Oho, onpa edellisestä viestistä aikaa.
Zafira on edelleen taloudessa. Justiin saatiin 200tkm rikki ja meni tässä rikki muutakin
. Autossa ei ole käytön aikana ollut juurikaan ongelmia, lähinnä Webaston satunnainen toimimattomuus häiritsee, mutta mitään selkeää syytä siihen ei ole. Välillä kaukosäädin "käynnistää" laitteen, mutta eipä pöhise, kun menee tarkistamaan. Olen tässä jo hommannut välineet Webaston diagnnostiikkaa varten, mutta vielä ei ole ollut riittävää motivaatiota asian selvittämiseksi.
Konepelti vaihdettiin myrskytuhojen takia, tuulilasi rikkoutumisen vuoksi.
Katsastuksessa maaliskuussa huomattiin toisen takajousen olevan poikki, ilmeinen tyyppivika, jos nettijuttuihin uskoo. Jousten vaihto ei olisi voinut olla helpompaa, parit pultit auki, vanhat pois ja uudet tilalle.
Toinen vika oikin jo vähän pitempään tulollaan, kun sen ensimäiset oireet alkoivat jo syksyllä. Ihmettelin kerran töihin ajaessani, että kuuluupa viereisellä kaistalla ajavasta kuorma-autosta kummallinen ääni, no se ääni ei kuulunut siitä kuorma-autosta
. Moottoria kuormittaessa oli tullut resonanssi kierroslukualueelle 1500-1700rpm. Tätä koitettiin selvitellä, mutta ei löydetty syyllistä. Kunnes muutama viikko sitten ääneen tuli mukaan heinäsirkan siritystä. Tässä vaiheessa tilasin moniurahihnan ja kaikki rullat. Merkkiliikkeestä pyysin tietoa hihnan pituudesta ja heidän ohjeillaan tuli tilattua se väärä(ei sattunut hihnan merkit näkösälle, kun niitä tiiraili muutamaankin otteeseen pellin alta)
. No, sirityksen muututtua vikinäksi oli pakko ryhtyä toimeen. Tiistai-iltana kaverin nosturille hommiin ja kaikki rullat uusiksi vanhalla hihnalla. Ja löytyihän se syyllinenkin lopulta. Laturin vapaapyörä oli sillä hetkellä muuttunut takaisin liikkuvaksi julmetun kitinän saattelemana. Mietin tehdaskorjattua laturia, mutta muistin samalla että Saabilla on uutta laturia myynnissä alle 300€:n Äkkiä viestiä kaverille ja laturi löytyi hyllystä. Kaupat lukkoon ja laturi matkahuoltoon. Ajattelin, että pärjäisin vielä pari päivää. Torstaina saisin uuden laturin ja vaihdetaan se paikalleen. Mutta ei mennyt niinkuin Strömssöössä
. Keskiviikkona sain lapset kerhoon, kävin kaupassa ja tankilla. Huoltoaseman pihasta lähtiessä alkoi konehuoneesta kuulua räpsettä, tajusin samantien, että moniurahihna meni. No, risteyksestä linja-autopysäkille ja pelti auki. Siellähän se oli remmin reuna muuttunut ruoskaksi ja laturin hihnapyörä lähdössä maata kiertävälle radalle. Hain huoltsikalta puukon ja vedin hihnan poikki. Samalla soittoa paikalliseen varaosaliikeeseen, josko löytyisi oikean mittaista hihnaa. Ei löytynyt hyllystä, mutta aamuksi tulee. Mahtavaa! Puukko takaisin tiskille ja ajelin auton kotipihaan. Viestiä kaverille, että auto tulee sit huomenna laturinvaihtoon varmuudella.
Torstaina sain kyydin kaupunkiin, hihnan varaosaliikkeestä, laturin matkahuollosta ja bussilla kotiin. Auto kaverille ja takaisin kotiin laittamaan ruokaa. Ei mennyt kuin reilu tunti, niin tuli viestiä, että hae autosi. Oltiin jo vähän ennakkoon varovaisia sen suhteen, mitä kautta laturi vaihtuu, kun tuossa yläpuolella ei ole oikein tilaa touhuta. Löytyihän se sopiva reitti laturille ja taas ajellaan ilman ylimääräisiä resonansseja tai kitinöitä.
Matka jatkuu
.