Astra H GTC Tbo -05
Astra H GTC Tbo -05
Laitetaas uus projektitopicci alulle. Vanha ja luotettava Vectra lähti maanantaina kouvolaan ja tilalle tuli tutulla tyhjänpanttina ollut H Astra. Omasta mielestäni sain lähes ilmaiseksi suht tuoreen auton. Sisusta täysin ehjä ja mittarilukema 160tkm, esimmäinen auto joka alle 200tkm ostohetkellä Syy miksi auton sai halvalla löytyy moottorista, eli sieltä on kiertokangen laakerit menneet, mutta ilmeisesti ei muuta (toivoa sopii). Moottoria purettu jo jonkin aikaa kaikessa rauhassa, kansi lähtee poies varmaan maanantai-iltana. Autossa siis ollut öljynpaineiden kanssa ongelmaa jonkin aikaa ja itse epäilen vahvasti syylliseksi tasapainoakseleiden poistamista. Sen mitä nosturilla nopeasti katsottuna kerkesin katsomaan, niin näytti että öljykanavat oli tulpattu väärin Edellinen omistaja ostanut auton valmiina ja jonkin verran sillä ajanutkin, voimaa kuulemma mukavasti. Moottorina siis Z20LER+GT28RS yhdistelmä. Lisäksi omatekoinen pakosarja tuolle garretille, jonka kyllä joutuu uusimaan, on sen verran erikoisesti tehty Tämän lisäksi vielä välijäähdytin ja 3" turbolta asti ainakin laiteltu. Kytkimestä ei mitään tietoa, mutta toivon että päivitetty, koska ilmeisesti tuo lerin orkkis kytkin ei kestä kovinkaan paljoa vääntöä? Autossa siis hirveästi tekemistä, mutta periaatteessa kun moottorin saa vaan ehjättyä ja vahvistettua niin ei pitäis olla ainakaan tarvetta heti alkaa kaivamaan lisää voimaa. Turbon kunto on itselle vähän arvoitus, kompressorin siivissä oli jälkiä ja pieniä paloja puuttui osasta siipiä. Pitääkö tuo siipi sitten vaihtaa, siihen saa mulle joku turboguru vastata Kuvia laitan vähän myöhemmin tulemaan.
Hommia:
-Moottorin kunnostus+vahvistus (muokatut C20LET männät+kiinakanget, uudet laakerit, kampiakselin kiillotus, yläpääntiivisteet, c20ne lohko hoonaus+uudet männänrenkaat ja jakopää uusiksi) -Done
-Vauhtipyörä/kytkin vaihtoon (OPC vakiokamat tilalle) -Done
-Uusi pakosarja vesijohtoputkesta -Done
-Uus 3" downpipe v-bandilla -Done
-EDS copy imusarja -Done
-XEV imunokka+TX autosport nokkapyörä -Done
-Laajakaista lambda (Innovate MTX-L) -Done
-Autogauge sähköinen ahtopainemittari -Done
-OPC 80mm maf
-Suuttimet Bosch EV14 570cc
-3Bar MAP
-Kinugawa hukkaportinkello
-Tehokkaampi soppapumppu (AEM 320lph) -Done
-Green kartisuodatin (Vaihtuu jossain kohtaa AEM 80mm Dryflow)
-76mm imuputki turbolle
-Säätö penkissä sitten joskus kun sinne asti päästään...
Näillä nyt alkuun. Tosiaan jännä idea kyllä jollain omistajalla ollut laittaa isohko turbo, mutta suuttimia ja maffia ei ole vaihdettu. En tiedä, mutta musta tuntuu ettei ihan loppuun asti ole ajateltu toiminnallisuutta. Ohjelmoitu joskus motorheavenilla, mutta mistään ei ylläri pylläri ole mitään mustaa valkoisella, ainakaan kone ei ole sulanut, joten ei nyt ihan katastrofi ainakaan vielä... Takalasissa vain ollut motorheavenin tarra...
Hommia:
-Moottorin kunnostus+vahvistus (muokatut C20LET männät+kiinakanget, uudet laakerit, kampiakselin kiillotus, yläpääntiivisteet, c20ne lohko hoonaus+uudet männänrenkaat ja jakopää uusiksi) -Done
-Vauhtipyörä/kytkin vaihtoon (OPC vakiokamat tilalle) -Done
-Uusi pakosarja vesijohtoputkesta -Done
-Uus 3" downpipe v-bandilla -Done
-EDS copy imusarja -Done
-XEV imunokka+TX autosport nokkapyörä -Done
-Laajakaista lambda (Innovate MTX-L) -Done
-Autogauge sähköinen ahtopainemittari -Done
-OPC 80mm maf
-Suuttimet Bosch EV14 570cc
-3Bar MAP
-Kinugawa hukkaportinkello
-Tehokkaampi soppapumppu (AEM 320lph) -Done
-Green kartisuodatin (Vaihtuu jossain kohtaa AEM 80mm Dryflow)
-76mm imuputki turbolle
-Säätö penkissä sitten joskus kun sinne asti päästään...
Näillä nyt alkuun. Tosiaan jännä idea kyllä jollain omistajalla ollut laittaa isohko turbo, mutta suuttimia ja maffia ei ole vaihdettu. En tiedä, mutta musta tuntuu ettei ihan loppuun asti ole ajateltu toiminnallisuutta. Ohjelmoitu joskus motorheavenilla, mutta mistään ei ylläri pylläri ole mitään mustaa valkoisella, ainakaan kone ei ole sulanut, joten ei nyt ihan katastrofi ainakaan vielä... Takalasissa vain ollut motorheavenin tarra...
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Astra H GTC Tbo -05
Jos sulla on kompuran siivissä jotain jälkiä ja puuttuu paloja, niin eipä se enää ole tasapainossa. Vaihtaisin.
Johnny, la gente esta muy loca.
Re: Astra H GTC Tbo -05
Mielenkiintoiselta kuulostaa projekti. Ja jep turbo vaihtoon tai kunnostukseen.
Re: Astra H GTC Tbo -05
Mahtaako olla käytännön merkitystä jos puristussuhde laskee 8,8:1 -> 8,5:1 ? Sen verran nettiä pläräilly että ilmeisesti c20let männillä puristus laskee tuon erotuksen verran. Sitten tuo turboasia, eli kattonu netistä kuinka noita compressorin siipiä on vaihdeltu ja ihmetyttää se, miksi siiven asento on merkitty akseliin purkuvaiheessa? Eikös nuo siivet ole symmetriset, joten ei kai asennolla pitäs olla merkitystä toiminnallisuuteen?
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Astra H GTC Tbo -05
Nyt on kiinakanget matkalla kohti Suomea, enää männät tarvittais. Alan kallistua kohti noita c20let orkkis mäntiä, niitä löytyy iha ok hinnalla uutena ebaystä. LEH mäntiä ei tunnu löytyvän mistään. Tasapainoakselien poistosetti olis kova sana, toki vois lykätä noi orkkis romut sinne takaisin, mutta turhaa painoa ja poistosetin mukana tulee kunnon loiskelevy Jos joku tietää jonkun pätevän, mutta edullisen moottorikoneistamon etelä-pohjanmaalla, niin saa ehdottaa. Seinäjoen omasta jäi jotenkin vähän sellanen nihkee vaikutelma kun piti 2,2 lohkoa siellä käyttää hoonauksessa. Eikös tuon kannen voi kuitenkin käyttää oikaisussa, tuskin lähtee niin paljoa lastua kannesta, että on merkitystä?
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Astra H GTC Tbo -05
On sillä merkitystä,oletko ajatellut e85 polttoaineeksi?Tubbe kirjoitti:Mahtaako olla käytännön merkitystä jos puristussuhde laskee 8,8:1 -> 8,5:1 ?
Vois olla järkevää varsinkin jos haluaa joskus ottaa voimaakin ulos motista....Hommaat suoraan 10:1 puristeiset männät ja polttoaineeksi e85 niin nousee moottorin hyötysuhdekkin huomattavasti.
Sattaa olla tuo ahdin morjesta(yleensä hajoaa ensimmäisenä jos öljynkierto ongelmaa) niin samalla päivittää hieman isompaan.
Tosin jos kyseessä tarkoitus olla käyttöauto niin saattaa mennä kyllä liian harrastamisen puolelle tuommoset rimmaukset,mutta ainahan voi ostaa halvan meOPELin käyttikseksi
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Omega A 24V
Re: Astra H GTC Tbo -05
Joo käyttöautohan tämä tulee olemaan, joten mitään aivan hulluja tehoja tästä ei ole tarkoitus kaivaa ulos. Sais kuitenkin olla edes kohtuullisen toimintavarma vielä jatkossakin. E85 ei oikeen oo vaihtoehto, kun lähin asema löytyy Alavudelta ja en viitsi siellä alkaa kulkemaan menoveden perässä
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Astra H GTC Tbo -05
Kivistön ABC:lta alkaa pian saamaan E85:ta...Tubbe kirjoitti:E85 ei oikeen oo vaihtoehto, kun lähin asema löytyy Alavudelta ja en viitsi siellä alkaa kulkemaan menoveden perässä
näillä mennään...
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
- Insignia B Sports Tourer 1,6T 2020 -
- Kadett C Coupé 1200S 1976 -
- Astra G Cabriolet 2,2 Bertone 90 years 2004 -
- Vivaro 1,6 Biturbo Sportive 2016 -
Re: Astra H GTC Tbo -05
Ei pidä yllyttää tuollaseen Nyt on männät myös tilauksessa, löytyi ebayn ihmeellisestä maailmasta hyväkuntoiset käytetyt c20let mukit. Yöllä saatiin moottori pois kopasta ja kiinni moottoripukkiin, nyt saa lykätä auton hetkeksi pois tieltä ja tehdä moottori valmiiksi kaikessa rauhassa. Kytkin menee myös vaihtoon Oli jonkin verran saanut lämpöä jossain kohtaa elämäänsä. Miltä muuten tuollainen rikkinäinen kaksoismassapyörä kuulostaa? Ei kokemusta noista, mutta kun heilutti pyörää edestakaisin niin kuului sellainen vaimea kolina.....
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Astra H GTC Tbo -05
Jos et uutta heti osta niin multa löytyis tuollainen ehjä kytkin ja vauhtipyörä varastosta.
Re: Astra H GTC Tbo -05
LER vai LEH mallinen? Pitäis tuo kytkin+vp päivittää vähintään opc mallin hiluihin, jos meinaa ajaa tuolla ilman ongelmia... Väännöstä ei tietoa, mutta oletan että se tulee pyörimään tuolla 400-500nm välillä ja ilmeisesti tuo opc paketti pitäs selvitä ainakin 400nm ihan hyvin.
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Astra H GTC Tbo -05
LER mallista sillon päivitin kun en ollut varma et kestääkö itellä mut jäi sit vain haaveeks se loppu teho. LER kestää muistaakseni 350NM ja ite päivitin Mtecin kytkin pakettiin silloi . Mut jos tarvetta on niin tyhjän panttin tuo varastossa on.
Re: Astra H GTC Tbo -05
Kiitos tarjouksesta! Pitää vähän miettiä mitä tuon kytkimen kanssa teen, mutta otan suhun yhteyttä jos päätän pysyä alkuperäisen kokoisessa massapyörässä Pistetään tähän perään vähän vielä kuvia raadosta ja moottorirojektista.
Vähän turhan paljon kuvia kerralla, mutta eipä tarvi sitte taas hetkeen laittaa lisää Tosiaan kompressorin siipi saanut vähän osumaa, mutta omaan silmään pakopuolen siipi ja pesät on ihan kunnossa. Eli kai tuosta vielä kalun saa kun vaihtaa vain tosiaan sen siiven... Pakosarja oli mielenkiintoinen, mutta kuitenkin ihan toimiva. Uusi tehdään kun keretään, jää turbo vähän huonoon kohtaan tuolla. Mitäs mieltä raati noista kampuran kauloista? Noi himmentymät on kaikissa, yhdessä kaulassa tuntuu kynnellä ihan pieni "pykälä", muissa ei mitään. Eli voinko olettaa, että laitan vain uudet laakerit ja sen jälkeen homma rokkaa? Yhtään "turhaa" koneistusta ei huvittaisi maksaa. Se on ainakin varma että jos viet koneistamolle näytille, niin hetihän siellä dollarin kuvat silmissä sanotaan että on pakko hioa nuo kaikki kaulat
Vähän turhan paljon kuvia kerralla, mutta eipä tarvi sitte taas hetkeen laittaa lisää Tosiaan kompressorin siipi saanut vähän osumaa, mutta omaan silmään pakopuolen siipi ja pesät on ihan kunnossa. Eli kai tuosta vielä kalun saa kun vaihtaa vain tosiaan sen siiven... Pakosarja oli mielenkiintoinen, mutta kuitenkin ihan toimiva. Uusi tehdään kun keretään, jää turbo vähän huonoon kohtaan tuolla. Mitäs mieltä raati noista kampuran kauloista? Noi himmentymät on kaikissa, yhdessä kaulassa tuntuu kynnellä ihan pieni "pykälä", muissa ei mitään. Eli voinko olettaa, että laitan vain uudet laakerit ja sen jälkeen homma rokkaa? Yhtään "turhaa" koneistusta ei huvittaisi maksaa. Se on ainakin varma että jos viet koneistamolle näytille, niin hetihän siellä dollarin kuvat silmissä sanotaan että on pakko hioa nuo kaikki kaulat
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Re: Astra H GTC Tbo -05
Kyl ne kaulat mun mielestä ainaki kantsii koneistaa jos niis on tuntuvaa pykälää ja kulumaa.
Menee uudet laakerit mun käsittääkseni melko nopsaan huonolle hapelle jos huonoihin kauloihin ne yhdistää.
Lapualla on muutamakin hyvä turbokoneiden asiantunteva koneistamo, mut ei kai kukaan niitä hommia ilmaiseksi tee et pakko aina jotain maksaa. Ja tuo turbo ei varmaankaa kestä pelkällä uudella siivellä vaan pitää sekin viedä johonki turbo huoltoon et remppaavat sen, luultavasti laakerit jo kulunu tuos jos kerta hankausjälkiä löytyy.
Ei kannata ns. hosumalla tehdä vaan jos vähänki joku kohta arveluttaa niin ammattilaisilta kysyä neuvoa et miten homma toimii et pääsee sit nautiskelemaan ajamisestakin ettei tartte kokoajan parsia sieltä sun täältä niitä kohtia mitkä jäi ilman huomiota.
Tässä esim. yksi hyväksi kehuttu paikka--> http://www.hiomopalvelu.fi/ ja Rintakari kans yks mitä kehuttu. Antelo&Järviluoma teki ainaki toimivan hyvän koneen yhteen tutun välikoppa escorttiin. Noista mä kysyisin ekaksi tarjoukset.
Menee uudet laakerit mun käsittääkseni melko nopsaan huonolle hapelle jos huonoihin kauloihin ne yhdistää.
Lapualla on muutamakin hyvä turbokoneiden asiantunteva koneistamo, mut ei kai kukaan niitä hommia ilmaiseksi tee et pakko aina jotain maksaa. Ja tuo turbo ei varmaankaa kestä pelkällä uudella siivellä vaan pitää sekin viedä johonki turbo huoltoon et remppaavat sen, luultavasti laakerit jo kulunu tuos jos kerta hankausjälkiä löytyy.
Ei kannata ns. hosumalla tehdä vaan jos vähänki joku kohta arveluttaa niin ammattilaisilta kysyä neuvoa et miten homma toimii et pääsee sit nautiskelemaan ajamisestakin ettei tartte kokoajan parsia sieltä sun täältä niitä kohtia mitkä jäi ilman huomiota.
Tässä esim. yksi hyväksi kehuttu paikka--> http://www.hiomopalvelu.fi/ ja Rintakari kans yks mitä kehuttu. Antelo&Järviluoma teki ainaki toimivan hyvän koneen yhteen tutun välikoppa escorttiin. Noista mä kysyisin ekaksi tarjoukset.
Re: Astra H GTC Tbo -05
Tsemppiä rojektiin! Olikos täs laatikko kunnos? olis helpompi vaihtaa ne kuuluisat laakerit nyt
Zafira B 1.8, ST200 Mondeo