Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Katso samalla että se pakosarjan laippa on suora.
Nämä kun joko A, halkeaa tai B, menee kieroon ja katkoo pinnapultit
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Pakosarja vaikutti kyllä ehjältä, mutta entinen omistaja on syystä tai toisesta saanut kaksi etummaista (jakopäätä lähimpänä olevat) pinnapultit poikki aivan kannen tuntumasta, joten ne joutuu joskus porailemaan pois jos haluaa saada kaikilla kiinni, vaikka aika hankalaa kyllä tuossa konetilassa alkaa porailemaan. Löin tänään kuitenkin siis paikat kasaan, tiiviste jonka tilasin oli tietysti liian ohut (3 kerroksinen), joten laitoin vanhan (6 kerroksinen) tilapäisesti takaisin, oli ehjä kumminkin, vaihtelen sitten uuden ajokauden aikana kun ei ole kummoinen jumppa tuo onneksi :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Nyt kun tarkemmin tutkin asioita niin on se laippa sittenkin kiero, joka selittää ettei pidä normaalipaksuisella tiivisteellä. Ehkä kulmaporalla pääsisi käsiksi noihin pinnapultteihin parhaiten, koska mikään muu ei oikein mhadu tohon välikköön, ellei sitten hitsaamalla ota pois, mutta siinäkin on omat ongelmansa. Tällä hetkellä auto siis käynti kunnossa, ja ainoastaan kylmänä hetken aikaa säksättää tyhjäkäynnillä, kunnes ääni häviää, en tiedä sitten nouseeko happiarvot päästömittauksessa pilviin ton vuodon takia, mutta jospa tuon ehtisi saada kuntoon ennen leimaa...
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Ei vaikuta katsastuksen päästöihin.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Pientä huoltoa etujarruille...

Kuva

Elikkäs jarruttaessa täristi, sen lisäksi etulevyissä oli silmin nähden jo olaketta, joten palat ja levyt ehdottomasti vaihtoon. Omien kokemusten perusteella vaan ei ole järkevää vaihtaa vaan hyviä laadukkaita levyjä ja paloja, jos satulat, tarkemmin ottaen männät liikkuu nihkeästi, joten purin ekana satulat pois.

Kuva

Ruosteet putsasin ihan DIY-menetelmin rälläkän teräsharjalla ja porakoneen harjapäällä, kun en saanut hiekkapuhallusta näin pikaiselle varotiusajalle sovittua.

Kuva

Pyyhkäisin vielä jarrukliinerillä osat ennen kun suihkaisin pohjamaalin...

Kuva

..jonka perään tuttu sininen :D Molempia maaleja oli jäänyt tosiaan tähteelle takasatuloiden kunnostuksen tiimoilta.

Kuva

Maali sai kuivua yön yli, jonka jälkeen pullauttelin paineilmalla vanhat männät pois ja putsasin liouttimella sylinterit. Kasaus uusilla männillä (vanhoihin oli ruotunut ikävä olake) ja luonnollisesti uusilla kanttitiivareilla sekä pölysuojakumeilla.

Kuva

Levy pois, levyä navassa pitävä ruuvi aukesi kivuttomasti pyssyllä, jonka oon todennu parhaaksi konstiksi, jos haluaa ettei se kanta mene piloille. Navan puhdistin porakoneen messinkiharjapäällä. Kuskin puolella ei sitten tarvinnu putsata lainkaan, liekö napa vaihdettu joskus hiljattain sinne kun oli niin tuoreen näkönen.. :o

Kuva

Ja osat kasassa :) Tänään ilmattiin jarrut, poljin jäi mukavan kovaksi, mutta koeajo vielä tekemättä, kun vaihtelen vielä termarin ennen auton ajoon ottamista.

Niin joo voisihan ne kesävalssitkin tyrkätä alle jo :lol:
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

On se hienoa kun tehdään kunnolla.
Laitoitko mitä maaleja? Mulla ruostui 3v piloille vaikka hiekkapuhalsin heikompikuntoiset satulat. Jälkiviisaana olisi pitänyt lämmittää satulat kun hammerliten alta tuli ruosteet niin oli varmaan huokosissa kosteutta.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Juu siis itekin tuli aikanaan kilpuri-projektiin maalattua Hammerilla satulat, mutta tässä käytin Motonetin "satula"-maalia ja valmistajan suosittelmaa pohjamaalia, olikahan se joku rust-primer, molemmat siis paukkopullo kamaa, hajusta päätellen toi väri oli jotain alkydipohjasta :D Katsotaan miten pysyy :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Vaihtelin uuden Wahlerin termarin/kotelon. Putsasin kannesta pinnan 800-paperilla varoiksi. Vähän mietitytti pysyyköhän tiiviste urassaan sen aikaa että saan kopan ruuvattua kiinni, mutta ainakaan koekäytöllä ei vesi solissut.. Liimaa ei ainakaan edellisessä näyttänyt olevan, joten en tähänkään liimaa laittanut, katotaan nyt tuliko tehtyä suurikin virhe, vaikka mun mielestä tohon ei oikein järkevästi liimaa saa tyrkättyä...?
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13542
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Ei ole alunperin silikoonia noissa.
Jos ei tahdo pysyä asennuksessa niin vaseliinia nokare uran pohjalle. Nimimerkillä katapäänkautta opeteltu
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Juu näin arvelinkin :) Meinasin itekin laittaa jotain rasvaa avuksi, mutta teinkin vaan niin että tiivari uraan ja painoin tiukkaan kantta vasten että saan pultit kirittyä.

Pari hupaisaa remonttikuvaakin tuli sentään napattua pätöhommasta :D :

Kuva

Kuva

Ohuempaan termarilta lähteneeseen letkun laitoin perinteisen klemmarin, kun tuo alkup. kanssa letkun sai nypättyä sormin pois. Paljoahan auto ei ole nestettä vuotanut aiemminkaan, oisko tullu sentin paisarissa pinta alas, 3kk aikana, mutta huomasin tosiaan vuodon kun oli punainen pisara tehostimenpumpun päällä just termarin alla.

Se on jääny mulle vielä auki, mikä aiheutti tärinän tyhjäkynnillä kun AC lähti mukaan? Tällä hetkellä yksi epäilys on että ECU ei syystä tai toisesta nosta kierroksia tarpeeksi tyhjäkäynnillä, kun senhän pitäisi korottaa tyhjäkäyntiä kun kompura kytkeytyy. Kuitenkin puhalsi kylmää hyvin loppukesästä, joten tuntuu että ehkä kompura sitten kuitenkin olisi kunnossa. Kaippa se pitää tökätä magneettikytkimen töpseli takas ja alkaa tutkailla lisää ennen helteitä :D
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Käyttelin tänään jo pidemmän toven autoo, lämmöt nousi sinne 85 asteen hujakoille, jonka jälkeen viisari vähän tipahti, ja ylävesiletku oli lämmin :) Kässärikenkiä säädin vähän lähemmäs rumpua, kuitenkin niin että pyörä pyörii kevyesti, edelleen vaatii sen 6-7 naksua että pysyy alamäessä paikallaan, vaikka autodatan mukaan se onkin suositus ompulle. Kesävalssitkin ruuvasin jo alle ja harjasin niistä kaiken irtosaissen pois ettei ala täristää ajossa.

Kuva

Sopivan kuivaa ollut niin ajelin naapurin pellolle kuvaamaan autoa :D Jos ei ihmeempiä tapahdu niin alkuviikosta otan auton ajoon -(z)-
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

AC:n/kompuran tutkailua...

Kuva

Ensin mankkukytkimen töpseli takasin, ja sinnehän yläkautta mun nakit ei mahtunut, niin taas ryömitttiin :D Ja nyt varmistui että kompura itsessään on ehjä eikä aiheuta tärinää, ja sen saa näköjään Eco-napista pois, piti vaan olla ensin Auto-asennossa paneeli, kuten täällä neuvottiinkin. Ongelma on just niin ku oon arvellutkin, tyhjäkynti jää vähän matalaksi silloin kun AC kytkeytyy, ja tietysti kylmillä keleillä ontuu voimakkaammin, jolloin ongelma korostuu. Pitäisi vähän tutkailla kaavioita että miltä anturilta tieto lähtee ECUlle käynnin korotus tarpeesta, niin josko se vika löytyisi :)
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Olisi tuossa yhdet 16" 5-puolaset alkup. alunvanteet (5x110) tiedossa, mutta niissä on ET39, joten herää epäilys ovatko Omegaan alkuperäiset vai etuvetoisiin?? Näyttävät siis samoilta mitä mulla oli joskus B1:ssä, mutta en muista mikä ET niissä sillon oli... Paikallaan olevissa 16" muotopelleissä ET on 33 ja niissä on vielä reipas rako tolppaan, joten tuntuisi että pyörimään mahtuu vaikka tullaankin 6mm sisääänpäin ellei sitten sisälokariin ota tuntumaa.
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9276
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Motonetisti kirjoitti: 13 Touko 2020, 18:20 Olisi tuossa yhdet 16" 5-puolaset alkup. alunvanteet (5x110) tiedossa, mutta niissä on ET39, joten herää epäilys ovatko Omegaan alkuperäiset vai etuvetoisiin?? Näyttävät siis samoilta mitä mulla oli joskus B1:ssä, mutta en muista mikä ET niissä sillon oli... Paikallaan olevissa 16" muotopelleissä ET on 33 ja niissä on vielä reipas rako tolppaan, joten tuntuisi että pyörimään mahtuu vaikka tullaankin 6mm sisääänpäin ellei sitten sisälokariin ota tuntumaa.
Laita kuva vanteista, niin katotaan minkä mallin ja varustetason vanteet.
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Avatar
Motonetisti
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 450
Liittynyt: 19 Elo 2014, 10:18

Re: Omega B2 -01 "laittoa ja siistimistä"

Viesti Kirjoittaja Motonetisti »

Joo tuollaisista kyse:

Kuva

16x7" ET39
"Hard at it, homebuilts are the fastest cars"
Vastaa Viestiin