Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa. Ei se kolmea kuukautta ehjänä pysynyt

Esittele Opel-projektisi tai autosi
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

petrisa kirjoitti: 01 Kesä 2018, 12:38 Omatoimista tutkimista putkivuodon selvittämiseksi :wink:

Useat testerit näyttävät sekä laskennallisen että mitatun ilmamassan. Laskennallinen perustuu ECU päätelmään oletetusta ilmamassasta, johon vaikuttaa mm. kaasuläppäkotelon aukeama, imusarjan paine (MAP). Sitten IMM antaa sen minkä putkessa ilmansuodattimen jälkeen virtaa mitattuna. Mikäli noissa kahdessa ilmamassa-arvossa on kovasti heittoa on jossain IMM - imusarja välillä vuoto.

Tasakaasulla normiajossa (ja tyhjäkäynnillä) ahdin ei ahda, joten putkistossa oleva vuoto vetää ilmaa koneeseen, mikä siten alentaa IMM mittaamaa arvoa. Sopeutus on IMM mukaan nyt pielessä ja seos pyrkii menemään laihalle, jota sitten lambda säätö korjaa. Eli mitattu arvo on nyt selvästi alhaisempi kuin laskennallinen.

Samaten ahdettaessa ahdin pukkaa nyt putkeen paineen, joka sitten karkaa vuotokohdasta "harakoille". Nyt asia kääntyy toisinpäin. Vuoto on alentanut ylipainetta imusarjassa (MAP), kaasuläppä on reilusti auki ja IMM mittaa suurta ilmamassaa. Kaasuläpän ja MAP mukaan laskettu ilmamassa jää nyt pienemmäksi kuin mitattu (IMM). Nyt kiihdytyksessä seos meneekin rikkaalle. Tämä ei kuitenkaan vaikuta sopeutukseen käänteisesti, koska lambdasäätö ei ole kiihdytyksissä toiminnassa. Periaatteessa ahtimen ahtaessa nyt pitäisi kuulua jostain suhinaa, kun ilmaa pukkaa paineella ulos.

Mikäli tuollainen testerimittaus ei ole mahdollista nyt tässä omatoimisesti, niin vuotoa voi yrittää paikallistaa tyhjäkäynnillä suihkuttamalla "starttipilottia" tuonne IMM - imusarja väliselle alueelle. Vuotokohdasta kone imaisee ainetta sisään ja tyhjäkäynti nousee hetkeksi. Tälläkään nyt ei aina vuotoa löydä, mutta voipahan kokeilla.
Täytyypä käydä nämä läpi. Potentiaalinen paikka on öljypohjan alta menevä ahtoputki, se ainakin on joskus raapaissut johonkin.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

demosta kirjoitti: 02 Kesä 2018, 12:36
Täytyypä käydä nämä läpi. Potentiaalinen paikka on öljypohjan alta menevä ahtoputki, se ainakin on joskus raapaissut johonkin.
Saattaapa hyvinkin sitten olla tuohon ko. putkeen kiinnittyvät joustavat kumiletkut klemmareistaan korkanneet liki irti "törmäyksen" voimasta :wink: .
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Mulla auto toimi sen 20tkm moitteetta ja tuli kyllä annettua kenkääkin sille. Kaikki murheet tähän tuli heti ohjelmoinnin jälkeen niin aika epätodennäköistä on joku reikä ahtolinjoissa tai ilmalinjoissa. Puolat nyt vanhempana kyykkää helposti softattuna niinkuin mullekin kävi yhden Z20NETin kanssa kargin softan jälkeen. En nyt sano että vika on softassa välttämättä mutta kummalliselta tuntuu kun pian repullinen osia vaihdettu arvailemalla.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

vectraTBO kirjoitti: 03 Kesä 2018, 13:12 Mulla auto toimi sen 20tkm moitteetta ja tuli kyllä annettua kenkääkin sille. Kaikki murheet tähän tuli heti ohjelmoinnin jälkeen niin aika epätodennäköistä on joku reikä ahtolinjoissa tai ilmalinjoissa. Puolat nyt vanhempana kyykkää helposti softattuna niinkuin mullekin kävi yhden Z20NETin kanssa kargin softan jälkeen. En nyt sano että vika on softassa välttämättä mutta kummalliselta tuntuu kun pian repullinen osia vaihdettu arvailemalla.
Jaaha, sitäpä en tiennyt/muistanut, että nämä ongelmat olivat oikeastaan alkaneet ohjelmoinnin jälkeen. Toki tietenkin yksi sopiva vika aiheuttaa useita erilaisia murheita niin, ettei siellä välttämättä ole montaa eri vikaa. Huonolla tuurillakin sitten se vika vain ilmaantui ohjelmoinnin jälkeen.

Kaikki on mahdollista ja voi ohjelmassakin olla jokin vika. Tullut jokin inhimillinen erehdys tai jokin mennyt ohjelmoinnissa "poikittain". Ehkä kuitenkin kannattaisi noiden tapahtumien perusteella ohjelmoida auto uudelleen. Saabfoorumin @Tobbana voisi auttaa tuossa uudelleen ohjelmointiasiassa. Iisalmi ei kai Jyväskylästä ole nyt niin mahdottoman kaukana, jos nyt autolla voi sinne asti ajaa. Etukäteen vain yhteyttä ko. henkilöön auton tietojen kera niin hän hommaa softan valmiiksi. Ellen väärässä ole niin jcarlsonilta softa hänelle tulee, niinkuin monelle muullekin.

En usko, että missään pajalla, poislukien ProCarService, asiaan tulee sen kummemmin selvyyttä. Rahat kyllä vain menee :( .

Vielä yksi juttu tuli mieleen.
Tuliko ohjelmoinnin yhteydessä tai heti sen jälkeen vaihdettua öljyttävä vapaavirtausilmanputsari?
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

petrisa kirjoitti: 03 Kesä 2018, 15:03
Vielä yksi juttu tuli mieleen.
Tuliko ohjelmoinnin yhteydessä tai heti sen jälkeen vaihdettua öljyttävä vapaavirtausilmanputsari?
Autossa orkkis ilmansuodatin.
Joo, heti ekalla koeajolla ohjelmoinnin jälkeen auto alkoi käymään Laihalla, ja muutaman startin jälkeen se sen vikavalon sytytti. Karg meinasi, että b-pumppu vois olla antautumassa. Vaan ei se vika siinä ollut. Eikä muissakaan osissa, näköjään.

Autoon on nyt vaihdettu kaikki puolat, uusia alkuperäisiä. Ja ne tulpatkin uusittu 6tkm sitten ngk tuotoksiin.

Kylläpä se kohta on kokeiltava uutta softaa. Tietenkin nyt ennen sitä tehtävä suuttimille putsausoperaatio ja ne linjat tarkastettava. Sitten alkaa olemaan ideat vähissä 😂
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

demosta kirjoitti: 03 Kesä 2018, 23:55
Joo, heti ekalla koeajolla ohjelmoinnin jälkeen auto alkoi käymään Laihalla, ja muutaman startin jälkeen se sen vikavalon sytytti.

Softassa tai softauksessa mennyt jokin pieleen. Ei tuossa nyt oikein voi muuhun tulokseen tulla.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

petrisa kirjoitti: 04 Kesä 2018, 00:07
demosta kirjoitti: 03 Kesä 2018, 23:55
Joo, heti ekalla koeajolla ohjelmoinnin jälkeen auto alkoi käymään Laihalla, ja muutaman startin jälkeen se sen vikavalon sytytti.

Softassa tai softauksessa mennyt jokin pieleen. Ei tuossa nyt oikein voi muuhun tulokseen tulla.

Kyllä tässä nyt alkaa olemaan vaihtoehdot vähissä, että siihen se on kallistuttava pian..
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

En itse muistanut tai huomannut aiemmista kirjoituksista, että tuo "laihan seoksen" vika tuli heti samatien softauksen jälkeen. Kun mitään muuta fyysistä muutosta autoon ei ole tehty, niin vian täytynee olla softassa.

Olisi todella epätodennäköinen juttu, että jokin trionic 8 järjestelmään kuuluva osa tai osat olisivat nimenomaan rikkoutuneet juuri tuolloin. Softauksen seurauksena voi kovemmissa kiihdytyksissä sitten (ahdot kasvaa, ilmamassa kasvaa jne) alkaa oireita tulemaan, mikäli jokin osa on jo menettänyt ominaisuutensa.

Kun asiaa vähän pohtii, niin tämä sopeuttamisongelma -> laiha seos -> vikaoodi tapahtuu ihan normiajossa, ei missään täyskiihdytyksessä. Homma mennee tuolloin ihan samalla tavalla oli siellä ECUssa vakio- tai virisofta. Esim. bensapumpun huono toiminta olisi oireillut jo vakiosoftalla tai siten vasta kovemmilla imusarjan ylipaineilla (kovemmat ahdot), kun suuttimien painetta on tarvetta lisätä eikä pumppu tuotakaan sitä tarpeeksi.

Syyhän voi olla niinkin yksinkertainen, kun softassa on määritelty isommat suuttimet kuin mitä autossa on. Softa olettaa suuttimet isommiksi ja pitää täten niitä auki lyhyemmän ajan kuin mitä nyt pitäsi. Seos menne nyt laihalle ja sopeuttaminen (polttoaine-ilmaseos) ei mene softan mukaan kohdalleen tietyissä rajoissa.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

petrisa kirjoitti: 04 Kesä 2018, 10:06 En itse muistanut tai huomannut aiemmista kirjoituksista, että tuo "laihan seoksen" vika tuli heti samatien softauksen jälkeen. Kun mitään muuta fyysistä muutosta autoon ei ole tehty, niin vian täytynee olla softassa.

Olisi todella epätodennäköinen juttu, että jokin trionic 8 järjestelmään kuuluva osa tai osat olisivat nimenomaan rikkoutuneet juuri tuolloin. Softauksen seurauksena voi kovemmissa kiihdytyksissä sitten (ahdot kasvaa, ilmamassa kasvaa jne) alkaa oireita tulemaan, mikäli jokin osa on jo menettänyt ominaisuutensa.

Kun asiaa vähän pohtii, niin tämä sopeuttamisongelma -> laiha seos -> vikaoodi tapahtuu ihan normiajossa, ei missään täyskiihdytyksessä. Homma mennee tuolloin ihan samalla tavalla oli siellä ECUssa vakio- tai virisofta. Esim. bensapumpun huono toiminta olisi oireillut jo vakiosoftalla tai siten vasta kovemmilla imusarjan ylipaineilla (kovemmat ahdot), kun suuttimien painetta on tarvetta lisätä eikä pumppu tuotakaan sitä tarpeeksi.

Syyhän voi olla niinkin yksinkertainen, kun softassa on määritelty isommat suuttimet kuin mitä autossa on. Softa olettaa suuttimet isommiksi ja pitää täten niitä auki lyhyemmän ajan kuin mitä nyt pitäsi. Seos menne nyt laihalle ja sopeuttaminen (polttoaine-ilmaseos) ei mene softan mukaan kohdalleen tietyissä rajoissa.
Totta. Hyvä pointti tuo suutinhomma. Tässähän on siniset 261cc suuttimet. Jos inhimillinen erehdys tullut, ja luullut että onkin 350cc harmaat.. saakos mistään katsottua, että mitkä suuttimet siellä ohjelmassa on?
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Eipä se taida onnistua muutoin tarkistaa softaa kuin näillä ohjelmilla ja laitteilla: https://txsuite.org/
Tarvitaan siis T8suite- sekä Trionic CAN Flasher- ohjelmistot. Lisäksi aito ELM327 obd-usb palikka.
Voi jopa tehdä softaa itsekin, jos osaa ja uskaltaa :D .

Kannattaa ottaa yhteyttä kuitenkin tämän sivuston: https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?t=165983
yhteyshenkilöihin niin saa JC:n softaa. Tämä linkki sallittakoon tällä foorumilla johtuen tästä Z20NET koneesta joka vastaa Saabin B207E/L- konetta.

Joo, tuo suutin juttu voi hyvinkin olla pielessä softassa, varsinkin, kun usein ne vaihdetaan isompiin niistä vakioista softauksen yhteydessä. Näin ainakin biopoweroinnissa (re85 -softa). Nyt on voinut tämä tieto lipsahtaa myös tähän softaan.
Siniset on ne vakiot 175hv malleissa vanhemmissa, sitten myöhemmin tullut nuo isommat harmaat käyttöön (ainakin Saabeissa). Aeroissa on jo vakiona ollut lähtökohtaisesti isommat vihreät suuttimet. Itselläni muun muassa nuo siniset vaihtuivat vihreisiin softauksen yhteydessä. Lähinnä johtuen etanolihommasta.
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
whathifi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1842
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 13:15
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja whathifi »

Empäs ole foorumilla aikoihin pyörinyt.
Mulle tuli muutama kesä sitten Kargin softa, kotimatkalla alko pukkaamaan hälyä laihasta seoksesta, tosin tämän sain selville vasta kotona kun ei ollut läppäri mukana, oletin että ahtopuolelta jtn herjaa kun logituksen aikana ei ilmamäärät täysin vastanneet pyyntiä.

Opcom näytti että fuel trimmit ihan tapissa, ei pysty lambda korjaamaan, välillä ne oli taas ihan ok. Auto nyki kun reippaammin kaasuttelit.
Loppujen lopuksi käytettiin vakio softa sisässä ja taas virisofta sisään, niin johan alkoi toimimaan. Kompuutterit näytti että ohjelma meni täysin oikein sisään, mutta sielläpä oli bitti vinossa ollut alunperin. Käytin vielä techin päässä merkkiliikkessä vahvistukseksi het oikein viimeisinä oljen kortena ja sama tuomio, laihalla käy.

oli kuule vaikka mitä teoriaa ilmassa, suuttimet vuotaa, ei riitä bensanpaine, imuvuotoja, bybassin kalvo rikki pla pla.. mitään vikaa ei mistään löytynyt. "muutama" osa tuli vaihdeltua, ei nyt turhaan kun kilsoja jo takana, mutta olisha nuo fyffet voinu muuallekki syyt

EDIT: Nyt luin kokonaan tän topicin, perkkeles just samat oireet kun mulla, voin lyödä kepekset vetoa että softalla korjaantuu :ruoska:
Vectra C Estate -07
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

^ Kyllä se varmaan juuri noin on.
Joku mennyt ohjelmoinnissa pieleen tai siten ohjelmassa on jokin tieto väärä (esim. suuttimet).
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
demosta
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 158
Liittynyt: 01 Huhti 2011, 23:30
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja demosta »

whathifi kirjoitti: 06 Kesä 2018, 04:42 Empäs ole foorumilla aikoihin pyörinyt.
Mulle tuli muutama kesä sitten Kargin softa, kotimatkalla alko pukkaamaan hälyä laihasta seoksesta, tosin tämän sain selville vasta kotona kun ei ollut läppäri mukana, oletin että ahtopuolelta jtn herjaa kun logituksen aikana ei ilmamäärät täysin vastanneet pyyntiä.

Opcom näytti että fuel trimmit ihan tapissa, ei pysty lambda korjaamaan, välillä ne oli taas ihan ok. Auto nyki kun reippaammin kaasuttelit.
Loppujen lopuksi käytettiin vakio softa sisässä ja taas virisofta sisään, niin johan alkoi toimimaan. Kompuutterit näytti että ohjelma meni täysin oikein sisään, mutta sielläpä oli bitti vinossa ollut alunperin. Käytin vielä techin päässä merkkiliikkessä vahvistukseksi het oikein viimeisinä oljen kortena ja sama tuomio, laihalla käy.

oli kuule vaikka mitä teoriaa ilmassa, suuttimet vuotaa, ei riitä bensanpaine, imuvuotoja, bybassin kalvo rikki pla pla.. mitään vikaa ei mistään löytynyt. "muutama" osa tuli vaihdeltua, ei nyt turhaan kun kilsoja jo takana, mutta olisha nuo fyffet voinu muuallekki syyt

EDIT: Nyt luin kokonaan tän topicin, perkkeles just samat oireet kun mulla, voin lyödä kepekset vetoa että softalla korjaantuu :ruoska:
Hyvä että löytyi kohtalotovereita ! Sunnuntaille vähän sovittiin miittinkiä Iisalmeen saabklubin "tobbana":n kanssa. Otetaan softa talteen, se käy jcarlsonilla synnissä. Tehdään muutokset, jos tarve ja lyyään boksiin.
petrisa
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1579
Liittynyt: 08 Elo 2010, 12:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Kyllä varmaan nyt kuntoon tulee :worship:
OpCom + VCDS: vikakoodi@gmail.com
whathifi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1842
Liittynyt: 20 Huhti 2005, 13:15
Paikkakunta: Saarijärvi

Re: Vectra GTS 2.0T käyttiksen ylläpitoa

Viesti Kirjoittaja whathifi »

Minä silloin virittelin jo t8 suiten käyttöön ja sen toisen liittyvän ohjelman, sieltä saa sen stage1 softan suoraan otettua joka varmasti toimii, tuo vanha hp läppäri joka vartavasten on pelkästään opcomille mulla, ei herättänyt hirveästi luottamusta ja ecun tuho mielessä jätin kikkailut ja köröttelin suoraan Kargille silloin.

Tuossa ois toimivat magn. Venat 2kpl, imm, bensapumppu :banghead: :lollis: , biopowerin tulpatki tuli hommattua.. Bensanpaineetkin toveri mittas ja vuodot suuttimilta. Nooh, perinteinen motto ollu meillä: ei pijä aina päästä niin helpolla :)
Vectra C Estate -07
Vastaa Viestiin