Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Tulipas klikattua tarficomilla "ota auto liikkennekäyttöön"- kohtaa... 8) :D

No joo lähti tänään mukisematta käyntiin 17 asteen pakkasesta, olin toki tunnin antanu olla lämppärin kytkettynä, akun varaus kylläkin aika onneton 12,3V kun mittasin ennen starttausta, mutta jaksoi kuitenkin pyörittää käyntiin asti. Kuskin oven lukistusmekanismi meinasi aiheuttaa eniten draamaa ja jäädyttää näpit, kun ovi ei enää mennykään kiinni, ja varmaan vartin nitkuttelin ja suihkin lukkoöljyä sinne oven salpaan ja liikkutelin ruuvarilla, no lopulta rupesi pysymään ovi kiinni :lol: Akku ehkä pitänee vaihtaa, katellaan nyt kuinka näistä pakkasista selvitään :roll:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Jaahast, vielä ei oo akku kyykänny, pahimmista pakkasistakin selvitty :D Jospa tuota ensi viikolla pääsisi nosturille, kirimään putsaaman sen laipan ja kattelemaan muutenki että kaikki tip top, hyvä auto on kyllä ajoltaan, jos nyt ei lasketa ihan karmeita renkaita (muutama kerta ajolinja vähän meinannu loppua kesken :bonk: ), varmaan ens talvelle hommaa alut ja nämä peltivanteet jää mahd. varalle/rönttärenkaiksi :lol:

Jakopääkin alkasi olla ajankohtaista näprätä, kun 2018 tehty, ajettu vasta joku 30tkm mutta muistaakseni 3 vuotta oli aika, vai muistelenko nyt väärin?

Ohjaustehostimen pumppu on edelleen öljyinen (ei valu maahan asti kylläkään) liekö itse pumppu vaihtokunnossa tai sitten vaan joku painepuolenletkuista, pitää tutkailla..

OIsko kellään takaluukkun sitä alkup. omega 2.2 tekstiä? Häiritsee yhä tuo nykyinen "2.6 V6" ja myös sitä venakopan päälle tulevaa muovia jossa luke"ecotec"? Sellaiset voisin lunastaa jos ei ihan ryöstöhintaa oteta niistä :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Kuukausi menny ajellessa, sellainen juttu vähän häiritsee, että kun aamulla käynnistää auton tai kun sen seissyt vaikkapa 8 tuntia, eli on kylmähkö kone, niin kuuluu sellainen vinkuminen kun nostaa kierroksia 2-2,5K rpm, kuuluu vaan muutaman sekunnin ja häviää, eikä sitten ajossa kuuluu enää. Vingahdus on kylläkin sellanen että kuuluu ulos asti. Oon ajatellu että voisiko lisäilmapumpusta kuulua tai jostain alipaineletkusta? Kai tuo kuuluisi useammin ja pidempinä jaksoina jos jakopäänrullista joku olisi porsiutumaisillaan? Autoon tehty jakopää 2018 eli noin 33tkm sitten...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Oisko laturi, tai ohjaustehostimen pumpun laakeri niin tiukilla, että moniurahihna luistaa hetken aikaa.

Saatko videota laitettua?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

ascona_c kirjoitti: 15 Helmi 2021, 14:06 Oisko laturi, tai ohjaustehostimen pumpun laakeri niin tiukilla, että moniurahihna luistaa hetken aikaa.

Saatko videota laitettua?
OT-pumppua pohtinu myös voisko olla, kun on kokoajan vuotanut hieman, ei maahan tai märäksi asti, mutta kuitenkin pikinen päältäpäin. Toi vinkasu ei näemmä kuulu jos antaa käydä ensin tyhjää muutaman minuutin ja lähtee sitten vasta nostamaan kierroksia tai vaan ajamaan. Voin toki yrittää filmiäkin napata..
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

F49 pitäisi olla lisäilmapumpun sulake. Siellä moottoritilan sulakerasiassa. Voit testata että vinkaiseeko vielä sittenkin kun pumppu ei käy.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Jaaahas, eiliseen saakka tuli siis Omegalla ajeltua, nyt laitoin pois liikennekäytöstä ja alan taas kevään koitteassa laittaa asioita kuntoon :) Pirun hauskaahan tässä on ollut kun kunnon talvikin takasi hauskat olosuhteet, yksi spinnauskin mahtui mukaan :lol: Ensi talveksi varmaan hommaan jo uudet kumit, luultavasti Hankookeilla jatketaan.

Kuva

Yksi kuva, kun olin toisiksi viimeistä päivää koululla. "Mikä autoista ei kuulu joukkoon?" :D

Itse autosta niin ainakin seuraavaa pitäisi värkkäillä:

-Korjata takaovien ruosteet ja maalata
-Viimeistellä/kitata kuskin kynnys ja maalaus, mahd. apparin puoleltakin muovi helma irti ja putsaus ja maalaus jos löyty ruostetta
-Etupuskurin korjaus ja maalaus
-Jakopää, nyt menty vasta 3 vuotta 35tkm, mutta en oo varma onko edellinen omistaja vaitanu kaiken vai vaan hihnan, joten kaikki kuntoon kerralla
-Ohjaustehostimenpumpun vaihto
-Pohjan puolelta ruosteet kiinni, muutama pintaruoste läiskä

Kevään aikana pitäisi ajosillat värkkäillä ja vielä pohdinnass ostaisko maaliruiskuun (FLG 5) kunnostussarjan vai suosiolla uusi ruutta, nämä vähän rahatiltanteen mukaan, kuten mahd. autoon tulevat vielä mainitsemattomat udgradetkin..

Ajaakin on taas kesällä tarkoitus :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Pientä ja ärsyttävää näpräilyä; mua jäi jotenkin häiritsemään että pakosarjan kaikista etummaisin termarinkopan lähellä oleva pinnapultin jämä jäi vielä kanteen ja näin ollen satsi 9 pultillä kiinni täyden 10 sijaan... Muistelin että termari piti käyttää poissa, mutta näköjään tohon sai porakoneen+kulmakappaleen viriteltyä kun vähän siirsi letkuja sivuun. Tuttuun tyyliin naputtelin pakosarjanlaipan reikään ohjuriksi M12 jarruputkennipan, ja porasin ~6mm terällä reiän, meni vaan päältä tunti kokeillessa mikä löytyneistä teristä vielä purisikin metalliin :lol: Ennen jengan tekoa irroitin satsin ja päädyin suurentamaan 7mm reiän, kun kierretappi vaan aina pomppasi eikä lähtenyt alkuun. Tilanahtauden vuoksi tein tappiin patentin että pystyin pikkuräikällä sitä pyörittämään eli hakkasin toiseen päähän jenkatappia 1/4" kololla olevan hylsyn. Nyt on sitten viimeinenkin pultti pois ja uus M8 kierre tehtynä :D Homma jäi levälleen kun ei ollut tallilla missään nurkassa M8 pinnapulttia oikean pituisena, niin täytyy huomenna hakee kiinnitystarvike liikkeestä sellanen. Samalla panin merkille että venakopantiiviste näemmä vuotaa kuitenkin, koska pakosarjan tiiviste öljyinen takapäästä :roll: Onneksi mulla on jo uusi öljykorkki (vuotaa/hikoilee sekin) ja ne o-renkaat, itse kopantiiviste täytyy vielä hommailla.

Hommia ne on pätöhommatki :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Auto taas käynti kunnossa.

Kuva

Tosiaan uusi pinnapultti maksoi 1 euron, joka näkyykin tuossa, tiivisteenä jatkoi se victor reinz, jonka hommasin viime keväänä.

Kuva

Ekan käynnistyksen jälkeen säksätti hieman, niin ruuvailin pikaa pikaa lämpösuojan pois ja kirin vielä kaikki mutterit, uusi yritys eikä säksätellyt enää, jännä että pitää näemmä "jälkikiriä" satsi, tai sitten ois pitäny vääntää heti alkuun tiukempaan kai..

Käytin nopsaan moniuraremmia poissa, ja kokeilin ohjaustehostimenpumpun hihnapyörää, niin siinähän oli päittäissuunnassa useamman millin klappi, tuntui ihan selvään, kaippa tässä täytyy uusi pumppu tilailla jossain vaiheessa... Tiedä sitten kun TRW, joka tunnettu valmistaja, kustantaa äkkiä sen 150-200e, että tekisikö noilla halvemmilla pumpuilla mitään?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ainakin b vectran pumpuissa on aina se milli tai kaksi klappia akselin suuntaisesti.

Katsoitko oliko pakosarja suora?
Näistäkun on pakosarja joko A halki tai B laippa kiero ja pinnapultit poikki
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 29 Maalis 2021, 18:00 Ainakin b vectran pumpuissa on aina se milli tai kaksi klappia akselin suuntaisesti.
Jaa, no sitten ehkä ollaan normaalissa rajoissa :) Tosin pumppu on ajan saatossa tihkunut öljyä, mutta pitänee tutkia lisää..
1,2sorsa kirjoitti: 29 Maalis 2021, 18:00 Katsoitko oliko pakosarja suora?
Näistäkun on pakosarja joko A halki tai B laippa kiero ja pinnapultit poikki
Pakosarjan käytin koneistajalla oikaistava viime kesänä, mutta silloin siis laiskuuttani jätin ton yhden pultin poraamatta pois, alun perin siellä oli kaksi pinnapulttia poikki, mutta nyt siis molemmat korjattu. Katselin samalla sarjan ollessa irrallaan ettei ollut halkeamiakaan :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13537
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Joku oli muistaakseni vaihtanut stefan tuommoiseen pumppuun. Tosiaan en tuota laippa hommaa muistanut, lukemalla olisi tuokin selvinnyt
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

1,2sorsa kirjoitti: 29 Maalis 2021, 19:23 Joku oli muistaakseni vaihtanut stefan tuommoiseen pumppuun. Tosiaan en tuota laippa hommaa muistanut, lukemalla olisi tuokin selvinnyt
Pumpun huoltokin vois olla yks vaihtoehto, tosin en oo 100% varma vuotaako akseliltaan vai niistä painepuolennippojen juurelta.. Talvella siis kuulu kylmänä outo vinkuminen, niin epäilin pumppua, mutta jakopään remppa lähenee niin täytyy tutkia samalla oisko siellä joku rulla ollu äänen lähde, hommasin INA-sarjan jakopäähän (remmi, rullat ja vesipumppu) ja Gates-apulaitesatsin.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Rookeri kirjoitti: 29 Maalis 2021, 21:16 Onko tässä samanlainen ohjaustehostajan pumppu kuin x25xe koneessa on? Mulla olis ehjä pumppu, 10e.
En tiedä sopiiko tähän(?), alustavasti ehkä olisin tehdasuutta pumppua vailla, mutta onko siinä millanen välys akselilla päittäin?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
kadett90
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 12644
Liittynyt: 09 Syys 2002, 03:00
Paikkakunta: Hämeenlinna (Renko)

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja kadett90 »

Rookeri kirjoitti: 29 Maalis 2021, 21:16 Onko tässä samanlainen ohjaustehostajan pumppu kuin x25xe koneessa on? Mulla olis ehjä pumppu, 10e.
Ainakin eri numeroilla ovat joten ei varmaankaan käy.
Vastaa Viestiin