Kadett E 1.4i "karvaooppeli"

Esittele Opel-projektisi tai autosi
janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Kadett E 1.4i "karvaooppeli"

Viesti Kirjoittaja janikoo »

Myytyäni takavetoiset Kadettini pois, olin kyllästynyt harrastamaan, ja autot kun olisivat vaatineet paljon rahaa ja aikaa saadakseni niistä siistejä. Olin päättänyt ettei enää. 2016 isäni menehtyi, ja hänellä oli käyttöautona Kadett E 1.6i Beauty, joka oli päässyt koriltaan happanemaan kaarista, nokkapelti oli perunapeltoa, tuulilasi halki sekä kansipahvi vuoti ulospäin öljyä, sekä syylärikin vuoti. Tämän auton kohdalla oli sama juttu, ei ollut järkeä yrittää saada kohtuullisella hinnalla fiksattua. Yhtenä päivänä olin saanut viestiä tulostettujen paperien muodossa, että tarjolla olisi E- mallin Kadett 1.4i jolla ajettu 155tkm varaosiksi isäni autoon. Nähtyäni kuvat totesin ettei kyseistä autoa pilkota, koska sen kunto osoittautui koriltaan jopa Kadettiksi ehjäksi. Noin vuosi kului ja lunastin auton itselleni, ja isäni Beaty meni paaliin, mutta pelastin siitä osat. Suurin vika ostamassani opelixissa oli ettei moottori käynnistynyt. Aikani tutkittua asiaa, löysin ensimmäisen vian. Pyörijä oli sisältä pelkkää tuhkaa eikä virta kulkenut läpi. Seuraava vaurioitunut osa oli Lucas jakajan sisällä oleva Hall anturi. Tämäkään ei tuottanut tulosta, kipinää ei vaan syntynyt. Lisää tutkimustyötä ja seuraava kohde oli Ecu. Löysin Saksasta Ebayn kautta 75tkm ajetusta autosta ehjän Ecun ruhtinaalliseen 30 euron hintaan. Asennuksen jälkeen vuosia mykkänä ollut moottori heräsi henkiin, ja fiilis oli huikea. Tämän jälkeen vaihdoin jakohihnan, öljyt, sekä korjasin etulamppujen sähköt, koska joku kytkenyt ylimääräisen releen ja mijoonia 20cm pätkistä koottuja johtoja. Etupenkkeihin ostin Oulusta alkuperäiset niskatuet, sekä lähiseudulta saamani lampunpesimen säiliön moottoreineen joiden johdosta lampunpesimet taas toimivat. Rikkinäinen tupakansytytin sai tilalle uuden käyttämättömän, takaluukun katkennut kevenninjousi sai ehjän tilalle sekä ehjät takalokarit paikoilleen. Jarrutkin ehdin käydä läpi uusien satuloiden tiivistesarjojen kera, kytkinvaijeri säädetty, syyläri vaihdettu, pakoputki vaihdettu ja kaikenlaista pientä :lol: Jossain vaiheessa päässä alkoi itää ajatus asentaa isäni beatyn keskuslukitus, ja eikun riisumaan sisustusta. Olihan se melkoinen duuni, mutta onneksi kaikille on paikat ja liittimet valmiina. Kytkettyäni kaiken paikoilleen, hämmästys oli suuri kun mitään ei tapahtunut. Korjauskirjasta sain vinkin "paremmin varustelluissa malleissa saattaa olla sulakkeita myös sulakerasian takana" Siellähän ne kaksi sulakkeen paikkaa olivat, joista toinen keskuslukolle. Kyllä hermo lepäsi kun kaikki toimi. Tämän jälkeen piti asentaa mittarivalojen himmennin koska sellaistakaan ei karvalakkimallissa ollut. Tässä on mopo karannut sikäli, että nyt vaikuttaa siltä, että varustelen riisuttua mallia alkuperäisillä varusteilla jotka paremmissa malleissa. Voisihan sitä taakse laittaa niskatuet, ehkä joskus aikakauden aluvanteet, 5-vaihteisen lootan.. Jotta kaikki ei ole kuivaa tekstiä, tässä kuva katukuvasta melkein hävinneestä ooppelista http://janikoo0.tripod.com/kuvatukset/I ... 141759.jpg
janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Re: Kadett E 1.4i "karvaooppeli"

Viesti Kirjoittaja janikoo »

Sivumennen mainitakseni, siinä sitä oltiin "ei enää projekteja ikinä"
janikoo
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 83
Liittynyt: 26 Tammi 2004, 02:00
Paikkakunta: Tampere/Raisio

Re: Kadett E 1.4i "karvaooppeli"

Viesti Kirjoittaja janikoo »

Perusmallin päivitys etenee. Nyt on takapenkilläkin niskatuet, jotka ovat C-ascosta alkuperäisten kiinnikeholkkien kera. Sivumennen mainitakseni, takapenkin selkänojissa on paikka myös kolmannelle niskatuelle.

Päivitettyjä osia:
Ehjä takaluukku alkuperäisellä spoilerilla, ja oikealla maalisävyllä (vanha luukku oli rutattu ja suoristettu, maalipinta ruma)
Alkuperäinen keskuslukitus paikoillaan kaikkine johtoineen.
Kierroslukumittarillinen mittaritaulu.
Club teräsvanteet keskiölätkillä.
Kasettilokero.
Mittarivalojen himmennin.
Takaniskatuet.

Joskus myöhemmin 5-vaihteisen laatikon asennus ja mahdollisesti ohjaustehostin ja monta muuta.
Vastaa Viestiin