X30XE virityspuuhastelua
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
X30XE virityspuuhastelua
Meinasin, että kirjoittelen tähän ketjuun kaikkea höpinää mitä XE V6-moottoreiden virityksen tiimoilta tulee mieleen.
Purin eilen yhden tällaisen moottorin ylimääräisistä osista. Kasasta olisi tarkoitus tehdä kilpa-autoon "varamoottori".
Alkutilanne oli Ruotsista uitettu Omegan keulalta nostettu kasa. Hinta ei ollut paha verrattuna siihen mitä kullan kurssiin verrattavissa olevia numeroita kuulee täällä.
Purettuani suunnattoman määrän torxeja, putkihässäköitä, kammottavat tukkipakosarjat, lampaankäävän muotoisen imusarjan ja muovikiinnikkeitä paljastui alta mielestäni oikein mehevä viritysmoottorin aihio.
Ylimääräistä jäi aika paljon...
Liekö joku Ruotsin erikoisuus vai mikä, mutta suuttimiin oli kytketty joku musta väliboksi jossa oli keinukytkin. Mikähän lie. Pistin samantien tilaukseen läppärungot.
Purin eilen yhden tällaisen moottorin ylimääräisistä osista. Kasasta olisi tarkoitus tehdä kilpa-autoon "varamoottori".
Alkutilanne oli Ruotsista uitettu Omegan keulalta nostettu kasa. Hinta ei ollut paha verrattuna siihen mitä kullan kurssiin verrattavissa olevia numeroita kuulee täällä.
Purettuani suunnattoman määrän torxeja, putkihässäköitä, kammottavat tukkipakosarjat, lampaankäävän muotoisen imusarjan ja muovikiinnikkeitä paljastui alta mielestäni oikein mehevä viritysmoottorin aihio.
Ylimääräistä jäi aika paljon...
Liekö joku Ruotsin erikoisuus vai mikä, mutta suuttimiin oli kytketty joku musta väliboksi jossa oli keinukytkin. Mikähän lie. Pistin samantien tilaukseen läppärungot.
Re: X30XE virityspuuhastelua
Tuleeko Jenveyn läppärungot? Mielenkiintosen kuulonen rojekti
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: X30XE virityspuuhastelua
Juu Jenveyn setin tilasin. En ole nähnyt muilta valmistajilta vapaasti ostettavissa olevaa settiä, joten vaihtoehtoja ei oikein ole.
Öljyn kierto näyttää olevan varsin erikoinen tässä moottorissa. Sitä näyttäisi olevan helppo parantaa kuivasumppuvoitelulla ja muutetulla öljynkierrolla. Lämmönvaihdin kansien keskellä kokee kohtalonsa siirtyen metallinkeräyslavalle.
Öljyn kierto näyttää olevan varsin erikoinen tässä moottorissa. Sitä näyttäisi olevan helppo parantaa kuivasumppuvoitelulla ja muutetulla öljynkierrolla. Lämmönvaihdin kansien keskellä kokee kohtalonsa siirtyen metallinkeräyslavalle.
Re: X30XE virityspuuhastelua
Onkos tuossa ylijäävässä imusarjassa sähköiset kaasuläpät?
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: X30XE virityspuuhastelua
Ihan mekaaniset läpät ja Bosch 516 tyhjäkäyntimoottori. Eikös sähköinen kaasuläppä tullut vasta joskus 2000-luvulla Y/Z-koneisiin ?
Re: X30XE virityspuuhastelua
Saattoipa tullakin,on vaan eri näköinen tuo imusarja kuin nuo pari omaani,niin ajattelin josko olisi ollut sähköiset läpät.motorsport kirjoitti:Ihan mekaaniset läpät ja Bosch 516 tyhjäkäyntimoottori. Eikös sähköinen kaasuläppä tullut vasta joskus 2000-luvulla Y/Z-koneisiin ?
-
- 'Admiral'
- Viestit: 272
- Liittynyt: 22 Touko 2005, 16:25
- Paikkakunta: Kempele
Re: X30XE virityspuuhastelua
Tuo imusarjahan muuttu omegassa joskus -98 nurkilla tai saatto olla aijemminki.
Että ei oo kuvista päätellen ees jeesuksen vanha kone... niin ku jotku 10 kertaa kalliimmat kihhit .
Että ei oo kuvista päätellen ees jeesuksen vanha kone... niin ku jotku 10 kertaa kalliimmat kihhit .
Onhan näitä...
Re: X30XE virityspuuhastelua
Tulevaa moottorinohjausta ei liene kovin vaikea arvata, mutta mitäs muuta palikkaa tähän on tulossa? Vai onko pyrkimys "vain" petrata nykyisistä osista mahdollisuuksien mukaan lisää puhtia?
Re: X30XE virityspuuhastelua
Ruotsista saa kyllä edukkaasti moottoreita. Mielenkiinnolla odotellaan mitä tuleman pitää
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: X30XE virityspuuhastelua
Tavoite olisi pitää projektin kustannukset järjellisen hintaisena, joten tarkoittaa vakiota kampiakselia, hydraulisia paininkuppeja ja sitä myöden alle 8000 kierroslukualuetta. Puristuksia pitää saada hieman lisää ja kanki/mäntäosastolle luotettavuutta. Nokat+jouset pitää päivittää raikkaampiin ja tietty pakosarjapuoli leipoa uuteen uskoon.
Muovisista venakopista en suostu luopumaan
Muovisista venakopista en suostu luopumaan
Re: X30XE virityspuuhastelua
Järkyttävät nuo vakio pakosarjat. Mä kun luulin et noi jäi sinne 60/70 luvun jenkkiautoihin...
Eikös näissä käytetä C20XE/C20LET mäntiä/kankia, tosin en tiedä riittääkö ne herra H:lle. Mutta kohtuuhintaiset ainakin ja saatavilla.
Eikös näissä käytetä C20XE/C20LET mäntiä/kankia, tosin en tiedä riittääkö ne herra H:lle. Mutta kohtuuhintaiset ainakin ja saatavilla.
Useita 60/70luvun oikeita Opeleita ja käyttikset
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Vectra C Wagon 1.9CDTI 150hv OPC Line
Astra H Wagon 1.7CDTI 100hv (500tkm kerhossa)
Re: X30XE virityspuuhastelua
Ei nuo XE/LET kanget tuonne ihan helposti mene.Juho M-P kirjoitti:Eikös näissä käytetä C20XE/C20LET mäntiä/kankia, tosin en tiedä riittääkö ne herra H:lle. Mutta kohtuuhintaiset ainakin ja saatavilla.
Kampura on lyhyempi kuin XE:n vastaava niin siitä voi arvioida kuinka paljon tilaa on kangille kun runkolaakereita on neljä.
Re: X30XE virityspuuhastelua
Mihin Auotoon moottori tulossa?.... mielenkiintoista!
Senator B C30se v.i.p/Senator B c30se/Omega A "Lotuslook" c30se/Omega 3000 c30se./Omega B2 M57(2.5dti)./Omega B2 M57(3.0dti).
- motorsport
- 'Diplomat'
- Viestit: 1527
- Liittynyt: 18 Tammi 2007, 09:31
- Paikkakunta: Etelä-Suomi
Re: X30XE virityspuuhastelua
No kilpa-auto, johon tämä moottoriasia liittyy on BMW E30, mutta se ei niinkään ole Opel-forumin aihepiiriä.
Pengoin nettiä lämpimikseni ja kehtaisin väittää, että urbaani legenda Y32SE moottorin teräskampiakselista saattaa olla amatöörien höpötystä. Tässä vertailukuva, jossa ylempänä Y32SE Cadillacista ja alempana joku X..XE kampura. Ainakin minun silmillä näyttää kovasti samalta kamalta ja rakenteelta. Onko jollain ihan oman käden tietoa ?
Pengoin nettiä lämpimikseni ja kehtaisin väittää, että urbaani legenda Y32SE moottorin teräskampiakselista saattaa olla amatöörien höpötystä. Tässä vertailukuva, jossa ylempänä Y32SE Cadillacista ja alempana joku X..XE kampura. Ainakin minun silmillä näyttää kovasti samalta kamalta ja rakenteelta. Onko jollain ihan oman käden tietoa ?
Re: X30XE virityspuuhastelua
Pitäähän se luonnollinen öljynvaihto säilyttäämotorsport kirjoitti:Muovisista venakopista en suostu luopumaan