X30XE virityspuuhastelua

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Meinasin, että kirjoittelen tähän ketjuun kaikkea höpinää mitä XE V6-moottoreiden virityksen tiimoilta tulee mieleen.

Purin eilen yhden tällaisen moottorin ylimääräisistä osista. Kasasta olisi tarkoitus tehdä kilpa-autoon "varamoottori".

Alkutilanne oli Ruotsista uitettu Omegan keulalta nostettu kasa. Hinta ei ollut paha verrattuna siihen mitä kullan kurssiin verrattavissa olevia numeroita kuulee täällä.

Kuva

Purettuani suunnattoman määrän torxeja, putkihässäköitä, kammottavat tukkipakosarjat, lampaankäävän muotoisen imusarjan ja muovikiinnikkeitä paljastui alta mielestäni oikein mehevä viritysmoottorin aihio.

Kuva

Ylimääräistä jäi aika paljon...

Kuva

Liekö joku Ruotsin erikoisuus vai mikä, mutta suuttimiin oli kytketty joku musta väliboksi jossa oli keinukytkin. Mikähän lie. Pistin samantien tilaukseen läppärungot.
Avatar
jariz
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 3634
Liittynyt: 21 Heinä 2002, 03:00
Paikkakunta: Lahti

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja jariz »

Tuleeko Jenveyn läppärungot? Mielenkiintosen kuulonen rojekti :peukku:
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Juu Jenveyn setin tilasin. En ole nähnyt muilta valmistajilta vapaasti ostettavissa olevaa settiä, joten vaihtoehtoja ei oikein ole.

Öljyn kierto näyttää olevan varsin erikoinen tässä moottorissa. Sitä näyttäisi olevan helppo parantaa kuivasumppuvoitelulla ja muutetulla öljynkierrolla. Lämmönvaihdin kansien keskellä kokee kohtalonsa siirtyen metallinkeräyslavalle. :bye:
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja telwin »

Onkos tuossa ylijäävässä imusarjassa sähköiset kaasuläpät?
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Ihan mekaaniset läpät ja Bosch 516 tyhjäkäyntimoottori. Eikös sähköinen kaasuläppä tullut vasta joskus 2000-luvulla Y/Z-koneisiin ?
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja telwin »

motorsport kirjoitti:Ihan mekaaniset läpät ja Bosch 516 tyhjäkäyntimoottori. Eikös sähköinen kaasuläppä tullut vasta joskus 2000-luvulla Y/Z-koneisiin ?
Saattoipa tullakin,on vaan eri näköinen tuo imusarja kuin nuo pari omaani,niin ajattelin josko olisi ollut sähköiset läpät.
@Heikkinen
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 272
Liittynyt: 22 Touko 2005, 16:25
Paikkakunta: Kempele

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja @Heikkinen »

Tuo imusarjahan muuttu omegassa joskus -98 nurkilla tai saatto olla aijemminki.
Että ei oo kuvista päätellen ees jeesuksen vanha kone... niin ku jotku 10 kertaa kalliimmat kihhit :lol: .
Onhan näitä...
Jussi V
'Senator'
'Senator'
Viestit: 666
Liittynyt: 09 Huhti 2007, 11:58
Paikkakunta: Lahti

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja Jussi V »

Tulevaa moottorinohjausta ei liene kovin vaikea arvata, mutta mitäs muuta palikkaa tähän on tulossa? Vai onko pyrkimys "vain" petrata nykyisistä osista mahdollisuuksien mukaan lisää puhtia?
Avatar
Stuke
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 356
Liittynyt: 26 Marras 2005, 13:04
Paikkakunta: Vantaa

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja Stuke »

Ruotsista saa kyllä edukkaasti moottoreita. Mielenkiinnolla odotellaan mitä tuleman pitää :thumbsup:
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja motorsport »

Tavoite olisi pitää projektin kustannukset järjellisen hintaisena, joten tarkoittaa vakiota kampiakselia, hydraulisia paininkuppeja ja sitä myöden alle 8000 kierroslukualuetta. Puristuksia pitää saada hieman lisää ja kanki/mäntäosastolle luotettavuutta. Nokat+jouset pitää päivittää raikkaampiin ja tietty pakosarjapuoli leipoa uuteen uskoon.

Muovisista venakopista en suostu luopumaan :D
Avatar
Juho M-P
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 15814
Liittynyt: 24 Kesä 2003, 03:00
Paikkakunta: Kannus

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja Juho M-P »

Järkyttävät nuo vakio pakosarjat. Mä kun luulin et noi jäi sinne 60/70 luvun jenkkiautoihin... :lollis:

Eikös näissä käytetä C20XE/C20LET mäntiä/kankia, tosin en tiedä riittääkö ne herra H:lle. Mutta kohtuuhintaiset ainakin ja saatavilla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Avatar
telwin
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 8699
Liittynyt: 16 Joulu 2005, 12:30
Paikkakunta: Heinola

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja telwin »

Juho M-P kirjoitti:Eikös näissä käytetä C20XE/C20LET mäntiä/kankia, tosin en tiedä riittääkö ne herra H:lle. Mutta kohtuuhintaiset ainakin ja saatavilla.
Ei nuo XE/LET kanget tuonne ihan helposti mene.
Kampura on lyhyempi kuin XE:n vastaava niin siitä voi arvioida kuinka paljon tilaa on kangille kun runkolaakereita on neljä.
Avatar
millenium
OCF Member 2020
Viestit: 326
Liittynyt: 12 Joulu 2005, 13:47
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja millenium »

Mihin Auotoon moottori tulossa?.... mielenkiintoista! -(z)-
Senator B C30se v.i.p/Senator B c30se/Omega A "Lotuslook" c30se/Omega 3000 c30se./Omega B2 M57(2.5dti)./Omega B2 M57(3.0dti).
Avatar
motorsport
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1527
Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
Paikkakunta: Etelä-Suomi

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja motorsport »

No kilpa-auto, johon tämä moottoriasia liittyy on BMW E30, mutta se ei niinkään ole Opel-forumin aihepiiriä.

Pengoin nettiä lämpimikseni ja kehtaisin väittää, että urbaani legenda Y32SE moottorin teräskampiakselista saattaa olla amatöörien höpötystä. Tässä vertailukuva, jossa ylempänä Y32SE Cadillacista ja alempana joku X..XE kampura. Ainakin minun silmillä näyttää kovasti samalta kamalta ja rakenteelta. Onko jollain ihan oman käden tietoa ?

Kuva
PJR
OCF Member 2015
Viestit: 1279
Liittynyt: 10 Loka 2004, 03:00
Paikkakunta: Jyväskylä
Viesti:

Re: X30XE virityspuuhastelua

Viesti Kirjoittaja PJR »

motorsport kirjoitti:Muovisista venakopista en suostu luopumaan :D
Pitäähän se luonnollinen öljynvaihto säilyttää :lollis:
Vastaa Viestiin