Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @ 1137 tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No niin eli yleisön pyynnöstä jorinaa diesel osiosta tutusta, melko paljon ajetusta, '98 G Astrasta - tai lähinnä sen palauttamisesta ajokelpoiseen tilaan.
Kuvia seuraa jahka niitä saan otettua ja koneelle asti.

Jotka eivät ole tupaöljypuolta seuranneet: kyse on '98 mallin farkku Astrasta, 2.0Di ja autenttiseen Suomiautotyyliin p*skimmilla varusteilla, eli Club.
Kärryyn on sahattu 788tkm mittariin (joka ei tarkkaan ottaen pidä paikkaansa, näiden vehkeiden mittarin pyörähtäessä nollaan 700tkm kohdalla.)
Todellinen ajomäärä on kuitenkin noin 793tkm, johtuen siitä että autolla on ajettu yksi kierros 65-profiilin talvirenkaita loppuun ja toinen menossa.

Peurakolarin seurauksena konepelti, lukkopelti, umpiot, puskuri, IC, flekti ja jäähdytin särkyivät.

Otin vakuutusyhtiöltä lunarin sijasta kertakorvauksen ja hankin halvalla saman vuotisen ja värisen varaosa-auton, mutta CDX varusteilla - joka harmillisesti oli kuitenkin 1.6 bensa, joten esim. syyläri ei käy. Kori on neliovinen luiskaperä ja vehje ei pyörittänyt avaimesta.

Elintenluovuttaja-autoa trailerilla kotia kuljettaessa koin kevyesti huvittavaksi että bensa-auton perässä koko yhdistelmän teho/paino suhde oli parempi kuin "lievästi" laiskan Astran yksinään - joskus muinoin vakiona ollessaan...

Tähän mennessä homma on edennyt sen verran että purin luovuttaja-autosta Clubia paremmalla kankaalla verhoillut CDX penkit ja pesin ne irrallaan.
Havaitsin että siinä on myös penkkien airbagit - toisin kuin Clubissa, tämä menettely turvavarusteiden suhteen poistui, kun NCAP yms. alkoivat antaa turvatestien tähtiä vain perushintaan tulevien varusteiden perusteella.

Farkusta olivat etuovien alalaidan maalit alkaneet hankaantua puhki, joten purin CDX sähkölasilliset etuovet talteen.
Korissahan kaiki sähköt tulevat oviaukon liittimelle asti myös ghettomalleissa.
Takaovet eivät neliovisesta käy farkkuun joten otin niistä ovipahvit jotka pitää vielä pestä, jonka jälkeen koko verhoilu on yhtenevä.
Outoa kylläkin CDX takaovissa oli veivi-ikkunat, mutta sähköisten johdotus tuli ovien sisälle asti - no onpahan veivien reiät valmiina.

Purin luovuttajan keulasta puskurin, puskuripalkin, etuflektin, konepellin ja umpiot
Yllättävää kylläkin - huolimatta edellisestä elämästä teinirissaajien autona - luovuttaja-auton puskurissa olevat sumuvalot olivat ehjät ja hyppylangalla syöttäen pelasivat OK. (Ilmeisesti kojelaudan valokatkaisija oli turittu toimimattomaksi, kuten muitakin korin sähköjä)
Puskurissa on toki naarmuja ja lohkolämmittimen liitin on murjottu rikki - arvattavasti aiemmmin mainitusta syystä.
Samaten autoon on joskus vaihdettu (tarvike) schwarz optik umpiot, mutta korkeuden säädön moottoreita ei oltu saatu sattumaan kiinni asiakaspäätyynsä umpion sisällä - joka ei tavallaan yllätä - huomioiden että vilkun polttimoiden pidikkeiden laittaminen oikein paikalleen oli sekin osoittautunut ylivoimaiseksi.
No tämmöisiä juttuja nyt pystyi kohtuudella odottaa löytävänsäkin hankintahinnan perusteella.

Vapautin myös CDX korin väriset helmat, nahkaratin ja "puisen" vaihdekepin nupin.
Keskikonsoli on samaa sarjaa - mutta pitää mitata onko sisäkierron ja AC-napin yms. sisältävä aukko saman levyinen: Clubissa kun on kaksi ja CDX kolme namikkaa. Jos konsoli käy voi sen vaihtaa samalla kun seuraavan kerran uusii ulkolämpömittari yms. monitoiminäytön taustavalon polttimot.

Vaihdekepin ja käsijarrukahvan gaiterit ovat tietysti kuluneet rikki, joten ne voisi vaihtaa nyt samoilla lämpöisillä - kuten myös ratin keskellä olevan airbagin peittävän "nahkan". Se kun tapaa perinteisesti puhjeta kulumalla äänimerkin nappien luota.

Ainut tarvittava osa joka luovuttaja autossa on yhä paikallaan on lukkopelti.
Se kun on valitettavasti hitsaamalla kiinni.
Jos kyse olisi edes jotenkin entisöintiä ansaitsevasta autosta kannattaisi se toki irroittaa purkamalla keulaa niin paljon että kaikki pistehitsit voi avata poraamalla, mutta kun tarkoitus on pelkkä käyttökunnostus, on peltikin tarkoitus irroittaa leikkaamalla siitä mistä se on helpoin hitsata kiinni kohdeautoon.
Pellin irroittamisen jälkeen voi romu-ukon pyytääkin hakemaan luovuttaja-auton jämät paalaukseen.

Jäähdyttimen hankin uuden tarvikkeena ja IC GM originaalin hajoittamolta.

Korjattava auto starttaa hyvin ja ei polta vikavaloa joten sähkö- ja polttoainelaitteet eivät ottaneet kipeää.
Toki vehjettä ei pieniä pihasiirtoja lukuun ottamatta kehtaa käyttää paljoa ilman hajonneen jäähdyttimen ulos päästämiä vesiä.

Seuraavaksi ohjelmassa siis luovuttajan pellin pilkkomista.
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Kunnioitettavat metrit on Astrassa. Eikös tässä ollut woimaa vähän perusmallia enemmän. Kehtaatko avata tuota puolta tarkemmin?
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Olen nähnyt että käyttöautossa n. 100hv/tonni on taso jolla liikkuminen on riittävän vaivatonta eikä paljokaan ajaminen ota liikaa päähän.

No koska otsikon auto oli vakiona mahdottoman laiska tein siihen muutamia muutoksia.

Lopullinen setuppi oli 2.2 mallin ahdin ja suutinkärjet, 1.7 IC ja 2,5" putkisto ja näille hiluille customoitu softa, jonka teki - vielä silloin Suomessa asunut - nimimerkki Dera, elikkä Tuomen Mikko.

Auton, n.180tkm ajettuna, hankittuani idea oli se että runtua tulisi saman verran kuin sillä hetkellä myynnissä olleessa H-Astrassa vihaisimmalla (vakio) dieselillä - joka oli muistaakseni 150hv CDTi. (Omasta G Astrasta jarrutettiin +31C kelissä hiton kuumassa dynokopissa muistaakseni 150hv/330Nm. Joka liene nousse jonkin hituv*tun verran viileämmällä kelillä. Vakio on luokkaa 82hv/180Nm tms.)
Tehotavoite toteutuikin ihan OK ja olen ajanut autolla itse lisää sen hieman yli 600tkm, jona aikana esimerkiksi öljynkulutus ei ole muuttunut mihinkään. Joten muutokset olivat ilmeisesti käyttöautoon sopivalla tavalla toteutettu.
Henkilökohtainen kulutusennätys on tasaisessa GPS 80km/h ajossa 4,1l/100km - tavanomaisen 90 /110 seka-ajon liikkuessa 4,6 tienoilla.
Näin ollen vehkeestä ei tullut mahdotonta syöppöäkään.

Tarkempaa jauhamista löytyy tästä ketjusta:
viewtopic.php?f=35&t=137510
Alussa kyselen lähinnä typeriä, mutta loppua kohden ehdin jo (muutamassa vuodessa) opiskella aihetta ja sieltä löytyy jossain määrin hyödyllistä tietoa mm. siitä minkä numeroiset suutinkärjet käyvät mihinkin ruiskurunkoon yms. Matkan varrella sitten kerkesin kokeilla VNT- ja tavisahtimia sun muuta kehittämistä.
blex84
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 2818
Liittynyt: 03 Syys 2007, 22:35
Paikkakunta: tyrnävä

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja blex84 »

:worship: On kohtuu kilometrit astrassa. Jos muuten toimiva kampe ja halvalla saa vielä ajoon niin ei muutakun miljoonaa mittariin :thumbsup:
Kadett B 1.9 -70 . Volvo V70 -08
MasaKoo
OCF Member 2019
Viestit: 1777
Liittynyt: 14 Maalis 2006, 15:26
Paikkakunta: oulu

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja MasaKoo »

Noista takaovista vielä, miten ne eroaa? Oon tässä just sovitellu ilmeisesti 5d takaovia farkkuun ja muuta eroa en huomannut kuin sarana on "matalempi" ja sen toppari rajoittaa oven aukeamista enemmän kuin farkun. Eli sopii suoriltaan, laikkaa kun hieman näyttää topparille niin aukeaa ovi normaalisti.

Kohtuulliset kilometrit :thumbsup:
Astroja ja Signumi. Ja Corsa. Ja Vivaro.
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Ei oo pitkää miljoonaan enää :D Täs olis mese miehille purtavaa et kuinka diesel koneisilla autoilla oikeesti ajetaan kilsoja :D
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

MasaKoo kirjoitti: 12 Tammi 2018, 16:52 Noista takaovista vielä, miten ne eroaa? Oon tässä just sovitellu ilmeisesti 5d takaovia farkkuun ja muuta eroa en huomannut kuin sarana on "matalempi" ja sen toppari rajoittaa oven aukeamista enemmän kuin farkun. Eli sopii suoriltaan, laikkaa kun hieman näyttää topparille niin aukeaa ovi normaalisti.

Kohtuulliset kilometrit :thumbsup:
Minusta luiskaperän takaoven ikkunakaari kääntyy aiemmin alas kuin sedanin ja farkun.
Sedania ei ole käsillä mutta voin mitata molempien itsellä olevien ikkunakehyksen koron jossain kiintopisteessä.

Mittailu siirtyy kyllä Helmikuun lopulle koska olen Japanissa notkumassa tällävälin.
ascona_c
OCF Member 2020
Viestit: 9264
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja ascona_c »

Vieläkö Japanissa näkyy Opeleita liikenteessä?
Perheen ex-Opelit 1990-2023 49kpl + 1.6milj.km.

Nyt vähän muitakin..
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

ascona_c kirjoitti: 18 Tammi 2018, 14:59 Vieläkö Japanissa näkyy Opeleita liikenteessä?
En ole viime vuosina nähnyt yhtään.
Mutta 12 vuotta on sikäläisen käytetyn tavisauton kannalta suunnilleen ikuisuus.
Ysärillä kuulemma kauppa kävi kuumana, mutta ne vehkeet on pantu paaliin ja kierrätetty ajat sitten.

Keräilijöillä voi toki olla jemmassa vaikka ja mitä.
Siis tyyliin Mathias Rustin lentokone ja Gallery Abarthin ukolla taisi olla muun hekumallisen kaman lisäksi Alenin ajama 131 jemmassa.

Vanhoja suht. tavis Euroautoja en muista nähneemi kuin muutaman takaveto Volvon ja nekin olivat varmaan siistimpiä kuin uutena - eli pussihousukamaa.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

No niin homma etenee taas.

Männä viikonloppuna varaosa-autosta tuli vihdoin irroitetuksi lukkopelti ja jäähdyttimen konehuoneen puoleinen puhallin.
Loppu lähtee kierrätykseen.

Lukkopellin pystyosat etulamppujen sisälaidoilta porattiin irti pistehitseistä ja päät etusiipien luota laikattiin.

Näin ollen asennuksen jälkeistä maalattavaa kohdeautossa pitäisi jäädä melko vähän.

Sivumainintana, etusiipien muut ruuvit ovat oikein näppärästi käsillä, paitsi etuoven aukon keskivaiheella oleva on melko erikoisesti niin perin että kanta on siiven sisäpuolella ja pää pistää ovikaukon puolelle.
Jos siipeä ei mieli vahingoittaa pitäisi ruuvi avata sisälokari poistamalla, tai sitä longottamalla, ja melkoisen ahtaasta raosta käsin.
No kaipa siitä on jotain etua autoa uutuuttaan kasattaessa - näin jälkikäteen kyllä kaikkea muuta.

Seuraavaksi pitää purkaa kohdeautosta loput vaurioituneet osat pois ja alkaa ihmettelemään lukkopeltiä siihen.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Parin kuukauden hiljaiselon jälkeen on ehjä lukkopelti nyt paikallaan ja hitsit maalattu pohjamaalilla, sekä vedelty kilikali pullosta, ihan GM original delar paikkamaalit ja lakat päälle.

Vaikka siivet olivat täysin koskemattoman näköiset, olikin vänkärin puoli kääntynyt ulos- ja ylöspäin lukkopellin myödätessä sisään.
Palasi kyllä asemaansa ihan suosiolla ilman kosmeettista haittaa.

Käytin myös, nyt helposti käsillä olleen, Eberin testipenkissä koekäytössä ja lukituksen poistossa. Se kun oli jättänyt starttaamatta kolausta edeltäneellä kylmällä kelillä.
Vikakoodeja ei ollut kuin 050 lukitus ja 052 turva-aika ylittynyt.
Eberi toimi oikein hyvin testipenkissä, joten vika lienee tankilta tulevassa polttoainelinjassa, luultavammin ilmavuoto tiputuksen loistaessa poissaolollaan tai pumpun imusihdissä.
Autossa pumppu kyllä kävi mutta Eberi ei sytyttänyt, ei kyllä savutanutkaan, eli vika lie polttoainepula.
Kun pumppu työntää vain 0,7l tunnissa ei imupuolella tarvitse olla kummoistakaan ilmavuotoa että asiakaspäätyyn ei päädy riittävästi dieseliä.

Seuraavaksi pitää ruveta sovittelemaan jäähdyttimiä, valoja, yms. keulan tilpehöörejä takaisin paikalleen.
Ilmeni että jäniksen aikanaan rikkoman alkuperäisen jäähdyttimen oli korjaamo vaihtanut - vakuutusyhtiön piikkiin - ihan Hella Behr valmisteeseen, mutta nyt kyllä saituuttani ostin halvan Nissensin.

Arvata saattaa että valojen suuntaus on jostain syöveristä kun umpiot vaan hiivaa paikalleen, joten mittaus oikealla laitteella voi olla paikallaan ennen leimalle tarjoamista.

Suoritin myös hajonneelle 1.7 mallin välijäähylle hieman ruumiinavausta ja totesin päätykotelot designiltaan virtausta ahdistaviksi - vaikka itse kenno on saman kokoinen kuin 2.0 mallissa, niin pienemmän IC virtaa jokseenkin 100% varmasti yläkierroksilla huonommin. Sinällään GM orggis IC on ihan laadukkaan oloinen Behr.
Näin ollen jos joku, jonkin ihmeenkautta, vielä näitä 2.0Di malleja rakentelee ja käyttää vakio-osia, kannattaa naaria 2.0 tai 2.2. mallin jouheampipäätyinen IC hajottamolta.

Jahka keula on takaisin ajokunnossa, siirryn hipistelemään kulunutta sisustaa, aiemmin pestyjen CDX penkkien, ratin, yms. avulla.
Samaten tarkoitus on vaihtaa jemmatut CDX sähköikkunalliset (ruosteettomat) ovet, korin väriset helmat, jne.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Värkkäsin jäähdytinpaketin etu- ja takapuolen flekteille kiinnikkeet ja pungin jäähdytin/IC/flektit kokonaisuuden paikalleen.
Nestejärjestelmä tuntui jäävän pitäväksi koska peli ei tiputtanut pitkälläkään käyttämisellä.
Eli mikään letku tai putki ei ottanut kipeää kolauksessa.

Konepeltiä sovitellessa ilmeni että saranat olivat liikahtaneet keulaosumasta ja niiden pultit piti löysätä melko epämukavasta raosta ja venkoilla kohdistusta jotta pelti ei hankaa takakulmistaan siipiin.

Edestä taas rako siiven kulman ja konepeiton välillä oli aika iso, siiven konehuoneen puoleisissa ruuvinrei'issä oli varoja, mutta ei tarpeeksi aivan parhaaseen istuvuuteen - pitää mallata umipioiden kanssa ja viilata vähän lisää ravivaraa etummaisiin reikiin jos vaikuttaa että lyhdyt eivät aiheta sen suhteen ongelmaa.

Mutta lopputulemana autosta puuttuu enää konepellin, umpioiden ja etupuskurin asentaminen ja kesärenkaiden vaihto ajokunnosta.

Toki pientä sipistelyä kuten Eberin polttoainelinjan setvinen ja lohkolämmittimen piuhan paikka vaihtopuskuriin yms. on vielä tehtävänä, mutta ne eivät estä leiman hakemista.

Sama pätee myös CDX verhoiluosiin ja penkkeihin.

Eli olisi aika hyvät toivot että laukka kohti 800tkm rajapyykkiä jatkuu melko pian.
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Laitoin auton kokoon ja se toimikin oikein hyvin, sen kun ajoi hieman aikaa varovammin jotta jarruista sai ruosteet pois.

Penkitkin tuli vaihdettua ja samalla korjattua turvavyönkiristimen vikakoodin laukaissut huono johtopari yms. suhteellisen yleisiä bugituksia.

Takapenkin istuinosa olikin luiskaperässä erilainen, eli taittui vain yhdessä osassa ja sen pohjassa ei ollut peltiä suojaamassa pehmikettä, kiinnityskin oli erilainen farkussa. Näin ollen perseenalunen säilyi samana ja otin vain CDX selkänojan, joka kävi kunhan vaihtoi siihen farmarin penkistä levyosat jotka ovat 2/3 ja 1/3 puolikkaiden rajapinnan kohdalla.

Etupenkit kävivät kyllä sijalleen.

Siistin myös sisustaa vaihtamalla uuteen (tarvikkeeseen) risaksi kuluneen ratin airbagin peitelätyskän, sekä vaihde- ja käsijarruvivun mansetit nahkaisiin.

Ovet odottavat vielä vaihtamista, paikallaan olevien saranatappeihin olen roiskinut irroitusöljyä, elätellen toiveita että liikkuisivat riittävän liottelun jälkeen edes vähän herkemmin kuin varaosa-autossa.

Vastoin muistikuviani autossa olikin vielä leimaa tähteellä.

Kerkesin sillä ajaakin matalia satoja kilometrejä, mutta juuri kun olin lähdössä komennuspaikalle päätti oikean etupyörän jarruputki hajota heti pyöräkotelon sisäpuolelta. Sinällään ihan hyvä, koska toisella autolla liikkuessa kolme Valkohäntäpeuraa juoksi tielle ja niiden väistämiseksi sai painaa jarrua ABSille asti, joka olisi ihan varmasti rikkonut valmiiksi happaman putken.

Nyt siis kaikki Bambin takaliston jättämät vauriot on korjattu, mutta toki 20-vuotias auto osaa routia ihan omia aikojaankin, eli jarrut pitää fiksata leimalle ja ajovalot suunnata.
Avatar
Arg!
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1574
Liittynyt: 08 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Savonmua

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Arg! »

Olisihan se ollut tuuria jos heti uudestaan olis kolauttanut (peura)kolarin. Hyvä että auto toimii :peukku: :thumbsup:
GSI-The Real Thing & ST wagon
Teuwo
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1102
Liittynyt: 19 Syys 2007, 19:40

Re: Teuwon Astra (Astra G 2.0Di '98 @793tkm)

Viesti Kirjoittaja Teuwo »

Auto olikin leimarin mielestä OK, paitsi seisontajarru ei pitänyt tarpeeksi.

Pitänee siis "Faceliftata" takajarrut hyllyssä jo pitempään odottaneilla osilla uudemmille Lucas satuloille, korvaten nykyiset Boschit ja niiden surullisen kuuluisan seisontajarrun automaattisäädön palautinjousen.
Muutenhan Boscheissa ei minulla ole ollut mitään valittamista - en ole herkistänyt satuloita kertaakaan ja ajanut useammat levyt ja palat loppuun.
Tosin vaihdan myös nesteet joka vuosi - eli n. 60-70tkm välillä.

Levyt, palat, satulankannattimet ja satulat ovat ehtaa ja iskemätöntä GM kamaa, joten on toiveita että takajarruille ei tarvitse tehdä enää mitään paalaukseen asti.

Varmuuden vuoksi hommasin samalla myös uudet käsijarruvaijerit, josko vanhat ovat huonon näköiset tai pää ei käy (tappi- vs. pallopää)

Samaten sain aikaiseksi viikonloppuna pyykätä CDX takaovien ovipahvit - nämä pitääkin vaihtaa oviin tilaisuuden tullen.
Vastaa Viestiin