Speedster SP-22, kympin puolelle 1/4 maililla

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
lowcali
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1806
Liittynyt: 18 Syys 2005, 20:24
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Suosittelen takalinkkitankojen päivittämistä vahvempiin, kun kerran purat pakoputkiston pois tieltä.
Elise- shop taitaa olla edullisin myyjä. Kun kerran tehoja ja pitoa tulee lisää ja aiot radalle, niin tuo linkkihomma on ehdoton. Nuita on katkeillut ja seuraus on takarenkaan kääntyminen pyöräkoteloon ja lapasesta lähtö.
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Tulossa on. Tänään lähtikin tuo pakoputki pois. Aikamoisen palapelin ovat siitä tehneet.
Tuli ensimmäiseksi mieleen heittää se äänenvaimentajan lämpösuoja romukoppaan. Nyt kun sain vaimentimen esiin mieli muuttui. Putki käy todella kuuma ainakin värin mukaan. Taitaa olla käsissä aika kallis kokko ilman suojapeltiä.
lowcali kirjoitti:Suosittelen takalinkkitankojen päivittämistä vahvempiin, kun kerran purat pakoputkiston pois tieltä.
Elise- shop taitaa olla edullisin myyjä. Kun kerran tehoja ja pitoa tulee lisää ja aiot radalle, niin tuo linkkihomma on ehdoton. Nuita on katkeillut ja seuraus on takarenkaan kääntyminen pyöräkoteloon ja lapasesta lähtö.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Pientä edistystä taas. Tekniikka on nostettu pois. Takatuvarret purettu irti. Powerflex puslat asennettu takatukivarsiin.
Eivät olleet huonoja vakiopuslatkaan. Tukivarsiin täytyy vielä huomenna hommata rosteripultit.
Moottorin kannakkeisiin asennetaan vielä Powerflexin lisäpalikat.
Osia tilailtu vähän lisää. Kevyt vauhtipyörä ja takalinkki sarja on tulossa.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Sen verran täytyy udella kun sulle sitä voimaa on tähän tulossa rutkasti lisää, niin tuleeko tähän uusi moottorinohjaus vai saako pelaamaan remmiahdettuna (?) alkup ecua säätämällä? Lähinnä kait tässä tarkoitan sitä että tuleeko tuon virityskitin mukana uusi ecu, vai onko se tehty niin että pitää sitten se ecu hommata vielä lisäksi tai löytää pätevä säätäjä, joka saa tuon orkkis ecun ohjelmoitua?
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Mikä remmiahdin? Tulee ihan vakio moottorinohjauksella. Laitoin toisen ecun Saksaan, jossa ne laittavat siihen uudet kartat.
Alkuperäinen moottori/ecu jää hyllyyn säilöön. Muutenkin kaikki muutokset on tehty niin, että auto on palautettavissa alkuperäiseksi.
Tubbe kirjoitti:Sen verran täytyy udella kun sulle sitä voimaa on tähän tulossa rutkasti lisää, niin tuleeko tähän uusi moottorinohjaus vai saako pelaamaan remmiahdettuna (?) alkup ecua säätämällä? Lähinnä kait tässä tarkoitan sitä että tuleeko tuon virityskitin mukana uusi ecu, vai onko se tehty niin että pitää sitten se ecu hommata vielä lisäksi tai löytää pätevä säätäjä, joka saa tuon orkkis ecun ohjelmoitua?
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Lähinnä siksi oletin olevan remmillä, kun tuolta puljusta mistä sulle kuulemma on tulossa tehopaketti, ei ole tarjolla kuin remmillä toteutettuja teholisiä. Yli 200hp vaparina näistä vaatii ainakin melkoisesti tekemistä, mutta jos vaparina pysyy niin se on hienoa :food:
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
lowcali
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1806
Liittynyt: 18 Syys 2005, 20:24
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja lowcali »

i_kone kirjoitti:Pientä edistystä taas. Tekniikka on nostettu pois. Takatuvarret purettu irti. Powerflex puslat asennettu takatukivarsiin.
Eivät olleet huonoja vakiopuslatkaan. Tukivarsiin täytyy vielä huomenna hommata rosteripultit.
Moottorin kannakkeisiin asennetaan vielä Powerflexin lisäpalikat.
Osia tilailtu vähän lisää. Kevyt vauhtipyörä ja takalinkki sarja on tulossa.
Oikea meininki. :peukku: Tonni alustaan vastaa kymppitonnia moottoriin. Jotkut väittää, että niitä moottorinkiinnikkeen jäykistyspaloja ei muka kannata laittaa, kuin joko eteen tai taakse, muttei molempiin. Tulee kuulemma jotakin värinöitä kabiiniin. Itse asensin tuohon omaan projektiin molempiin päihin. Mukavuustekijät saa unohtaa, pääasia että lähtee. :)

Toivottavasti sulla osuu kerralla oikeat adapterit noihin takalinkkeihin. -(z)-
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Tää Speedteri on niitä harvoja autoja jota voi rakentaa tuohon tyylin. Varsinkin tätä vaparia. Jarrut päivitin jo viime kesänä.
Moottori liikkui todella reippaasti vakiotehoillakin. Täyskaasuvaihto ykköseltä kakkoselle sai paikaan sellaisen jysäyksen, että luulin moottorin pudonneen maahan. Kaikki kannakkeet olivat silti täysin ehjiä. Eli päätin laittaa molempiin korviin jäykkärit. Sivukannakkeet saavat olla vakiot.
Eihän mukavuus ja Speedster kuulu edes samaan lauseeseen. Ilta-Sanomat kirjoitti aikoinaan juuri tästä minun autosta, että on yhtä mukava istua kun Kakolassa. http://www.iltasanomat.fi/autot/opel-sp ... 41472.html
Vaparissa ei pitäisi olla kun vain 10mm tankoja. Sellaiset tilasin. En huomannut edes mitata vanhoja olivatko ne sen 10mm. Sen verran tiukalla budjetilla mennään, että otin halvimmat teräs linkit.
lowcali kirjoitti: Oikea meininki. :peukku: Tonni alustaan vastaa kymppitonnia moottoriin. Jotkut väittää, että niitä moottorinkiinnikkeen jäykistyspaloja ei muka kannata laittaa, kuin joko eteen tai taakse, muttei molempiin. Tulee kuulemma jotakin värinöitä kabiiniin. Itse asensin tuohon omaan projektiin molempiin päihin. Mukavuustekijät saa unohtaa, pääasia että lähtee. :)

Toivottavasti sulla osuu kerralla oikeat adapterit noihin takalinkkeihin. -(z)-
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
Tubbe
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 2071
Liittynyt: 12 Loka 2007, 23:12
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja Tubbe »

Mitä kaikkea sen virityspaketin mukana tähän siis on tulossa jotta tuo 200hp menee puhki? Vai onko tähän vielä tulossa sieltä vx performancelta jotain?
Astra H GTC -05 Z20LER
Vectra B2 Sport -01 Z22SE Ex.
Vectra B2 Sport -99 X20XEV R.I.P (http://s514.photobucket.com/albums/t347/Tubsukka/)
Avatar
lowcali
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1806
Liittynyt: 18 Syys 2005, 20:24
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Linkin paksuudella ei ole mitään väliä, ongelma on se että pyörännapoja on kolmea eri sorttia ja on ihan herran hallussa mitkä sulle on sattuneet Lotuksen hyllystä osuneen. Kiinnitys napaan vaatii semmoisen holkin ja siinä voi olla kartio tai kahta eri kokoa olevaa sylinterin muotoista sovitinpalikkaa. Niitä napoja on aikaista-, myöhäistä- ja Lotus versiota, tiedä vaikka on muitakin... Tuossa omassa piti olla myöhäinen versio, mutta olikin Lotus >>> lievää säätöä. Nooh nämä on yksilöitä :thumbsup:
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Sitä napaan tulevaa osaa juuri tarkoitin. Niitä oli ainakin 10mm suoraa ja 12mm kartiota. Tämä perjantaina saapunut setti sopii kaikkiin joissa on teräksiset pyörännavat. Mukana tuli iso pussillinen erillaisia holkkeja eri versiota varten.
Pikaisesti katsottuna tuossa takarungossa ei näyttänyt olevan valmiita kiinnitysreikiä niille vahvistuslevyille. Ohjeen mukaan reiät pitäisi olla. Toyota moottorisissa Elisessä ei pitäisi olla reikiä. Taitaa olla minulla sellaisen runko. Nämä ovat juuri niitä yksilöitä. Poraushommiksi siis menee.
lowcali kirjoitti:Linkin paksuudella ei ole mitään väliä, ongelma on se että pyörännapoja on kolmea eri sorttia ja on ihan herran hallussa mitkä sulle on sattuneet Lotuksen hyllystä osuneen. Kiinnitys napaan vaatii semmoisen holkin ja siinä voi olla kartio tai kahta eri kokoa olevaa sylinterin muotoista sovitinpalikkaa. Niitä napoja on aikaista-, myöhäistä- ja Lotus versiota, tiedä vaikka on muitakin... Tuossa omassa piti olla myöhäinen versio, mutta olikin Lotus >>> lievää säätöä. Nooh nämä on yksilöitä :thumbsup:
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
lowcali
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1806
Liittynyt: 18 Syys 2005, 20:24
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Mullakaan ei ollu niitä reikiä ja sen takia piti pakoputkisto purkaa, että sai sen muutaman reijän porattua. Tää on tätä. :D

Itelle tuli semmonen ultrakevyt tankosetti ja siinä olisi pitänyt olla kanssa erilaiset holkit varalta mukana, vaan ei ollut. Sitten kun kyselin niitä jälkikäteen pariin kertaan, ei tullut vastausta. Elise-shop oli myyjänä. Niinpä ne settiin kuuluneet holkit koneistettiin ja siinä meni hajalle pari katkaisuterää ja terälehti sorvista, olivat jotain titaaniseosta sorvarin mukaan. Pirun sitkeää värkkiä. Tsemppiä askarteluun. :peukku:
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Takalinkit on nyt asennettu. Kevyt teräsvauhtipyörä ja Sach Race kytkin tuli hommattua. Osatoimitukselta kun tulee viimeiset tiivisteet ja jakoketjusarja niin päästään kasailemaan tekniikkaa.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

On jäänyt projektin viime päivitykset tekemättä. Auto on ollut ajossa jo reilun kuukauden. Kilometrejä on tullut vajaa tuhat. Hyvin tuntuu toimivan. Voimaa on ainakin enemmän. Käy ehkä hieman rikkaalla täyskaasulla. Pientä sinistäkin lykkää kovemmissa täyskaasukiihdytyksissä. Diesel -harrastajat sanoisivat voimasavuksi. Täytyy käydä alakerta läpi talven aikana. Jos samalla laittaisi paremmat männät ja kanget.
Samalla voisi heivata tasapainoakselit pois. Nykyinen moottorihan on reilun kaksisataatuhatta ajetusta Vectrasta.
Tuli niin kovat poltteet päästä ajamaan, joten alakerralle en yhtinyt tekemään mitään. Hyvältähän se näytti, mutta männänrenkaat ovat ilmeisesti huonot. Yläkertä käytiin kyllä läpi. Huohotus systeemit on vielä hieman vaiheessa, kun on huotus säiliön toimitus viivästynyt.
Laitan kuvia kun ehdin.
Hyvin kesti auto kasassa One Mile Challengessa kymmenen vetoa. Vauhtiakin saatiin parannettua viimevuotisesta niin paljon, että tuli pokaali kotiin viemiseksi. Ei mennyt tila-autot ohi tällä kertaa.
Maanantaina olisi tarkoitus mennä Ahvenistolle kuokkimaan Calibra kokoontumiseen ja ratapäiville. Sitten nähdään miten toimii radalla.
Täysin vakiona ei ollut ihan niin nopea/hauska kun halusin. Luulisin että nyt toimii paremmin.
Toivottavasti ei tule vettä. Imuilman otto on suoraan kylkiritilän takana. Vetää siitä vettä sisäänsä kartiosuodattimeen ja tehot putoaa reilusti.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
leutoranta
OCF Member 2023
OCF Member 2023
Viestit: 1495
Liittynyt: 05 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Luvia

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja leutoranta »

i_kone kirjoitti: Ei mennyt tila-autot ohi tällä kertaa.
Ei ollut kaukana nytkään :)
Opel Mokka 1.4T 4x4
Vastaa Viestiin