Katukäytössä voiden lukitus pitää olla vapautettavissa nappia painamalla. Eli nuo lentokonetyyppiset lukot ei kelpaa. Ja taas ne normilukolla olevat ei kelpaa yleensä radalle...
Nuo 5pistevyöt on siis pikalukituksella, kaikki vyöt vapautuu kerralla kun kääntää lukko-osan vipua. Mutta siis "painamalla" ei tapahdu mitään
Otteen teksti tarkkaan ottaen on "Ajoneuvo on varustettu suojakaarilla ja kuusipisteturvavöillä".
Hauskinta tässä on se että vaikka vöistä on maininta otteessa ne eivät kelpaa leimalla, eikä konttorin tietokoneen valikosta löytynyt tekstiä pelkistä "suojakaarista" vaan oli joko "suojakaaret ja kuusipistevyöt" tai "suojakaaret ja nelipistevyöt". Otettiin sitten toi kuusipistevyöteksti koska se on ehkä lähempänä oikeaa koska autossa on 5pistevyöt. Melkoista säätämistä siis
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Eikös tosta vois ihan pistää mielenkiinnosta kyselyä johonkin trafille tms. että miksi on tuollainen lainsäädännön helmi olemassa? Mä ainakin pistäisin jos olisi jossakin autossa muut kuin orkkisvyöt Sais sen "virallisen näkemyksen" sille miksi asia on noin. Sitähän ei koskaan tiedä vaikka ne kahvipöydässä sit rupeiskin miettiin et hei voisko tolle tehä jtn kun on asian ottanut esille..
Äkkiseltään tulee muutama syy mieleen miksi noi ei ole sallittuja liikenteessä. Esimerkiksi tilanne, jossa olet tajuton ja on kiire saada sinut suojaan esim. liekeiltä. Jos pelastajaksi sattuu sihteeri nainen osaako hän avata millä aikajänteellä 6.vyön jollaista ei ole koskaan nähnytkään. Varsinkaan kun noissa ei ole koskaan maalattu punaisella tai muullakaan räikeällä mekanismin avausvipua.
Vaikka olisi 10.vyöt niin ne ovat huonommat kuin tavallinen vyöt, jos ne on kiinnitetty naulaamalla peltiin. Tälläisiä asioita ei katsuri aina ehdi tarkistamaan. Ja kyllä niitä 18v virittäjiä on joilla tuo ei olisi mitenkään mahdotonta.
Sitten nuo tavalliset avataan painamalla. Jos pistäisin paremman puoliskon avaamaan tuota niin aikansa varmasti painelisi keskiötä.
Tiedä sitten noiden herkkyydestä jumiutua kiinni/kulua. Kerran on niin käynyt henkilökohtaisesti, mutta se ei kyllä tarkoita mitään. Kiinnitys-irroitus kerrat näillä jotain ihan muuta kuin mitä normaalilla 20v. henkilöauton vyöllä.
Nämä nyt oli kaikki ääritilanteita ja eivät oikeastaan ole omaa kantaa, joka on että noi voisi hyvin sallia. Luulen että kielletty lähinnä sen takia ettei ihmiset tunne niitä niin hyvin ja asentajiin ei luoteta.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
jezze rs kirjoitti:Tälläisiä asioita ei katsuri aina ehdi tarkistamaan.
Ja siinä kohtaa katsuri on NIIIIIIIIIN väärässä ammatissa kuin vain olla ja voi
Sori OT
Nyt lopetan.
ööö... Kuinkas laaja se katsurin koulutus oikein on? Sisältyykö siihen ihan vitusti lujuuslaskentaa, että voi arvioida itsetehtyjen kiinnityspisteiden kestävyyttä?
Eipä katsureille sitä taida juurikaan kuulua mukaan ohjelmaan. Ja totta kai ne tarkistetaan kun ne muutoskatsastetaan autoon, MUTTA sen jälkeen ne voidaan vaihtaa vaikka kuinka moneen kertaan ja ratkaisut piillottaa maton alle.
Edelleen painotan, että oma kantani on niiden salliminen. Uskon että paljon enemmän olisi niitä joiden asennukset jne. parantaisivat turvallisuutta eivät vähentäisi. Nyt loppui offtopic minun osaltani.
Vectra on kyllä helkutin hieno Odotellaan sitä vääjäämätöntä 11s alitusta. Se on kyllä sitten jo hirmuinen aika etuvedolle! Kelpaisi tuo ulkonäkönsä puolesta monelle varmasti kadullekin.
-Opel Astra g 2.2 DTi -03 (150hp/340nm) -Opel ascona B 2.4 CIH -77
-Opel Rekord E 2.0 SEH -8x -Mercedes-Benz 190 2,3 8v -89 (endurance saloon 185hp/245nm)
-Honda Civic 1,8 16v turbo -88 (300hp/330nm) -BMW 528 -97
https://fi-fi.facebook.com/LemuRacingTeam
Tubbe kirjoitti:Hienosti kulkee Hymyilyttää tuo incar pätkä kun vaihteet napsuu kerrasta kohdilleen ja vauhti kasvaa tasaisen tappavasti
Vaihteet meni kyllä ihan kivasti päälle, kahdeksan vetoa tuli tuon viikonlopun aikana ajettua ja ainoastaan yksi vaihdemissi tuli. Sekin täytyi tulla tietenkin siinä pudotusajolähdössä kun vitonen ei menny lopussa päälle. Tosin vaikka olis menny niin en olis silti päässyt jatkoon sen huonon reaktion vuoksi. Vaihdemissit loppu näköjään siihen kun heitti sen vaihdevälilyhentimen mäkeen
Pesasin auton eilen ja aurinko paisteli niin sopivasti että nappasin pari kuvaa:
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Meinaaks tota kun se maski on leveämpi toisesta reunastaan? Senhän sais migillä+rälläkällä korjattua mutta taitaa jäädä talven hommiksi. Vai meinaakko että pitäs koko maski laittaa vaihtoon?
Peräkin pääsi vähän nousemaan kevennyksien jäljiltä ja tuossa on nyt vähän tuollainen teinidx-luukki
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10