Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua & turvakaaret)
Corsa TR 1,6 16v (Kuppipenkkien sovittelua & turvakaaret)
Lähtökohta vuonna 2002, Corsa TR 1.2S -89
Tilanne 2008 (Evolution 1 valmis):
Autoa lähdettiin rakentamaan idealla; ensin moottori, jarrut ja ajettavuus kuntoon, sitten vasta ulkonäkö. 2008 asti auto palveli jokapäiväisen käyttöauton virassa. Tässä ensimmäisen evoluutioversion tiedot.
16v-moottorin ensimmäinen versio, alkuperäinen imusarja:
Moottori:
Corsa B Gsi:n 1,6 16v (C16XE), Multec S sytytys/polttoaineensyöttö (vakio)
Corsa B Gsi:n alkuputki
Corsa A Gsi:n keskiputki, Simons 2" takavaimennin 70mm rosterisella ulostulolla
Sylinterit hoonattu + uudet männänrenkaat
Lohkon taso oikaisu
Uudet alakerran laakerit
ARP-kiertokangenpultit
Kannen kanavien + seetien muokkaus
Pakokanavien toisioilmakanavien kyömyjen siloitus täytehitsaamalla ja hiomalla
EGR:n kanavan täytehitsaus ja siloitus
Venttiilien muotoilu
Imusarjan kohdistus kanteen
Mantzel Powerbox -imusarjan itse rakennettu kopio
dbilas- säädettävät nokkapyörät
Vauhtipyörän kevennys -3,3kg
Green Twister -vapaavirtaussuodatin
Vaihteisto:
Gsi Corsan F13CR, 5-vaihteinen
Alusta:
KW Variante2
Corsa Gsi -kallistuksenvakaajat
Corsa Gsi -reaktiotangot
Alatukivarsiin hitsattu jäykisteet
Powerflex-puslat edessä ja takana
Jarrut:
Vectra 2000 256mm levyt ja satulat edessä, takana vielä toistaiseksi vakiojarrut.
Kadett E jarrutehostin
Kori:
Facelift-etupuskuri + Astra G:n helmapalat
Facelift-valot, vilkut ja maski
Facelift-etulokasuojat, kaarien kantti käännetty suoraksi
Facelift-takapuskuri
Takalokasuojien kaarien kantti käännetty suoraksi
Peilit maalattu
MHW Astra F/Tigra soikeat mustat sivuvilkut
Takavalojen välissä oleva paneeli siloiteltu ja maalattu
Kylkilistat ja tarrat poistettu
1,2S merkki takaluukun kulmassa (punainen S)
Keulan saumat jäykistehitsattu
Konehuone maalattu uudestaan
Sparco-poikkituki konehuoneessa
Wiechers-poikkituki takana
Corsa Gsi -bensatankki + pumpun teline
Varashälytin ajonestolla
Ruosteita korjattu reilusti
Sisusta:
A1 Gsi Corsan etupenkit, ovipahvit vielä vaihtamatta
A1 Gsi:n mittaristo
A2-kojelauta
Vectra A -vilkun- ja pyyhkijöidenviikset
Momo Race -ratti
Momo poljinpinnat
Autometer Ultra-Lite -seosmittari
Uudemman mallin niskatuet
Kangasmatot
Vanteet ja renkaat:
Kesällä: Rial GS 7*15 ET35, Toyo Proxes 195/45/15
Talvella: Melber 6*14 ET35 (valkoiset), Nokian 165/65/14 nastat
2015-> (Evolution 2)
Auto jäi seisomaan 2009, kun oikean puolen helma ja takalokari ruostuivat siihen kuntoon, että niitä olisi pitänyt alkaa korjaamaan (vasen puoli oli korjattu jo aikaisemmin). Sisusta ja lasit tuli purettua pois vuonna 2009, mutta itse hitsaustöiden aloitus vaatikin sitten 6 vuoden tuumaustauon. Nyt pölykerros on kuitenkin pyyhitty pois auton päältä ja homma on saatu taas käyntiin.
Tavoitteena on rakentaa ulkonäöltään katuautomainen, mutta tekniikaltaan race-henkinen harrastepeli, jolla voi ajella kesäisin kadulla ja ratapäivillä. Turvavarusteet on kuitenkin tarkoitus rakentaa kilpasääntöjen mukaan, mikä mahdollistaa myös kilvanajon, jos vaikka alkaa sekin puoli kiinnostaa jossakin vaiheessa.
Suunnitellut muutokset:
Loppujen ruosteiden korjaus (kesken)
Custom Cages -turvakaaret (tilattu)
Sparco Corsa -kuppipenkit (ostettu)
Sabelt 6-piste-turvavyöt (ostettu)
Kilparatti
Corsa A2 GSi -etupuskuri (ostettu)
Kojelaudan nukkaus mustaksi
Ronal R50 AERO BPS 7.5x16 ET38 -vanteet + Dunlop SP Sport 9000 195/40ZR16 -renkaat (ostettu)
Levyjarrut taakse
Quaife nopea ohjaus (ostettu)
Corsa C sähköinen ohjaustehostin (ostettu)
Etupään alustageometrian muokkaaminen reilumman madalluksen kanssa toimivaksi
Säädettävä camber ja caster eteen
Moottorin kallistus/nosto vetoakselien asennon korjaamiseksi
Nykyinen C16XE + seuraavat muutokset:
EatonM45-remmiahdin (Mini Cooper S:stä) (ostettu)
Välijäähdytin
Ohjelmoitava moottorinohjaus
Isommat suuttimet
Suurempi polttoainepumppu
RE85-polttoaine
Suurempi pakoputkisto (2.5" ?)
Tehokkaampi jäähdytin
Öljynjäähdytin
F20-vaihdelaatikko + Quaife- tasauspyörästön lukko (ostettu)
Projektitilanne 29.2.2016, uusien pyörien ja sopivan alustan korkeuden hahmottelua:
Kuvia ja lisää tietoa löytyy osoitteesta http://www.ruostepeikko.com/CorsaTR.html . Kannattaa lukea myös kuvatekstit, joissa on hieman selitetty rakenteluvaiheita.
Samat kuvat + muita kuvia löytyy myös tuosta signaturen alta klikkaamalla.
Tilanne 2008 (Evolution 1 valmis):
Autoa lähdettiin rakentamaan idealla; ensin moottori, jarrut ja ajettavuus kuntoon, sitten vasta ulkonäkö. 2008 asti auto palveli jokapäiväisen käyttöauton virassa. Tässä ensimmäisen evoluutioversion tiedot.
16v-moottorin ensimmäinen versio, alkuperäinen imusarja:
Moottori:
Corsa B Gsi:n 1,6 16v (C16XE), Multec S sytytys/polttoaineensyöttö (vakio)
Corsa B Gsi:n alkuputki
Corsa A Gsi:n keskiputki, Simons 2" takavaimennin 70mm rosterisella ulostulolla
Sylinterit hoonattu + uudet männänrenkaat
Lohkon taso oikaisu
Uudet alakerran laakerit
ARP-kiertokangenpultit
Kannen kanavien + seetien muokkaus
Pakokanavien toisioilmakanavien kyömyjen siloitus täytehitsaamalla ja hiomalla
EGR:n kanavan täytehitsaus ja siloitus
Venttiilien muotoilu
Imusarjan kohdistus kanteen
Mantzel Powerbox -imusarjan itse rakennettu kopio
dbilas- säädettävät nokkapyörät
Vauhtipyörän kevennys -3,3kg
Green Twister -vapaavirtaussuodatin
Vaihteisto:
Gsi Corsan F13CR, 5-vaihteinen
Alusta:
KW Variante2
Corsa Gsi -kallistuksenvakaajat
Corsa Gsi -reaktiotangot
Alatukivarsiin hitsattu jäykisteet
Powerflex-puslat edessä ja takana
Jarrut:
Vectra 2000 256mm levyt ja satulat edessä, takana vielä toistaiseksi vakiojarrut.
Kadett E jarrutehostin
Kori:
Facelift-etupuskuri + Astra G:n helmapalat
Facelift-valot, vilkut ja maski
Facelift-etulokasuojat, kaarien kantti käännetty suoraksi
Facelift-takapuskuri
Takalokasuojien kaarien kantti käännetty suoraksi
Peilit maalattu
MHW Astra F/Tigra soikeat mustat sivuvilkut
Takavalojen välissä oleva paneeli siloiteltu ja maalattu
Kylkilistat ja tarrat poistettu
1,2S merkki takaluukun kulmassa (punainen S)
Keulan saumat jäykistehitsattu
Konehuone maalattu uudestaan
Sparco-poikkituki konehuoneessa
Wiechers-poikkituki takana
Corsa Gsi -bensatankki + pumpun teline
Varashälytin ajonestolla
Ruosteita korjattu reilusti
Sisusta:
A1 Gsi Corsan etupenkit, ovipahvit vielä vaihtamatta
A1 Gsi:n mittaristo
A2-kojelauta
Vectra A -vilkun- ja pyyhkijöidenviikset
Momo Race -ratti
Momo poljinpinnat
Autometer Ultra-Lite -seosmittari
Uudemman mallin niskatuet
Kangasmatot
Vanteet ja renkaat:
Kesällä: Rial GS 7*15 ET35, Toyo Proxes 195/45/15
Talvella: Melber 6*14 ET35 (valkoiset), Nokian 165/65/14 nastat
2015-> (Evolution 2)
Auto jäi seisomaan 2009, kun oikean puolen helma ja takalokari ruostuivat siihen kuntoon, että niitä olisi pitänyt alkaa korjaamaan (vasen puoli oli korjattu jo aikaisemmin). Sisusta ja lasit tuli purettua pois vuonna 2009, mutta itse hitsaustöiden aloitus vaatikin sitten 6 vuoden tuumaustauon. Nyt pölykerros on kuitenkin pyyhitty pois auton päältä ja homma on saatu taas käyntiin.
Tavoitteena on rakentaa ulkonäöltään katuautomainen, mutta tekniikaltaan race-henkinen harrastepeli, jolla voi ajella kesäisin kadulla ja ratapäivillä. Turvavarusteet on kuitenkin tarkoitus rakentaa kilpasääntöjen mukaan, mikä mahdollistaa myös kilvanajon, jos vaikka alkaa sekin puoli kiinnostaa jossakin vaiheessa.
Suunnitellut muutokset:
Loppujen ruosteiden korjaus (kesken)
Custom Cages -turvakaaret (tilattu)
Sparco Corsa -kuppipenkit (ostettu)
Sabelt 6-piste-turvavyöt (ostettu)
Kilparatti
Corsa A2 GSi -etupuskuri (ostettu)
Kojelaudan nukkaus mustaksi
Ronal R50 AERO BPS 7.5x16 ET38 -vanteet + Dunlop SP Sport 9000 195/40ZR16 -renkaat (ostettu)
Levyjarrut taakse
Quaife nopea ohjaus (ostettu)
Corsa C sähköinen ohjaustehostin (ostettu)
Etupään alustageometrian muokkaaminen reilumman madalluksen kanssa toimivaksi
Säädettävä camber ja caster eteen
Moottorin kallistus/nosto vetoakselien asennon korjaamiseksi
Nykyinen C16XE + seuraavat muutokset:
EatonM45-remmiahdin (Mini Cooper S:stä) (ostettu)
Välijäähdytin
Ohjelmoitava moottorinohjaus
Isommat suuttimet
Suurempi polttoainepumppu
RE85-polttoaine
Suurempi pakoputkisto (2.5" ?)
Tehokkaampi jäähdytin
Öljynjäähdytin
F20-vaihdelaatikko + Quaife- tasauspyörästön lukko (ostettu)
Projektitilanne 29.2.2016, uusien pyörien ja sopivan alustan korkeuden hahmottelua:
Kuvia ja lisää tietoa löytyy osoitteesta http://www.ruostepeikko.com/CorsaTR.html . Kannattaa lukea myös kuvatekstit, joissa on hieman selitetty rakenteluvaiheita.
Samat kuvat + muita kuvia löytyy myös tuosta signaturen alta klikkaamalla.
Corsa TR 1,6 16v -89, Vectra C2 2.2 DIRECT -05, BMW F11 535i M-Sport -11
http://www.ruostepeikko.com
http://www.ruostepeikko.com
-
- 'Admiral'
- Viestit: 100
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
- Paikkakunta: Oulu
Kiihtyvyys nollasta sataan kahden hengen kuormalla noin 8,8s. Radalla tuli ajettua pääsuoralla aivan tasatahtiin Gsi Astran, 16V Vectran, V6 Calibran ja 3,0 Senatorin kanssa. Ei tuo nyt kuitenkaan oikein tarpeeksi liiku, joten täytyy tosiaan laittaa lisää venttiileitä =). Tuo 1,6 8v moottori menee mahdollisesti toiseen Corsaani, mutta saahan siitä toki tehdä tarjouksia, jos vaikka mieli muuttuisi...
-
- 'Admiral'
- Viestit: 100
- Liittynyt: 08 Heinä 2003, 03:00
- Paikkakunta: Oulu
Tämä projekti seisoo nyt aika pahasti, tai jos tarkkoja ollaan, niin autohan ei nimenomaan seiso, koska sillä ajetaan päivittäin . No tuota 1,6 16v konetta on tosin tullut puunailtua ja maalailtua, mutta suurta edistystä ei ole tapahtunut.
Toinen Corsa onkin sitten työn alla parhaillaan, ja muutama projektikuva on lisätty sivuille. Kuvia tulee lisää melko hitaasti johtuen digikameran puutteesta, mutta hitaasti hyvä tulee.
Pienensin myös nuo ns. luettelokuvat mahdollisimman pieniksi, että sivujen selaaminen nopeutuisi.
Toinen Corsa onkin sitten työn alla parhaillaan, ja muutama projektikuva on lisätty sivuille. Kuvia tulee lisää melko hitaasti johtuen digikameran puutteesta, mutta hitaasti hyvä tulee.
Pienensin myös nuo ns. luettelokuvat mahdollisimman pieniksi, että sivujen selaaminen nopeutuisi.
Kuvassa olevat vanteet ovat 8*17 ET35 215/40/17 kumeilla (löytyy kuvatekstistä). Takarenkaat eivät mitenkään mahtuisi takakaariin levittämättä, eli takaakin täytyy levittää kaaria aivan yhtä paljon kuin edestä, mutta en ole vielä ehtinyt. Kaari on jo kuvassa leikelty auki, mutta se ei näy kovinkaan selvästi. Lisäksi takakaaren ruosteinen alareuna on rälläköity jo pois. Jos reuna olisi alkuperäisellä korkeudellaan, vanteen yläreuna menisi muutaman sentin verran kaaren sisälle.
Kaarien levittämisestä tulee lisää kuvia myöhemmin, mutta kyllä noista nykyisistäkin jo näkee kohtuu hyvin, kun katsoo tarkasti. Kaaret täytyy leikellä aivan palasiksi, että ne saa taipumaan haluamallaan tavalla. Sen jälkeen vaan tehdään sopivat soirot jäljelle jääneiden rakojen täyttämiseksi ja hitsataan lokarit kasaan.
Kaarien levittämisestä tulee lisää kuvia myöhemmin, mutta kyllä noista nykyisistäkin jo näkee kohtuu hyvin, kun katsoo tarkasti. Kaaret täytyy leikellä aivan palasiksi, että ne saa taipumaan haluamallaan tavalla. Sen jälkeen vaan tehdään sopivat soirot jäljelle jääneiden rakojen täyttämiseksi ja hitsataan lokarit kasaan.
Lisäsin muutamia kuvia molempiin autoihin liittyen. Ainakin noiden etulokasuojien leikkelyn luulisi tulevan paremmin esille. C16XE moottori alkaa olla valmis konehuoneeseen nostettavaksi, mutta täytyisi ensin saada toinen auto ajokuntoon...
<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2004-03-15 23:21 ]</font>
<font size=-1>[ This Message was edited by: Markus on 2004-03-15 23:21 ]</font>