pori
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Tieto mittausnormista voisi olla auton omistajan käsikirjassa,merkkikorjaamon korjaamokäsikirjassa tai vaikka Haynesin korjausoppaassa.Pitäisi löytää sellaisen automallin kirjat jossa moottori oli käytössä.Jenkki-autofoorumeilta voisi kysyä apua asian selvittämiseksi.
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Olikohan trafilla kertoimet näin:
sae brutto=0,7 DIN
sae netto=0,9 DIN
Löytynee trafin moottorinvaihto säännöistä.
Esim. 150sae net x0,9=135 DIN
sae brutto=0,7 DIN
sae netto=0,9 DIN
Löytynee trafin moottorinvaihto säännöistä.
Esim. 150sae net x0,9=135 DIN
- S.Eskman
- OCF Staff
- Viestit: 553
- Liittynyt: 12 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Tervakoski
- Jäsennumero: 0385
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Ei helkkari, että voi olla vaikea moottori löytää tietoa. Jenkkien Ebayllä oli myytävänä Pontiac Sunbirdin ohjekirja ja siihen vielä "Turbo supplement" lisäosa:
http://www.ebay.com/itm/300763533224?it ... 60&vxp=mtr
Sain sen huudettua ja sieltä saattaa löytyä jotain lisätietoa, kunhan se jossain välissä kulkeutuu tänne asti.
Laitoin myöskin juuri äsken s-postia suoraan Pontiacin asiakastukeen, josko sieltä löytyisi lisää tietoa.
http://www.ebay.com/itm/300763533224?it ... 60&vxp=mtr
Sain sen huudettua ja sieltä saattaa löytyä jotain lisätietoa, kunhan se jossain välissä kulkeutuu tänne asti.
Laitoin myöskin juuri äsken s-postia suoraan Pontiacin asiakastukeen, josko sieltä löytyisi lisää tietoa.
Corsa a 1.8 16v -90 "Corsikka" , Kadett d GTE -84 "Irmscher",Vivaro a 2.0 cdti -10,
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Sisu/Kiitokori asuntobussi -73 "SisuPussi"
Re: Kadett D GTE -84 "Irmscher" (18GET 16.08.2012)
Samallahan sä voisit opastaa niitä mieleiseesi suuntaan...s.eskman kirjoitti:Laitoin myöskin juuri äsken s-postia suoraan Pontiacin asiakastukeen, josko sieltä löytyisi lisää tietoa.
Todennäköisesti väärässä.