Vectra A GT Turbo

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Vectra A GT Turbo

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Eli tein nyt tälle ihan oman topikin.
Eli autoksi kulkeutui Vectra GT -90 20seh moottorilla.Johon olisi tarkoitus laittaa moottoriksi turbotettu c20ne,joka on lähtöisin -91 Calibrasta.
Tässä pari kuvaa itse autosta:
Kuva

Kuva

Kuva

Historiaa:

Moottori Evo1,Calibrassa:
Ekalla kokeilulla autolla päästiin noin 30km kunnes se hajosi.
Suurimpana syynä tähän oli oma tyhmyys.
Autossa oli vaparikoneen virityslastu boksissa kiinni ja sehän vie ennakkoja aikaiselle.
Lisäksi ei ollut cooleria,vakio puristukset,painetta 0,6bar ja kone pääsi nakuttamaan...jota ei kuullut koska putkea oli turbonjälkeen noin 20cm...eli pörinää ja vihellystä piisasi. :grin:
Nakutuksen takia nelosen männästä murtui pala irti männänrenkaiden välistä.
Kuva


Moottori Evo2,Calibrassa:
Nyt männät olivat uudet vakiot joista sorvattu päästä pois 1mm puristusten laskemiseksi,kannesta palotilan suora/terävä reuna pyöristetty. Kannentiiviste oli c20let moottorin normaali massatiiviste,suuttimet 280cc,cooleri oli vm-02 Ford Transit td,stä.Pakosaraja tehtiin itse(Kiitokset Makelle)mustasta vesijohto putkesta ja laipat tuli Proturbolta Lappeenrannasta.
Turbona carret t03
Pakoputki oli turbolta taakse asti 2,5"rosteri putkea,yhdellä simossin vaimentimella.
Paineita ei voinut nostaa kuin 0,5-0,6bar koska sytytystä ei saanut myöhemmalle ja 0,7bar ahdoilla kone alkoi jo hieman nakuttaa.
Näillä kötöstyksillä kävin penkissä ja tulos oli 198hv/276nm.
Kuva moottorista:
Kuva

Evo3 Vectra,rakenteilla:
Nyt on moottori vielä paloina mutta jotain osia on jo hankittuna.
Männiksi tulee c20let koneen vakio männät.
Kuva

Kampiaksila on kiillotettu ja odottaa tasapainoitusta:
Kuva

Kytkimeksi hankin Englantilaisen Helix,in kisa kytkimen jäykällä asetelmalla ja massa levyllä:
Kuva

Lohkoakin tuli hieman maalailtua ja turbon öljyn paluu siirrettiin öljypohjasta,lohkoon(nuolen kohtaan).
Kuva

Hankinta listalla:
Isommat suuttimet,kokoluokkaa 350-400cc
Kiertokanget,todennäköisesti Ojennuksen tekeleet.

Sitten joskus...isompaa turboa,cooleria,pakosarja uusiksi,kansi työstettäväksi yms.



_________________
Kuva
Calibra c20ne -91 Vectra GT 20seh -90



<font size=-1>[ This Message was edited by: Tunari-82 on 2005-03-08 17:22 ]</font>
Pinohiiri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3723
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pinohiiri »

erittäin mielenkiintoinen projekti tulossa.
Varsinkin kun turbo a vectroja ei ole liikaa.
seurataan kehitystä innolla. :wink:
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Yritin katsastaa autoa maanantaina mutta sattu olemaan toisessa kynnyksessä kissan mentävä reikä...
Josko sitä tässä pääsiäisen pyhinä saisi kursittua pohjan kasaan.
Toisen etu alatukivarrren pusla oli väleä,joten samalla tilasin etu tukivarsiin molemmille puolille powerflexin uretaani puslat.
Sielähän on saanut ruoste rauhassa muhia kun tuossa gt,ssä on noi muovi helmat kynnyksissä. :evil:
B-Na
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4691
Liittynyt: 05 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja B-Na »

paljon noilla pakosarjan putkilla on oikeen pituuseroa? näyttää aika hurjalta..

eiks kannattais tehdä se pakosarja suht samanpitusista putkista?
"Haista hurri vittu" - Lurttinen
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Onhan niillä pituus eroa,toi oli tollanen "nätysti"tehty pakosarja,tosin sitäkin hitsailtiin useampana iltana.
Tuola ylempänä kyllä lukee että pakosarja menee uusiksi,mutta luoja tietää koska.
Hyvin tuo puhallin tuntu pyörivän tollakin sarjalla.
Pakosarjan teko yhtä pitkillä putkilla ei ole ihan pikku juttu,koska turboa pitäisi saada likemmäs 3-4sylinteriä.
Kun turbon laittaa moottorin keskelle,on pakoputki lähes mahdoton saada sopimaan,koska ohjaustehostimen pumppu tulee tielle.
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15815
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Ei niillä tasamittasilla putkilla ole merkitystä, kuin vasta sitte kun on n.600hv ja vielä pitäs rutistaa pari lisää...
B-Na
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 4691
Liittynyt: 05 Syys 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja B-Na »

Juho M-P kirjoitti:Ei niillä tasamittasilla putkilla ole merkitystä, kuin vasta sitte kun on n.600hv ja vielä pitäs rutistaa pari lisää...
OK...
"Haista hurri vittu" - Lurttinen
Avatar
Fallen
'Senator'
'Senator'
Viestit: 904
Liittynyt: 24 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Oulu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fallen »

Kerros paljo tuo calibra vie tuolleen turbotettuna polttoainetta :D ois ihan hauska tietää :D ja ku kerta sulla lastutettunakin se oli ni paljo se lastu lisäs vakioon verrattuna kulutusta ? :)
Kuvausta ja arttia: juhakarjalainen.com
Rx8 HighPower, Jeep Grandi WH,
EXÄT: -04 9-3 Aero Cabrio, -03 S60 2.5T AWD, -02 Vectra 2.2 dti Sport OPC, -01 Astra 2.0 T Bertone Coupe, -01 Peugeot 406 coupe v6, 2x Calibra (95 ja 93)
PatriOotti
'Senator'
'Senator'
Viestit: 439
Liittynyt: 19 Elo 2002, 03:00

Viesti Kirjoittaja PatriOotti »

Miten oot toteuttanu putkiston. Siitäki on ihan hyvä hyöty tos kummiski.
Vakio suuttimien pitäs riittää 250 asti...kuulemain mukkaa.

ite ajattelin lähteä kans 0,7 ahdoil kokeileen.
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Veihän se soppaa,selvästi vakiota enemmän kun konetta/boxia ei ollut mitenkään säädetty.
Vaparina,lastulla en huomannut merkittävää kulutuksen nousua,alavääntöä tuli hieman lisää.
Epäilen suuresti että vakio suuttimilla pääset edes 200hv,hin,ettei mäntä sula.
Putki oli 2,5" rosteria turbolta loppuun saakka,yhdellä simonssin läpivirtaavalla vaimentimella.
Heti turbon jälkeen sai tehdä aika "käppyrän"että sai putken edes jotenkin mahtumaan,koska moottorin alta kulkeva palkki oli tiellä ja samoin ohjaustehostimen pumppu.
Tuola jokin suuntaa antava laskenta kaava suuttimien riittoisuudelle: http://www.co.jyu.fi/~rax/suutin.htm
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Tänään purkasin autosta lattiamatot pois ja löytyihän sitä hitsaamista...Noin kymmenisen reikää.

Kuskinpuolen takajalkatila:
Kuva

Toisessa kynnyksessä olis suuri reikä:
Kuva

Apukuskin takajalkatilaan saakin laittaa lähes 0,5neliötä uutta peltiä:
Kuva
Pinohiiri
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3723
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Pinohiiri »

komiaa!!! :o no ei lopu hommat kesken. :)
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Ei lopu ei...
Tänään sain hitsattua apukuskin puolen lattiat kasaan,enään kuskin lattia ja kynnykset,argh.
Avatar
Tunari-82
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3489
Liittynyt: 17 Joulu 2003, 02:00
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Tunari-82 »

Nyt olis kynnyksetkin hitsailtuna ja tänään vedin niihin kotelosuoja massan.
Powerflexitkin tulivat viimein ja tukvarret tuli jo otettua irit ja uudet puslat vaihdettua.
Samalla huomasin että toinen alapallonivel oli melko löysä,joten ajattelin vaihtaa samalla vaivalla molemmat uusiin.
Maanantaina olis tarkoitus mennä uusinta katsastukseen.
Moottorin osalta ei ole tapahtunut mitään edistystä...
Avatar
Realsanta
OCF Member 2016
Viestit: 10874
Liittynyt: 29 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Realsanta »

hyvä kilpi :D
still nun, Engländer Kriegsschiff es ist oben
Vastaa Viestiin