Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Themazgu kirjoitti:ei kai siinä montaa nivelta tarvi olla kun keppi on omegassa tikkusuorassa.
perä kun ei isommin heilu. donitsi ei kestä pitemmän päälle olla yhtään taivutuksessa, ainakaan halpaversiot. kokeiltu on.
Eli kardaanin pätkät olisi tavoite shimmaamalla suunnata 0' kulmaan toisistaan?
eihän neulalaakerit silloin liiku nivelien sisällä joka pitäis olla tosi huono...

katso kuva 2:

http://www.agcoauto.com/content/images/ ... gnment.jpg


tällästä kardaanintukilaakerin vahvistamistakin tullut harrastettua... pysyy "veto rätit" paremmin ehjänä..
https://www.dropbox.com/s/ak19fag6qy7xs ... .08.27.jpg
https://www.dropbox.com/s/yrcw44iia24mi ... .07.59.jpg
https://www.dropbox.com/s/4ozstun87aven ... .42.57.jpg
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Kardaani tuli nyt toteutettua jollain orkkis akselilla, kun sattui olemaan sopivan mittainen. Mistähän autosta alun perin mahtaa olla?, kun ei varmaa muisti kuvaa mistä on varastoihini päätynyt.
kuvassa: ylin (paksuin) b-omegasta purettu (c30se mottorisesta), A omega 2.0sedanista, ja tämä mysteeri akseli (isot laipat)..
https://www.dropbox.com/s/p1jyb70c9zp37 ... t.jpg?dl=0

mutteri ei mahtunut liun väliin, lineekö merkitystä? https://www.dropbox.com/s/183j12s8jozbp ... i.jpg?dl=0

keski laakerin paikka tuli haettua asettamalla molemmat kumilaipat jäykiksi: https://www.dropbox.com/s/btlr4irqalnps ... 1.jpg?dl=0 https://www.dropbox.com/s/ba8ebnrgr8cvy ... 2.jpg?dl=0

ja tulihan se "vahvistettua": https://www.dropbox.com/s/fnhh5038vsdwj ... 1.jpg?dl=0 https://www.dropbox.com/s/6mdybglj83tc5 ... 2.jpg?dl=0

korissa kiinni: https://www.dropbox.com/s/n9v2skkrkpbls ... a.jpg?dl=0
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Sovitus moottori&laatikko nostettu pois:
https://www.dropbox.com/s/ijlm8zrrs8pq4 ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/bw2dvzqh4otmc ... 9.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/mrsjelz643oja ... 2.jpg?dl=0
pääsi jatkojalostamaan paikoillaan olleita osia.
vaihde laatikon kannake, vähän seka sikiö, mutta tehty niinku morsiammen puku: jotain vanhaa, jotain uutta , jotain lainattua.. eli edellisen volvo tekniikka mestarin jäljiltä lähdetty:
https://www.dropbox.com/s/ep36sjbmadfeh ... 5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/053iz90mavsac ... 5.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/4patuspjfpa88 ... 6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/iqvqjjhgp6yl4 ... 1.jpg?dl=0
Kuva

peltinen ö-pohja. tehty 4syl CIH:n pohjasta jatkettuna, kiitos Kivimäen verstaan kanttikone&pelliseppo:
https://www.dropbox.com/s/mcq5c584jgqai ... 7.jpg?dl=0
Kuva
https://www.dropbox.com/s/gydhw83dj68bq ... 6.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/97fhjqihj29vl ... 1.jpg?dl=0

loiske levyä:
Kuva
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Voi olla et joku muukin maininnu, mut sellane pieni foorumitekninen juttu, että voisko nuo kuvat linkittää suoraa näkyville? Helpottais seuraamista aikalailla jos ne ois niinku näin:

Kuva

Varmaan dropboxissakin joku linkitysvaihtoehto millä ne saa suoraa näkymään, ite kaivoin ton kuvan osotteen suoraan lähdekoodista..

Edit: tos on jonkunlainen ohjekin: http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 2&t=235785


Saitkos jo jotain järkeä tuohon etupään ohjausgeometriaan jne?
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12737
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Meinasin kans mainita et olis kiva et näkee kuvat suoraan, ku ei puhelimella jaksa klikkailla kuvia linkeistä auki ku kestääääää :D
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Kuvanjako kokeilua:

Kuva
Kuva

EDIT: ja nyt skulaa :D oli vähän systeemitkin muuttunu.. tuolta lisää -> http://www.opelclubfinland.fi/viewtopic ... 2&t=235785
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

CaLis kirjoitti:Saitkos jo jotain järkeä tuohon etupään ohjausgeometriaan jne?
Jos tätä tarkoitit:
Gerhard kirjoitti:Nyt pureuduttu etu akseliin enempi. Muutama tunti CADin äärellä ja alkoi valkenemaan että juurikin negatiivisestä ackermanista kyse (kaarto auraus, ei haritus kuten normaalisti) ja johtui kaiketi pää asiassa siitä ettei hammastanko ole olka-akseleiden raidetanko-nivellinjalla jne.. mutta ratkottavissa siirtämällä niveliä auton kylkiä kohden, jolloin jousiin törmääminenkin poistui +50*asteen käännöksillä.
Jos kysymys koski pumbsteeriä: ei mitään vallan kumouksellista ole koettu. kokeiltu 3cm matalemmalla olevi raidetangon (olka-akselin päässä) pallo niveliä, eikä merkittävää muutosta bump steer mittauksissa....
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Lähinnä tuota bump-steeriä meinasin. Millasia mittaustuloksia oot tuosta sitten saanut? Niistä tuloksistahan voi sitten helposti päätellä, että onko ongelman aiheuttaja väärän mittainen raidetanko vai onko kyse siitä että raidetanko on tukivarsiin nähden väärässä kulmassa.

Kuva
Ideaalitilannehan olisi tässä rakenteessa tuollainen.
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

CaLis kirjoitti:bump-steeriä meinasin. Millasia mittaustuloksia oot tuosta sitten saanut? Niistä tuloksistahan voi sitten helposti päätellä, että onko ongelman aiheuttaja väärän mittainen raidetanko vai onko kyse siitä että raidetanko on tukivarsiin nähden väärässä kulmassa.
-mitta tulokset jotakuinkin = 5-6cm sisään joustolla auraus kasvoi 5mm luokkaa, per rengas (15"vanteen kehältä mitattuna) jos oikein muistan.
-olisiko jotain linkkiä heittää, missä selviäisi kuinka ongelmaa tulkitaan->korjataan...(raidetangon pituutta vaiko asemaa)
-mielenkiintoinen toi kuva :D

tällä hetkellä prioriteetti 1senä saada "rengas savut" autosta aikaiseksi... sen jälkeen vasta korjata/rakennella raidetankoja... mutta teoria&suunnitelmat olisi silti hyvä olla hallussa jo tässäkin kohtaan.
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Tulipelti ummessa, ja muutama jarruputki vedettu.
Kuva
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Tossa oli mun mielestä ainakin melko tyhjentävästi selostettu asiaa.
http://www.hotrod.com/how-to/chassis-su ... explained/

Eli pitää liitokorkeudesta mittailla sekä sisään, että ulosjouston suuntaan, jotta tuosta pystyy sanomaan mikä mahdollisesti mättää..

Mut juu, tärkeemmät hommat toki ensin, niin selviää se ajokorkeuskin ekaks :)
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7958
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Woody »

Aika jäätäviä saumoja :)
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

CaLis kirjoitti:tärkeemmät hommat toki ensin, niin selviää se ajokorkeuskin ekaks :)
tjuu kerrottakoon että sillä hetkellä kun bump steeriä mittailin niin autosta oli jo "sopivat" jouset, eikä painostakaan puuttunut kuin: nesteet, turbo, vauhtipyörä, ja lento korkeus näytti hyvältä....
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Woody kirjoitti:Aika jäätäviä saumoja :)
Kiitos :lol:
On tullut kyllä opittua ettei auton peltikorityöt ole yhtään sen mukavampia/antoisampia/motivoivempia vaikka ei olekkaan ruosteen korjaus töistä kyse, vaan "uuden" rakentamista muutoksista/virityksestä johtuen..'

Ennen kuvittelin että pelti hommat tuntui paskalta ruosteesta johtuvasta vitutuksesta, totuus on että yhtä kamalaa massan/maalin/hitsin-käryä ja rälläkän pölyä, on syy mikä tahansa...

EDIT: ja on tuossa kuvassa näkyvästä vaidelaatikon tunnelin tilkkutäkkimäisestä jäljestä ja "skandinavisesta muotoilustaa" vastuussa edellinen volvotekniikankin rakentaja. siihen yhdistettynä oma peltityö motivaatio on jälki tuon näköistä :lol:
Vastaa Viestiin