Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
100 Edition juhlamallin vanteet. (1999)
Sama malli Omegassa, Vectrassa ja Astrassa. ET:n perusteella Vectran tai Astran vanteet. Sopii toki Omegaankin, mutta jää aika sisälle.
Sama malli Omegassa, Vectrassa ja Astrassa. ET:n perusteella Vectran tai Astran vanteet. Sopii toki Omegaankin, mutta jää aika sisälle.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
https://m.nettiauto.com/opel/omega/1110 ... AdCount=26
Tältä se näyttää etuvedon vanteilla. Tuossa G-Astran vanteet.
Tältä se näyttää etuvedon vanteilla. Tuossa G-Astran vanteet.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Jeps, ostoon nuo vanteet meni, olivat suorat eikä edes kantti ihottumaa. Muutamia naarmuja löytyi, joka osaltaan sai mopon karkaamaan käsistä vanteiden suhteen... Noooh, hyvähän sen on harrastaa välillä oikeestikin, eikä vaan ruuvata
Ensin suojasin vanteet ympäriinsä, raja tuli tohon silleen että terävään reunaan saakkaa maalaus, joten sisäosat jäävät maalamatta.
Hioin kaikista naarmut näkymättömiin, paikoin mentiin alumiinille saakka.
Kun naarmut oli saatu hiottua, etenin hienontaen 180 saakka. Lopullisen hionnan 240-karheudella tein vähän ennen pohjamaalia, koska alumiini tekee nopeasti oksidi kerroksen, niin maali pitää saada perään suht. ajallaan.
Vetäisin kolme reissua kankikovaa 2k epoksia, joka sai kuivaa pari päivää. Oli vaan tympee maalata kun tuuli ihan vitusti, mutta pysy kuitenki viuhka läjässä sentään. En ookaan tolla epoksilla maalannu vuosiin, ja muistin sen kettumaisemmaksi vetää, mutta hyvihän tuo tuli läpi ruutasta
Hankasin kiillon pois pohjamaalatuista vanteista, jonka jälkeen oltin valmiita värimassalle ja lakalle.
Ensin harso värimassaa, jonka perään toinen selkeesti peittävä kerros, kieli keskellä suuta ettei ala pilveilemään.. 20 minsan haihduttelujen jälkeen kynsikerros lakkaa ja perään pari märkää rundia.
Sanotaanko että "tiloihin" ja taitoihin nähden meni ihan jotenkin tämä maalaus. Pohjamaalista olisi toki voinut pari peukalon pään kokosta rösöö heiroo tasaisemmaksi, mutta hyväksytään nyt se vanteissa Kylläpäs tuo tinneri katkuaa...köh köh...
Ensin suojasin vanteet ympäriinsä, raja tuli tohon silleen että terävään reunaan saakkaa maalaus, joten sisäosat jäävät maalamatta.
Hioin kaikista naarmut näkymättömiin, paikoin mentiin alumiinille saakka.
Kun naarmut oli saatu hiottua, etenin hienontaen 180 saakka. Lopullisen hionnan 240-karheudella tein vähän ennen pohjamaalia, koska alumiini tekee nopeasti oksidi kerroksen, niin maali pitää saada perään suht. ajallaan.
Vetäisin kolme reissua kankikovaa 2k epoksia, joka sai kuivaa pari päivää. Oli vaan tympee maalata kun tuuli ihan vitusti, mutta pysy kuitenki viuhka läjässä sentään. En ookaan tolla epoksilla maalannu vuosiin, ja muistin sen kettumaisemmaksi vetää, mutta hyvihän tuo tuli läpi ruutasta
Hankasin kiillon pois pohjamaalatuista vanteista, jonka jälkeen oltin valmiita värimassalle ja lakalle.
Ensin harso värimassaa, jonka perään toinen selkeesti peittävä kerros, kieli keskellä suuta ettei ala pilveilemään.. 20 minsan haihduttelujen jälkeen kynsikerros lakkaa ja perään pari märkää rundia.
Sanotaanko että "tiloihin" ja taitoihin nähden meni ihan jotenkin tämä maalaus. Pohjamaalista olisi toki voinut pari peukalon pään kokosta rösöö heiroo tasaisemmaksi, mutta hyväksytään nyt se vanteissa Kylläpäs tuo tinneri katkuaa...köh köh...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Vähän tuli vaalemman ruskea (beigehkö) kuin mitä ajattelin, mutta huomattavasti vähämmän tylsä kun harmaa Väri siis poimittu mersun kartasta.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Nyt kun kesävanteet ehostettu ja maali pinnassa, niin mietiskelin vähän millaset kumit tuonne pyöräyttäisi päälle, siis koko luonnollisesti varmaan 205/55 tai 205/50 R16, kun 195 levee taitaa mennä jo vähän venykumi linjalle ja vanne ottaa helpommin itseensä, mutta enempi pohdiskelin onko kiinan/halppis-renkaista mihinkään, Nang kang, ling long etc? Kun mua ei haittaa kovempi rengasmelu eikä huono pito/lipevyys, mutta jos runko menee paskaksi yhdessä kesässä (vaikka pinta riittäisi) tai vaihtoehtosesti yksikin kiven muru tiellä puhkoo renkaan, niin sillon ei oikein itseäni nappaa Kuitenkin näkyy olevan 50e kappale esim. nuo Nang kangit, niin on se vähemmän kun tunnetumpien valmistajien 90e Varmaan muilla kokemuksia noista halvemmista kumeista?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
viewtopic.php?f=5&t=203289&p=2164049&hi ... o#p2164049
Tuolta löytyy rengaskokemuksia. Halvoista pari HYVÄÄ poimintaa iteltä:
SEIBERLING bridgestonen omistama ja näitä olen asentanut liki 100rengasta ja emännällä yhdet.
FIRESTONE roadhawk myös bridgestonen.
NEXEN hd blue wag ensiasennusrengas ja mulla a corsassa nämä. Eco rengas eikä saa vartilla pitoja kunnolla kun kovettuu ajankanssa. Ihan ok.
NOKIAN NORDMAN SX2 hiljaisempi. Nokiassa kylläkin ollut joitakin runkovikoja aina mutta uusiin saa aina hakkaturvan vuodeksi mikä korvaa rikkoutuneen renkaan. Itse ostin 520e hakka 9 renkaat ja 3kk jälkeen viiltokyljestä läpi=ei korjattavissa ja sain seuraavalle arkipäivälle uuden tilalle
Tuolta löytyy rengaskokemuksia. Halvoista pari HYVÄÄ poimintaa iteltä:
SEIBERLING bridgestonen omistama ja näitä olen asentanut liki 100rengasta ja emännällä yhdet.
FIRESTONE roadhawk myös bridgestonen.
NEXEN hd blue wag ensiasennusrengas ja mulla a corsassa nämä. Eco rengas eikä saa vartilla pitoja kunnolla kun kovettuu ajankanssa. Ihan ok.
NOKIAN NORDMAN SX2 hiljaisempi. Nokiassa kylläkin ollut joitakin runkovikoja aina mutta uusiin saa aina hakkaturvan vuodeksi mikä korvaa rikkoutuneen renkaan. Itse ostin 520e hakka 9 renkaat ja 3kk jälkeen viiltokyljestä läpi=ei korjattavissa ja sain seuraavalle arkipäivälle uuden tilalle
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
225/55-16 tai 205/60-16 on oikea koko Omegaan. Monet käyttää 205/55-16, mutta se on hivenen liian pieni. 205/50-16 en edes harkitsisi.
Älä osta pinnattua, muuten nuo halvat renkaat pyörii alla omien kokemusten mukaan normaali ajossa ihan moitteitta, onpa merkki mikä tahansa. Nankang, Linglong, Rotalla, Dayton, Seiberling on tullut ajettua.
Älä osta pinnattua, muuten nuo halvat renkaat pyörii alla omien kokemusten mukaan normaali ajossa ihan moitteitta, onpa merkki mikä tahansa. Nankang, Linglong, Rotalla, Dayton, Seiberling on tullut ajettua.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Okei, kiitoksia mietteistä ja kokemuksista
Itse autosta; yritettiin tänään säätää nelipyöräsuuntaus koneella takapään aurausta, vaan eihän sitä mitään tullut... Saatin lämmöllä ja vääntämällä auki ne tankojen lukitusmutterit mutta keskellä olevat säätökappaleet eivät hievahdakaan Laitoin nuo tangot tilaukseen, niin jos sen jälkeen sais kaikki kulmat täysin kohdalleen, sitten ehkä uskaltaa uudet renkaatkin hommata
Itse autosta; yritettiin tänään säätää nelipyöräsuuntaus koneella takapään aurausta, vaan eihän sitä mitään tullut... Saatin lämmöllä ja vääntämällä auki ne tankojen lukitusmutterit mutta keskellä olevat säätökappaleet eivät hievahdakaan Laitoin nuo tangot tilaukseen, niin jos sen jälkeen sais kaikki kulmat täysin kohdalleen, sitten ehkä uskaltaa uudet renkaatkin hommata
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Sain porailtua pinnapultin pois kannesta, jostain syystä M8-tappi vaan korkkasi, vaikka 6,5mm reiän teinkin, niin tein sitten M10-jengat siihen, nyt onnistu ja pultinkin sai ruuvattua suht. tiukkaan kun kokeilin Ajattelin käyttää pakosarjan laipan koneistamossa hiottavana suoraksi, jos ei paljoa maksa, vai miten ootte muut tehneet? Uusi pakosarja ainaki on hinnaltaan vähän suolainen ja käytetyissä luultavasti sama homma edessä...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13544
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
50e maksoi laipan oikaisu Kokkolan moottorihiomolla kun sanoin että on tehtävä heti kun ehtii.
Ja omassa fronteran kannessa on wag jakopäästä M10->M8 pinnapultti niin on ulospäin täysin alkuperäinen
Ja omassa fronteran kannessa on wag jakopäästä M10->M8 pinnapultti niin on ulospäin täysin alkuperäinen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Juu, yhteen edullisempaan koneistamoon aattelin viedä, jahka saan toisen auton taas ajoon siksi aikaa, aiemmin tullu asioitua mm. Iisalmen moottorikoneistus Oy:llä mutta sinne lähde enää ykskään lohko, kansi tai osa enää
Ihan mielenkiinnosta, muistatko muuten mistän VAG-konsernin koneesta oli tuo jakopään pinnapultti? Oon sattumoisin VW merkkihuollossa harjoittelijana, niin saattaisi löytyä jopa hyllystä kun kysäisen varaosien puolelta
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Taas aikaa ja energiaa ruuvamiselle ku kesäloma... alkoi Purin pakosarjan pois ja vein tänään Lyytikäiselle hiottavaksi, kuulemma viikon aikana saa valmiiksi, kansia näky olevan jonossa, ja hinnaksi arveli 50-60e. Samalla reissulla hain uuden M10 pinnapultin. Tangotkin tulleet jo perille, mutta en oo vielä ruuvannu paikoilleen niitä. Sitten pitäisi vielä selvittää auton värikoodi, niin saisi apparin takaoven maalattua/korjattua.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
http://astra-3.pl/vin.php?lang=en
Nakkaa tuonne valmistenumero, niin löytyy värikoodi, valmistuspäivä, kaikki varusteet, ja paljon muuta mielenkiintoista.
Nakkaa tuonne valmistenumero, niin löytyy värikoodi, valmistuspäivä, kaikki varusteet, ja paljon muuta mielenkiintoista.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.
Nyt vähän muitakin..
Nyt vähän muitakin..
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
Värikoodi löytyy myös oik.b-pilarin tarrasta
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
- Motonetisti
- OCF Member 2024
- Viestit: 450
- Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18
Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"
jees, kiitokset, tiedosta
Jotain tapahtunu autollekin; pakosarjaa koneistamolta odotellessa, kävin noiden säätötankojen kimppuun. Tai oikeestaan eipä hirveesti vastaan panneet, sisäpään pultit/mutterit tuli ehjinä pois, ja palloniveltenkartiot lähti moskalla avittamalla (löin siis kierrepäähän, jolloin tuli pihalle nätisti)
Kummatkin irrottettuna, yllätti vaan sadekeli tässä kohtaa, niin homma jäi kesken
Uutta osaa kiinni, pulttehin laitoin reippaasti kuparirasvaa, niin saa joskus aukikin. Tangot muuten SKF:n tekeleitä
Kuskin puolella on insinööri viisauttaan suunnitellu tonne lämpösuojan sisäpään puslalle, kun pakoputki menee läheltä, joten suojan toki laitoin takaisin kasatessa. Vielä kun sen pakosarjan saisi sorvaaja valmiilsi, niin kaiken järjen mukaan saisi seuraavaksi varailla aikaa nelipyörä suuntaukseen! Takapäähän oli liikaa aurauksen puolella, joten kun saadaan vähän pienempi toe-in niin uskosin että omppu taittuu vielä nykystä paremmin mutkiin
Jotain tapahtunu autollekin; pakosarjaa koneistamolta odotellessa, kävin noiden säätötankojen kimppuun. Tai oikeestaan eipä hirveesti vastaan panneet, sisäpään pultit/mutterit tuli ehjinä pois, ja palloniveltenkartiot lähti moskalla avittamalla (löin siis kierrepäähän, jolloin tuli pihalle nätisti)
Kummatkin irrottettuna, yllätti vaan sadekeli tässä kohtaa, niin homma jäi kesken
Uutta osaa kiinni, pulttehin laitoin reippaasti kuparirasvaa, niin saa joskus aukikin. Tangot muuten SKF:n tekeleitä
Kuskin puolella on insinööri viisauttaan suunnitellu tonne lämpösuojan sisäpään puslalle, kun pakoputki menee läheltä, joten suojan toki laitoin takaisin kasatessa. Vielä kun sen pakosarjan saisi sorvaaja valmiilsi, niin kaiken järjen mukaan saisi seuraavaksi varailla aikaa nelipyörä suuntaukseen! Takapäähän oli liikaa aurauksen puolella, joten kun saadaan vähän pienempi toe-in niin uskosin että omppu taittuu vielä nykystä paremmin mutkiin
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"