Vectra A GT Turbo
Vectra A GT Turbo
Eli tein nyt tälle ihan oman topikin.
Eli autoksi kulkeutui Vectra GT -90 20seh moottorilla.Johon olisi tarkoitus laittaa moottoriksi turbotettu c20ne,joka on lähtöisin -91 Calibrasta.
Tässä pari kuvaa itse autosta:
Historiaa:
Moottori Evo1,Calibrassa:
Ekalla kokeilulla autolla päästiin noin 30km kunnes se hajosi.
Suurimpana syynä tähän oli oma tyhmyys.
Autossa oli vaparikoneen virityslastu boksissa kiinni ja sehän vie ennakkoja aikaiselle.
Lisäksi ei ollut cooleria,vakio puristukset,painetta 0,6bar ja kone pääsi nakuttamaan...jota ei kuullut koska putkea oli turbonjälkeen noin 20cm...eli pörinää ja vihellystä piisasi.
Nakutuksen takia nelosen männästä murtui pala irti männänrenkaiden välistä.
Moottori Evo2,Calibrassa:
Nyt männät olivat uudet vakiot joista sorvattu päästä pois 1mm puristusten laskemiseksi,kannesta palotilan suora/terävä reuna pyöristetty. Kannentiiviste oli c20let moottorin normaali massatiiviste,suuttimet 280cc,cooleri oli vm-02 Ford Transit td,stä.Pakosaraja tehtiin itse(Kiitokset Makelle)mustasta vesijohto putkesta ja laipat tuli Proturbolta Lappeenrannasta.
Turbona carret t03
Pakoputki oli turbolta taakse asti 2,5"rosteri putkea,yhdellä simossin vaimentimella.
Paineita ei voinut nostaa kuin 0,5-0,6bar koska sytytystä ei saanut myöhemmalle ja 0,7bar ahdoilla kone alkoi jo hieman nakuttaa.
Näillä kötöstyksillä kävin penkissä ja tulos oli 198hv/276nm.
Kuva moottorista:
Evo3 Vectra,rakenteilla:
Nyt on moottori vielä paloina mutta jotain osia on jo hankittuna.
Männiksi tulee c20let koneen vakio männät.
Kampiaksila on kiillotettu ja odottaa tasapainoitusta:
Kytkimeksi hankin Englantilaisen Helix,in kisa kytkimen jäykällä asetelmalla ja massa levyllä:
Lohkoakin tuli hieman maalailtua ja turbon öljyn paluu siirrettiin öljypohjasta,lohkoon(nuolen kohtaan).
Hankinta listalla:
Isommat suuttimet,kokoluokkaa 350-400cc
Kiertokanget,todennäköisesti Ojennuksen tekeleet.
Sitten joskus...isompaa turboa,cooleria,pakosarja uusiksi,kansi työstettäväksi yms.
_________________
Calibra c20ne -91 Vectra GT 20seh -90
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tunari-82 on 2005-03-08 17:22 ]</font>
Eli autoksi kulkeutui Vectra GT -90 20seh moottorilla.Johon olisi tarkoitus laittaa moottoriksi turbotettu c20ne,joka on lähtöisin -91 Calibrasta.
Tässä pari kuvaa itse autosta:
Historiaa:
Moottori Evo1,Calibrassa:
Ekalla kokeilulla autolla päästiin noin 30km kunnes se hajosi.
Suurimpana syynä tähän oli oma tyhmyys.
Autossa oli vaparikoneen virityslastu boksissa kiinni ja sehän vie ennakkoja aikaiselle.
Lisäksi ei ollut cooleria,vakio puristukset,painetta 0,6bar ja kone pääsi nakuttamaan...jota ei kuullut koska putkea oli turbonjälkeen noin 20cm...eli pörinää ja vihellystä piisasi.
Nakutuksen takia nelosen männästä murtui pala irti männänrenkaiden välistä.
Moottori Evo2,Calibrassa:
Nyt männät olivat uudet vakiot joista sorvattu päästä pois 1mm puristusten laskemiseksi,kannesta palotilan suora/terävä reuna pyöristetty. Kannentiiviste oli c20let moottorin normaali massatiiviste,suuttimet 280cc,cooleri oli vm-02 Ford Transit td,stä.Pakosaraja tehtiin itse(Kiitokset Makelle)mustasta vesijohto putkesta ja laipat tuli Proturbolta Lappeenrannasta.
Turbona carret t03
Pakoputki oli turbolta taakse asti 2,5"rosteri putkea,yhdellä simossin vaimentimella.
Paineita ei voinut nostaa kuin 0,5-0,6bar koska sytytystä ei saanut myöhemmalle ja 0,7bar ahdoilla kone alkoi jo hieman nakuttaa.
Näillä kötöstyksillä kävin penkissä ja tulos oli 198hv/276nm.
Kuva moottorista:
Evo3 Vectra,rakenteilla:
Nyt on moottori vielä paloina mutta jotain osia on jo hankittuna.
Männiksi tulee c20let koneen vakio männät.
Kampiaksila on kiillotettu ja odottaa tasapainoitusta:
Kytkimeksi hankin Englantilaisen Helix,in kisa kytkimen jäykällä asetelmalla ja massa levyllä:
Lohkoakin tuli hieman maalailtua ja turbon öljyn paluu siirrettiin öljypohjasta,lohkoon(nuolen kohtaan).
Hankinta listalla:
Isommat suuttimet,kokoluokkaa 350-400cc
Kiertokanget,todennäköisesti Ojennuksen tekeleet.
Sitten joskus...isompaa turboa,cooleria,pakosarja uusiksi,kansi työstettäväksi yms.
_________________
Calibra c20ne -91 Vectra GT 20seh -90
<font size=-1>[ This Message was edited by: Tunari-82 on 2005-03-08 17:22 ]</font>
Yritin katsastaa autoa maanantaina mutta sattu olemaan toisessa kynnyksessä kissan mentävä reikä...
Josko sitä tässä pääsiäisen pyhinä saisi kursittua pohjan kasaan.
Toisen etu alatukivarrren pusla oli väleä,joten samalla tilasin etu tukivarsiin molemmille puolille powerflexin uretaani puslat.
Sielähän on saanut ruoste rauhassa muhia kun tuossa gt,ssä on noi muovi helmat kynnyksissä.
Josko sitä tässä pääsiäisen pyhinä saisi kursittua pohjan kasaan.
Toisen etu alatukivarrren pusla oli väleä,joten samalla tilasin etu tukivarsiin molemmille puolille powerflexin uretaani puslat.
Sielähän on saanut ruoste rauhassa muhia kun tuossa gt,ssä on noi muovi helmat kynnyksissä.
Onhan niillä pituus eroa,toi oli tollanen "nätysti"tehty pakosarja,tosin sitäkin hitsailtiin useampana iltana.
Tuola ylempänä kyllä lukee että pakosarja menee uusiksi,mutta luoja tietää koska.
Hyvin tuo puhallin tuntu pyörivän tollakin sarjalla.
Pakosarjan teko yhtä pitkillä putkilla ei ole ihan pikku juttu,koska turboa pitäisi saada likemmäs 3-4sylinteriä.
Kun turbon laittaa moottorin keskelle,on pakoputki lähes mahdoton saada sopimaan,koska ohjaustehostimen pumppu tulee tielle.
Tuola ylempänä kyllä lukee että pakosarja menee uusiksi,mutta luoja tietää koska.
Hyvin tuo puhallin tuntu pyörivän tollakin sarjalla.
Pakosarjan teko yhtä pitkillä putkilla ei ole ihan pikku juttu,koska turboa pitäisi saada likemmäs 3-4sylinteriä.
Kun turbon laittaa moottorin keskelle,on pakoputki lähes mahdoton saada sopimaan,koska ohjaustehostimen pumppu tulee tielle.
Kerros paljo tuo calibra vie tuolleen turbotettuna polttoainetta ois ihan hauska tietää ja ku kerta sulla lastutettunakin se oli ni paljo se lastu lisäs vakioon verrattuna kulutusta ?
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
-
- 'Senator'
- Viestit: 439
- Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00
Veihän se soppaa,selvästi vakiota enemmän kun konetta/boxia ei ollut mitenkään säädetty.
Vaparina,lastulla en huomannut merkittävää kulutuksen nousua,alavääntöä tuli hieman lisää.
Epäilen suuresti että vakio suuttimilla pääset edes 200hv,hin,ettei mäntä sula.
Putki oli 2,5" rosteria turbolta loppuun saakka,yhdellä simonssin läpivirtaavalla vaimentimella.
Heti turbon jälkeen sai tehdä aika "käppyrän"että sai putken edes jotenkin mahtumaan,koska moottorin alta kulkeva palkki oli tiellä ja samoin ohjaustehostimen pumppu.
Tuola jokin suuntaa antava laskenta kaava suuttimien riittoisuudelle: http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm
Vaparina,lastulla en huomannut merkittävää kulutuksen nousua,alavääntöä tuli hieman lisää.
Epäilen suuresti että vakio suuttimilla pääset edes 200hv,hin,ettei mäntä sula.
Putki oli 2,5" rosteria turbolta loppuun saakka,yhdellä simonssin läpivirtaavalla vaimentimella.
Heti turbon jälkeen sai tehdä aika "käppyrän"että sai putken edes jotenkin mahtumaan,koska moottorin alta kulkeva palkki oli tiellä ja samoin ohjaustehostimen pumppu.
Tuola jokin suuntaa antava laskenta kaava suuttimien riittoisuudelle: http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm
Nyt olis kynnyksetkin hitsailtuna ja tänään vedin niihin kotelosuoja massan.
Powerflexitkin tulivat viimein ja tukvarret tuli jo otettua irit ja uudet puslat vaihdettua.
Samalla huomasin että toinen alapallonivel oli melko löysä,joten ajattelin vaihtaa samalla vaivalla molemmat uusiin.
Maanantaina olis tarkoitus mennä uusinta katsastukseen.
Moottorin osalta ei ole tapahtunut mitään edistystä...
Powerflexitkin tulivat viimein ja tukvarret tuli jo otettua irit ja uudet puslat vaihdettua.
Samalla huomasin että toinen alapallonivel oli melko löysä,joten ajattelin vaihtaa samalla vaivalla molemmat uusiin.
Maanantaina olis tarkoitus mennä uusinta katsastukseen.
Moottorin osalta ei ole tapahtunut mitään edistystä...