Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD 10.735s/231.15kmh

Esittele Opel-projektisi tai autosi
Avatar
xaa
'Kapitän'
'Kapitän'
Viestit: 59
Liittynyt: 18 Kesä 2004, 03:00
Paikkakunta: Kaarina

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja xaa »

Uskoisin FHRA finaalit ja 10s ajan metsästys.
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

samsa87 kirjoitti:Kiva seurata tätä kun hommia tapahtuu eikä jäädä ihmettelemään :thumbsup:
Kiitos! Olis kyllä kiva että välillä tapahtuis radallakin jotain eikä vaan aina rempattais :D
export kirjoitti:Hyvä homma että auto taas kasassa. Ei muutaku Kalajoelle ajamaan reilun viikon päästä?
Ei taida pystyä Kalajoelle. Alastaron finaalit on kiikarissa.
xaa kirjoitti:Uskoisin FHRA finaalit ja 10s ajan metsästys.
Oikein :) Kyllä toi 10s aika alkaa olemaan jo epätodellista tälle kesälle, sais nyt edes YHDEN ehjän vedon vartilla koko kesälle. Finaalit näyttäis olevan 3 päiväiset mikä on hyvä. Josko siellä vaikka yhden päivän sais ajaa kokonaan aika-ajoja eikä satais vettä. Tekniikkakin sais pysyä nipussa :bonk:
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Tuli nysvättyä tollanen koneenkiinnike jakopään puolelle, aiemmin ollut jo vastaavat vaihdelaatikon kannakkeissa. Nyt ei pitäs paketin liikkua yhtään:

Kuva

Kuva

Viikolla kävin nyppäämässä 5. vaihteella logivedon 3300-8000rpm ja kivasti meni rajoittajalle noin 270kmh. Ahtopaine 2bar asetuksella 2,2 bar ja seos hiukan rikkaalla mutta ei pahasti. Ajettu tietenkin suljetulla alueella!

Ensi viikonloppuna sitten Alastaroon finaaleihin, toivotaan että sais ajaa enemmän ku viimeksi.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Olipahan taas ajot Alastarossa, auto tietenkin rikki.

Perjantaina satoi vettä meilkein neljään saakka. Sitten ekassa vedossa burniksen jälkeen jarrutuksessa tuli polttoainetta radalle huohotinletkusta, liputtivat pois radalta. Tokaan vetoon huohotinletkua muutettiin ja tankkia ei laitettu ihan piripintaan, enää ei vuotanut. Vedossa auto tuntui ihmeelliseltä kolmosella ja nelosella, irtosi viivasta kuitenkin hyvin. Aika 13,218s/133,91kmh. Tuntui että kytkin olis luistanut nelosella, kaasua pumpatessa moottori kävi rajoittajalla mutta auto ei kiihtynyt. Loppu meni rullaamalla.

Ajot loppui siihen koska kello tuli 20.00 ja meluaika päättyi. Ihmeteltiin siinä sitten tiedonkeruuta erään Volvokaverin kanssa, välillä läppärillä oli moottorinlämmöt 120 astetta ja imulämmöt jotain 90 astetta, latausjännite 14v vaikka moottori ei käynyt. Myös kaasuläpän asennon voltit oli 1v enemmän kuin piti. Sitten kun koputtelin hestecciboksia niin arvot palautui normaaliksi. Kävin vetämässä tiellä ilman kilpiä slikseillä pikku testin niin siellä ei ainakaan kytkin luistanut.

Tänään aamulla sitten uudestaan pelipaikalle. Ekassa vedossa auto toimi ihan hyvin vaikka 60 jalkaa jäi 0,2s parhaasta, aika 11,431s/217,05kmh. Vedon jälkeen alkoi moottorista naputus. Öljynpaineet normaalit ja kaikki muukin mutta nelosen kangenlaakeri korkkas. Avasin öljypohjan ja laakerit kaikista kangista Alastarossa ja tosiaan vain nelonen oli ottanut osumaa? Tietty kauimpana pumpusta. Laakerit oli ajettu noin 50km, uusein ne samalla kun kampiakseli vaihtui. Ne oli samaa merkkiä mitä olen ennenkin käyttänyt(Glyco).

Auto kärryyn ja kotiin jos selviäis vain uudella laakerilla ja pääsis sunnuntaina takas Alastaroon. Ei selvinnyt, kangen alasilmän alaosa painunut kasaan eikä mene paikalleen ilman väkivaltaa. Akselissa ei tunnu mitään naarmuja, vähän väriä on ottanut.

Ei voi käsittää miten/miksi toi laakeri meni, ikinä ennen ei ole laakereita mennyt vaikka on ollut sulaneita mäntiä ja öljyt metallihohtoisia.

Sitten hestecissä on rajotin 8000rpm mutta tuon 217kmh loppunopeuden mukaan kierroksia oli 8400 eikä rajotin tullut vedossa vastaan. Tiedonkeruuta vedosta ei jäänyt, vain tyhjäkäyntidataa. Tiedonkeruun keruuväliä muutettiin eilen tiheämmäksi, voiko se vaikuttaa jotenkin että keruu tulee täyteen nopeammin? Toi rajotinkaan ei kyllä itsekseen ole voinut siirtyä.

No kesä on paketissa, talvella motti osiksi.

Kuva
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Paljonko öljynpaineet on ollu orkkis pumpulla? Tuntus ettei voitelu riitä.
Avatar
nall3
'Admiral'
'Admiral'
Viestit: 171
Liittynyt: 08 Loka 2006, 08:53
Paikkakunta: uusimaa

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja nall3 »

Pakko antaa tzemppi mitalli vectraTBO:lle.
Ei näe autoharrastajissa montaakaan näin sitoutunutta harrastajaa mikä jaksaa purkaa moottorin lähes joka viikonloppu.
Itsellä olis jo alkukesästä ranteet viilletty auki ja 9mm buranaa annettu täsmälääkkeenä mutta vectaTBO jaksaa viikosta toiseen purkaa ja kasaa eikä pahemmin katkeran sävyisiä viestejä edes kirjottele vaikka ei ihan nappiin ole tekniikan kanssa.
Suomen positiivisin!
Ei kannata opelia, ne ruostuu ja on ihan paskoja muutenkin :roll: :yawn:
Avatar
jarkkis
OCF Member 2021
Viestit: 12734
Liittynyt: 27 Heinä 2008, 20:06
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja jarkkis »

Menee jo hommat rutiinilla silmät kii :)
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

jarkkis kirjoitti:Paljonko öljynpaineet on ollu orkkis pumpulla? Tuntus ettei voitelu riitä.
Öljynpainetta oli vedon jälkeen tyhjäkäynnillä 2bar ja kierroksilla enemmän, ei viittinyt kauheesti varikolla kierrätellä kolinan takia :)
Eli riittävät paineet oli kyllä ja öljyäkin oli koneessa riittävästi.
nall3 kirjoitti:Pakko antaa tzemppi mitalli vectraTBO:lle.
Ei näe autoharrastajissa montaakaan näin sitoutunutta harrastajaa mikä jaksaa purkaa moottorin lähes joka viikonloppu.
Itsellä olis jo alkukesästä ranteet viilletty auki ja 9mm buranaa annettu täsmälääkkeenä mutta vectaTBO jaksaa viikosta toiseen purkaa ja kasaa eikä pahemmin katkeran sävyisiä viestejä edes kirjottele vaikka ei ihan nappiin ole tekniikan kanssa.
Suomen positiivisin!
Kiitos! Ei jaksa ressata noita vaurioita ja katkeruuspuolen on hoitanut toi vaimo :lol:

Tälle kesää oli tavoitteena 10s aika vartille mutta siihen ei päästy, ennätyksiä rikottiin kyllä koneen korjaamisessa :lollis:
Mailille Poriin oli tarkoitus lähteä vielä ensi viikonloppuna mutta se jää nyt sitten ajamatta.

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=QGSvDA_Cl2g[/youtube]

Tossa toi lauantain/tän kesän paras varttiveto. Totakaan ei ajettu täysillä paineilla kun mietitytti se kytkimen mahdollinen luistaminen, 1,6bar oli painetta 1, 2 ja 3 vaihteella, nelosella 1,8bar.

60 jalkaa oli 2,052s ja paras on ollut noilla pikkukumeilla 1,818s. Jos 60 jalkaa olis ollu toi 1,8X niin kymppi olis ollu lähellä.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

harmi ku vastustaa. itellä oli 2012 ongelmia kans moottorinohjauksen kans mut kaikki viat johtuki siitä ku oli läppäri kiinni autossa (tatechissa). sen ku otti pois ni auto pelas. ei oo helppo "kehittää" autoa ku ei tiiä mitä moottorissa tapahtuu.

paljonko sulla oli slikseissä kylmänä painetta? lämmittelyssä se nousee sen 0.1-0.2bar. 0.6 kylmänä ollu itellä matalimmat paineet ja 1.3 oli aluksi siellä alastarossa ja muistaakseni 1bar pudotittii alimmas.

http://www.futurez.fi/fi/shop/moottori/laakerit

suosittelen. nimim. 3.5v sitten ostetut...1.5v ajetut laakerit menee takas koneeseen :)
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Tuntuu vastustavan :)

Tiedonkeruu on toiminut aina eiliseen saakka, yksi kaveri muutti pe iltana tiedonkeruun väliä niin en tiedä tuliko se täyteen tai jotain kun oli vain tyhjäkäyntidataa. Myös se rajottimen siirtyminen ihmetyttää kun se kulkee 207kmh pikkukumeilla 8000rpm nelosella ja nyt oli se 217kmh.

Mulla oli kanssa joskus noi ACL lakrut jotka toimi ihan ok, sitte ajattelin että ennemmin vaihdan laakereita kuin kampuraa koska toi ACL on aika kova ja voi jättää jäljet akseliin jos tulee voiteluongelma.

Painetta kylmänä renkaissa 1,4bar, tällä paineella ajettu 2013 1,818s 60 jalkaa. Joskus koitin pienempää painetta mutta alko keula hakkaamaan ja vetelemään ihan pirusti. Sulla vähän kevyempi keula niin voi toimia pienemmällä paineella.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
aksu8225
'Senator'
'Senator'
Viestit: 914
Liittynyt: 03 Kesä 2008, 20:52
Paikkakunta: Raahe

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja aksu8225 »

nuo acl:n laakerit ei oo niitä kuuluisia punametalli laakereita, vaan tina-kupari pinnote on kiertokangen puolella ja kampiakseliin tulee lämpökäsitelty teräs. noiden vakiolaakereiden ongelma on se et ne ei kestä sun moottorin vääntöä. kampiakselin laakereina ne kestää ja itse olen jo saman merkkiset laakerit ostanu tulevaan moottoriin, koska niihin ei tule rasitusta niin paljon ku etanolilla ennakkoa lisäämällä-> vääntöä nostamalla kiertokankeen. nuo laakerithan on suunniteltu 280nm moottorille ja vaikka tuplaa väännön (tehtaan varmuuskerroin?) ni 560nm kestää varmasti hyvin. asconassa nuo vakiolaakerit ei kestäny ollenkaa vaikka vääntöä vaa 450nm+ ja nyt acl:t menee takas vaikka 2 kesää ajanu niillä.

2013 sulla enemmän painoa ja vähemmän voimaa-->parempi pito josta parempi 60ft. (oma mielipide) itellä keula painaa 720kg kuskin kans. 360kg kummallaki renkaalla painoa. en usko et sulla paljo painavampi keula on?

pienempi paine renkaassa-> parempi pito-> ohjauskulmat muuttuu (vetelee)

keulan hakkaaminen on alustasta johtuva homma...
SPRINTTIKUNKKU 2012
ascona c 2.0tic -85 380hp/486nm 11.737s/193.09km/h 60ft 1.877s 1300m/248.16km/h 1609m/280.01km/h http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=173748
opel insignia 2.0cdti sports tourer
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Kyllä ne vakiolaakerit on kestänyt kangissa hyvin, bensallakin on ollu yli 600nm vääntöä. 1, 2 ja 3 laakerit oli lähes uuden näköisiä, tuskimpa siellä nelosessa on vääntöä ollu muita pyttyjä enemmän. Nämä nykyiset tarvikelaakerit oli siis noin 50km ajetut ja uusein ne siksi että tuli toinen kampiakseli. Edelliset Glycon laakerit tais olla käytössä noin 3 vuotta.

Auto painaa nyt ihan saman mitä 2013 ja täysillä paineilla ei ajettu Alastarossa, voimaa käytössä ehkä noin 500-550hv. Melko sama mitä bensalla. Tämä auto nyt vaan on toiminut parhaiten sillä 1,4bar rengaspaineella, pienempää on koitettu mutta ajat huononi. Eikai siitä kannata vängätä?

Tiedän että keulan hakkaaminen johtuu iskunvaimennuksesta, iskareita kiristin lisää ja se väheni mutta rengaspainetta lisäämällä loppui. Ja kyllä Vectran keula painaa enemmän mitä Asconan, sullahan on alunperin 1,6litranen jossa ei edes ole sitä kokonaista apurunkoa? Ja muutenkin koko auto painaa vähemän mitä A Vectra.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
teukka77
'Diplomat'
'Diplomat'
Viestit: 1714
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 02:00
Paikkakunta: Rauma/Huittinen

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja teukka77 »

En jaksanut selailla mutta tarkastutitko kampuran ennen asennusta? ettei ole niinku mulla et silmämääräisesti hyvä mutta todellisuudessa olikin 15 satkuu heittoa kaikissa kk kauloissa :D
Kadett D 2.0 16v tic http://www.ocf.fi/forum/viewtopic.php?f=23&t=131306
Omega B 2.6 Elegance
Kadett C Coupe 2.0....
Avatar
vectraTBO
OCF Yhteyshenkilö
OCF Yhteyshenkilö
Viestit: 5468
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 02:00
Paikkakunta: Pori

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja vectraTBO »

Kyllä se mitattiin ja kiillotettiin koneistamossa jonka jälkeen vielä tasapainotettiin, tai tarkistus riitti.

Itse sitä en mitannu muutakuin tönärillä että oli std koossa. Toivotaan että koneistamo on osannu hommansa, on meinaa omistaja vaihtunut.
Vectra A 2.0 16V Turbo FWD -89 10.735s/231.15kmh/402m & 308kmh/1609m
Calibra 4x4 Turbo -92
Astra G 2.0 16V Turbo Cabriolet -03
Astra H OPC -07 Vectra C OPC -07 Insignia A OPC -10
Avatar
export
OCF Partner
OCF Partner
Viestit: 750
Liittynyt: 22 Huhti 2003, 03:00
Paikkakunta: E-/P-Pohojanmaa

Re: Thistle Thunder, Vectra A Turbo FWD -615hv-

Viesti Kirjoittaja export »

Mulla on kans aina ollu Glykon laakerit. Nyt syksyllä selviää miltä ne näyttää :)

Toivottavasti löydät vian aiheuttajan niin ei tulisi uudestaan samaa vikaa. Joko männänylityksissä eroa, naulannu tai jotain likaa öljykanavissa 4.pytyn kohdalla.

Muistaakseni Hestec heittää lämpötila-arvot automaattisesti maksimiin jos anturin piuha lähtee irti tms. Voisko purkin maadotuksissa olla jotain epämääräistä? Jos lämpötilakorjaukset tehty ja on päällä niin ennakot taitaa olla aika myöhäsellä jos poksi luulee että on 120/90 astetta.

Onko sulla 24" rengastus edessä? Laskin että sen kokoisella renkaalla 3.72 perävälityksellä ja nelosen 1.1 välityksellä 217km/h tulisi jo reilulla 7700 rpm. Tai sitten laskin mitä sattuu...
Opel Manta A 2.0 16V Turbo
1/4 9,132s / 239,84 km/h
https://www.facebook.com/eduelasennus - Dynopalvelut
Vastaa Viestiin