Calibra takaveto
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Siikainen city
- Viesti:
Calibra takaveto
Omistin vuosia takaperin etuvetoisen calibran, taka-akselia tuijotellessa heräsi mielenkiinto asentaa moottori pitkittäin. Aihioksi löytyi vähän ajettu tekniikan corsaan luovuttanut 4x4 turbo calibra (pieni virhe)
Kilpikonna edessä, takaveto takana.
kojelauta ym. purettu
nestemäinen kytkin piti saada.
Valmiimpaa tunnelia
vielä valmiimpaa tunnelia
todella valmista sisustaa, vaihdekepin nuppia sai metsästää, onneks löyty omista varastoista.
Moottorin asentelua
Suhteellisen vakio uudelleen kasattu c20ne ajokunnossa ja ajettuna
Jossain kohtaa asentelin kynätolpat eteen. Korkeussäätö on henkilöille jotka ei ole varmoja mitä haluavat, minä halusin hyvän ajettavan. Iskareina bilstein säädettevät edessä ja takana. Etuakseliin laitoin uretaani puslat, taakse tarvis tehdä jotain hitsaamista kun camber 17" vanteen reunasta mitattuna on 30mm ja auraus 0mm
Tuolla vähän lisää kuvia https://vilderi.kuvat.fi/kuvat/calibra/
Mittariksi laitoin kadetista dikitaalia, pulssin saamiseen auttoi tältä foorumilta löytynyt henkilö suunnittelemalla pienen piirilevyn joka muunsi abs anturin signaalin mittarille sopivaksi, ohjelmoitavissa mittarivirhe pois.
Megasquirt 1 v3.0 tuli asennettua vag puolilla jossain kohtaa, kiinteä paineisena 850cc suuttimilla. Tavoitteena todistaa itselle että huonoinkin nykyaikainen moottorinohjaus osaa sähköisesti korjata sen että imusarjan paine vaihtelee ja suuttimen tuotto on muuttuvainen. Testin tavoitteena polttoainejärjestelmä joka vie sähköä 0W.
Autolla tuli rullattua reilu 30tkm pitkin suomea, ekassa kuvassa näkyvän etuvetoisen kilvillä. Ennen tätä tuli oltua mukana fhra/trafi poikkeuslupa "helpoituksessa", mainintakin löytyy jostain v8 lehdestä. Rikokseen tuli ryhdyttyä siinä kohtaa kun kylillä MUSTALAINEN tuli vasemmalta kolmion takaa vaimon eteen ja syyllistä aiheutuneisiin vahinkoihin etsiessä törmäsin poliisin kommenttiin: Ei se riitä että kuski on nähty, auton merkki ja erityisen tarkka persoonallinen tuntomerkki on havaittu, autoa ei pystytytä tunnistamaan koska rekisterikilpi puuttuu. Toinen oikeudentajua muuntava tekijä oli se, että päihtyneenä kirjoitettu perustelu viimeisimpiin rakentelu säädöksiin meni läpi. Koski kohtaa jossa ruiskun asennus olisi automaattisesti tuonut enemmän tehoa kuin ennen.
Päätin ottaa siis riskin ottamalla tunnisteet toisesta ajoneuvosta ettei syyllisty isompiin rikoksiin, punainen, opel, calibra, katsastettu, verot ja vakuutukset OK.
Auton on ollut nyt levolla yli vuoden, moottori on vaihtumassa y22xe omegan moottoriin. Kaikki saatavilla oleva kulutusosa luonnollisesti vaihdetaan, joten moottori on levällään.
Ilman vastoinkäymisiä ei kasaaminen ole sujunut, siivosin tallin nurkasta x20xev moottorin osia ja heitin päätymmäisen runkolaakerikaulan romuun.
Onneksi nurkista löytyi c20ne lohkosta varaosa jonka työvarat oli kunnossa. Ja luonnollisesti kone tilanteen korjaamiseksi...
tässä oltiin vielä onnellisia:
tässä alkoi patti otsassa jo laskea:
tässä oltiin jo muutaman satasen kohdalla onnesta:
Tässä kohtaa oltiin jo tyytyväisiä:
jaajo siellä selittelee tekovehkeen valmistusta.
turboksi tulossa garret kuulalaakeri GT2854R, jos en ihan väärin muista, moottorinohjaus.
Ennen joulua ajatelin moottorin laittaa nippuun, moottorinohjaukseksi tulossa kdfi mahdollisesti alkuperäisellä puolalla. Tehotaivoitteena R25 kestävyys ja mukava herääminen jo alhaalta.
Kilpikonna edessä, takaveto takana.
kojelauta ym. purettu
nestemäinen kytkin piti saada.
Valmiimpaa tunnelia
vielä valmiimpaa tunnelia
todella valmista sisustaa, vaihdekepin nuppia sai metsästää, onneks löyty omista varastoista.
Moottorin asentelua
Suhteellisen vakio uudelleen kasattu c20ne ajokunnossa ja ajettuna
Jossain kohtaa asentelin kynätolpat eteen. Korkeussäätö on henkilöille jotka ei ole varmoja mitä haluavat, minä halusin hyvän ajettavan. Iskareina bilstein säädettevät edessä ja takana. Etuakseliin laitoin uretaani puslat, taakse tarvis tehdä jotain hitsaamista kun camber 17" vanteen reunasta mitattuna on 30mm ja auraus 0mm
Tuolla vähän lisää kuvia https://vilderi.kuvat.fi/kuvat/calibra/
Mittariksi laitoin kadetista dikitaalia, pulssin saamiseen auttoi tältä foorumilta löytynyt henkilö suunnittelemalla pienen piirilevyn joka muunsi abs anturin signaalin mittarille sopivaksi, ohjelmoitavissa mittarivirhe pois.
Megasquirt 1 v3.0 tuli asennettua vag puolilla jossain kohtaa, kiinteä paineisena 850cc suuttimilla. Tavoitteena todistaa itselle että huonoinkin nykyaikainen moottorinohjaus osaa sähköisesti korjata sen että imusarjan paine vaihtelee ja suuttimen tuotto on muuttuvainen. Testin tavoitteena polttoainejärjestelmä joka vie sähköä 0W.
Autolla tuli rullattua reilu 30tkm pitkin suomea, ekassa kuvassa näkyvän etuvetoisen kilvillä. Ennen tätä tuli oltua mukana fhra/trafi poikkeuslupa "helpoituksessa", mainintakin löytyy jostain v8 lehdestä. Rikokseen tuli ryhdyttyä siinä kohtaa kun kylillä MUSTALAINEN tuli vasemmalta kolmion takaa vaimon eteen ja syyllistä aiheutuneisiin vahinkoihin etsiessä törmäsin poliisin kommenttiin: Ei se riitä että kuski on nähty, auton merkki ja erityisen tarkka persoonallinen tuntomerkki on havaittu, autoa ei pystytytä tunnistamaan koska rekisterikilpi puuttuu. Toinen oikeudentajua muuntava tekijä oli se, että päihtyneenä kirjoitettu perustelu viimeisimpiin rakentelu säädöksiin meni läpi. Koski kohtaa jossa ruiskun asennus olisi automaattisesti tuonut enemmän tehoa kuin ennen.
Päätin ottaa siis riskin ottamalla tunnisteet toisesta ajoneuvosta ettei syyllisty isompiin rikoksiin, punainen, opel, calibra, katsastettu, verot ja vakuutukset OK.
Auton on ollut nyt levolla yli vuoden, moottori on vaihtumassa y22xe omegan moottoriin. Kaikki saatavilla oleva kulutusosa luonnollisesti vaihdetaan, joten moottori on levällään.
Ilman vastoinkäymisiä ei kasaaminen ole sujunut, siivosin tallin nurkasta x20xev moottorin osia ja heitin päätymmäisen runkolaakerikaulan romuun.
Onneksi nurkista löytyi c20ne lohkosta varaosa jonka työvarat oli kunnossa. Ja luonnollisesti kone tilanteen korjaamiseksi...
tässä oltiin vielä onnellisia:
tässä alkoi patti otsassa jo laskea:
tässä oltiin jo muutaman satasen kohdalla onnesta:
Tässä kohtaa oltiin jo tyytyväisiä:
jaajo siellä selittelee tekovehkeen valmistusta.
turboksi tulossa garret kuulalaakeri GT2854R, jos en ihan väärin muista, moottorinohjaus.
Ennen joulua ajatelin moottorin laittaa nippuun, moottorinohjaukseksi tulossa kdfi mahdollisesti alkuperäisellä puolalla. Tehotaivoitteena R25 kestävyys ja mukava herääminen jo alhaalta.
Re: Calibra takaveto
Hyvä lisää näitä!
Uteliaisuudesta kysyn miten toteutit lämppärin kennon putket?
-Vesku
Uteliaisuudesta kysyn miten toteutit lämppärin kennon putket?
-Vesku
rwd calibra
Re: Calibra takaveto
Hieno projekti!
Laatikon kestoa yllättävää kyllä lisää isohko ahdin vaikka tehoa tuleekin enempi,vääntöpiikki nousee ylemmäs.
Noi muutamat lauseet jättäisin kuitenkin pois,ihmiset osaavat olla yllättävän kateellisia.
Laatikon kestoa yllättävää kyllä lisää isohko ahdin vaikka tehoa tuleekin enempi,vääntöpiikki nousee ylemmäs.
Noi muutamat lauseet jättäisin kuitenkin pois,ihmiset osaavat olla yllättävän kateellisia.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Calibra takaveto
Mielenkiintoinen projekti, mutta muutaman lauseen olisin jättänyt aloituspostauksesta pois.
JEEEEEEEEEEEEE!
Re: Calibra takaveto
Mulla on ollut rekisterissä/kilvissä neljä vuotta.
Ja niin on tämäkin calikka ollut käsittääkseni jo pidemmän aikaa...
-Vesku
rwd calibra
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Siikainen city
- Viesti:
Re: Calibra takaveto
Juu ei saa helpolla kilpiin, 4x4 on etuvetoisen perusteinen ja takapyörät on pois kytkettävät. Poikkeuslupa tai niin kun nyt on toimittu.
Kokeilin 20mm paksuun levyyn jyrsiä tuollaisen muotoa vaihtavan kanavan, että saa 10mm törörrävään pyöreään putkeen jatkaa vesijohto osilla. Toimi hyvin.
Ei taida ihan jouluksi olla moottori kasassa, tai tiedä häntä.
Lämppärin kennon putket sopii ihan hyvin alkuperäiseen paikkaansa, jotain pientä modausta saattoi tulla koteloon alareunaan.
Kokeilin 20mm paksuun levyyn jyrsiä tuollaisen muotoa vaihtavan kanavan, että saa 10mm törörrävään pyöreään putkeen jatkaa vesijohto osilla. Toimi hyvin.
Ei taida ihan jouluksi olla moottori kasassa, tai tiedä häntä.
Lämppärin kennon putket sopii ihan hyvin alkuperäiseen paikkaansa, jotain pientä modausta saattoi tulla koteloon alareunaan.
-
- 'Admiral'
- Viestit: 173
- Liittynyt: 20 Maalis 2013, 12:31
- Paikkakunta: kaustinen
Re: Calibra takaveto
hienoa tekemistä
rekord coupe 2,5 -70
senator A1 3,0 -78
omega 3000 12v -89
Calibra 4x4 turbo
Omega 3000 24v
senator A1 3,0 -78
omega 3000 12v -89
Calibra 4x4 turbo
Omega 3000 24v
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Siikainen city
- Viesti:
Re: Calibra takaveto
https://vilderi.kuvat.fi/kuvat/calibra/2018/etuveto/
Tuosta autosta muutama sananen... Melko monta vuotta se seisoi pihalla ja kelpo hometta keräsi. Pelkkä penkkien vaihto ei auttanut väsymykseen ym. oireisiin. Tänään päätin laittaa tuon leimalle valmiiseen kuntoon, käyttiksenä oleva mitsu karisma alkaa tuntumaan useamman ooppelin jälkeen aivan hirveältä valinnalta. En pääse mitenkään auton sieluun kiinni, saati sitten löydä teknistä tukea. Pari kuukautta takasin kaikki auton valot sammuivat enkä löytänyt mitsuun kytkentäkaaviota tai mitään järkevää selitystä. Virtalukot ja viikset kävin läpi, releet ja sulakkeet myös. Ei valoa... korjasin tekemällä ihan omat sähköt. Obd pistoke ei myöskään toimi, eli ei leimasta läpi. No, paska mikä paska, ooppelia tekee mieli kun se on tuttua touhua.
Tuo etuveto on palvellut aina silloin tällöin, perus c20ne.
Lattiassa on melkoinen reikä ja sisusta on melkoisesti jonkun ES ja kalja lähtöisen sienen alustana. Pientä huumoria on tien päällä ollut, ylävesiletku lähti kesken ajon irti. Työkaluja on autossa kun tulee koneita korjattua pitkin maakuntia, ja oli takaluukussa litra pakkasnestettä ja toinen lasinpesua. Vaan eipä lähtenyt vesi kiertämään, nestettä puuttui. Lunta paisariin ja sehän ei pienestä pakkasesta johtuen sulanut. Nesteet oli loppu ja auto keskellä ei mitään. Onneksi ennen matkaa oli juotu, joten puuttuvat pisarat löytyi lähempää kun lähin vessa. Ja juuri kriittinen määrä nestettä löytyi, tällä liemellä mentiin monta kuukautta. Tänään lämppärin kennon kustessa pitkin lattiaa tuli mieleen mitä settiä sieltä tulikaan ulos.
Saattaa olla ettei auta lattiamaton, muovien ym. pesu siihen että tuotos on homeessa, mutta yritetään. Tuo henkinen puoli saattaa olla kaikkein vaikein, saattaa oireita tulla vaikka ei ärsykettä enää olisikaan.. Tänään tuli altistuttua kelvollisesti, silmät on herkkänä.
Mistään mielikuvitus sienestä ei ole nyt puhetta:
Jos joku tunnistaa tuon kukinnon tutuksi niin käskekää sen mennä kotiinsa.
Tuosta autosta muutama sananen... Melko monta vuotta se seisoi pihalla ja kelpo hometta keräsi. Pelkkä penkkien vaihto ei auttanut väsymykseen ym. oireisiin. Tänään päätin laittaa tuon leimalle valmiiseen kuntoon, käyttiksenä oleva mitsu karisma alkaa tuntumaan useamman ooppelin jälkeen aivan hirveältä valinnalta. En pääse mitenkään auton sieluun kiinni, saati sitten löydä teknistä tukea. Pari kuukautta takasin kaikki auton valot sammuivat enkä löytänyt mitsuun kytkentäkaaviota tai mitään järkevää selitystä. Virtalukot ja viikset kävin läpi, releet ja sulakkeet myös. Ei valoa... korjasin tekemällä ihan omat sähköt. Obd pistoke ei myöskään toimi, eli ei leimasta läpi. No, paska mikä paska, ooppelia tekee mieli kun se on tuttua touhua.
Tuo etuveto on palvellut aina silloin tällöin, perus c20ne.
Lattiassa on melkoinen reikä ja sisusta on melkoisesti jonkun ES ja kalja lähtöisen sienen alustana. Pientä huumoria on tien päällä ollut, ylävesiletku lähti kesken ajon irti. Työkaluja on autossa kun tulee koneita korjattua pitkin maakuntia, ja oli takaluukussa litra pakkasnestettä ja toinen lasinpesua. Vaan eipä lähtenyt vesi kiertämään, nestettä puuttui. Lunta paisariin ja sehän ei pienestä pakkasesta johtuen sulanut. Nesteet oli loppu ja auto keskellä ei mitään. Onneksi ennen matkaa oli juotu, joten puuttuvat pisarat löytyi lähempää kun lähin vessa. Ja juuri kriittinen määrä nestettä löytyi, tällä liemellä mentiin monta kuukautta. Tänään lämppärin kennon kustessa pitkin lattiaa tuli mieleen mitä settiä sieltä tulikaan ulos.
Saattaa olla ettei auta lattiamaton, muovien ym. pesu siihen että tuotos on homeessa, mutta yritetään. Tuo henkinen puoli saattaa olla kaikkein vaikein, saattaa oireita tulla vaikka ei ärsykettä enää olisikaan.. Tänään tuli altistuttua kelvollisesti, silmät on herkkänä.
Mistään mielikuvitus sienestä ei ole nyt puhetta:
Jos joku tunnistaa tuon kukinnon tutuksi niin käskekää sen mennä kotiinsa.
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Siikainen city
- Viesti:
Re: Calibra takaveto
Sen piti vielä sanoa että nuo penkit on jo hävitetty ja korvattu toisilla...
Re: Calibra takaveto
Oon mä monen moista nähny mutta toi takapenkki ON karun näköinen. On ollu itiötön ilma piukassa ton sisustan kans.
-Vesku
-Vesku
rwd calibra
Re: Calibra takaveto
Eipä tuo kummosta vaadi syntyäkseen,kaljat/jotkut juomat penkille ja vuoden seisonta pihalla,puhtaisiin penkkeihin hometta ei juuri tuukkaan.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Calibra takaveto
Varmasti on pahempiakin matkan varrelle osunut mutta ei niistä sen enempää...
Meinaan enempi sitä kun allerginen/itiö herkkä ihminen siivoaa tuota tai jopa ajelee sillä
-Vesku
rwd calibra
-
- OCF Member 2017
- Viestit: 1629
- Liittynyt: 28 Tammi 2003, 02:00
- Paikkakunta: Siikainen city
- Viesti:
Re: Calibra takaveto
Oon hyvin uskoton ja syntinen ihminen, mutta vuoden ajelu penkkien vaihdon jälkeen vähän paremmalla siivoamisella sai kyllä uskomaan että tuossa autossa on sitä jotain. Perus vuotava pakoputki selittää väsymyksen ja kaiken muunkin, mutta tänään ilmaantuneet oireet viimeistään sulkee helpot asiat pois. En käyttänyt autoa sekuntiakaan suljetuin/avoimin autotallin ovin vaikka todennäköisesti nykyinen on/off/ex rouva antaisi sillekkin tapahtumalle useasti aihetta.