Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Jos luit ajatuksella tuon kirjoittamani tekstin niin siinä ei puhuttu mitään inssin kannasta vaan AKE:n kannasta.
Ja tuo keskustelu on käyty viime talvena eli senjälkeen kun tuo em taunuskin on katsastettu.
Lienee AKE:n kanta muuttunut näissä asioissa.
Ja tuo keskustelu on käyty viime talvena eli senjälkeen kun tuo em taunuskin on katsastettu.
Lienee AKE:n kanta muuttunut näissä asioissa.
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Hmm, voihan se tietty olla AKE:n näkemys tuohon asiaan muuttunut viime kesästä. Noo, mut katsotaan ja kokeillaan et mitenkä tässä ja omassakin projektissa käy. Toivon mukaan kadetin saa leimattua tuolle kutoselle ilman sen suurempia muutoksia kuin kuristaminen, mut jos ei niin sit kehitellään jotain muuta kivaa...
Ja sit onhan toi tosiaan aina olemassa toi omavalmiste vaihtoehtona koneessa. Sillä sit viimeistään sen pitäis onnistua, jos ei muuten mee läpi.
Ja pakko viel tähän kuitata, et eikös se katsastusinssin kanta pitäis olla aina sama kuin akenkin kanta... Pahoittelut jo valmiiksi kettuilusta
Ja sit onhan toi tosiaan aina olemassa toi omavalmiste vaihtoehtona koneessa. Sillä sit viimeistään sen pitäis onnistua, jos ei muuten mee läpi.
Ja pakko viel tähän kuitata, et eikös se katsastusinssin kanta pitäis olla aina sama kuin akenkin kanta... Pahoittelut jo valmiiksi kettuilusta
Opel Zafira Tourer 2,0 cdti Innovation vm. 2012
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Itse kävin tosiaan Aken kanssa keskustelua sähköpostin välityksellä tuon moottorin asennusmahdollisuuksista omavalmisteena kadettiin pelkällä muutoskatsastuksella ja kyselin myös tuosta kuristamisestakin. Heidän kantansa asiaan käy ilmi seuraavasta keskustelusta:
> -----Alkuperäinen viesti-----
> Lähettäjä: jari myyryläinen [mailto:omega16t@gmail.com]
> Lähetetty: 28. syyskuuta 2008 22:35
> Vastaanottaja: I_Kirjaamo
> Aihe: Omavalmistemoottorit
>
> Terve. Laitoin jokunen viikko sitten palautteen kautta sinne kyselyä noista omavalmistemoottoreiden kriteereistä mutta koska vastausta ei ole kuulunut niin ajattelin laittaa kysymyksen täältä kautta. En tiedä tuliko tää oikeaan postiin mutta suoraa teknistä neuvontaa en löytänyt joten tämä oli lähinnä asiaani liittyvää.
>
> Eli eli...jos moottorista lyhennetään iskunpituutta ja pudotetaan puristussuhdetta niin onko muutos riittävä jotta moottori täyttää omavalmisteen vaatimukset jolloin moottorin teho pitää osoittaa tehon mittauksella?
>
> Moottori asennettaisiin sen verran vanhaan autoon ettei päästömääräyksillä ole merkitystä.
1. lokakuuta 2008 10:17 <ajoneuvotekniikka@ake.fi> kirjoitti:
> Hei!
>
> Voisitko kertoa hieman lisätietoja projektista.
> Auton merkki, vuosimalli tai rek.nro jotta voimme
> antaa tarkemman vastauksen.
>
> Terveisin
> Joni Bergman/AKE
Lähettäjä: jari myyryläinen [mailto:omega16t@gmail.com]
Lähetetty: 1. lokakuuta 2008 14:55
Vastaanottaja: AKE Tekniikka
Aihe: Re: VS: Omavalmistemoottorit
Kyseinen auto johon moottoria olen asentamassa on vuosimallin -76 opel
kadett. Autossa on 1,89L moottori.
Autoa on saanut myös 2-litraisella ja 115hv:n moottorilla jolloin
säännösten asettamat suurimmat rajat ovat 2,5 litraa ja 138hv.
Nykyinen moottori painaa lähteestä riippuen 147-154 kiloa.
Muutoksen kohteena oleva moottori on siis opelin x25xe moottori joka
on 2,5 -litrainen ja tehoa on 170hv. Moottori painaa myöskin lähteestä
riippuen 165-174 kiloa. Molempien moottorien ilmoitetut painoerot
johtunevat ilmeisesti automalliin olevista apulaitteista (ilmastointi,
ohjaustehostin yms.).
Tilavuuden ja painon puolesta siis tuo moottori menisi muuttamattakin
rajojen sisään mutta tuota tehoa on siis 32hv liikaa sallittuun rajaan
nähden. Sallitun tehopainosuhteen 7kg/kw mukaanhan tuon moottorin
saisi laittaa sellaisenaankin.
Näin ollen on ajatuksena että tuosta x25xe moottorista lyhentäisi
iskunpituutta ja pudottaa puristussuhdetta jolloin tehoa saisi myös
laskettua.
Iskunpituuden lyhentämisen määrä on vielä vähän auki koska se riippuu
aika paljon saatavilla olevista sopivista kiertokangista. Se määrä nyt
ei varmaan olekaan se oleellinen asia sinällään vaan lähinnä tärkeintä
olisi tietää että riittävätkö kyseiset mekaaniset muutokset että
moottoria voi kutsua omavalmisteeksi jolloin teho pitää osoittaa
dynamometri mittauksella.
Paljon on myös ollut puhetta eri internetin foorumeilla että moottorin
ilman saantia kuristamallakin voisi onnistua tehon rajoittaminen
jolloin mekaanisiin muutoksiin ei olisi tarvetta mutta pitääkö tuo
mahdollisuus oikeasti paikkaansa? Riittäisikö muutokseksi
mahdollisesti nokka-akselien noston pienentäminen joka myös laskee
tehoa?
Moottorin paino ei muodostu ongelmaksi sillä se mahtuu valmiiksikin
siihen korkeintaan +20% rajaan painavimman alkuperäisvaihtoehdon
päälle ja koriin on myöskin tehty muutoksia poistamalla sisälokasuojat
ja korvaamalla ne putkella jolloin etuakselilta on saatu painoa pois
sen verran että sen ylittyvän +10% menevä vaatimuskin täyttyy. Muutos
on toteutettu jäykkyyden ja kestävyyden kärsimättä ja noiden kuvassa
näkyvien putkien asennot sekä kiinnityspisteet on mietitty
kolariturvallisuuskin huomioon ottaen etteivät ne pääse missään
tilanteessa tunkeutumaan ohjaamoon.
Etujousitukseenkin on tehty muutosta hankkimalla sinne huomattavasti
jäykemmät jouset sekä iskunvaimentimet kuin nuo alkuperäiset ison
tekniikan osat ovat eli tuonkin asian olen toki ottanut huomioon.
Päästömittauksetkaan eivät ole ongelma muutetun moottorin suhteen
sikäli koska auto on sen ikäinen ettei päästöjä enää mitatakaan.
Laitan liitteeksi kuvaa keskeneräisestä projektista jossa näkyy nuo
muutokset joilla painoa on saatu etuakselilta pois n. 21 kiloa. Tuo
määrä on siis mitattu erotus ennen ja jälkeen muutoksen. Tuohon
voidaan vielä lisätä muutokseksi se että akku siirtyy peräkonttiin
joka myös muuttaa painojakaumaa.
Muutoksen tarkoituksena on mahdollisuus käyttää uudempaa tekniikkaa
joka olisi samalla myös mieleistä. Varmasti noita valmiiksikin rajojen
sisään sopivia moottoreita löytyisi mutta tarkoituksena on myös tehdä
samalla jotain erilaista kuten autoharrastukseen usein kuuluu.
Liekö tässä nyt olisi sitten enemmän pohjaa tuolle kyselemälleni
muutokselle. En tiedä mutta kysele vielä lisää jos jotain kysyttävää
muutoksen suhteen ilmenee.
Lähettäjä: <Erik.Asplund@ake.fi>
Päiväys: 6. lokakuuta 2008 9:27
Aihe: VS: VS: Omavalmistemoottorit
Vastaanottaja: omega16t@gmail.com
Hei,
Liikenneministeriön auton rakenteen muuttamisesta antaman päätöksen
mukaisesti moottorin tehoa lisäävistä muutoksista tulee esittää
selvitys. Moottorin "kuristamista" ei siis varsinaisesti sallita.
Meidän tulkintamme mukaan moottori ei vielä muutu täysin toiseksi
moottoriksi pelkästään hieman iskun pituutta ja puristussuhdetta
muuttamalla, puhumattakaan nyt imuilman saannin rajoittamisesta
kuristimella tai nokka-akselin nostoa vähentämällä.
Yleisesti ottaen kysymykseen voisivat tulla hieman isommat muutokset,
eli esimerkiksi ahdetun moottorin muuttaminen vapaastihengittäväksi.
Mutta tässä esittämässäsi tapauksessa mielestäni on aika selvää, että
moottorin teho katsottaisiin edelleen alkuperäisen moottorin
papereista.
Terveisin,
Erik Asplund
Ylitarkastaja
Katsastuksen tuki ja valvonta
AKE
Vaikuttaa siis siltä että ei onnistu tosiaan kuin poikkeusluvalla mutta jos joku keksii sopivan porsaanreiän niin kertokoon...voin sitten senkin mahdollisuuden tarkistaa Akelta. Olen noita pykäliä tutkinut aika tarkkaan mutta en ole ainakaan vielä keksinyt mitään mikllä tuo onnistuis.
Ainut mikä Aken vastauksessa jäi vaivaamaan on tuo lause "meidän tulkintamme mukaan" eli mikä on sitten se todellinen lakipykälä joka asian oikeasti ratkaisee koska voihan tuon tulkita tulkita myös toisinkin???
> -----Alkuperäinen viesti-----
> Lähettäjä: jari myyryläinen [mailto:omega16t@gmail.com]
> Lähetetty: 28. syyskuuta 2008 22:35
> Vastaanottaja: I_Kirjaamo
> Aihe: Omavalmistemoottorit
>
> Terve. Laitoin jokunen viikko sitten palautteen kautta sinne kyselyä noista omavalmistemoottoreiden kriteereistä mutta koska vastausta ei ole kuulunut niin ajattelin laittaa kysymyksen täältä kautta. En tiedä tuliko tää oikeaan postiin mutta suoraa teknistä neuvontaa en löytänyt joten tämä oli lähinnä asiaani liittyvää.
>
> Eli eli...jos moottorista lyhennetään iskunpituutta ja pudotetaan puristussuhdetta niin onko muutos riittävä jotta moottori täyttää omavalmisteen vaatimukset jolloin moottorin teho pitää osoittaa tehon mittauksella?
>
> Moottori asennettaisiin sen verran vanhaan autoon ettei päästömääräyksillä ole merkitystä.
1. lokakuuta 2008 10:17 <ajoneuvotekniikka@ake.fi> kirjoitti:
> Hei!
>
> Voisitko kertoa hieman lisätietoja projektista.
> Auton merkki, vuosimalli tai rek.nro jotta voimme
> antaa tarkemman vastauksen.
>
> Terveisin
> Joni Bergman/AKE
Lähettäjä: jari myyryläinen [mailto:omega16t@gmail.com]
Lähetetty: 1. lokakuuta 2008 14:55
Vastaanottaja: AKE Tekniikka
Aihe: Re: VS: Omavalmistemoottorit
Kyseinen auto johon moottoria olen asentamassa on vuosimallin -76 opel
kadett. Autossa on 1,89L moottori.
Autoa on saanut myös 2-litraisella ja 115hv:n moottorilla jolloin
säännösten asettamat suurimmat rajat ovat 2,5 litraa ja 138hv.
Nykyinen moottori painaa lähteestä riippuen 147-154 kiloa.
Muutoksen kohteena oleva moottori on siis opelin x25xe moottori joka
on 2,5 -litrainen ja tehoa on 170hv. Moottori painaa myöskin lähteestä
riippuen 165-174 kiloa. Molempien moottorien ilmoitetut painoerot
johtunevat ilmeisesti automalliin olevista apulaitteista (ilmastointi,
ohjaustehostin yms.).
Tilavuuden ja painon puolesta siis tuo moottori menisi muuttamattakin
rajojen sisään mutta tuota tehoa on siis 32hv liikaa sallittuun rajaan
nähden. Sallitun tehopainosuhteen 7kg/kw mukaanhan tuon moottorin
saisi laittaa sellaisenaankin.
Näin ollen on ajatuksena että tuosta x25xe moottorista lyhentäisi
iskunpituutta ja pudottaa puristussuhdetta jolloin tehoa saisi myös
laskettua.
Iskunpituuden lyhentämisen määrä on vielä vähän auki koska se riippuu
aika paljon saatavilla olevista sopivista kiertokangista. Se määrä nyt
ei varmaan olekaan se oleellinen asia sinällään vaan lähinnä tärkeintä
olisi tietää että riittävätkö kyseiset mekaaniset muutokset että
moottoria voi kutsua omavalmisteeksi jolloin teho pitää osoittaa
dynamometri mittauksella.
Paljon on myös ollut puhetta eri internetin foorumeilla että moottorin
ilman saantia kuristamallakin voisi onnistua tehon rajoittaminen
jolloin mekaanisiin muutoksiin ei olisi tarvetta mutta pitääkö tuo
mahdollisuus oikeasti paikkaansa? Riittäisikö muutokseksi
mahdollisesti nokka-akselien noston pienentäminen joka myös laskee
tehoa?
Moottorin paino ei muodostu ongelmaksi sillä se mahtuu valmiiksikin
siihen korkeintaan +20% rajaan painavimman alkuperäisvaihtoehdon
päälle ja koriin on myöskin tehty muutoksia poistamalla sisälokasuojat
ja korvaamalla ne putkella jolloin etuakselilta on saatu painoa pois
sen verran että sen ylittyvän +10% menevä vaatimuskin täyttyy. Muutos
on toteutettu jäykkyyden ja kestävyyden kärsimättä ja noiden kuvassa
näkyvien putkien asennot sekä kiinnityspisteet on mietitty
kolariturvallisuuskin huomioon ottaen etteivät ne pääse missään
tilanteessa tunkeutumaan ohjaamoon.
Etujousitukseenkin on tehty muutosta hankkimalla sinne huomattavasti
jäykemmät jouset sekä iskunvaimentimet kuin nuo alkuperäiset ison
tekniikan osat ovat eli tuonkin asian olen toki ottanut huomioon.
Päästömittauksetkaan eivät ole ongelma muutetun moottorin suhteen
sikäli koska auto on sen ikäinen ettei päästöjä enää mitatakaan.
Laitan liitteeksi kuvaa keskeneräisestä projektista jossa näkyy nuo
muutokset joilla painoa on saatu etuakselilta pois n. 21 kiloa. Tuo
määrä on siis mitattu erotus ennen ja jälkeen muutoksen. Tuohon
voidaan vielä lisätä muutokseksi se että akku siirtyy peräkonttiin
joka myös muuttaa painojakaumaa.
Muutoksen tarkoituksena on mahdollisuus käyttää uudempaa tekniikkaa
joka olisi samalla myös mieleistä. Varmasti noita valmiiksikin rajojen
sisään sopivia moottoreita löytyisi mutta tarkoituksena on myös tehdä
samalla jotain erilaista kuten autoharrastukseen usein kuuluu.
Liekö tässä nyt olisi sitten enemmän pohjaa tuolle kyselemälleni
muutokselle. En tiedä mutta kysele vielä lisää jos jotain kysyttävää
muutoksen suhteen ilmenee.
Lähettäjä: <Erik.Asplund@ake.fi>
Päiväys: 6. lokakuuta 2008 9:27
Aihe: VS: VS: Omavalmistemoottorit
Vastaanottaja: omega16t@gmail.com
Hei,
Liikenneministeriön auton rakenteen muuttamisesta antaman päätöksen
mukaisesti moottorin tehoa lisäävistä muutoksista tulee esittää
selvitys. Moottorin "kuristamista" ei siis varsinaisesti sallita.
Meidän tulkintamme mukaan moottori ei vielä muutu täysin toiseksi
moottoriksi pelkästään hieman iskun pituutta ja puristussuhdetta
muuttamalla, puhumattakaan nyt imuilman saannin rajoittamisesta
kuristimella tai nokka-akselin nostoa vähentämällä.
Yleisesti ottaen kysymykseen voisivat tulla hieman isommat muutokset,
eli esimerkiksi ahdetun moottorin muuttaminen vapaastihengittäväksi.
Mutta tässä esittämässäsi tapauksessa mielestäni on aika selvää, että
moottorin teho katsottaisiin edelleen alkuperäisen moottorin
papereista.
Terveisin,
Erik Asplund
Ylitarkastaja
Katsastuksen tuki ja valvonta
AKE
Vaikuttaa siis siltä että ei onnistu tosiaan kuin poikkeusluvalla mutta jos joku keksii sopivan porsaanreiän niin kertokoon...voin sitten senkin mahdollisuuden tarkistaa Akelta. Olen noita pykäliä tutkinut aika tarkkaan mutta en ole ainakaan vielä keksinyt mitään mikllä tuo onnistuis.
Ainut mikä Aken vastauksessa jäi vaivaamaan on tuo lause "meidän tulkintamme mukaan" eli mikä on sitten se todellinen lakipykälä joka asian oikeasti ratkaisee koska voihan tuon tulkita tulkita myös toisinkin???
Todennäköisesti väärässä.
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Spinneri-lehdessähän oli tarinaa ministä jossa oli jokin prätkän moottori. Siinäkin yhteydessä oli kerrottu kuristimista, jotka moottorin oli asennettu katsastusta varten.
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Tuo mukaanlukien olen ihmetellyt juurikin sitä että useita käytännön esimerkkejä tuntuu löytyvän tuon onnistumisen puolesta vaikka aken kanta on toinen . Sen tiedän että konttoreilla voi homma mennäkin läpi mutta Ake kyllä puuttuu sitten myöhemmin asiaan jos heidän mielestään siihen on tarvetta...tuosta on ihan omakinkohtaista kokemusta.teg kirjoitti:Spinneri-lehdessähän oli tarinaa ministä jossa oli jokin prätkän moottori. Siinäkin yhteydessä oli kerrottu kuristimista, jotka moottorin oli asennettu katsastusta varten.
Todennäköisesti väärässä.
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Ennen kuin aloitin oman projektini (Kadett C ja ahdettu 20XE) selvittelin tätä asiaa. Soitin konttorille ja kysyin onko mahdollista kuristaa moottoria. Herra suikkalakki ei osannut siihen vastata, joten hänen täytyi soittaa "etelän pojille". AKElta hän oli saanut vastauksen, että mekaaninen kuristaminen (puristussuhteen muutos, iskutilavuuden muutos, nokka-akseli, kannen muutos) on mahdollinen kunhan sekä tehoista että muutoksista on todistus.
Suikkalappi jopa ehdotti ahtimen asentamista, joten minäpä tein työtä käskettyä ja hain leiman.
Suikkalappi jopa ehdotti ahtimen asentamista, joten minäpä tein työtä käskettyä ja hain leiman.
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Kyllä toi Ylipäällikkö on sitten hieman kujalla?
Eli jos moottorista muutetaan lähes kaikki osa-alueet alkuperäisestä poikkeaviksi se on silti alkuperäistä vastaava...
Eli helpommalla pääsee kun ahtaa sen moottorin ja penkittää sopivat lukemat??
Eli jos moottorista muutetaan lähes kaikki osa-alueet alkuperäisestä poikkeaviksi se on silti alkuperäistä vastaava...
Eli helpommalla pääsee kun ahtaa sen moottorin ja penkittää sopivat lukemat??
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Jep, eli tuntuu olevan tosiaan helpoin tapa saada näitä leimaan kun kuristetaan ahtamalla.
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Kyl nää tuntuu olevan ihan AKE:a myöten kaikki niin mielipide/tulkinnan varasii asioita et on aivan sama mitä sinne konttorille sit loppuviimeks rullaa, leima tulee jos on inssisetä saanu penaalia edellisiltana ja jos taasen ei oo irronnu ni lopputuloksen tuntee selkänahassaan se nöyrä ooppelin omistaja sitte seuraavana päivänä...
On se kova...
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
eli c20xe koneeseen let männät ja jättää ne xe nokka-akselit niin sehän on 120hp kone sen jälkeen
vaikka se alkaa sen jälkeen vaikuttaan c20let moottorilta enemmänkin
jokaiselle c kadetteihin vaan C36GET moottori paikalleen ja jättää pari mäntää ja kankea pois vai pitääkö jättää jo 3
vaikka se alkaa sen jälkeen vaikuttaan c20let moottorilta enemmänkin
jokaiselle c kadetteihin vaan C36GET moottori paikalleen ja jättää pari mäntää ja kankea pois vai pitääkö jättää jo 3
Calibra A 2.0 16v Turbo 4x4 -90
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Vectra A 2.0 8v Turbo 4x4 -93 "Turbo lookalike"
Calibra A 2.0 16v 4x4 Turbo -90 "Jäärata"
Calibra A 3.0 24v RWD twin turbo
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Heh, tuntuu kyl olevan juu akellakin vähän tulkinnanvaraisuutta noissa moottorin muutoksiin liittyvissä asioissa. Toi tosiaan aika jännä seikka, et ahtamalla koneen tuntuu pääsevän kaikkein helpoimmalla ton muutoskatsastuksen suhteen.. Noo, mut eipä tässä kai muu auta kuin rakennella pelit oman mielen mukaisiksi ja toivoa parasta kilpien hakureissulla.
Opel Zafira Tourer 2,0 cdti Innovation vm. 2012
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
Opel Vecta C wagon 2,2 "Irmscher" vm. 2004
Opel Kadett C Coupe -projekti- vm. 74 & vm. 77
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Siikainen city
- Viesti:
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Ompas täällä poristu...
Autoja saa katsastaa myös erityisellä tapauskohtaisella luvalla, täytyy keksiä riittävä määrä perusteita MIKSI suuremman moottorin asentaminen on turvallista. (jousitus, kori, jarrut, voimansiirto, turvavyöt)
Ei enää jännitä yhtään auton saaminen liikenteeseen pykälien perusteella, aika tosin kuluu yllättävän nopeasti....
Mutta PÄIVITYSTÄ!
Autoon on onnistuttu hommaamaan RUISKUTUSLAITTEISTO.
http://www.mega-efi.fi
Tuolta tilasin ja vähän tinasin. Ms 2 v3.0.
Testauksien jälkeen luottamus omiin täriseviin käsiin palasi.
Englannista on tulossa vielä puola, MOTONETISTÄ kolmekavavainen sytkämoduuli. Motonet lupasi että se on bosch, ja toimii kuin bosch....
Öljypohja ja pakosarja tarvis tehdä ennen liekkejä. Lupasin itselle että kutonen kehrää ens kesänä pihalla ilman autoa.
Autoja saa katsastaa myös erityisellä tapauskohtaisella luvalla, täytyy keksiä riittävä määrä perusteita MIKSI suuremman moottorin asentaminen on turvallista. (jousitus, kori, jarrut, voimansiirto, turvavyöt)
Ei enää jännitä yhtään auton saaminen liikenteeseen pykälien perusteella, aika tosin kuluu yllättävän nopeasti....
Mutta PÄIVITYSTÄ!
Autoon on onnistuttu hommaamaan RUISKUTUSLAITTEISTO.
http://www.mega-efi.fi
Tuolta tilasin ja vähän tinasin. Ms 2 v3.0.
Testauksien jälkeen luottamus omiin täriseviin käsiin palasi.
Englannista on tulossa vielä puola, MOTONETISTÄ kolmekavavainen sytkämoduuli. Motonet lupasi että se on bosch, ja toimii kuin bosch....
Öljypohja ja pakosarja tarvis tehdä ennen liekkejä. Lupasin itselle että kutonen kehrää ens kesänä pihalla ilman autoa.
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Siikainen city
- Viesti:
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
3mm pellistä tuli väännettyä öljypohjan kiinnityskaulus, komee tuli, mutta aikaa meni... (cnc koneella JYRSIEN)
Siinä samalla valmistui hyvä ja tukeva jigi jossa saa hitsattua pohjan kasaan, eikä ole pelkoa että tulis potkuri.
Öljypumpun imuputken väänsin vanhasta ohc moottorin vastaavasta. Vaihtoon meni laippa, kahdesta kohtaa poikki ja uudelleen hitsaus (kaasulla=ei nöölejä)
Pakosarjan laippoja tarttis tehdä, kuva on jo valmis, aihiot sahattuna ja kone kuumana... Mutta ei pakosarjoja tarvita ensimmäisiin savuihin!
Siinä samalla valmistui hyvä ja tukeva jigi jossa saa hitsattua pohjan kasaan, eikä ole pelkoa että tulis potkuri.
Öljypumpun imuputken väänsin vanhasta ohc moottorin vastaavasta. Vaihtoon meni laippa, kahdesta kohtaa poikki ja uudelleen hitsaus (kaasulla=ei nöölejä)
Pakosarjan laippoja tarttis tehdä, kuva on jo valmis, aihiot sahattuna ja kone kuumana... Mutta ei pakosarjoja tarvita ensimmäisiin savuihin!
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
Sori lievä offtopic, mutta edelleenkään mulle ei mene jakeluun, miksi sitten moottoripyöriä voi nimenomaan KURISTAA esim 600cc täysteho -> kevariksi, mutta autoja ei muka voi??? Ei mene jakeluun. Eihän ne prätkätkään vastaa kuristettuja tehoja, kun on aika helppo purkaa KURISTIN pois
Manta B turbo -76
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Manta B turbo -76
Omega B turbo -96
Re: Kadett c coupé -79 2.4 24v V6
toi on justihi ihimeellistä suomen laisVille kirjoitti:Sori lievä offtopic, mutta edelleenkään mulle ei mene jakeluun, miksi sitten moottoripyöriä voi nimenomaan KURISTAA esim 600cc täysteho -> kevariksi, mutta autoja ei muka voi??? Ei mene jakeluun. Eihän ne prätkätkään vastaa kuristettuja tehoja, kun on aika helppo purkaa KURISTIN pois