Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Esittele Opel-projektisi tai autosi
pläsäri
OCF Member 2016
Viestit: 1486
Liittynyt: 15 Marras 2012, 09:00
Paikkakunta: Lahti

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja pläsäri »

Gerhard kirjoitti:
pläsäri kirjoitti:Pallonivelissähän on stopparit, saattasko ne vaikuttaa?
Eikai sitä minkään nivelen SISÄLLÄ ole stoppareita... jaah luonnollisesti kaikki rajoittavat tekijät on pyritty poistamaan kuten arvata saattaaa jos kuskin pyörä kääntyy +50' -50'
ei vaan ulkona..
Kuva
Omegan/b senatorin alapallo missä on rajotin tuossa valettuna
Kuva
b omegan+ muiden opelien alapallo missä ei ole rajotinta
Tasapainoilu autoharrastuksen ja jääkaapin sisällön kanssa on välillä hankalaa
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

pläsäri kirjoitti: ei vaan ulkona..
ah, tuota tarkoitit...noh mutta ei taida olla tuosta kyse, molemmat pyörät kun kääntyvät (ilman reidetankoa) ~50' ja +50' joten varmastikkaaan ei ole mistään rajoittimesta kyse.... itse epäilisin jotain raidetangon nivel geometrioihin littyvää, olka akseli kun "nousee" aika paljonkin tuolla käännöksen äärilaidoilla.... mutta tuo epäsymmetrisyys pyörien välillä kummastuttaa :roll:
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Gerhard kirjoitti: Mistähän löytyisi tuollainen ilmanotto aukko lokasuojaan? https://www.dropbox.com/s/26y1mzz9q425i ... k.jpg?dl=0
Eikös kellään tietoa tästä?? Aika saman näköinen osa tässä Bamsen jaksossaki... 8min kohdalla https://www.youtube.com/watch?v=X7z-NHPugGo
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Etujousia voisi alkaa hankkia, jah kynäjouset vaikio paikoille vaikuttaisi järkevimmältä ratkaisulta tällä erää. Koska olisi jousella pieni halkaisija jotta mahtuu olka-akseli kääntyilemään kunnolla nuilla+50' käännöksillä.. Joten mistä lähdetään kokeilemaan??, jos käytettävissä tämä kataloogi: http://www.rallyracefin.fi/kynajouset.php

Ja jos jollain linkittää Manta/Ascona projekteja jossa eteen olisi soviteltu kokonaisia kynätolppia niin vois arvioida sellaisen projektin työläyttä, vaikkakaan ei vielä sellaiseen ole tarkoitus ryhtyä....
Avatar
?!
OCF Member 2022
OCF Member 2022
Viestit: 4422
Liittynyt: 18 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Klaukkala

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja ?! »

Noissa rallyracen jousissa on tuo erikoinen sisähalkaisia,normaalisti coilijouset on 62mm sisähalkaisialla.
Muutenkin olen kuullut noiden itseliimattujen jousijäykkyys merkintöjen olevan melko suuntaa antavia.

Jousijäykkyys voisi olla 10kg +-2kg edessä....tai siis noissa tuo jäykkyys lienee 100 +-20kg.
Kadett C 16V
Omega A 24V
Omega A 24V
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Kynäjousia on tuumamitoitettuja ja millisiä joten sopivuus kannattaa varmistaa. 2-1/4 jousi ei mene 60mm tolppaan.
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Gerhard kirjoitti: kynäjouset vaikio paikoille
?! kirjoitti:Noissa jousissa on tuo erikoinen sisähalkaisia
motorsport kirjoitti:Kynäjousia on tuumamitoitettuja ja millisiä joten sopivuus kannattaa varmistaa. 2-1/4 jousi ei mene 60mm tolppaan.
Täsmennetään vielä, jos on tullut sanottua väärin/epäselvästi.EI ole tarkoitus laittaa kynätolppia. (ei ainakaan ensi kesäksi). Tarkoitus käyttää "kynäjousia". Alkuperäisessä mantan sijainnissa(ei siis iskaria tms. jousen sisällä) Jousien tulisi olla mahdollisimman pienellä ULKOhalkaisijalla. Syystä että olka-akselin kääntyvyys rajoittuu jouseen. =Mitä pienempi jousi, sitä isompi kääntyvyys.

..kiitoksia silti vinkeistä, sain paljon näkemystä ja tietoutta jousien ihmeellisestä maailmasta :thumbsup:
Avatar
Spikey
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1392
Liittynyt: 28 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Tku/Yk/Lieto

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Spikey »

Eibachilta saa ainakin 41mm,48,51,57,60(sisältä) olevia jousia.
tosin pienimmillä halkaisijoilla tulee jäykkyydet vastaan.
41mm jousella on 150lbs eli n.26N/mm
48mm jousella on 450lbs eli 79N/mm

51mm(2.0")-65mm->löytyy lähes kaikkea.


ja tietysti voihan kääntyvyyteen vaikuttaa pirullinen ohjausgeometrian suunnittelukin.
Ackermann perkele.
Ellei muu auta, niin pientä aivojumppaa olka-akseleiden ja hammastangon sijainnin suhteen....tai vastaavasti lapasesta lähdettäessä tukivarsien ja etuakselisto rakenteen kanssa. :wink: ...täältä löytyy ylimääräinen soarer/sc400 LHD akselipaketti
Kuva
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Onkos taka jousien jäykkyydestä näkemyksiä/kokemuksia? nyt on 13mm langasta ~120mm halkaisiaset jouset. ja auton perää painellessa tuntuu vähän pehmoisilta (ei kylläkään ole molempia iskareita paikoillaan, joten voi vähän hämätä) mersun 123:sen etu jousi olisi 15mm langasta tehty. mutta meneekö jo liian jäykäksi?
Avatar
Themazgu
OCF Member 2017
Viestit: 2609
Liittynyt: 05 Marras 2007, 20:50
Paikkakunta: North Karelia

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Themazgu »

aika harvakierteinen jousi. paksuutta tai kierroksia lisää. mersun jousessa kierroksia paljon enempi= siksi jo jäykempi. huomion arvoista myös, että isompi halkaisijaisella jousella jää pintakovuus vähemmälle. kannattanee kokeilla ajaa ennen isompia muutoksia nykysetuppiin.
oishan tuohon kynätolpatkin laittanut samassa rytäkässä. säätö ja jousimahdollisuuksia hieman eritavalla kuten aiemminkin mainittu. lienee joku ovela syy miksi downgreidattu noin.
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Themazgu kirjoitti: oishan tuohon kynätolpatkin laittanut samassa rytäkässä. lienee joku ovela syy miksi downgreidattu noin.
Kynätolppien sovittaminen taakse oli vaihtoehtona pitkäänkin, mutta vaikutti sen verran ikävältä yläpään iskaripaikan vahvistus (takalasi pois, hattuhylly silpuksi, muutenkin ahtaiden/ikävissä paikoissa työskenneltelemistä) että jätin toistaiseksi tekemättä, mutta voisi sen joskus tulevaisuudessa ehkäpä tehdä joten saapi laittaa linkkejä miten muut ovat niitä mantan kanssa tehnyt.
Gerhard
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 124
Liittynyt: 02 Joulu 2006, 00:08
Paikkakunta: Pori

Re: Manta B ,C30seTurbo,power steering,erillisjousitettu per

Viesti Kirjoittaja Gerhard »

Nyt pureuduttu etu akseliin enempi. Muutama tunti CADin äärellä ja alkoi valkenemaan että juurikin negatiivisestä ackermanista kyse (kaarto auraus, ei haritus kuten normaalisti) ja johtui kaiketi pää asiassa siitä ettei hammastanko ole olka-akseleiden raidetanko-nivellinjalla jne.. mutta ratkottavissa siirtämällä niveliä auton kylkiä kohden, jolloin jousiin törmääminenkin poistui +50*asteen käännöksillä. Joten päädyin kokeilemaan MB 124 diiselin jousta edessä (halk 110mm). Nyt kääntö kulmat sentään 10 asteen toleransilla (keskenään/ackerman). Seuraavaksi täytyisi tutkia bump steeringiä, ennen kuin tekee tarkempia hienosäätöjä. Kellään kokemuksia sen mittaukseesta/säädöstä? Kokemuksia casterin lisäämisestä Manta B:hen?

Kivimäen verstaan veistelemä erikoisosa jotta hammastanko näennäisesti keskellä autoa:
https://www.dropbox.com/s/pkxxpsct5ecl3xv/osa.jpg?dl=0

jousien puntarointia:
https://www.dropbox.com/s/tr00w5ovi3hvn ... 7.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/cbve4llpro5ap ... 5.jpg?dl=0

riittävästi jarrusatuloita hydrauli kässärille?:
https://www.dropbox.com/s/lwakrkp4j54xg ... 1.jpg?dl=0

mantafab:
https://www.dropbox.com/s/8wa79m1b87pbb ... 1.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/rw5tco4l3ltu8 ... 0.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/orgsumq7y3aff ... 7.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/x42205ylwoixw ... 7.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/yb7cr4sqsr4lb ... 9.jpg?dl=0 "KPI linjain"
https://www.dropbox.com/s/jr6rjca49yqc5 ... 2.jpg?dl=0
https://www.dropbox.com/s/iznwsvi1pw20o ... 8.jpg?dl=0

Bump Steer:
https://www.youtube.com/watch?v=LO07qmJ ... UP&index=1
https://www.youtube.com/watch?v=Stp9kHA ... UP&index=2
Vastaa Viestiin