Commodore A '69 Roadsport A

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

Pistetään pieni projektikertomus pystyyn kun prokkis näytti täyttävän tänään 5 vuotta, saatana se aika meneekin äkkiä :roll:

Eli lähtökohtana Commodore A 1969 2D sedani. Suunnitelmat joilla lähdettiin liikenteeseen olivat simppelit, nokalle sovitettaisiin BMW:n M20 moottori joka jäi edellisen projektin myynnistä yli, tämän jatkeeksi piti pultata M3 6v getrag joka oli hommattuna myös. Peräksi oli tarkoitus laittaa myöskin edellisestä projektista jäänyt volvon 1031 perä missä oli valmiina jo uusi SSF-Pyörän lukko. Etuakselin geometria oli suunniteltu itse valmiiksi Taunuksen olka-akseleille, joille oli tehty jo isot Alconin jarrut ja alumiininavat. Sisälle kuppipenkit, turvakaaret ja Stackin mittaristo mikä odotti paketissa asennustaan ja eikun radalle Roadsport A luokan kapinoihin.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tämän verran saatiin aikaan ensimmäisenä vuotena. Viimeisten kuvien päiväys osuu 2008 tammikuun loppuun jolloin tämä projekti jäi pienelle tauolle kun "pienenä" väliprojektina vaihdettiin tuohon ex kadettiin 20XEn tilalle saabin 2.3 pata hx40 superilla. Vuoden aikana oltiin siis saatu poistettua commosta suurimmat ruostevauriot, soviteltua volvon akseli Susprog3D:n avulla suunnitellulla nelilinkkisetupilla sekä watti linkillä, soviteltua kone laatikkoineen sekä siirrettyä tulipeltiä 20cm ja tästä pisteestä siis jatkettiin vuoden 2008 syksyllä. Tässä kohtaa oli suunnitelmat saattaneet ehkä vähän lähteä karkaamaan käsistä, mutta ei kuitenkaan paljoa 8)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa oli taas mennyt vähän reilu vuosi, vaihdelaatikko oli vaihtunut Sport Getragiin, mittaristo AIM:in MXL Pro:hon, sääntöjen mukainen kehikko oli kyhätty sisään ym pientä hifistelyä, suunnitelmat alkoi karkaamaan jokseenkin reilusti käsistä... :roll: :D

Tässä kohtaa alettiin toteuttamaan "evo 1 aeropack":ia :)

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä kohtaa oli taas mennyt ~vuosi eteenpäin. Aerokitti oli muotoiltu ja maalattu. Muotoiluun käytettiin uretaanilevyä, uretaanivaahtoa, autokittiä(vajaa purkki kun todettiin olevan helvetin kallista tähän hommaan), kyprokkitasoitetta 3-4 20kg säkkiä ja hieman peltiä. Laatikko oli muutettu suorakytkennäksi Hermanssonilla, uudet jarrut tilattu iipeistä ja levyt haettu Sarliinin Kallelta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

2kk tehtiin about koko autosta kuitumuotit. Tämäkin taito tuli opeteltua tämän auton kanssa, ensimmäinen osa minkä kuiduttelin oli konepellin muotti, tämän jälkeen lätkittiin muotit koko autosta. Aivan ilman ongelmia ei selvitty mutta ne pikku ongelmat liittyivät vain huonosti sekoitettuun kovettajaa gelcoatissa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Taas oli mennyt 6kk. Koko peräpää oli tehty uudestaan, kuitukylkiä sovitettu paikalleen, etuakseliksi vaihtunut Honda S2000 geometria ja olka-akselit sekä navat. Etuakselista rakenneltu jigiä ym pientä.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Ja juuri kun oli peräpää saatu kasaan niin pitihän sinne mennä sitte muuttelemaan about kaikki. Eli töissä tuli säädettyä Mazda RX-7 pyöränkulmat, siinä sitten katellessa rakennetta todettiin että tällainen olisi helppo sovittaa muuhunkin autoon. Tämän jälkeen otettiin magneetti käteen ja todettiin että olka-akselit sekä kaikki tukivarret olivat alumiinia ja osa paikoista varustettu jo tehtaalta lähtiessä kovilla uniball nivelillä. Pikainen googletus ja muutama soitto ja sopiva perä löytyi Japan Importsilta. Eli volvon perä siirtyi sivuun ja tilalle lätkästiin koko RX-7 takakelkka. Viimeisen kuvan kohdalla elettiin elokuuta 2011.
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

About näillä paikkeilla ilmoitin Common American Car Showhun, aikaa oli vähän ja tekemistä oli helvetisti. Ensimmäinen päämäärä oli saada auto rullaavaksi ennen messuja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Rullaavaksi auto saatiin yllättävän nopeasti, oli muuten melkoinen tunne kun auto oli yli 4 vuoden invaliidikauden jälkeen takaisin omilla tassuillaan. Kalenteri näytti tässä vaiheessa helmikuun loppupuolta ja messuihin oli aikaa reilu kuukausi. Tässä vaiheessa tavoite laitettiin siihen että korihommat olisi suurimmilta osin tehty ja auto saataisiin maalattua edes pohjaväriin, olisihan yksivärinen paljon hienompi messuilla esitellä kuin laikukas peltikoppa...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Common suurimmat peltihommat saatiin tehtyä ja auto saatiin maalarille 30.3. noin viikko ennen messuja.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Maalarilla auto viipyi onneksi vain viikonlopun. Heti maanantaina aloitettiin auton niputtaminen messukuntoon. Kääntyvistä etupyöristä ei ollut vielä tietoakaan tässä vaiheessa. Onneksi tiistaina tuli matkahuollosta viesti että Karpiolan paketti oli saapunut, tiistaipäivä meni ohjausta rakennellessa ja päivän päätteeksi autossa oli kääntyvät etupyörät ja kaikki tarpeellinen oli kasattu messuille varten.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Tässä ollaan tällä hetkellä, messujen jälkeen on tahti ollut hyvinkin epätasaista. Suurimmat puutteet autossa tällä hetkellä on sähköt ja tietty miljoona pientä juttua. Tarkoitus oli ajaa tänä vuonna jo testiä, mutta se idea on haudattu jo viikkoja sitten. Ensi vuosikin näyttää epätodennäköiseltä tulevasta elämäntilanteesta johtuen, mutta kyllä tällä joku päivä vielä sotketaan Roadsportin A luokkaa, se on varma. Niin paljon on viiden vuoden aikana mennyt aikaa, hermoja, rahaa ym että tätä ei voi olla tekemättä loppuun. Kieltämättä alun suunnitelmista ei ole paljon muuta jäljellä kuin Roadsportin A luokka... Pääkaari sekä polkimet taitavat olla ainoat asiat mitkä ovat niillä paikoillaan kuin ne on ensimmäisellä kerralla laitettu, muut on tehty kahteen tai kolmeen kertaan uudelleen. Osia on vaihtunut runsaasti matkan aikana, mutta nyt homma näyttää siltä että tämä on joskus mahdollista saada valmiiksi.

Ilmoitin auton SpeedHunterssiin kun kyselivät sivuilla lukijoiden autoja. Eikä se jäänyt heiltä huomiotta :)

Juttu SpeedHunterssin sivuilla
Avatar
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3463
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: suomi

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja JJunior »

Vetää aika hiljaseksi :o En meinaa oo vähään aikaan näin monttu auki ollut. RESPEKTIÄ, upea projekti ja tekijä tuntuu olevan melkoinen seppä :worship: Paljonko on paino ajokunnossa, noin?
2.0t Re85
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

Tekemällä oppii, tän projektin aikana hommannu ja opetellu käyttää sorvia ja jyrsintä sekä kuidutuskin alkaa olemaan tänä päivänä aika helppoa hommaa. Lisäksi luettu paljon kilpa-auton alustaa koskevia kirjoja ym. Sitä yllättäen jaksaa lukea kun on kiinnostavaa luettavaa, varsinkin projektin alussa tuli hommattua kirjatietoa melko paljon :)
Avatar
JJunior
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3463
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: suomi

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja JJunior »

Näinhän se on, pitää kyllä tosiaan olla hieman tietoakin kun alkaa tuollaista projektia rakentamaan. Sulla näkyy työpaikan puolesta olevan mittauslaitteet, helpottaa varmasti paljon tuossa palikoiden kohdistamisessa ja liimailussa, ei tartte arvailla että onko se suorassa vai ei. Varmaan ei kovin montaa vapaata viikonloppua ole viime vuosina ollut :D ?
2.0t Re85
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Tätä tuli jonkun aikaa ACS:ssä ihmeteltyä, mutta kuskia ei näkynyt missään. Onko kuski keventynyt auton kanssa samaa tahtia projektin edetessä? :D
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Mielenkiintoinen projekti. :yes:
Hezzu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 776
Liittynyt: 16 Helmi 2002, 02:00
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja Hezzu »

Enochian kirjoitti:Tätä tuli jonkun aikaa ACS:ssä ihmeteltyä, mutta kuskia ei näkynyt missään. Onko kuski keventynyt auton kanssa samaa tahtia projektin edetessä? :D
Haha, ei ole :D Onneksi auto punnitaan ilman kuljettajaa :lol: :lol:

Juu ei tullu päivystettyä ACSsässä oikeastaan ollenkaan. Torstaina vietiin auto, perjantaina käytiin kiertämässä kavereiden kanssa ja lähdettiin nollaamaan. Maanantaina mentiin muutama tunti ennen sulkemista kiertelemään ja haettiin auto pois.
Avatar
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2163
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

Aika huumoriprojekti... :)

...mikset vaa ostanu raakamalmia ja öljyä ja alkanut suoraan niistä jalostamaan? :worship:
Kuva
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja CaLis »

Mitäs huumorii täs muka on? Pirun asiallista jälkeä ja tehty enemmän ku foorumin muissa "projekteissa" yhteensä :thumbsup:
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
Veeksi
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2163
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Kuopio

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja Veeksi »

CaLis kirjoitti:Mitäs huumorii täs muka on? Pirun asiallista jälkeä ja tehty enemmän ku foorumin muissa "projekteissa" yhteensä :thumbsup:
No kyllä siinä saa aika huumorimies olla, että rupee tollaseen projektiin.
Kuva
Nyt:BMW E93 335i M-Sport '07 (440hv/600nm)
Ennen: BMW E46 330i M-Sport II, Opel GT B, BMW E60 530da, Opel Corsa D CDTi, Opel Astra F 1.8i, Nissan Sunny 1.3, Opel Kadett B 1.1
jezze rs
OCF Member 2016
Viestit: 443
Liittynyt: 01 Loka 2008, 13:13

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja jezze rs »

Komppaan edellistä. Kyllä tuossa täytyy olla huumoria mukana kaikelle ikuisuus projekti kettuilulle. Kovasti olen odottanut että näkisin tämän radalla. Pakko olla nopea :D . Kaikki ooppelit haastamassa mm. Lahtea on hyvä asia. Eniten pidin projektista siitä että tuo iänikuinen (vaikkakin toimiva) volvo perä heivattiin mäjelle ja paikalle pistettiin jotain joka on jo tehtaalla maailman parhaimpien alusta insinöörien nopeaksi suunnittelema. Toivtaan että ensivuonna pääset jo radalle testailemaan. Tuossa on vielä aika säätäminen ennen kuin kierrosajoista on otettu kaikki irti.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Avatar
CaLis
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1463
Liittynyt: 20 Elo 2007, 22:15
Paikkakunta: Lieto

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja CaLis »

No joo jos sen noin ajattelee :)
Calibra 2.5 V6 -95 & Astra F Caravan 2.0i -93
Avatar
unique
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6619
Liittynyt: 22 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja unique »

Veeksi kirjoitti:Aika huumoriprojekti... :)

...mikset vaa ostanu raakamalmia ja öljyä ja alkanut suoraan niistä jalostamaan? :worship:
:lol: :lol:

On kyllä hieno projekti, ei voi kun ihmetellä miten toiset saa tollasta jälkeä aikaseks :o 8) :thumbsup:

Oisko kuvaa sieltä acs:stä?
Vaihdetaan H1 xenon-sarja, H7 sarjaan.
http://www.opelclubfinland.fi/forum/viewtopic.php?f=15&t=239737
Avatar
JJ
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7293
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Askola
Viesti:

Re: Commodore A '69 Roadsport A

Viesti Kirjoittaja JJ »

Veeksi kirjoitti:
CaLis kirjoitti:Mitäs huumorii täs muka on? Pirun asiallista jälkeä ja tehty enemmän ku foorumin muissa "projekteissa" yhteensä :thumbsup:
No kyllä siinä saa aika huumorimies olla, että rupee tollaseen projektiin.
Veeksi, ei kaikki ymmärrä. :)
-Janne

Corsa E OPC PP 2018
Vastaa Viestiin