Speedster SP-22, kympin puolelle 1/4 maililla

Esittele Opel-projektisi tai autosi
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Speedster SP-22, kympin puolelle 1/4 maililla

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Tuollaisen muoviauton tulin ostaneeksi pari viikkoa sitten. Kyseessä on Opel Speedter Targa, vuosimallia 2001. Ajettu 50tkm.

Kuva

Kuva

Auto on ollut maahantuojan esittely/lehdistöautona. Opel on hommannut aikoinaan siihen nuo erikoiskilvet.
Kyseessä on ensimmäinen Suomeen rekisteröity Speedster. Auto on 160. Hethelin tehtaalta lähtenyt. Kaikkiaan Speedstereitä ja vastaavia Vauxhalin VX220 eri versioita valmistettiin reilut 6000kpl.
SP-22 on varustettu rekisterikilven kertomalla tekniikalla, eli 2.2 16V Ecotec (Z22SE) moottorilla.
Vaihteístona on F23 RWD.
Speedsteriä ei ole ehditty tuunaamaan aivan pilalle. Ainoat muutokset ovat merkkien poisto edesta ja takaa. Edestä oli häipynyt koko maski.
Asia on helposti korjattu, uudet osat on jo tilattu. (ei vaan ole ehtinyt asentamaan)

Laittoa autossa on jonkin verran. Kuumana tyhjäkäynti oli ihan sekaisin. Asia korjaantui tulppaamalla EGR.
Jarrut vaativat tuhottomasti poljinvoimaa. Vika löytyi haljenneesta alipaineletkusta konehuoneen puolelta. Samalla käyntikin parani.
Sisustassa on jonkin verran käytönjälkiä. Kuskin penkin reuna on rispaantunut, samoin sisusta maalipinnat ovat kuluneet muutamista paikoista.
Kaikki kulumat menevät auton pienuuden piikkiin. Harvassa autossa kojelaudan maalaukset kuluvat kun autoon noustessa hiekkainen kengänpohja raapii sitä.
Sisustan siistiminen tehdään talven aikana. (on vieläkin tekemättä)
Etummainen rekisterikilpi on ottanut osumaa, uusi on tilattu.
Takarenkaat ovat vaihdon tarpeessa. Kulutuspintaa on kyllä ihan riittävästi, mutta itämaiset halparenkaat eivät kuulu oikein ko. autoon.
Taakse on siis tulossa Bridgestonen Potenza S001.
Ulkoapinnoistaan auto aika siisti. Koripaneelien hävinneitä kiinnikkeitä tuli uusittua. Samoin korjattiin sivuilmanottoaukkojen ritilöiden kiinnitykset.
Joku fiksu oli liimannut ritilät kiinni epoksi liimalla kun ei ollut sopivia kiinnikkeitä. Kynnet lyhenivät mukavasti liimaa nyppiessä, mutta nyt on siisti.
Myös edellisen omistajan promotarrat saivat lähteä.
Kori olisi tarkoitus jättää alkuperäiseksi.
Muutokset on tarkoitus tehdä sinne mistä niistä on eniten hyötyä. Alustaa, jarruja ja moottoria olisi tarkoitus parantaa nopeaan ajoon soveltuvisi.

Tähän mennessä tehtyjä muutoksia
- VX performance big brake kit 308mm eteen
- Zimmermann levyt taakse
- Ferodo DS jarrupalat joka nurkkaan
- Motulin kisajarrunesteet
- Teräspunos jarruletkut
- Powerflex puslat tukivarsiin (etupää vielä asentamatta)
- Powerflex moottorin kannakekumit
- Vahvistetut takalinkit
- Ratamoottorin päivitys by VX -Performance
- Chris Tullett exhausts rosteri pakoputkisto, peltisarjat, kisakatti/down pipe ja cat back putkisto
- Kevyt teräsvauhtipyörä
- Sachs Race Engineerin kytkin, levy ja asetelma
- Vaihteiston huohotinsäiliö

2014 Muutokset
- Moottorin jäähdytyksen parantaminen, uudet alumiinijäähdyttimen
- Moottorin huohotusjärjestelmä kerääjäsäiliöllä

2015 Muutokset
- ATS Kevyet vanteet ja Yokohama Advan A048 semisliksit

2016 Muutokset
- Polttoainepumpun päivitys, isot linjat prässätyillä liitoksilla
- Laajakaistalambda
- Moottori rakennettu täysin uusiksi
-> GM racing venttiilikoneiston osat mm. isot venttiilit, tuplajouset, kanavat siistitty, kisaseetit, Comp Cams nokat, Eagle kiertokanget, Wiseco ylikokomännät, tasapainoakselit poistettu, kaikki laakerit uusittu, uusi öljypumppu, ARP pultit, iso kaasuläppäkotelo, vesipumppu, termostaatti ym.
- Quaife perälukko
- Mickey Thompson ET Street kiihdytyssliksit
- Lithium alku -10kg

2017 Muutokset
- Linelock järjestelmä vartille
- Moottorin kiinnityksen päivitys
- Takarungon vahvistus/poikkituki
- Johdotukset säädettävälle moottorinohjaukselle ( asennetaan ensi talvena)
- Pieniä moottorin päivityksiä
- Vesi/metanoliruiskutus

2018 Muutokset
- Pientä moottorin päivitystä
- Vesi/metanoliruiskutus suuttimet siirretty imusarjaan
- Imu ja pakolämpömittarit
- Sachs SRE jousitettu sintterikytkin
- Katuvanteiksi Japan Racing JR11 eteen 7x16, taakse 9x17
- Bridgestone Turanza 195/55x16 ja 245/45x17
- Vartille JR11 8x15 ET Street® R Bias 26x10,5 DOT hyväksytyt kiihdytysrenkaat
- Chris Tullett exhausts 3" rosteri pakoputkisto, peltisarjat, kisakatti/down pipe ja cat back putkisto
- Polttoaineeksi RE85

2019 muutokset
- Moottoriksi rakennettu uusiksi, Saab B207 stroukkattuna Z22SE kampiakselilla, Wiseco männillä ja Eaglen kangilla.
ARP pultit ylä- ja alakertaan, gen 2 öljyruiskut, ZZPerformance muokattu öljypumppu ja ATI Super Dumper OD + muita pikkumuutoksia
- Kansi on vanha Z22SE lisää avarrettuna.
- Säädettävä moottorinohjaus OBD tuner Pro, aka Dutch software, polttoainepumpun päivitys, Bosch 670cc suuttimet, LS4 kaasuläppäkotelo, polttoaineeksi 98 bensa.

Auto nykyisessä mallissa, eli ulkoiset muutokset ovat hyvin vähäiset.
Kuva
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
lowcali
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1806
Liittynyt: 18 Syys 2005, 20:24
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja lowcali »

Hienoa, että näitä saadaan enemmänkin näkösälle. -(z)- Mulla olis yhdet turbospeedsterin vanteet/kumit ylimääräsenä, jos on tarvetta/ kiinnostusta.
Calibra V6, Speedster 2.0 Turbo , MB ML 400 D, Aprilia RSV4
Exät: Kadett E 1.3 S, Vectra A 2.0 GLS, Astra Coupe Bertone 1.8, Calibra 2.0i, Calibra 2.5 V6, Vectra C 2.0 T GTS, Omega MV6 Farkku

-Blitzkrieg mit dem Fleischgewehr-
Avatar
ata
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 15937
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Helsinki

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja ata »

Tämä auto on kyllä varmaan tulevaisuudessa viimeistään legendaarinen juuri tuon historiansa ansiosta, kun tämä autoyksilö on kuitenkin ollut näyttelyissä, messuilla ja lehdissä esillä. Pistinkin tuonne toiseen ketjuun muutamia kuvia tästä autosta kun se oli uusi. Hyvä, ettei autoa ole "tuunattu" pilalle. Itselläni on vitriinissä identtinen 1:18 pienoismalli, joka oli aikoinaan näyttelyssä tämän auton kojelaudalla... :D
bahis!
OCF Member 2020
Viestit: 2125
Liittynyt: 08 Elo 2003, 03:00
Paikkakunta: Iisalmi

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja bahis! »

Avatar
Killroy
OCF Member 2020
Viestit: 4480
Liittynyt: 03 Huhti 2006, 11:39
Paikkakunta: Suomussalmi

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja Killroy »

Väri on just sellanen, ku tällasissa pitää olla. Tuo ei loista kilometrien päähän huutaen: "katsokaa, erikoisempi auto tulossa täällä" vaan jättää paljon arvailujen varaan. Se vähäniinku yllättäen pölähtää sieltä jostain muiden seasta näkökenttään. Ja sit bongaajalle jää sellanen WTF olo.
Hankalasti selitetty, mut jospa joku ymmärtäis pointin.
"Älä puhu Asconasta, jos et totta tarkoita, älä onnen pikku Ooppeleita luotas karkoita, sulle Ladaa en mä toivo mutta vihaan japseja, älä onnen pikku Ooppeleita luotas karkoita"
(lauletaan Johnny Liebkindìn äänellä ja hymyhyylien nuotilla)
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Takajarruosat tulivat ja levyt saatiin jo vaihdettuakin. Levyiksi tuli Zimmermannin Sportit vakiokokoisena 288mm.
Vakiona Speedsterissä on joka nurkassa samat levyt kun isomoottorisissa B2 Vectroissa on edessä.
Tilatessa tuli pieni virhe kun takapalojen tilalle tulikin etupalat. Takajarrupaloja ei oikein löydy suomesta keneltäkään, niin jouduin laittamaan kasaan vanhoilla paloilla. Olivat kuitein melkein uudet. Samalla jarrunesteet vaihtuivat Motulin RBF600 kisanesteisiin. Piti saada auto kasaan Ahveniston Radalle.com ajoihin. Samalla takapäähän saatiin väännetty rengasonlinesta tilatut Potenzat. http://i1204.photobucket.com/albums/bb4 ... 40x480.jpg

Tilaukseen menivät Fedodon takajarrupalojen lisäksi 308mm jarrukitti etupäähän, Powerflex puslat koko alustaan, moottorin kannakkeiden Powerflexit ja takapään "tunkinkorvat"
Speedsterin nostaminen on kohtuulisen hankalaa. Auton alla on kuusi nostopistettä, kolme kummallakin puolen. Nostopisteet ovat oikein merkitty tarroilla auton pohjaan. Muuten olisi aika hankalaa. Koko auton pohja on suoraa alumiinilevyä. Ilman merkintojä menisi pohja varmaan helposti kasaan. Ongelmallista on se että takimmaiset nostopisteet ovat vinossa pinnassa johon ei tunkkia saa siihen millään vahingoittamatta pohjapeltiä.
Takanostopisteitä käytettäesä pitäisi takapään pohjapelti irrottaa. Kun löysin VX-performancen nettikaupasta nuo alumiinikorvat, jotka mahdollistavat nostamisen ilman pohjan purkamista ne niin piti ne tilata heti. Muutkin osat tulevat samasta paikasta.

Uudet Opel merkitkin tulivat. Maskia tuli jo vähän soviteltua. Menee maalaukseen ennen lopullista asennusta. Kuvat merkillä/listalla ja ilman. Mielestäni paljon parempi merkin kanssa. Uusi rekisterikilpikin saatiin paikalleen.
http://i1204.photobucket.com/albums/bb4 ... 40x480.jpg
http://i1204.photobucket.com/albums/bb4 ... 40x480.jpg
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
omega16T
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7179
Liittynyt: 12 Syys 2004, 03:00
Paikkakunta: Mikkeli
Viesti:

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja omega16T »

Onkos tossa varmasti alkuperäiset Speedsterin jarrusatulat takana? Ihan kuin ne ei olis ollenkaan samaa paria levyjen kanssa koska näyttäis että jarrupalat ei hyödynnä jarrulevyn pinnasta kuin murto-osan.
Hieno peli kyl ja kelpais mullekin vaikka ei olis jarruja ollenkaan :lol:
Todennäköisesti väärässä.
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Ovat alkuperäiset Brembon satulat. Alkuperäisillä reijättömillä levyillä ei näytä noin häröltä. Zimmenrmannin levyissä reijät ovat Vectran satulan mukaan tehty. Nämä Speedsterin takasatulat ovat paljon pienemmät. Joten osa reijistä jää käyttämättä. Samanmallista satulaa on käytetty ensimmäisissä Renault Lagunoissa. Niissä vain on ollut 265mm jäähdyttämättömät levyt. Speedsterin satula on jonkinverran leveämpi kun siinä jäähdytetty levy. Rellun jarrupalat ei taas sovi Opeliin kun ne ovat paksummat. Rellun palat Motonetista 22,54€. Speedsterin palat paikallisesta merkkiliikkeestä 298,80€. Mukavan edullista. Ei tarvi miettiä mistä ostaa. Ferodon palat tilattu Saksasta 99€.
omega16T kirjoitti:Onkos tossa varmasti alkuperäiset Speedsterin jarrusatulat takana? Ihan kuin ne ei olis ollenkaan samaa paria levyjen kanssa koska näyttäis että jarrupalat ei hyödynnä jarrulevyn pinnasta kuin murto-osan.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Tääs pientä edistystä. Autoa on vaivannut kovemmissa nopeuksissa pieni rauhattomuus. Laitoin sen 10 vuotta vanhan alustan piikkin.
Nyt huomasin Ahvenistolla, että reippaamissa jarrutuksissa auto mutkittelee reilusti. Kotiin päästyä kävin etupään nivelet läpi ja vika löytyi. Ohjausakselin alimmainen ristinivel oli löysässä. Akseli pääsi liikkumaan nivelessä. Pultti kiristyi kierroksen. Samalla korjaantui monta vikaa. Nyt auto menee kuin kiskoilla, myös jarrutuksissa. Ratti on ollut aavistuksen vinossa, nyt täysin suorassa. Terävissä kuopissa etupäästä kuulunut kolahtelu häipyi lähes kokonaan. On se ihmeellistä, ratti täytyy olla kiinteässä yhteydessä eturenkaisiin. :lol:

Radalla auto toimi hyvin, voimaan vaan tarvitaan lisää, paljon lisää.
Alkuperäistä moottoria ei viitsi pistää osiksi, joten täytyy rakentaa toinen moottori.
Moottoriaihion luovuttajakin löytyi. Vectra B2 Sport Caravan vm 2002.
http://i1204.photobucket.com/albums/bb4 ... x480-1.jpg
http://i1204.photobucket.com/albums/bb4 ... 40x480.jpg
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Avatar
Enochian
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 6208
Liittynyt: 18 Kesä 2002, 03:00
Paikkakunta: Pöpilä
Viesti:

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja Enochian »

Tuleeko tähän erillinen katsastusmoottori ja rata-ajomoottori? :D
hesssu
'Senator'
'Senator'
Viestit: 672
Liittynyt: 30 Loka 2005, 19:00
Paikkakunta: Pukkila

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja hesssu »

Ahvenistolla tulikin katseltua tätä. Ihan hieno laite! Taisin kerran radalla ohi pyyhkäistä, jos nyt oikein muistan. :)
Opel Vectra 2,5 v6 -00
Peugeot 106 Gti -98

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Kävi kyllä mielessä. Olen vaan niin laiska, ettei jaksa koko ajan moottoria olla vaihtamassa. Eli vakiomoottori saa jäädä hyllyyn lepäämään.
Kunhan nyt ensin saadaan toinen tehtyä. Reippaasti kiertävää vapari moottoria olisi tarkoitus alkaa suunnittelemaan. Auton luonteeseen sopii mielestäni paremmin reilusti parkuva vapaastihenkittävä kierrokone, kuin joku "dieselmäinen" mekaanisesti ahdettu. Ovat maailmalla laittaneet näihin paljon Eaton M62 ahtimia. Amerikasta näyttää löytyvän viriosaa ihan kivasti. Kyllä yli 200Hv pitäisi saada, ja päästä päästöistä läpi.
Enochian kirjoitti:Tuleeko tähän erillinen katsastusmoottori ja rata-ajomoottori? :D
Juu kiitokset vaan. Taitaa mennä melkein kaikki polkupyörää nopeammat ohi. :lol: Mutkaosuuksilla meni ihan ok. Siellä sai jopa kiinni huomattavasti tehokkaamia autoja. Kaasun sai polkaista pohjaan heti kurviin jarrutuksen jälkeen, eikä ollut pientäkään pelkoa pidonmenetyksestä. Kakkosella kiusaten sai perää vähän irti. Suoran alkaessa tulee tuo voimanpuute esiin. Lähtösuoralle tulevassa nopeassa oikeassa ei tarvinnut edes nostaa kaasulta. Jarrutukseen sai juuri 160kmh.
hesssu kirjoitti:Ahvenistolla tulikin katseltua tätä. Ihan hieno laite! Taisin kerran radalla ohi pyyhkäistä, jos nyt oikein muistan. :)
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Nyt sain Pipercrossin Viper ilmansuodattimen kiinni. Tehtaan vakiot kohtuu pienet imuputkistos vaihtuivat samalla 3" aluputkeen. Ihan ei saanut suodatinta optimipaikkaan kun jatkot loppui kesken. Täytyy talven aikana parannella asennusta.
Äänet paranivat ainakin merkittävästi, tehosta ei niin tiedä. No ääni on voimaa.
VX -performancen nettikaupastakin tuli melkein kuukauden odottelun jälkeen vahvistus, osat on lähetty. Jos ensiviikolla pääsisi sovittelemaan uusia jarruja.
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Woody
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 7958
Liittynyt: 12 Helmi 2004, 02:00
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja Woody »

Hienohan tuo on mutta vissiin kovalla käytöllä ollut jos puhutaan 50tkm ajetusta autosta :P
i_kone
OCF Member 2024
OCF Member 2024
Viestit: 1050
Liittynyt: 30 Tammi 2002, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Speedster SP-22

Viesti Kirjoittaja i_kone »

Ei se niin mahdottoman kovalla ole varmaan ollut. Alkuperäiset eturenkaat vaihdettu juuri uusiin. Melkein 50tkm samoilla renkailla. Ei siinä kauhesti ole ainakaan mutkatietä ajettu tai jarruteltu. Niin tai ei sillä oikein pystynytkään jarruttamaan kun ei tuo tehostin ole toiminut moneen vuoteen :lol:
Tämä edellinen omista ei ollut mikään varsinainen autoharrasta. Autolla on vain ajettu ja joskus käytetty liikkeessä huollossa. Tälläinen pirssi vaatii aina joskus pientä huolenpitoa ja sitten taas kovaa käyttöä. Itse olen antanut kyllä sille jo molempia :P
Woody kirjoitti:Hienohan tuo on mutta vissiin kovalla käytöllä ollut jos puhutaan 50tkm ajetusta autosta :P
Speedster SC / GT -70 / Grandland X 4Hybrid / Corsa-e
Vastaa Viestiin