Astra H GTC Tbo -05

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Joo kyllähän näihin saa noi öljyruiskut, ei vain oikeen innosta alkaa poraamaan runkolinjaan reikiä noita varten :-? Ja niistä kiertokankien öljykanavista vielä sen verran, että joo on olemassa orkkis kankia jossa on rehellinen kanava voitelulle, mutta virityskanget, niin enpä ole törmännyt sellaiseen jossa kanava on olemassa :roll: Ahdinta tutkailin tänään ja tosiaan kyllä se gt2871r on 56 trimmillä ja 0.86 pakopesällä :food: Suuttimia oon miettiny, että riittäiskö noi opc vakiosuuttimet siihen n. 400hp vai pitäiskö varuuksi laittaa vielä vähä suuremmat sitten? Uudenmallin x20xev öljypumppu on aivan ilmainen ulkomailta ostettaessa, mutta kun ei uskalla ostaa kun en tiedä mitenkä noita moottorin tuotantonumeroita pitää tulkita. Eli mitä uudempi niin onko myös numero siten suurempi?
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Edelleen vaivaa tuo lohkoasia. Menee omasta joka tapauksessa lohko vaihtoon, mutta en tiedä minkä lohkon tuonne laittas.... Mitkäs lohkot tuon z20ler (z20let) lohkon kanssa on samanlaisia? Ainakin x20xev ja ilmeisesti c20ne, mutta onko c20let lohko vastaava? Lähinnä se että onko kaikki lohkon kiinnikepaikat samoissa kohtaa tuossa c20let lohkossa? Let lohkohan on huomattavasti vahvempi, mutta toisaalta niissä ilmeisesti kuluu sylinterit soikeaksi herkemmin kuin tuollaisessa uudemmassa lohkossa.... Mites tuo vedenkierto, kun c20let lohkossa vesitilat on pienemmät, voiko käyttää z20let kantta ja tiivistettä?
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Vauhtipyörä+kytkin tuli tänään. Eilen hain Siwasta (kyllä!) C20LET männät ja veivit, sekä opelilta paineasetelman pultit. Enää uupuu: lohko+öljypumppu, ahdin(......),yläpään tiivistesarja sekä jakopään osat. Huomenna haen paikallisesta tarvikeliikkeestä männänrenkaat noihin mäntiin. Osaako joku lonkalta heittää paljonkohan tuo puristus nousee noilla c20let männillä kun on z20let(r) kansi? Riittääkö jos laittaa 2x kannentiivistettä, että sais orkkispuristuksen takaisin noilla letin männillä? Oon ajatellu jos laittais X20XEV pumpun, mutta vaihtaa tuon painerajoitinventtiilin sinne tuosta let pumpusta.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Hommat taas vähän edennyt. OPC ilmamassamittarin tilasin ebay.de kun sai todella edullisesti. Eilen tilasin x20xer/z20let öljypumpun vauxhall car partsista ja lisäksi LMF vauxhallista tilasin elring yläpään tiivistesarjan+pultit, sekä jakopään osat. Vesipumpun hain paikallisesta varaosaliikkeestä, mallia graf. Männät vein äsken moottorihiomolle kustomointiin, että saadaan puristussuhde lähemmäksi alkuperäistä, eipä tarvi ainakaan leikkiä noilla paksuilla kannentiivisteillä sitten. Alkaa kohta olla kaikki osat kasassa ja koneistukset loppusuoralla. Vielä pitäis NE lohko saada jostain, mieluusti tästä läheltä, ettei tarttisi ajaa toiselle puolelle Suomea. Opelilta kävin myös hakemassa viime viikolla tilatut 1.7td öljyruiskut. Saa nähdä kuka ne sinne lohkoon laittaa, itteä vähän hirvittää tuo runkolinjaan poraaminen :lol: Vielä pitäis käyttää kansi oikasussa ja tilata bensapumppu ja isommat suuttimet. Sen jälkeen sais alkaa niputtaa moottoria :food:
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Männät hain tänään hiomolta. Nyt on vastaavat maljat noissa c20let männissä kuin mitä orkkiksissa. Lohkokin löytynyt tästä lähiseudulta, joten pian pääsee hommat tosissaan etenemään. Vähän viime päivät laiskottanut tehdä mitään tehokkaasti, kun tuota lämpöä piisaa täälläpäin ainakin ihan riittämiin.. Kuvia koitan ottaa lisää osista ja muista räpellyksistä taas kun pajalle asti päädyn seuraavan kerran.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Lohko hoonattu maanantaina, öljynpaluun teen vielä kun saan vain 18mm kierretapin lainaan. Kasaus piti alkaa pari päivää sitten, kunnes tajusin että z20ler runkopukkien pultit ei ole tarpeeksi pitkät, jotta voisi käyttää c20ne lohkossa. Piti käydä opelilta tilaamassa oikeanlaiset ja niitä nyt odotellaan. Alkuviikosta tuli myös lmf:n paketti, mikä piti sisällään yläpääntiivistesarjan ja jakopään osat. Lisäksi postimies toi latviasta tilatun innovaten mtx-l laajakaista lambdan. Vielä odottelen öljypumpun saapumista sumujen saarilta. Sitten semmonen kysymys, että voikos tollaselle vastakasatulle turbomoottorille suorittaa tuollaisen "kilpamoottorin" sisäänajon? Perusperiaate siis että käytetään ensimmäinen 5min about 3000rpm kierroksilla, jonka jälkeen annetaan koneen jäähtyä. Tämän jälkeen taas 5min ja vielä korkeammat kierrokset ja jäähdytys jne. Kuulemma männänrenkaat hioutuvat kaikista parhaiten noin ja jos ajelee rauhassa ensimmäiset 1-200km niin sen jälkeen männänrenkaat sen verran jo kuluneet, että eivät enää hioudu niin helposti sylinteriin. Muutenhan tässä ei mitään ihmeellistä ole, mutta kone käytännössä täysin uusi laakereista lähtien, joten uskaltaako tuollaista vain männänrengasremonttiin suunniteltua sisäänajoa suorittaa uudelle turbomotille?
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Passe
'Senator'
'Senator'
Viestit: 310
Liittynyt: 13 Touko 2002, 03:00
Paikkakunta: lohja

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Passe »

noi c20let männässä on eri kulmassa noi venan kolot ku z20let tossa koneessa on pakopuolin venat paljon suoremmassa kulmassa....
ite kuoon leikki noitten lohkojenkaa ni viimisii x20xev on vahvoja jos vertaa c20le/xe/ne lohkoja toi ( x20xev ecotek ) on painavampikin...
hyvin kestää heppoja itel on asconassa toi x20xev +öljy ruiskut pukissa ja lohkonkyljessä putkilla männä alle :roll:
opel calibra 4x4 turbo 1995
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Auto saatu kasaan pari päivää sitten. Ajoa takana joku reipas 100km ja ihan ok toimii. Vähän jännittää toi softapuoli tuossa autossa, kun ei ole oikeen tietoa kuinka hyvin on säädetty tuolle turbolle. Pari vikaa toki vaivaa vielä, eli jakarin kuva tulee tauluun kun ahtopaine käy (mittarin mukaan) +1bar. koodiksi antaa ecn110612 eli ahtopainetunnistin toimintaalueen ulkopuolella. Ihmetyttää se kun maksimi ahtopaine on 1-1,2bar ja vakio map anturin pitäs pelata 1,5bar asti, joten pitäs pystyä tulkitsemaan tuon paineen. Onko ideoita mistä moinen voisi johtua, voiko esim tuo koodi tulla jos ahtopaineensäätöventtiileillä on letkut väärin? Toinen ongelma on moottorin reipas naputus, kuuluu mun mielestä imupuolelta ja vahva veikkaus on painimissa. Öljynpaineet mittasin ja näytti kuumalla moottorilla tyhjäkäynnillä 2,5bar. Tarkastin vielä ottamalla venakopan korkin pois auton käydessä ja rasvaa roiskuu kyllä todella iloisesti jokapuolelle. Mahtaiskohan noi painimet herätä eloon esim. forten top end treatmentillä, vai meneekö purkuhommiksi? Yhtään ei huvittais alkaa purkamaan heti kun on saanu kasaan. Huolettaa vain tuo naputus, jos siellä on turhan paljon välystä, niin kuluttaa nokan profiilia tehokkaasti :banghead: Pitäs pikasesti asentaa laajakaista lambda paikalleen, niin uskaltais ajaa vähän reippaammin. Tällä hetkellä ei oikeen uskalla vedättää, kun ei oo hajua minkälaisella sopalla menee...
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Vähän päivitystä pitkästä aikaa. Eli tuo vikakoodiongelma poistui kun sai hukkaportin pelaamaan oikein. Oli tanko todella huonossa kulmassa kelloon nähden ja paineilmatestillä hukkaportti aukesi vasta 2,5bar jälkeen :o No sitten vain käännettiin kompressorikoteloa, että saatiin tanko parempaan asentoon ja sitten alkoi avautua about 0,8bar kohdalla :peukku: Uusi ahtopainemittari (vanhasta lahos taustavalot) tuli asennettua kojelautaan a-pilarin ja mittariston väliin. Sen kaveriksi siihen vielä Innovaten MTX-L laajakaista. Sopat tuntuis olevan aika lailla kohdallaan, ei ainakaan liian ohkasella mene, toki vähän hienosäätöä vaatis omasta mielestä. Tulpat on z20ler orkkis ja ne ajattelin päivittää opc mallisiin, jotka ovat myös lämpöarvoltaan pykälää kylmemmät. Auto toiminut hienosti about 800km. Keskiviikkona piti sitten vähä ponnistaa moottoria, että sai tosiaan noi afr lukemat tietoon. No about 10-15 täyskaasuvetoa oli liikaa garretille ja se hajosi. Tiedossa oli että ahdin ei ollut enää uudenveroisessa kunnossa, joten mikään yllätys tuo ei ollut. Siivet ehjinä, hinkkaa vain pakopesään ja jumittaa, joten ahdot ei nouse ja aksilassa välystä paljon. Jotenkin kuitenkin yllättää tuo nopea laakerien hajoaminen, tarkistin toki ahdinta asennettaessa että öljynsyöttöputkesta tulee öljyä ja ainakin startilla pyöräyttäessä sotki joka paikan kun syöttöputken liitosta vähän löysäs. Täytyy tarkistaa vielä uusiksi tuo öljynkierto, että pelaa varmasti, uutta ahdinta ei huvita pilata heti. Uusi ahdin tulee olemaan malliltaan gt3076 a/r 0.86. Ei pitäisi loppua kesken ainakaan... Ahdinhan ei ole orkkis garretti, vaan vastaavilla mitoilla tehty kopio. Mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin on tekijöitäkin, että kannattaako näitä kiinalaisia käyttää, mutta ite pitkän harkinnan jälkeen ajattelin kokeilla. Näkeepä sen ainakin sitten osataanko siellä tehdä mitään :roll: Ahdin tullaan tutkimaan/käyttämään tarkistuksessa ennen asennusta, jotta nähdään akselin tasapainotus. Auto poissa siis liikenteestä taas hetken aikaa, mutta toivottavasti uuden ahtimen jälkeen päästään nauttimaan huolettomista kilometreistä. Lisäksi tilasin tuossa ebaysta boschin 90mm massamittarin kotelon, johon sitten siirretään tuo opc mittariosa. Courtenay sportilla hyvä hinta tuolle muovinpalalle, ite sain toimituksineen 25e, kun taas courtenay pyytää siitä 100e+. Tämmönen päivitys tällä kertaa, nyt vain odotellaan osia ja huomenna käyn purkamassa vanhan puhaltimen+pakosarjan pois.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Pitäsiköhän tätäkin välillä nostella ylöspäin näin 1.5v tauon jälkeen :bonk: Auto pelaa edelleen hienosti. Ajettu nyt noin 20tkm ja mitään moottoriin liittyvää ei ole tarvinnut korjata, eikä mitään ole ilmennyt. Myös Kiinapuhallin jaksaa hyvin, vetoa on hyvin kun pääsee vain alueelle, ei herää ihan k04 alueella :D Osia on haalittu vähän koko ajan, sieltä sun täältä. Kesällä tarkoitus käyttää autoa motorbitillä ohjelmoinnissa. Vielä uupuu bensapumppu, järkevämpi hukkaportin kello ja ahtoputket+turbon imuputki pitää tehdä ennen reissua.

30.6.2013:
Kuva

Viime kesänä:
Kuva

11.3.2016
Kuva
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Acs käytiin eilen, hienoa kalustoa oli esillä taas, etenkin ocf osastolla :thumbsup: Huusin ebaystä ennen joulua tuollaisen EDS kopio imusarjan. Hinta oli huokea 230e toimituksineen englannista. Valujälki kohtuullinen hintaansa nähden, toki en tiedä kuinka laadukas sellainen EDS on kun en ole koskaan sellaista nähnyt :roll: Imusarja nyt kohdistettu tiivisteeseen ja imusarjan pinta hierottu paremmaksi kaikkialta mihin työkaluilla vain suikin pystyy :peukku: Torstai ja perjantai meni hallilla XEV imunokkaa asentaessa ja säädettävän nokkapyörän jakomerkin selvittämisessä. Samalla selvis että oon kasannut rempan yhteyydessä jakopään väärin, oli pakopuolen ohjainrulla imupuolella. Pakopuolen rulla on metallinen kun imupuolen rulla on muovia. Tuo metallinen rulla on ainakin joidenkin lähteiden mukaan pidentänyt tuon jakopään vaihtovälin näissä Z20LEL,LER ja LEH koneissa verrattuna Z20LET koneeseen, jossa myös muovinen rulla pakopuolella. Tästä taas kasa kuvia, niin ei tarvi pelkkää lätinää katella :lol:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

30tkm takana ensimmäisellä itse rakennetulla turbomoottorilla, hienosti pelaa edelleen. Nyt alkaa autossa olla kaikki tee-se-itse hommat tehtynä. Vielä pitäis rakentaa kannake säädettävälle hukkaportin kellolle, kun ei sovi nykyiseen kannakkeeseen, kun nojaa ilmastoinnin putkeen :yawn: Vielä pitäis laatikko rempata ja samassa yhteydessä vaihtaa kiinteä vauhtipyörä ja sen kanssa passaavat kytkimen osat :food: Motorbitille tekis lujaa jo mieli, mutta tekemättömiä hommia vielä olis:

Laatikkoremppa
Vauhtipyörä+kytkin
Hukkaportinkello
Bensapumppu
3" imuputki turbolle joka passaa sitten 80mm imm kanssa
AEM dryflow kartiosuodatin
OPC tulpat
Venttiilijouset (ehkä)

Tässä vielä kuva nykyisestä tilateesta pannuhuoneessa: Kuva
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Viimeiset isommat hommat alkaa olla käsillä ennenkuin voi alkaa varata penkkiaikaa. Perjantaina ajetaan auto halliin ja otetaan vihdoin tuo laatikko pois ja viedään laakeroitavaksi Joupille. Auto on muutenkin tällä hetkellä pois käytöstä kun syyläri päätti lahota aivan täysin, puoli litraa nestettä ja 5km on tahti, niin vähän liikaa hukkaa. Syylärin tilasin tänään saksasta katsotaan mitä laatua sieltä tulee :roll: Kytkin/vauhtipyörä on pelannut moitteetta koko 40tkm ajan mitä mulla ollut ajossa, niiden kunto täytyy tarkastaa samalla kun loota lähtee pois ja tarvittaessa uusia. Koitan kuvia räpsiä taas välillä kun jotain tulee tehtyäkin, niin on jotain muutakin tänne laittaa kuin vain löpinää :D
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
JukeN
OCF Member 2016
Viestit: 2469
Liittynyt: 05 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja JukeN »

Tubbe kirjoitti:Motorbitille tekis lujaa jo mieli, mutta tekemättömiä hommia vielä olis:
Eiks Pekka lopettanut mekaanisesti muutettujen laitteiden säätämisen vai onko sulla jo aiemmin sovitut kuviot? Onko tässä maassa muita osaajia, jotka olisi näiden kanssa enemmän pelannut?
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Astra H GTC Tbo -05

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Joo Motorbit ei koske enää mua, en ehtinyt varata aikaa sinne kun auto ei ollut siinä mallissa että olis uskaltanut aikaa varata. Ite tehnyt kyselyitä pitkin maata ja tämä menee säätöön chip tuningille Riihimäelle. Paljon positiivista palautetta, uusia ja vanhempia autoja tehtynä, palveluita laidasta laitaan ja myös custom ohjelmoinnit autoon kuin autoon :thumbsup:
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vastaa Viestiin