Vectra C OPC 5d -07 & Insignia A OPC 5d -10 & Astra G Cabrio Turbo -03

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Vectra C OPC 5d -07 & Insignia A OPC 5d -10 & Astra G Cabrio Turbo -03

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 23 Maalis 2016, 14:01

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tälläisellä OPC Vectralla on ajeltu jo yli 5vuotta. Autossa oli ostettaessa KW Variante1 alusta ja lasit kalvotettu, pitkiin ja sumareihin oli vaihdettu xenonit. Lyhkäsissä tässä onkin vakiona xenonit. Tälläisenä ajelin noin 4vuotta, ainoat puuhastelut oli öljynvaihdot.

Viime talvena hommasin sitten BSR Stage1 softan autoon sekä 19 OZ Ultraleggera vanteet käytettynä, nämä olivat oikeastaan ainoa järkevä vaihtoehto kun halusin kevyet pyörät. Yksi 19” vanne painaa 9,8kg kun taas orkkis 18” snowflake 13,8kg.

Kuva

Tätä on ulkoilutettu myös Nurburgringillä 2011 jolloin kävin Opel Treffeneillä Saksassa OCF kerhon mukana, myös viime kesänä olin autolla Saksassa Opel Treffeneillä. Lisäksi on ajettu varttia josta paras suoritus 14,759s/159,86kmh ja 60 jalkaa 2,592s Porin lentokentällä. Mailiakin on ajettu tutkaan, tämäkin Porin lentokentällä viime syksynä OCF 1Mile challengessa. Tulos 222kmh viitosvaihteella.

Talvella tällä en juurikaan ole ajellut, nyt kuitenkin tänä talvena on vähän ajettu kun talviauto vietiin käsistä :) Tammikuussa sitten tapahtuikin sellainen tapahtumasarja joka johti tällaiseen hankintaan, eli tehdasuusi moottori Speedpartsilta:

Kuva

Eli jakoketjut oli venynyt sen verran että jako pääsi hyppäämään ja neljästä pytystä imuvenat vuotaa sen seurauksena. Joten järkevämpää oli ostaa uusi motti. Vanhasta voi tehdä vaikka olkkarin pöydän :D Moottori ei pitänyt mitään outoa ääntä ennen täystuhoa, noin 10km kerkes palaa vikavalot ja antoi nokista koodit. Olen jo hiukan purkanut autoa mutta toi A Vectra teettää sen verran hommia ettei tälle ole paljon kerinnyt tekemään.

Sitten noi 19” OZzit olis tarkoitus maalauttaa, renkaat on jo pois vanteilta ja olen väriä pähkäillyt. Ehkä vaan se tylsä hopea sopis parhaiten.

Niin joo ja tällä käytiin penkissäkin Motorbitillä joskus 2012 muistaakseni, tulos 268hv/402nm. Vakiona pitäs olla siis 280hv/355nm, liekö ketjut jo tuolloin olleet venyneet ja ajoitus ei ole ollut kohdallaan :lol:

Kuva
Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 23 Maalis 2016, 14:02

Tässä vähän kuvia jakopäästä. Jakoraudat nokkien toisissa päissä:

Kuva

Jakorautojen ollessa paikallaan ketjupyörien välisssä tuon verran venymää:

Kuva

Toinen puoli:

Kuva

Jakopää:

Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 23 Maalis 2016, 14:02

...Ja tähän....
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 26 Maalis 2016, 12:35

Parin tunnin ropaamisen tulos:

Kuva

Näin jälkikäteen mietittynä olis kyllä helpompaa ja nopeempaa tehdä toi jakopää moottoriin niin että ottaa koko paketin pois autosta kun siihen ei menny kuin se pari tuntia.

Mites jos heittää tuolla esikatalysaattorilla kuikkaa alkaako päästövalo killittää mittaristossa? Jos alkaa saako sen ohjelmoimalla pois? Toisaalta tuossa nyt on toi BSR softa mutta mahtaako siinä olla poistettu toi toinen lambda käytöstä?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
opelvisio
OCF Member 2019
OCF Member 2019
Viestit: 655
Liittynyt: 17 Huhti 2010, 14:25

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja opelvisio » 26 Maalis 2016, 12:46

vectraTBO kirjoitti:
Mites jos heittää tuolla esikatalysaattorilla kuikkaa alkaako päästövalo killittää mittaristossa? Jos alkaa saako sen ohjelmoimalla pois?
-Kyllä
-Kyllä

noin lyhyesti kirjotettuna :lol:

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 26 Maalis 2016, 12:57

Niimpä tietysti. Ajatushan oli tätä hiukan virittää mutta sitten menee hukkaan toi BSR softa joka on jo laitettu. Stage1 viriahdin on tulossa perästä kun ei saanu samaan toimitukseen moottorin kanssa, voipi olla että toi viriturbo tulee myyntiin ja ajetaan tällä vaan BSR softattuna.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 28 Maalis 2016, 21:49

Tänä aamuna perattu apulaitteet vanhasta motista pois ja irroitettu se vaihdelaatikosta:

Kuva

Turboa purkaessa löytyi halkinainen pakosarja:

Kuva

Homma tyssäs vähän siihen kun noi kytkimet on erilaisia. Uudessa moottorissa on Sachsin kytkin ja OPC:ssä LUKin. Lisäksi tossa uuden motin rahtilavassa lukee 4WD vaikka kone piti olla etuveto Saabin tarkoitettu. Nelikon kytkin on 10mm halkaisijaltaa isompi mutta onko se muuten sama?

OPC kytkin:

Kuva

Saab(4WD?) kytkin:

Kuva

Ajattelin laittaa ton vanhan 117tkm ajetun kytkimen uuteen moottoriin mutta en oo ikinä tollasta kaksoismassahäristintä asentanu... :-?
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
M lampinen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 2139
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:28
Paikkakunta: mikkeli

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja M lampinen » 28 Maalis 2016, 22:26

Sehän vois olla parempi se 4wd kytkin,jos kävis paikoilleen ja booreilleen.
Onko paketin korkeus sama? Ja tietysti se boori...
opel vectra 2,8 v6 turbo -06 + opel zafira 1,8 -06
Vikakoodien lukua mikkelissä: TECH2/mdi+Turvakoodin selvitys.
Viritys ohjemoinnit+dpf-egr poistot

Woody
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7950
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja Woody » 28 Maalis 2016, 22:39

Minulla ei ainakaan ole ollut kuin huonoja kokemuksia noista kaksoismassa hässäköistä. Tosin puhutaan Vagin kytkimistä. Aatteli kun se on kerran vaihdettu niin ei enää mene, mutta meni... Sit laitettiin normi kytkin :)

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 29 Maalis 2016, 07:44

M lampinen kirjoitti:Sehän vois olla parempi se 4wd kytkin,jos kävis paikoilleen ja booreilleen.
Onko paketin korkeus sama? Ja tietysti se boori...
Niinhän se vois, mutta mistä varmaa tietoa :)

Korkeus Saabin paketissa noin 5mm enemmän. Boori sama, tai ainakin hampaiden lukumäärä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
jrauhala
'Senator'
'Senator'
Viestit: 597
Liittynyt: 22 Syys 2011, 12:01
Paikkakunta: Luoteis-Lappi

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja jrauhala » 29 Maalis 2016, 10:43

vectraTBO kirjoitti:Jakorautojen ollessa paikallaan ketjupyörien välisssä tuon verran venymää:

Kuva

Toinen puoli:

Kuva
Nuo ketjuthan on olleet aivan hillittömän löysällä :o

Omassa ex-saabissa tasapainoakselin ketju näytti suthkoht samalta, mutta jakoketju ei juurikaan ollut sinkunut ~220tkm ajettuna vaikka kone oli öljytöhkän tukkima.
Signum z20net -03
entiset -(z)- Vectra C2, Vectra B2, Astra F, Omega A2, Vectra C1, Omega A1
MB W211 220CDI

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 29 Maalis 2016, 11:25

^^Tietenkin kun jakoraudat otin pois ja pyöritin konetta on ketju taas kireällä mutta ajoitus ei ole kohdallaan ja varmaan kiristäjät aika tapissa. Kummallista on ettei toi pitänyt mitään räminää tms ääntä jakopäästä.

Piti kurkata tonne uuden moottorin jakopäähän että onko niissä eroa mutta en taida jaksaa paikkoja avata. Vanhassa koneessa on myös tuo Saabin koodi B284 ja ainoa ero on juokseva järjestysnumero, myös uudesta "Saabin" koneesta löytyy Z28NET stanssit :) :

Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 29 Maalis 2016, 21:52

Löyty taas yksi eroavaisuus:

Kuva

Saabissa lisäilmapumppu tjsp työntää ilmaa vain etummaiseen pakosarjaan kun taas Opelissa molempiin. Tarvii vaihtaa toi vanha pakosarja tohon uuteen mottiin. Kovat jätkät tietty heittäis vesilintua tollasilla ecovarusteilla :D
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 4876
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja vectraTBO » 30 Maalis 2016, 22:48

Tänään sain vasta iltapäivällä vauhtipyörän ja asetelman pultit. Odotellessa putsasin ja "huolsin" nuo KW:n etutolpat. Pesu, purku, kierteiden rasvaus ja kasaan uusilla yläpään laakereilla, lähtökohta:

Kuva

"Huolletut":

Kuva

Vaihdoin siis uuteen moottorin vanhan vauhtipyörän ja kytkimen, itse levy oli kulunut noin 0,3mm eli ei juuri lainkaan. Uudessa moottorissa ollut kytkin on luultavasti 4WD kytkin, ainakin levy on 250mm kun taas OPC:n levy on 240mm. Booreiltaan toi nelikon levy sopi kyllä F40 akseliin.

Levyt vierekkäin:

Kuva

Jos joku tarvii uutta Saab 2.8T 4WD vauhtipyörä, kytkinlevy, asetelmapakettia niin täältä löytyy :)

Kaksoismassavp:n ja kytkimen asennuksessa ei ollut mitään erikoista eikä tarvinnu mitään erikoiskaluja. Asennuksen jälkeen moottori kiinni laatikkoon:

Kuva

Huomenna iltapäivällä pitäs vielä tulla jotain tiivisteitä marmoritiskille, sitten pääseen kasaamaan koko paketin nippuun.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Vectra C OPC -07
Insignia A OPC -10

Avatar
M lampinen
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 2139
Liittynyt: 28 Tammi 2011, 17:28
Paikkakunta: mikkeli

Re: Vectra C OPC 5d -07

Viesti Kirjoittaja M lampinen » 30 Maalis 2016, 23:09

Hyvin se etenee :peukku:
opel vectra 2,8 v6 turbo -06 + opel zafira 1,8 -06
Vikakoodien lukua mikkelissä: TECH2/mdi+Turvakoodin selvitys.
Viritys ohjemoinnit+dpf-egr poistot

Vastaa Viestiin