puolisukeltaja, 166tkm seisonnassa

Esittele Opel-projektisi tai autosi
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Saattoi olla että muistelin Nissanin laatikkoa..
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

1,2sorsa kirjoitti:Ei tuo laakeri ääntä pidä ja laakeri häkki on peltinen. Ei nyt vaan kertakaikkisesti ole varaa yhteen 50euron laakeriin.
C3 välyksellinen laakeri kyseessä

Alkuperäisissä eli siis laatikossa olleissa laakereissa oli sivusuojat.
Mikä laakeri? Näyttäs kuitenkin ihan perus 63sarjan laakerilta ja onko tuo ura pakollinen tossa laakerin kylessä? ja missä se noi paljo maksaa :roll:

lauantaijokeri kirjoitti:
Janza1985 kirjoitti:Tuo siniseks lämmenny laakeri ei välttämättä kauaa kestä, melkein uuteen vaihtaisin. Laakerin saa lämmittää 120 asteiseks korkeintaan. Suojallisissa laakereissa on rasva valmiina sisällä, ovat ns "kestovoideltuja" valmiiksi. Vaihteistoon luonnollisesti ilman suojia niin pääsee öljy voitelemaan.
Etuveto Opelien laakerit olivat alkuun suojaamattomia ja vaihteistoremontit olivat arkea kun laakerit alkoivat ääntää kuluneina. Vaihteistoremontit vähenivät murto-osaan kun suojatut laakerit tulivat. Vaihteistosta irtoaa pientä metallia ajossa jonka voi todeta esim tarkastustulpan reiän magneetista. Kun laakerit ovat suojatut ei niihin mene myöskään metallin mujua ja tällöin kestoikä on huomattavasti parempi. Suojia laakereista ei pidä poistaa, ei niitä huvikseen ole sinne jälkikäteen lisätty.
Ne peltilipareet niissä laakerin kyljissä ei tee niistä mitään ip68 suojattuja :lollis: :lollis: Ihan samallalailla menee muju sinne...
Insignia Hatchback A20DTE
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja ?! »

lauantaijokeri kirjoitti:
Etuveto Opelien laakerit olivat alkuun suojaamattomia ja vaihteistoremontit olivat arkea kun laakerit alkoivat ääntää kuluneina. Vaihteistoremontit vähenivät murto-osaan kun suojatut laakerit tulivat. Vaihteistosta irtoaa pientä metallia ajossa jonka voi todeta esim tarkastustulpan reiän magneetista. Kun laakerit ovat suojatut ei niihin mene myöskään metallin mujua ja tällöin kestoikä on huomattavasti parempi. Suojia laakereista ei pidä poistaa, ei niitä huvikseen ole sinne jälkikäteen lisätty.
No nyt on faktaa.
Siellä on ilmeisesti 80/90-luvulla askeja sitten rempattu paljon

Mun käsittääkseni nää laakerivaivaiset askit tuli vasta kylläkin Astra H ja uudenpiin.Niissäkin taitaa olla kyse valmistus/kasaus virheestä

Ja siisti tämä topicin corsa!
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Vuorenmaa. FAG
Ura pakollinen koska tulee sokalla päätylevyyn.
Fastrack sarja maksoi 140euroa mutta tosiaankin jouduin yhden ostamaan tilalle kun yhden sain asennnuksessa vammautettua.

Ja on se hieno kun saisi penkit pysymään puhtaina :banghead:
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

?! kirjoitti:
lauantaijokeri kirjoitti:
Etuveto Opelien laakerit olivat alkuun suojaamattomia ja vaihteistoremontit olivat arkea kun laakerit alkoivat ääntää kuluneina. Vaihteistoremontit vähenivät murto-osaan kun suojatut laakerit tulivat. Vaihteistosta irtoaa pientä metallia ajossa jonka voi todeta esim tarkastustulpan reiän magneetista. Kun laakerit ovat suojatut ei niihin mene myöskään metallin mujua ja tällöin kestoikä on huomattavasti parempi. Suojia laakereista ei pidä poistaa, ei niitä huvikseen ole sinne jälkikäteen lisätty.
No nyt on faktaa.
Siellä on ilmeisesti 80/90-luvulla askeja sitten rempattu paljon

Mun käsittääkseni nää laakerivaivaiset askit tuli vasta kylläkin Astra H ja uudenpiin.Niissäkin taitaa olla kyse valmistus/kasaus virheestä

Ja siisti tämä topicin corsa!
Kyllä, 4 ja 5 vaihteisia laatikoita tuli rempattua -90 luvulla. Laakerivikoja, ne loppuivat kun tuli suojatut laakerit.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Olen myös Insignian laatikon yhden korjannut, ei ollut kasusvirhettä, esijännitykset oli ok. Laakerin valmistaja vaihtuu remontin yhteydessä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Suojatut oli kojon ja nsk laakereita päädyssä, neulalaakerit ina germany
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

Joo kurkkasin hajonneen laatikon sisälle ja "muovia" oli ainoastaan siirtohaarukoiden päissä ja nopeusmittarin käyttöpyörissä. Tuosta laatikosta oli kolmos, nelos siirtohaarukan päiden muovit joutuneet jossain vaiheessa kadotukseen. Aika väljä sovitus oli näin ollen siirtorenkaaseen. Syksyllä kun tarkistin öljymäärän laatikosta piti sinne lisätä 1,7l öljyä kokonaistäyttömäärän ollessa 1,8l. Aika kuivana on laatikko siis pyörinyt aiemmin. Luultavasti tasauspyörästön ristitappi ja tasauspyörät olivat jo huomattavan kuluneet tästä johtuen ennen jääradalla vingutusta. Pikkulaatikoissa ei muistini mukaan ole "muovia" siirtohaarukoiden päissä.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Muistaisi vain kun f10 avasin aikoinaan mutta jos ei ole muovia niin haarukka kiljuisi renkaaseen...


Kuva

Bensapumppua sovittelin jalkaan ja laakerikin tuli laatikkoon
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

1,2sorsa kirjoitti:Muistaisi vain kun f10 avasin aikoinaan mutta jos ei ole muovia niin haarukka kiljuisi renkaaseen...


Kuva

Bensapumppua sovittelin jalkaan ja laakerikin tuli laatikkoon

Joissain on messikipalat haarukoiden päissä muovin tilalla.
lauantaijokeri
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 252
Liittynyt: 23 Tammi 2017, 21:35

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja lauantaijokeri »

messinki
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

5-vaihteen synkroilla tässä on messinkiset liukupalat haarukassa.

Laatikon laakerin sain perjantaina niin tänään kasasin päätylevyn laatikkoon.

Sarjan mukana tullut kytkinakselin stefa oli muovinen kun vanha oli peltinen ja muutenkin laadukkaamman oloinen.

A ottaa vanhasta f18cr 3,57 uusi gm kytkinakselin stefa tähän vaihtaessa (39e)

B käyttää tuo uusi tarvike stefa.

Uuden o-renkaan ostin stefajalan alle ikh liikkeestä, tasauspyörästön o-renkaita ei ollut hyllyssä eivätkä vanhaat olleet koppurat.

Päätykopan tiivisteeksi laitoin paperisen kun orkkis oli alumiini/kuminen ja ihan paskana. Pääty levyn puolelle tiivistettä ohuesti silikoonia kun oli hapettumaa.

Siirtäjän stefa hajosi kun purkasin, pitää uusi hommata kun ei sarjassa tullut.
13mm sisä.
26mm ulko.
8 leveä
Että perus stefalta kuulostaa.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Avatar
Janza1985
OCF Member 2018
OCF Member 2018
Viestit: 921
Liittynyt: 26 Tammi 2012, 09:26
Paikkakunta: Kuopio

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja Janza1985 »

Se kuminen stefa on tiiviimpi ku metallinen. Tai no metallia ne on molemmat, toisessa vaan kumia päällä. 13x26x7 näkyy olevan perus koko, mut toi millin muutos paksuudessa ei haittaa mitään.
Insignia Hatchback A20DTE
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 auttakee

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Janza1985 kirjoitti:Se kuminen stefa on tiiviimpi ku metallinen. Tai no metallia ne on molemmat, toisessa vaan kumia päällä. 13x26x7 näkyy olevan perus koko, mut toi millin muutos paksuudessa ei haittaa mitään.
Joo siirtäjän stefaksi 13x26x7 kuminen varmaan tuleekin

Kytkimen stefa oli metallirunkoinen
Ja sarjassa kuminen
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
1,2sorsa
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 13543
Liittynyt: 12 Huhti 2014, 19:56
Paikkakunta: Keski-pohjanmaa

Re: rakas puolisukeltaja, 162tkm F18cr+ 3,45 läjäs

Viesti Kirjoittaja 1,2sorsa »

Kuva

Läjässä on. Standardi kokoinen 13x26x7 stefa tuli siirtäjälle ikh hyllytavarana 6,24e tuntuu ryöstöltä kun jatkuvasti tämmöset pikkuhilut maksaa hoosiannaa.

Fastrak sarja 140euroa.
Stefa 6,24
O-rengas 2,60
Se paskottu laakeri, uusi tilalle 50
Sinkkaukset ja rattaan irroitus,
Guaife 825
Laatikko itessään 120
Bensat noutoon 48e

Tyhjäkäynti venttiiin vaihdoin ja vanhaan tiivisteeseen laitoin silikoonit. Nostaa nyt kierrokset kuten ohjelmoitu mutta lämpimänä meinaa sammua ja kaasuläpän asento ruuvia koittanut pyöritellä heikolla menestyksellä.
EL-50448 ja op-com keskipohjanmaa
-frontera B, corsa A,B,E, Vectra C.
Vastaa Viestiin