Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Esittele Opel-projektisi tai autosi
@@po
OCF Member 2016
Viestit: 129
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Beaterboat omega b mv6

Viesti Kirjoittaja @@po » 07 Loka 2017, 03:48

Kuva
Niin. Hassu juttu kun 1+4 ei saa kipinää ollenkaan. Onneks jäi puola vielä ostamatta kun vika nyt loppujen lopuks oli tossa ecu taipuneessa pinnissä.. Ton jälkeen sitten auto nippuun ja käy laakista kaikilla..
1,2sorsa kirjoitti:Hyvä että joku osaava ottaa tehdäkseen ettei pääse paaliin. Kannattaa sitten tehdä se jakopää samalla urakalla ettei kaikki muu työ ole turhaa.

Trafilta saa tilattua katsastustiedot. Niistä näkee kilometri määrät katsastuksista niin saat sen varmuuden.

Tosiaan jakopää ja vesipumppu pitää vielä vaihtaa ennenkun ajellaan/leimataan. Nyt jäi tekemättä vielä kun tarkotus oli varmistaa että saa edes käyntiin.

Trafin tiedoissa ei ollut kun 2012 vuodesta eteenpäin ja nekin ihan loogisesti. Tosin korin puolesta tää voi oikeesti olla ajettu vaan ton 228tkm, epäilyttävän hyväkuntoinen omegaksi kun hintaa oli hakureissuineen alle 500.
Vectra A V6 1995 "Beat the dead v6"

ascona_c
OCF Member 2017
OCF Member 2017
Viestit: 7653
Liittynyt: 05 Helmi 2004, 02:00

Re: Vectra A2 V6 1995 + Beaterboat omega b mv6

Viesti Kirjoittaja ascona_c » 07 Loka 2017, 07:00

Millähän tuokin on onnistuttu murjomaan? :o

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4909
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Vectra A2 V6 1995 + Beaterboat omega b mv6

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 07 Loka 2017, 09:04

Hyvä että löyty mutta edellinen asentaja saisi kuulla kunniansa.

Moottorin sisäisestä öljylietteestä voi myös päätellä miten huollettu jos venttiilikoppia availet
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

@@po
OCF Member 2016
Viestit: 129
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Beaterboat omega b mv6

Viesti Kirjoittaja @@po » 09 Loka 2017, 08:10

Kuva
Laturia tuli tutkittua. Löyty tollanen erittäin ammattitaisesti asennettu säteilylämmitinkin samalla. Ja kyllä, se on nippusiteillä kiinni kallistuksen vakaajassa sekä tuo jakopulikka on suoraan lämmityselementissä. Purkasin pois osittain kun se puskurin liitoskin oli hajotettu niin ei kukaan mene edes vahingossa laittamaan piuhaan tota. Pitänee raatokokoelmasta ettiä sopivat kaapelit ja laittaa kuntoon.

Kuva
Laturin sisältä löytyi "vähän" ajetut hiilet. Vaiheittiin uusi jännitteensäädin ja kokeiltiin mutta eihän se sillä lähtenyt toimimaan. Pitänee käyttää toi laturi huollossa tai sitten ettiä purkuosa, kumpi nyt järkevämmäks tulee.

Jatketaan ja katellaan mitä löytyy :o

Edittiä kun ei jaksa tehä uutta viestiä:
Laitoin laturista ostoilmotuksen tolloin ja sellanen löyty 20€ hintaan 50km päästä niin haettiin se sitten (tietenki illalla että asennus tehtiin tavan mukaan keskellä yötä). Sinne vaihdettiin toi aijemmin mainittu jännitteensäädin ja laitettiin "uusi" laturi kiinni niin alkoi pelaamaan.

Kuva
Sitten piti tota virtalukkohommaa tutkia. Mukanahan tuli toinen koko ratti/virtalukko paketti ja se piti laittaa ton vanhan paskaks hakatun tilalle vaan ei ollu tohon lukkoon avainta mukana. Toki tuli omia avaimia kokeiltua jokusen kymmentä mutta niistäkään ei millään saannut tota lukkoa kääntymään eli poraushommiks.

Kuva
Vanha kun oli rikottu valmiiks niin mitä sitä säästelemään tässäkohtaa, reikiä täyteen ja pihdeillä napsi paloja pois niin turvaruuvit sai porattu pois. Samalla korjattiin toi virtalukon johtosarja, johdot juotettiin + kutistesukka päälle ja lopuksi nippuun teipillä kaikki. Uus virtalukonpohja ja tyhjä virtalukko löytyi jo hyllystä mitä on muista raadoista jäännyt niin nekin samalla sitten kiinni.
Vectra A V6 1995 "Beat the dead v6"

@@po
OCF Member 2016
Viestit: 129
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Beaterboat omega b mv6

Viesti Kirjoittaja @@po » 16 Helmi 2018, 04:50

Eipä oo tullu mitään oikein päiviteltyä hetkeen. Kuitenkin nyt jotain mutta onko ajallisesti järjestyksessä, en tiedä :)

Kuva
Omegaan tuli ostettua taakse jarrukilvet kun tuli huomattua että toisesta ei ole jäljellä oikein mitään.. Aika näkkäriltä näytti mutta unohtuvat viikoks sitruunahappoon. Harmaammat kohdat oli tasasessa ruosteessa, ja kirkkaammassa oli maalit jäljellä mutta nähtävästi toi happo irrotti nekin :o Kaupassa tuli molemmat, ja toisessa oli vielä gm tarrat kiinni. Sekin meni samaan pönttöön uimaan vaikkei juurikaan ruostetta ollut mutta maalit siitäkin lähti. Hetken tullu nyt funtsittuu millä noi maalais, kun ei viittis ihan heti uusiakkaan sitten taas.

Sitte tuli huomattua että omegan jäähytys systeemi ei toimi oikein ja joku hätänä. Jäähytysnestesäiliöstä löyty sitte vastaus eli öljyä. Noh öljyjen seassa ei mitään ylimäärästä ollut ja lämmönvaihdin silloin näytti aika epämääräseltä. Moti meni koko veneeseen ja makas sitte pihalla volkkarinurkassa* varmaan kuukauden
[+] Volkkarinurkkaus
*pihan takanurkka missä makaa melkein kaikki vw tuotteet joita tuli väännettyä joskus aikanaan

Kuitenkin nyt kun etelässäkin on lunta, ainut takaveto(vaikkakin leimaton jne) tarvis herätellä taas ja pöllytellä penkkoja eli:
Kuva
Raato talliin ja konetila levälleen. Tälläkertaa tuli irroitettua pyyhkimet, muovit siitä ympäriltä ja konepelti. Karvan vajaa tunti ja lämmönvaihtimen putket yms oli pyödällä. Kyllä tuli mietittyä että miten helvetin tyhmä äijjä saa olla että tykkää näitä ropata.

Kuva
Termostaatti. En yhtään epäilis ettei olis about alkuperänen tai ainakin sieltä nurkilta. Toi ruskea "mikälie" vissiin palanut kiinni aika kovasti. Kotelon putsaus, hyllyyn talteen ja termari romukasaan. Hyllystä aitoa gm varaosaa tilalle. Tavan mukaan termostaatin ja vesipumpun tiivisteet oli vedetty massan kanssa. Ostin kolmet uudet o-renkaat vesipumpulle ja termarille, hintaa 2,40€. En tosiaan ymmärrä miks jätetään vanhat tiivisteet ja sotketaan massan kanssa. Omakohtasesti suurinosa jäähdytysneste vuodoista näitten v6 moottorien kanssa on tullut siitä että on tehty jotain tollasia "haistapaska" patentteja. Termarille menevän putken korvakekkin oli poikki eli roikkunut o-renkaiden ja tiivistemassan varassa.


Kuva
Lämmönvaihtimelle hyppyletku. V6 LÄMMÖNVAIHTIMEN PUTKEN KIERRE LOHKOON ON M18X1.5. Tiedon varmuus siis noin 103%. Eli siis kävin kyselemässä 18x1.25 kierteellistä (joka se siis kuulemma olis ollu) niin ei ole /ei saa.

Kuva
Jos joku teettää letkun omaansa, kannattaa jakopään puoleinen ottaa 45 kulmalla ja vaihteiston 90. Letkun pituus alle 40cm. Tämän kanssa tuli ongelmaksi että jos letku on paikallaan, öljynsuodatin ei mahdu paikallee ja toisinpäin :bonk:

Kuva
Pirralla siis siisti siivu pois moottorin kannakkeesta ja johan mahtuu. Ei varmaan kaikkein turvallisin tai varmin tapa mutta näin se tehtiin. Uus suodatinkin samalla koska 3.90€.

Ei nyt kuvaa ole mutta nyt omegassa puhtaat jäähdytysnesteet ja pienen säätämisen jälkeen hytissä erittäin lämmin. Vanhaa öljysontaa jäi vielä vähän sekaan vaikka huuhdeltiin usemman kerran. Leimalle siis jo vuonna 2044?

Kuitenkin vectrallekkin tehty jotain!

Kuva
Ajotietokoneeseen ajettu nyt ohjelma sisään. Toimii, joskin kulutuksesta en oo varma. Kuvassa alla erittäin varovaista moottoritie ajoa johon syy löytyy samasta kuvasta. Noin kello 09:40 100km päässä kotoa heinolan abc pihassa ja sanon nulkille että avaas pelti niin tarkistan öljyt kun aika ohjelmoinnille vasta 10:00. Kattelin että mitäs ohjaustehostimen pumpun kannakkeen päällä on ja maistan sormenpäästä. Ja eikös se oo makeaa ole. Samantien katon toiseen laitaan konehuonetta ja jäähdytysneste pönttö on tyhjä :D Onneks tuli kurkattua sillä oli kadonnut vasta niin vähän nestettä ettei vahinkoa syntynyt. Syyllinen oli siis ylävesiletku ja soittelin huoltoukoille ja varmistin sen mitä jo aikasemmin tiesin: V6 ylävesiletkua ei saa, eikä tule saamaan :lol: Samaa letkua tulis jo viime talvena lyhennettyä ja nyt taas. Pitää suunnitella silikoniletku setin hankkimista siis. Onneks sellaset saa "oe-matt-black" värisenä ja ilman mitään logoja.

Edit: nyt jotain satoja km ajettuna 7,5l/100km sanoo mittari ja siinä tuntuu pysyvän.
Vectra A V6 1995 "Beat the dead v6"

@@po
OCF Member 2016
Viestit: 129
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja @@po » 08 Maalis 2018, 19:54

Kuva
Kuva
Kuva
Etujarruista toinen piti välillä rahinaa kun toinen pala oli kulahtanu. Uutta siis tupaan. Asennuksessa ei muuten mitään mutta yllättäen tollanen kiinalainen kuusiokolopää ei kestäny avata noita satulan kannakkeen pultteja :roll: ??nm ja ruuvilukite on selväst liikaa tollaselle, kuka olis uskonu :D

Kuva
Tänää toi sitte posti tollasen paketin (ei kuvan swag-minkki-eläintä kuitenkaan) Tietenkään ei tullu mieleen että noissa etu-iskareissa ei tosiaan ookkaan sellasta mutteri-kantaa kuten vakioissa vaan omanlaisensa hahlo-mutterit.. Sellanen oikea työkalu maksaa vissiin ihan jonku kympin mutta saako sen perjantai illaks? No ei tietenkään, eli piti valmistaa erittäin kaunis ja toimivan näköinen erikoistyökalu mistä sitten kuvaa jos se toimii. Elikkäs huomenna pitäis vaihtaa noi alustajutut ja samalla taakse jarrupalat.

Vectra jakopääkin tulis aiheelliseks tehä noin 10-15tkm sisään, mutta siitä en tiedä miten sen kanssa toimii. Itsehän se olis ihan tehtävissä mutta jos työ maksaa jonkun 300 ja vastuun saa taktisesti siirrettyä sitten tekijälle. Kamalasti käynnyt vaan kiinnostamaan toi omegan moottorin vectraan asentaminen. Vectrasta pitäs ainakin venttiilinvarrenkumit uusia, tai männänrenkaat. Tuntuis siis helpoimmalta ottaa omegasta moottori, remontoida pukissa se ja sitten koko paketti vaan vaihtaa vectraan :what: Toki x25xe kansia saa melkein ilmaseks, ja sellaset vois tehdä valmiiks ja vaihtaa ne vaan tohon vectraan mutta jos kannet irrottaa niin liekö millanen työ enään vaihtaa sitten koko moottori :-? :-?

Kamalan vaikeeta
Vectra A V6 1995 "Beat the dead v6"

Avatar
DEAD
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 2961
Liittynyt: 26 Maalis 2004, 02:00
Paikkakunta: Oravikoski

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja DEAD » 08 Maalis 2018, 20:38

Nyt selvisi sinunkin henkilöllisyys tuon eibach kuvan myötä

1,2sorsa
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 4909
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: kaustinen

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa » 08 Maalis 2018, 21:52

Ostaisi kannet ja tekee ne valmiiksi. Rengastamisessa ei kauaa mene.
Corsa E grasshopper cdti
corsa a 1,2 s -> c18xel
Corsa b gsi grillaillaan kun joutaa
Suvussa ja lähipiirissä vajaa tusina -(z)-

@@po
OCF Member 2016
Viestit: 129
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja @@po » 10 Maalis 2018, 19:04

Noo vectrassa on nyt alustasarja alla ja olihan siinä hommaa hetkeks.
Kuva
Alustanosat oli aikalailla pulttaa kiinni, mitä nyt voi merkkiosilta odottaa. Ainut hidaste mitä tuli oli kallistuksenvakaajan kiinnikkeen katkeaminen. No sellasetkin vaihdettiin sitten uudet, ja ihan peräti OE-laatuset kun tarvike on jonkun 9€ ja oe-laatunen 16€ tmvs.
Kuva
Erittäin tarkasti suunniteltu erikois-työkalu uuden patruunan kiristämiseen. Toimi sen minkä tarvii mutten kyllä enempää tollasella tekis vaan ostaisin sen oikean :D

Kuva
Siin olis kuvaakin miltä nyt näyttää. Renkaan ja kaaren väliin jää noin puoltoist-kaks senttiä tilaa kun alla noi 15" talvirenkaat.


Alkuperäset iskarit sai painettua ihan vaan yhdellä kädellä pohjaa ja aika vauhilla. Repsikan etuiskarissa oli alussa tyhjää pari senttiä ja sitten meni samalla lailla pohjaan. Ei siis ihan kamalast elinikää jäljellä. Olihan syyskuussa leimalla kuitenkin mahtavat 64%/62% ja takana 61%/62%

Takajarrupalathan piti kyllä vaihtaa, ja vaihdetaankin mutta äsken piti käydä hakemassa tällänen puuhapaketti:
Kuva

Oli nimittäin repsikan takajarrussa männät niin jumissa että en edes kokeillut kuskinpuolta availla. Hintaeroa nopeella laskutoimituksella huoltaminen vs uudet satulat on joku parikymppiä ja säästää parit *ittu *aatanat kun hakee vaan uudet. Samalla täytyy vaihtaa nesteet, vanhojen iästä ei tällähetkellä oo mitään hajua :roll:
Vectra A V6 1995 "Beat the dead v6"

Avatar
|777|
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3739
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Ylöjärvi/Kannus

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja |777| » 11 Maalis 2018, 09:52

En nyt osaa yhistää mihin tollasta e-työkalua tarttis, vaikka joskus tullu kyllä a vekkuun alusta vaihettua :o
Insignia A 2.0T 4x4 '09 | Astra Coupe Bertone Tbo '01 | Kadett E Frisco '91 | Kadett D '83 | Kadett D '81 | Kadett D '80 | Rekord C '69 | Buell XB9SX '05

Avatar
?!
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 3313
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja ?! » 11 Maalis 2018, 10:00

Oisko patruunan kiristämiseen tolppaan?
Kadett C 16V
Omega A 24V

Avatar
|777|
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3739
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Ylöjärvi/Kannus

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja |777| » 11 Maalis 2018, 10:18

Niinhän siinä lukee... ite aina kirrannu putkipiheillä.
Insignia A 2.0T 4x4 '09 | Astra Coupe Bertone Tbo '01 | Kadett E Frisco '91 | Kadett D '83 | Kadett D '81 | Kadett D '80 | Rekord C '69 | Buell XB9SX '05

@@po
OCF Member 2016
Viestit: 129
Liittynyt: 09 Marras 2009, 20:46
Paikkakunta: Kausala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja @@po » 11 Maalis 2018, 11:57

Kyllä, iskaripatruunan kiristämiseen. Vakiomallinen menee kyllä tosiaan putkipihdeillä ja niillä vakiopatruunatkin avasin mutta toi bilsteinin iskari kun on ns väärinpäin niin se on keskimäärästä paksumpi, ja toi mutteri on siis tällänen:
Kuva
Vectra A V6 1995 "Beat the dead v6"

Avatar
|777|
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3739
Liittynyt: 26 Marras 2007, 14:24
Paikkakunta: Ylöjärvi/Kannus

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja |777| » 11 Maalis 2018, 15:46

Nonii nyt selvensi :D
Insignia A 2.0T 4x4 '09 | Astra Coupe Bertone Tbo '01 | Kadett E Frisco '91 | Kadett D '83 | Kadett D '81 | Kadett D '80 | Rekord C '69 | Buell XB9SX '05

Avatar
kolkoti
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 645
Liittynyt: 21 Maalis 2009, 10:27
Paikkakunta: Valkeakoski/Urjala

Re: Vectra A2 V6 1995 + Jääratapommi mv6

Viesti Kirjoittaja kolkoti » 12 Maalis 2018, 10:24

Mää oon vaan käsin kiertäny ja sit tuurnalla lyöny tiukalle mutta kyllähän tommonen työkalu aina parempi on :D
Kadett D Caravan 16V
Vectra Turbo 4x4

Vastaa Viestiin