Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD 10.735s/231.15kmh
Lähetetty: 15 Helmi 2011, 13:06
Kuva: Mika Frilander
Päätin nyt tehdä autosta jutun tänne projektiosioon kun siihen on tarkoitus joitain muutoksia nyt tehdä. Edistyminen on ollut melko hidasta osien odottelun vuoksi, mutta kesken tämä ei jää. Jotkut on auton saattanut nähdä joissain tapahtumissakin, Alastarossa on tullut varttimailia tahkottua jo melkein 10 vuoden ajan. Tai no onhan siinä pari välivuottakin ollut. Aikojen alussa autoon piti laittaa vähän kaikkea mutta nykyään rakentelu on painottunut lähinnä tekniikkaan. Alla pieni kooste eri vuosilta auton vaiheista joissa mukana muutama kuvalinkki. Digikameran ostin vasta -04 joten sitä ennen kuvia on aika niukasti mikä kyllä harmittaa näin jälkeenpäin, esim lähtötilanteesta ei ole yhtään kuvaa. Koritöistä ei ole kuin yksi kuva ja sekin valmiina maalarille:
2001
Auto on alunperin malliltaan Vectra A 2.0 8V(20NE). Ostin auton 2000 vuonna joulun ja uudenvuoden välipäivinä ja auto oli tarkoitus heti laittaa osiksi/kunnostukseen. Edellinen auto Ascona C 1.8i palveli vielä tässä vaiheessa käyttiksenä. Vectralla oli ajettu ostohetkellä 320tkm, Moottori oli vakio(ja erittäin öljyinen päältäpäin!), korisarjana oli 2000 puskurit ja maski sekä takaspoilerina joku näissä yleisesti käytetty kolmijalkainen malli. Auto oli alunperin punainen mutta edellinen omistaja oli maalannut sen kuulemma Porschen sinisellä. Lattiamatot oli märkiä joten pohjassa oli tiedossa hitsattavaa ja alunperinkin oli tarkoitus käydä koko auto läpi.
Purin auton heti sen kotiin saatuani hylsyksi, tai no tekniikka jäi paikoilleen siirtelyä helpottamaan. Ruostevauriot korjattiin ja kori maalattiin violetilla helmiäisellä. Tekniikkaa oli tarkoitus virittää ja homma annettiin paikalliselle gurulle joka onnistui pitkän odottelun jälkeen vain purkamaan moottorin osiksi ja suihkuttamaan maalisumun juuri maalatun pinnan päälle jotain rekan nuppia pohjamaalatessaan. No joo olihan mulla tossa vähän väärä järjestys eli ensin olisi pitänyt laittaa kone ja sitten kori mutta ei se silti sitä tarkoita että siihen saa maalata päälle valitsemallaan värillä. Itku kurkussa auto hinattiin siltä paikalta kotiin tästä "viripajasta" ja kone päätettiin kasata itse kaverin avustuksella kun aikaisemmat kokemukset moottoreista rajoittui lähinnä öljyjen vaihtoihin. Ja tästä ylimääräisestä maalauksesta saatiin kyllä jonkun näköinen kertakorvaus joka ei tosin korvannut armotonta vitutusta. Moottori kasattiin seuraavilla palikoilla: JR Tehokannen jyrsimä kansi, Rintakarin hioma nokka, peltisarja ja itse tehty 2,5" putkisto, Green paneelisuodatin vakiokotelossa(puskurilta vedetty ilmanotto), säädettävä nokkapyörä, bensanpaineen säädin ja tietty kone rengastettiin, laakeroitiin ja tiivistettiin uusilla osilla. Näillä muutoksilla mitattiin Harisella syksyllä 2001 140hv/196nm.
Sisustaan tuli kaikennäköistä poljinpintaa, kepinnuppia, vyötoppauksia, rattia ym sälää ja orkkis penkkeihin teetin kaksiväriset penkinpäälliset plyyshistä. Myös kattoverhoilun, a pilarit ja hattuhyllyn verhoilin samoilla materiaaleilla. Rokkikoneet piti myös olla ja soittimena oli silloin joku Pioneerin 6000 sarjan cd soitin, infinityn kappalaiset takana(6x9) ja edessä saman sarjan 4" koaksiaalit. Takakontissa oli 2x12 Rockfordin subia lasiseinäisessä kotelossa ja vahvistimina DLS D1000 ja SPL Dynamicsin joku nelikanavainen kaiuttimia ohjaamassa. Näillä mitattiin painetta muistaakseni 2002 vuonna 133db.
Alustaksi laitoin Konin keltaiset Sportit pikasäädöllä ja Vogtlandin -35mm jouset. Vanteiksi tuli Rialin 17" joissa oli 215/40 kumit.
Ajoon auton sain siis syksyllä 2001 ja jo ennen talvea sain koneen rikki kun pikatiellä pieni hippa jonkun Sierran kanssa tuotti muutaman ventiilin osumisen mäntiin. Kone oli erittäin kamala ajettava ja "tehoalue" oli korkealla ja kapea. Tämän jälkeen vaihdoinkin siihen vakiokannen ja nokan jolloin siitä tuli taas ajettava. Tästä eteenpäin alettiin punnitsemaan muita vaihtoehtoja tekniikan osalta.
2002
Auto toimi käyttisenä ihan hyvin ja kesällä käytiin ihmettelemässä ekaa kertaa Alastaron kiihdytyspäivillä menoa josta "se" kipinä sitten lähtikin. Odottelin silloin tosin ihan iltaan saakka että mahdolisimman moni oli poistunut paikalta ennenkuin päästin kaikki 115hv irti vartilla. Tuloksena oli muistaakseni 17,3s(tai 17,5s) ja loput jotain 12Xkmh, se oli huimaa menoa se. Olihan se silti hienoa päästä radalle ajamaan kun koko ikäni olin kulkenut isäni kanssa Alastaron kiihdytyskisoja katsomassa. Tässä tapahtumassa tuli myös eka "kosketus" tähän kerhoon kun tutustuin muutamaan kerholaiseen ja niiden kalustoon. Erityisesti silloin Jarnon 4x4 Turbo Vectran nähtyäni muistan kun sanoin kaverille Jarnon aukaistua konepellin että "tämmönen on saatava".
Siitä se etsintä sitten lähti. Nettiä en omistanut tuolloin joten haku rajoittui lähinnä lehtiin ja romuttamoille. Tekniikka oli silloin aika harvinainen ja hintava. Eräänä päivänä käytiin kaverin kanssa Tampereella ja poikettiin samalla AVK:lla. Sen vieressä oli joku mulle tuntematon paikka nimeltä Autio johon myös poikkesimme. Ja siellähän niitä oli! 5kpl Tax Free Turbo Calibroita joista neljässä jakoremmi poikki tai motti rikki. Tein sitten ainoasta käyntikuntoisesta minimi tarjouksen pyyntihinnasta ja paikan pitäjä vaan naureskeli että laitetaan ylös mutta ei se tuolla lähde. Tästä parin viikon sisällä tuli soitto että auto myydään nyt tarjoamallini summalla! Se oli sitä aikaa kun autovero alkoi olla tapetilla ja omistaja varmaan pelkäs että romut jää käsiin jos vero poistuu kokonaan. Calibra trailerilla kotiin ja ihmettelemään miten se kone saadaan Vectraan. Tosiaan edelliset kokemukset moottoreista oli ne öljynvaihdot ja 8V koneen kasaus kaverin kanssa.
Yhtenä ehtoona rupesin vaan purkamaan Calibraa ja viikon se tais kestää että sain tekniikan irti. Muistan kun numeroin joka liittimen/letkun ja merkkasin paperille mistä mikäkin oli. Koneen ollessa irti tein siihen jakopäärempan, vaihtelin tiivisteitä, putsailin ja maalasin lohkon mustalla vasaralakalla. Yhtenä viikonloppuna ajoin sitten Vectran talliin ja purin siitä tekniikan pois, se meni vähän sutjakkaammin kun olin eka harjoitellut Calibralla. C20LET+F28 istui melko helposti Vectraan. Laatikkoon hommasin Tunexilta sulkulaipan kun jätin jakolaatikon pois. Käyntiin kone ei meinannut lähteä millään kun jostain syystä bensanpaineet oli hukassa. Vajaan viikon sitä ihmettelin kunnes se jostain syystä vaan pärähti käyntiin. Muistan ekan koeajon ilman puskuria ja konepeltia, oli se juhlaa sen NE moottorin jälkeen. Kiihtyminen ei vaan loppunut! Vakiotekniikka oli huomattavasti pirteämpi kevyemmän Vectran keulalla etuvetoisena kuin Calibrassa nelikkona.
Calibrasta otin koneen ja laatikon lisäksi myös ajotietokoneen, mittariston, etujarrut, etutolpat, sähkölasit ja jotain muita pisteosia ja loppuraato myytiin osina pois.
Muutoskatsastus sujui "heittämällä" vaikka näinä aikoina todella moni väitti foorumillakin ettei C20LET moottoria saa asentaa etuvetoisena. Vectran ja Calibran mallisarjat jaetaan etu ja nelivetoisiin joten etuvetoisten tehokkain moottori oli 2,5V6 jota vertailumallina käyttämällä C20LET meni juuri rajoihin tehon puolesta.
2003
Tekniikka toimi moitteetta mutta paisarissa oleva ruskea mönjä mietitytti. Tein sitten moottorin kansirempan saman kaverin avustuksella joka hääräili 8V koneenkin kimpussa. Tiivisteeksi tuli silloin Z20LET metallipahvi ja samalla ostin UUDEN orkkis pakosarjan+turbon koska vanha oli halki ihan joka paikasta, silti se kyllä ahtoi sen 0,7/0,9bar. Korvausahtimia ei tuolloin kerinnyt miettimään koska auto oli jokapäiväisenä käyttiksenä. Koneesta/pahvista ei löytynyt mitään vikaa ja huuhtelin vielä rempan jälkeen konetta liukkarilla jotta ruskea mönjä poistuisi vesitilasta. Tällöin myös selvisi että koneessa oli Cossun kansi eikä Kolbea joka olisi selittänyt nesteen värin. Rempan jälkeen ei neste enää värjääntynyt.
Samoihin aikoihin ostin Tunexilta Karin Calibrasta Raatikaisen välijäähdyttimen+ahtoputkiston kun Karille piti tulla isompi/parempi. Osat sopi suoraan Vectran keulalle.
Tänä vuonna tein uudet puskurit 2000 puskimien päälle kuidusta ja takaspoilerin tein myös kuidusta. Helmat vaihtui Riegerin muovisiin ja peileiksi tuli M3 lookit itse tehdyillä peilikolmioilla. Ne valmiina myytävät peilikolmiot oli kamalan näköisiä kun peilit jäi niillä sojottamaan rumasti ylöspäin. Itse tehdyillä peilit jäi suht vaakaan. Putkisto muuttui myös takaa uuden puskurin myötä ja ulostulot oli Rondon 4".
Alastarossa käytiin myös vartilla ekaa kertaa C20LETillä katurenkailla tuloksena 14,6s/158kmh. Tänä vuonna alkoi myös ongelmat 2vaihteen synkrojen kanssa.
Tämän kesän jälkeen auto jäi pelkästään kesäkäyttöön ja käyttikseksi hommattiin toinen auto(opel).
2004
Ajot/harrastus jäi melko vähiin rusahtelevan laatikon ja Moottoripyöräilyn vuoksi. Sain kuitenkin hommattua kesän aikana 2 vaihteen synkrot ulkomailta kun Suomesta laatikkoon ei osia löytynyt, samalla tilasin Englannista Quaifelta lukon F28 laatikkoon jotta vartilla saisi paremmin pitoja. Loppuvuodesta auto maalattiin uudelleen samalla värillä jotta saatiin "viripajan" maalisumut ja myllytysjäljet pois ja samalla muutin etupuskuria vähän. Powerflexin puslat vaihdoin myös alustaan vakioiden tilalle.
2005
Keväällä irroitin laatikon ja vein sen Ikaalisiin Voimansiirtopalvelu Särkikoskelle joka lupasi vaihtaa synkron ja asentaa lukon laatikkoon. Laatikkojumpan yhteydessä tuli hiekkapuhallettua apurunko, alatukivarret, etutolpat ja taka-akseli sekä vakaajat. Ja tietty maalia päälle. Konepeltiin tein EVO look ilmanpoistoaukon kuidusta ja tuli hommattua myös AEZin 18" vanteet Federalin renkailla. Kaveri hitsaili rosterista isomman imuputken kaasuläpälle vakion pillin tilalle. Etuoviin tein kotelot Macromin 3tie sarjalle ja PS2 konsoli tuli kojelautaan+7"näyttö. Ahtoputkistoon laitoin Pro Turbon dumpin ja suljin alkuperäisen venttiilin.
Vartille Alastaroon päästiin toukokuun lopussa lukon kanssa josta ei juuri hyötyä ollut. Paras veto oli 14,4s luokkaa. Heinäkuussa kävin Harisen dynossa tehomittauksessa, tulos 213hv/331nm. Syksyn varttipäiville hommasin jotku Sprinttisliksit jotka kyllä taisi pitää katukumia huonommin. Tuloksena kunnon rääkkäyksen jälkeen 14,3s/158kmh. Alastaron tapahtumien välissä kävin Kalajoen OCF Summerpartyillä josta saldona etuvetoluokan kakkospalkinto+hallituksen valinta. Myös Ahvenistolla kävin kokeilemassa rata-ajoa joka ei sitten ollut niin mieleinen laji kuin varttiajelut. Tietty jännitti vähän ettei tuuppaa autoa kaiteisiin. Vakio jarrukamat tuntui vähän väsyneiltä joten vaihdoin tilalle eteen Zimmermanin reikälevyt, EBC Redstuff palat joka kulmaan ja Bendixin "kisa"nesteet.
Loppuvuoden Radalle.com tapahtumasta tuli joku pokaalikin.
Talvella auto oli esillä Säkylän varuskunnan X-Treme tapahtumassa johon se vietiin trailerilla koska talvirenkaita ei ollut. Pyyntö tuli kerhon kautta kun tapahtuman järjestäjät olivat kyselleet jotain autoa näytille ja talvella yleensä kaikki on muttereina joten vaihtoehdot oli vähissä.
Tässä kohtaa alkoi mietintä tehojen puutteesta. Ensin oli mielessä suosittu Tunexin T315 setti mutta se ei ollut silloin enää saatavilla(onneksi) kun siihen piti joku päivitys tulla. Sitten rupesin miettimään korvausahtimia. Tavoitteeksi otin 400hv ja osien haaliminen alkoi loppuvuodesta. Päätin että -06 keväällä ajan auton säilytystallista porukoiden talliin jossa tekniikkapäivitys toteutettaisiin.