1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Nyt ei oikeastaan puutu enää muuta kuin itse moottori ja vaihteisto.
Järkevää tai ei, olen nyt vahvasti kallistunut tuon X18XE1:n puoleen. Jollain tapaa vain mielenkiintoisin vaihtoehto.
Sen verran olen tutkinut, että ainakin ajoneston kytkentä vaatii ajoneuvon nopeustiedon. Mistä siis saan sähköisen nopeustiedon, kun laatikolta lähtee vaijeri ja nopeusmittari on mekaaninen? Muissa autoissa tuo tieto tulee ilmeisesti joko vaihdelaatikon kolmejohtoisesta liittimestä, nopeusmittarin takaa tai etupyörän ABS:ltä. Tässä autossa ei ole mitään noista. Laatikkohan on vasta tuloillaan, mutta mikään ei takaa että tulevassa laatikossakaan kyseistä liitäntää olisi... Mielelläni välttäisin myös ABS-viritelmien asentamisen tämän vuoksi.
Onko siis mahdollista ottaa sähköinen nopeustieto esim. joltain tarvike-GPS-palikalta tai vaikka takapyörän ABS-keskiöstä (sieltä kun sellaiset sattuu löytymään)? Joku simppeli ratkaisu olisi mukava löytää.
Järkevää tai ei, olen nyt vahvasti kallistunut tuon X18XE1:n puoleen. Jollain tapaa vain mielenkiintoisin vaihtoehto.
Sen verran olen tutkinut, että ainakin ajoneston kytkentä vaatii ajoneuvon nopeustiedon. Mistä siis saan sähköisen nopeustiedon, kun laatikolta lähtee vaijeri ja nopeusmittari on mekaaninen? Muissa autoissa tuo tieto tulee ilmeisesti joko vaihdelaatikon kolmejohtoisesta liittimestä, nopeusmittarin takaa tai etupyörän ABS:ltä. Tässä autossa ei ole mitään noista. Laatikkohan on vasta tuloillaan, mutta mikään ei takaa että tulevassa laatikossakaan kyseistä liitäntää olisi... Mielelläni välttäisin myös ABS-viritelmien asentamisen tämän vuoksi.
Onko siis mahdollista ottaa sähköinen nopeustieto esim. joltain tarvike-GPS-palikalta tai vaikka takapyörän ABS-keskiöstä (sieltä kun sellaiset sattuu löytymään)? Joku simppeli ratkaisu olisi mukava löytää.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Minä oon tuommosen x18xe1 koneen ahtanutkin safirassa. Viinalla ajoin ja vakio eculla ihmeesti toimi 0.5-0.7bar paineilla. Isommat suuttimet vaan oli
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Abs tunnistimen saat laittamalla kadetin tolppaan f astran kannakkeen ja ulomman vetonivelen jossa hammaskehä.
Multa löytyy toimiva f17 laatikko edullisesti b vectrasta
Multa löytyy toimiva f17 laatikko edullisesti b vectrasta
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Tänään tuli hankittua vm. 2000 B-Vectra, pellin alta löytyy X18XE1. Vajaa 280tkm ajettu.
Pientä ehostusta vaatii, jakopää täytyy tehdä ihan ensiksi. Myös ohjaustehostimen sekä ilmastoinnin pumppu pitää heittää johonkin jemmaan. Täytyy varmaan hankkia joku Corsan moniurahihna, kun tätä Vectraa ei ole ollut ilman tehostinta. Tehostin olisi kyllä tarkoitus asentaa jossain vaiheessa.
Vaadittavista muutostöistä saa paremman kuvan, kun kone on irti.
Pientä ehostusta vaatii, jakopää täytyy tehdä ihan ensiksi. Myös ohjaustehostimen sekä ilmastoinnin pumppu pitää heittää johonkin jemmaan. Täytyy varmaan hankkia joku Corsan moniurahihna, kun tätä Vectraa ei ole ollut ilman tehostinta. Tehostin olisi kyllä tarkoitus asentaa jossain vaiheessa.
Vaadittavista muutostöistä saa paremman kuvan, kun kone on irti.
Tuosta tosiaan tuo F17 laatikko löytyy, mutta nestekytkin vaatii turhan paljon töitä. Siksi onkin suunnitelmissa käydä irrottamassa eräästä Kadettista 5-vaihteinen F13-vaihteisto keppeineen.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Se kytkin haarukka passaa siitä kadetista myös f17 nestelootaan suoraan. Sielä ylhäällä on vaan tulppa jonka kaivaa ylös niin saa akselin ja haarukan paikolleen niin voi polkea kytkintä vaijerilla.
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Voihan tuon vectran ohjaustehostimen käyttää. Hommaat vain f astrasta tai gsi kadetista tehostetun hammastangon. Putket saa tehtyä hydrauliikka liikkeessä tai taitavampi leikkaa ja hitsaa rautaosat sopiviksi kaksista putkista.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Pitää paikkansa, mutta F17 kuorissa ei ole vaijerille paikkaa. Tosin sekin on kyllä mielestäni tehtävissä kohtuu helposti.
Sama pätee tuohon tehostimeen, tehtävissä on. Aikaa kuitenkin on tällä hetkellä hyvin rajallisesti ja tehtävää paljon. Siksi teen mahdollisimman paljon bolt-on -ratkaisuja, jotta auton saisi alkusyksystä ajoon. Koulut jatkuvat syksyllä, ja auto jää helposti seisomaan aina ensi kesään saakka, kun se ei ole omassa pihassa.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Edellä mainittu F13 ja keppihilppeet on nyt irrotettu ja otettu haltuun... Mittarinvaijerin lisäksi laatikosta lähtee tuo kaivattu sähköinen nopeussignaali, joten se ongelma ratkesi samalla. Loota on niin likainen, etten viitsi laittaa kuvaa
F17 jääköön reserviin, jos sen joskus innostuu/joutuu asentamaan paikoilleen.
F17 jääköön reserviin, jos sen joskus innostuu/joutuu asentamaan paikoilleen.
-
- OCF Member 2024
- Viestit: 13542
- Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
- Paikkakunta: Keski-pohjanmaa
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Vaihda siirtäjän stefa. Saa ihan ikh liikkestäkin. Tarvit lisäksi sen paperitiivisteen keppitornin alle kun vaihdat.
Tuossa hyvä tiivistesarja. Saa toki suomestakin ostettua erikseen vetarienstefat ja pohjatiivisteen tarvikkeena. Muut marmorilta. Ja gm öljyt motonetissä 10,90 litra
Tuossa hyvä tiivistesarja. Saa toki suomestakin ostettua erikseen vetarienstefat ja pohjatiivisteen tarvikkeena. Muut marmorilta. Ja gm öljyt motonetissä 10,90 litra
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Hommat etenee. Kadetti on nyt telakalla ja muutosprosessi vauhdissa. Enimmäkseen purkuhommia ja suunnittelua.
Lähtötilanne. Ei hyvä!
Siispä suorittamaan oleelliset purkamiset. Ei aikaakaan, kun pikkumoottori nousi ylös varsin kivuttomasti.
Luonnollisestikin tyhjä konehuone tarkoitti, että tilaisuus käytetään hyväksi, ja kaikki törky suihkutellaan pois mikä irti lähtee.
Ennen kuin pääsee purkamaan Vectrasta moottoria irti, täytyy Kadettiin suorittaa vähän koritöitä. Sisustan purkamisen yhteydessä lattiasta löytyi muutama mätäpaikka. Lisäksi koria täytyy muokata uudelle vaihdekepille, sillä vanha keppi meni "keppitunnelin" kautta konehuoneeseen, uusi taas on tarkoitettu menemään tulipellin läpi.
Lähtötilanne. Ei hyvä!
Siispä suorittamaan oleelliset purkamiset. Ei aikaakaan, kun pikkumoottori nousi ylös varsin kivuttomasti.
Luonnollisestikin tyhjä konehuone tarkoitti, että tilaisuus käytetään hyväksi, ja kaikki törky suihkutellaan pois mikä irti lähtee.
Ennen kuin pääsee purkamaan Vectrasta moottoria irti, täytyy Kadettiin suorittaa vähän koritöitä. Sisustan purkamisen yhteydessä lattiasta löytyi muutama mätäpaikka. Lisäksi koria täytyy muokata uudelle vaihdekepille, sillä vanha keppi meni "keppitunnelin" kautta konehuoneeseen, uusi taas on tarkoitettu menemään tulipellin läpi.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Tosi mukavaa seurailla tätä projektia kun osaat pistää kuvat ja tekstit helposti luettavaan järjestykseen!
Ei toi kadettikaan mikään huonon näkönen ole noin vakiona
Ei toi kadettikaan mikään huonon näkönen ole noin vakiona
Kadett C -78 1.3S
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Omega A -88 2.0
Omega A 3000 -93 3.0
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
E kadett tolla vanhemmalla keulalla on hieno peli. madallus ja 15-16t peltivanteet riittää.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Helpommalla pääset kun hankit jostain vanhempaan malliin sopivan 5-vaihteisen vaihdekepin jossa siirtotanko menee auton alla. Ja siihen laatikon päälle tulevaan siirtäjään sitten liitos, sekään ei iso homma ollut kun joskus aikaa sitten semmoisen muutin. Menee aika modaamiseksi jos vaihtaa kepin siirtäjän menemään sisätiloissa, silloin täytyy uusia keskikonsolin alaosaakin ja muistaakseni tunnelikin oli hieman erilevyinen, en nyt muista varmaksi kun noiden kanssa aktiivitouhuilusta on jo aikansa.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Kiitän! Selkeyteen luonnollisesti pyritään. Auto näyttää kuvissa hiukan paremmalta kuin todellisuudessa, maalipinnassa on paljon sanomista.
Onhan tossa kieltämättä sitä jotakin. Tolla lookilla mennään nyt jonkin aikaa, voi mennä tovi ennen kuin pääsee vaihtamaan puskureita ja valoja (ja maalaamaan).
Sanotaanko näin, että tässä mentin vähän vaikeamman kautta Eli muutokset on jo tehty korin osalta. Tulipeltiin reikä ja pieni notko auton sisäpuolelle reiän alle. Tunneli on tosiaan hiukan kapeampi, mutta tein uudelle kepille aluslevyn/adapterin, joka kiinnittyy siihen vanhan kepin kiinnikkeisiin ja tukkii samalla sen vanhan reiän. Vanha keppitunnelihan on vielä sitten olemassa jos sitä haluaa käyttää, hitsasin konehuoneesta sen aukon vain kevyesti umpeen. Laitan kuvia tuosta ratkaisusta sitten kun se on viimeistelty.Uhtua kirjoitti: ↑27 Elo 2019, 21:47 Helpommalla pääset kun hankit jostain vanhempaan malliin sopivan 5-vaihteisen vaihdekepin jossa siirtotanko menee auton alla. Ja siihen laatikon päälle tulevaan siirtäjään sitten liitos, sekään ei iso homma ollut kun joskus aikaa sitten semmoisen muutin. Menee aika modaamiseksi jos vaihtaa kepin siirtäjän menemään sisätiloissa, silloin täytyy uusia keskikonsolin alaosaakin ja muistaakseni tunnelikin oli hieman erilevyinen, en nyt muista varmaksi kun noiden kanssa aktiivitouhuilusta on jo aikansa.
Sisustaa kasatessa täytyy sitten vielä vähän muokata takajalkatilojen puhallukselle menevää putkea. Ja kyllä, keskikonsolia pitää vähän värkätä myös. Ei nyt sitten ihan bolt-on -hommiin jäänyt No onpahan uuden mallin keppi...
Viime päivät ovat vierähtäneet hitsaushommissa, kun runkorakenteista paljastui kivoja yllätyksiä. Ei ole paljon kotelosuojaa tehtaalla suihkittu Nyt onneksi hitsaukset finaalissa tältä erää ja pohjamaalit päällä. Huomenna (tänään) Vectran purkuun.
Re: 1986 Kadett E - horroksesta nykyaikaan
Torstaina irtosi Vectrasta moottori. Ei tuosta tekniikanluovuttajasta ole vielä kuvaa, joten laitetaan tähän sellainen.
Ruosteinen kori, kuten näkyy. Paljon ei siis menetetä, vaikka auton matka päättyykin tähän. Ellei sitten joku halua ostaa tätä koria Jos on osille tarvetta, voi kysellä!
Purkamisen jälkeen konetila osoittautui miellyttävän tilavaksi, joten moottorin nostossa ei ollut ongelmia. Kuvassa "väkivahva" X18XE1 ja F17:
Internetin kertomukset pitivät paikkansa, eli vanha etukannake sopii lohkoon suoraan. Moottorille on tarkoitus tehdä vain jakopää ja öljynvaihto. Niin ja laatikko tosiaan vaihtuu. Pakosarjaan katkesi kaksi pulttia, jotka pitää porata pois. Moottorissa ei ollut mitään vikoja ennestään. Imusarja on melkoisen iso, toivottavasti ei ota hammastankoon tai jarrutehostajaan kiinni.
Sähköhommaa tietysti löytyy, tällä hetkellä pyrkimyksenä on moottorin johtosarjan lisäksi liittää vain tuo OBD-pistoke (kelpaa lukea Kadettista vikakoodeja! ) ja pakollinen ajonesto, niin ei mene liian monimutkaiseksi. Tuota ajoneston boksia mallailinkin jo Kadettin virtalukon ympärille, pientä muokkausta vaatii että mahtuu.
Lainaus Tekniikan vaihdot -puolelta:
Kai tuo OBD-pistoke toimii, vaikkei kaikkia johtoja kytkisikään? Esim. ilmastoinnilta tulee sellaisia johtoja, jotka jäävät pois.
Myös Vectran jäähdytin on tarkoitus ottaa käyttöön. Mahtuu paikalleen melko suoraan. Vectran 2-nopeuksinen flekti on johtosarjoineen turhan monimutkainen kytkettävä, ja ajattelinkin siksi korvata Vectran jäähdyttimen 3-napaisen lämpöanturin 2-napaisella ja käyttää Kadettin flektisähköjä jäähdyttimelle sopivan kokoisen tarvikeflektin kanssa.
Pakoputkistoa en ole vielä miettinyt, katkaisin alkukäyrän poikki katin edestä.
Ruosteinen kori, kuten näkyy. Paljon ei siis menetetä, vaikka auton matka päättyykin tähän. Ellei sitten joku halua ostaa tätä koria Jos on osille tarvetta, voi kysellä!
Purkamisen jälkeen konetila osoittautui miellyttävän tilavaksi, joten moottorin nostossa ei ollut ongelmia. Kuvassa "väkivahva" X18XE1 ja F17:
Internetin kertomukset pitivät paikkansa, eli vanha etukannake sopii lohkoon suoraan. Moottorille on tarkoitus tehdä vain jakopää ja öljynvaihto. Niin ja laatikko tosiaan vaihtuu. Pakosarjaan katkesi kaksi pulttia, jotka pitää porata pois. Moottorissa ei ollut mitään vikoja ennestään. Imusarja on melkoisen iso, toivottavasti ei ota hammastankoon tai jarrutehostajaan kiinni.
Sähköhommaa tietysti löytyy, tällä hetkellä pyrkimyksenä on moottorin johtosarjan lisäksi liittää vain tuo OBD-pistoke (kelpaa lukea Kadettista vikakoodeja! ) ja pakollinen ajonesto, niin ei mene liian monimutkaiseksi. Tuota ajoneston boksia mallailinkin jo Kadettin virtalukon ympärille, pientä muokkausta vaatii että mahtuu.
Lainaus Tekniikan vaihdot -puolelta:
Tämä piti paikkansa: ajoneston boksin takaa löytyi toisen Vectra B:n rekisterinumero. Ajonesto ja ECU on siis tähänkin joskus vaihdettu toisesta autosta...
Kai tuo OBD-pistoke toimii, vaikkei kaikkia johtoja kytkisikään? Esim. ilmastoinnilta tulee sellaisia johtoja, jotka jäävät pois.
Myös Vectran jäähdytin on tarkoitus ottaa käyttöön. Mahtuu paikalleen melko suoraan. Vectran 2-nopeuksinen flekti on johtosarjoineen turhan monimutkainen kytkettävä, ja ajattelinkin siksi korvata Vectran jäähdyttimen 3-napaisen lämpöanturin 2-napaisella ja käyttää Kadettin flektisähköjä jäähdyttimelle sopivan kokoisen tarvikeflektin kanssa.
Pakoputkistoa en ole vielä miettinyt, katkaisin alkukäyrän poikki katin edestä.