Eipä oo tullu mitään oikein päiviteltyä hetkeen. Kuitenkin nyt jotain mutta onko ajallisesti järjestyksessä, en tiedä
Omegaan tuli ostettua taakse jarrukilvet kun tuli huomattua että toisesta ei ole jäljellä oikein mitään.. Aika näkkäriltä näytti mutta unohtuvat viikoks sitruunahappoon. Harmaammat kohdat oli tasasessa ruosteessa, ja kirkkaammassa oli maalit jäljellä mutta nähtävästi toi happo irrotti nekin
Kaupassa tuli molemmat, ja toisessa oli vielä gm tarrat kiinni. Sekin meni samaan pönttöön uimaan vaikkei juurikaan ruostetta ollut mutta maalit siitäkin lähti. Hetken tullu nyt funtsittuu millä noi maalais, kun ei viittis ihan heti uusiakkaan sitten taas.
Sitte tuli huomattua että omegan jäähytys systeemi ei toimi oikein ja joku hätänä. Jäähytysnestesäiliöstä löyty sitte vastaus eli öljyä. Noh öljyjen seassa ei mitään ylimäärästä ollut ja lämmönvaihdin silloin näytti aika epämääräseltä. Moti meni koko veneeseen ja makas sitte pihalla volkkarinurkassa* varmaan kuukauden
- [+] Volkkarinurkkaus
- *pihan takanurkka missä makaa melkein kaikki vw tuotteet joita tuli väännettyä joskus aikanaan
Kuitenkin nyt kun etelässäkin on lunta, ainut takaveto(vaikkakin leimaton jne) tarvis herätellä taas ja pöllytellä penkkoja eli:
Raato talliin ja konetila levälleen. Tälläkertaa tuli irroitettua pyyhkimet, muovit siitä ympäriltä ja konepelti. Karvan vajaa tunti ja lämmönvaihtimen putket yms oli pyödällä. Kyllä tuli mietittyä että miten helvetin tyhmä äijjä saa olla että tykkää näitä ropata.
Termostaatti. En yhtään epäilis ettei olis about alkuperänen tai ainakin sieltä nurkilta. Toi ruskea "mikälie" vissiin palanut kiinni aika kovasti. Kotelon putsaus, hyllyyn talteen ja termari romukasaan. Hyllystä aitoa gm varaosaa tilalle. Tavan mukaan termostaatin ja vesipumpun tiivisteet oli vedetty massan kanssa. Ostin kolmet uudet o-renkaat vesipumpulle ja termarille, hintaa 2,40€. En tosiaan ymmärrä miks jätetään vanhat tiivisteet ja sotketaan massan kanssa. Omakohtasesti suurinosa jäähdytysneste vuodoista näitten v6 moottorien kanssa on tullut siitä että on tehty jotain tollasia "haistapaska" patentteja. Termarille menevän putken korvakekkin oli poikki eli roikkunut o-renkaiden ja tiivistemassan varassa.
Lämmönvaihtimelle hyppyletku.
V6 LÄMMÖNVAIHTIMEN PUTKEN KIERRE LOHKOON ON M18X1.5. Tiedon varmuus siis noin 103%. Eli siis kävin kyselemässä 18x1.25 kierteellistä (joka se siis kuulemma olis ollu) niin ei ole /ei saa.
Jos joku teettää letkun omaansa, kannattaa jakopään puoleinen ottaa 45 kulmalla ja vaihteiston 90. Letkun pituus alle 40cm. Tämän kanssa tuli ongelmaksi että jos letku on paikallaan, öljynsuodatin ei mahdu paikallee ja toisinpäin
Pirralla siis siisti siivu pois moottorin kannakkeesta ja johan mahtuu. Ei varmaan kaikkein turvallisin tai varmin tapa mutta näin se tehtiin. Uus suodatinkin samalla koska 3.90€.
Ei nyt kuvaa ole mutta nyt omegassa puhtaat jäähdytysnesteet ja pienen säätämisen jälkeen hytissä erittäin lämmin. Vanhaa öljysontaa jäi vielä vähän sekaan vaikka huuhdeltiin usemman kerran. Leimalle siis jo vuonna 2044?
Kuitenkin vectrallekkin tehty jotain!
Ajotietokoneeseen ajettu nyt ohjelma sisään. Toimii, joskin kulutuksesta en oo varma. Kuvassa alla erittäin varovaista moottoritie ajoa johon syy löytyy samasta kuvasta. Noin kello 09:40 100km päässä kotoa heinolan abc pihassa ja sanon nulkille että avaas pelti niin tarkistan öljyt kun aika ohjelmoinnille vasta 10:00. Kattelin että mitäs ohjaustehostimen pumpun kannakkeen päällä on ja maistan sormenpäästä. Ja eikös se oo makeaa ole. Samantien katon toiseen laitaan konehuonetta ja jäähdytysneste pönttö on tyhjä
Onneks tuli kurkattua sillä oli kadonnut vasta niin vähän nestettä ettei vahinkoa syntynyt. Syyllinen oli siis ylävesiletku ja soittelin huoltoukoille ja varmistin sen mitä jo aikasemmin tiesin: V6 ylävesiletkua ei saa, eikä tule saamaan
Samaa letkua tulis jo viime talvena lyhennettyä ja nyt taas. Pitää suunnitella silikoniletku setin hankkimista siis. Onneks sellaset saa "oe-matt-black" värisenä ja ilman mitään logoja.
Edit: nyt jotain satoja km ajettuna 7,5l/100km sanoo mittari ja siinä tuntuu pysyvän.